ПОСТАНОВА
Іменем України
28 вересня 2020 року
м. Київ
справа №520/2133/19
адміністративне провадження №К/9901/29253/19, №К/9901/34483/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Усенко Є.А.,
суддів: Пасічник С.С., Гімона М.М.,
секретар судового засідання - Кривда В.І.,
представники: позивача - Носов К.В., Архангельський М.Ю.,
відповідача - Богодущенко Л.О.,
розглянув у судовому засіданні з фіксуванням судового процесу технічними засобами як суд касаційної інстанції справу за позовом компанії "МАТРАПАК ГмбХ" в особі представництва компанії ʼʼМАТРАПАК ГмбХ" до Харківської митниці ДФС про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційними скаргами Слобожанської митниці Держмитслужби (правонаступник Харківської митниці ДФС) на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019 (головуючий суддя - Лях О.П., судді - Мінаєва О.М., Рєзнікова С.С.) та ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019 (головуючий суддя - Гуцал М.І., судді П`янова Я.В., Любчич Л.В.),
У С Т А Н О В И В:
У березні 2019 року компанія "МАТРАПАК ГмбХ" в особі представництва компанії ʼʼМАТРАПАК ГмбХ" (далі - Компанія, позивач) звернулася до суду з позовом до Харківської митниці ДФС (далі - Митниця, відповідач), в якому (з урахуванням уточнень, викладених в заяві від 25.03.2019) просила:
1) визнати протиправними бездіяльність та дії Митниці в частині невиконання її посадовими особами покладених відповідно до чинного законодавства України обов`язків, наслідком якої стали невірні розрахунки при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості та, як наслідок, невірне коригування на підставі даних розрахунків митної вартості товарів і прийняття протиправних рішення про коригування митної вартості товарів від 19.11.2018 №UA807000/2018/001092/2 та рішення про відмову Компанії у митному оформленні товарів у режимі імпорту, яке оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 19.11.2018 №UA807170/2018/00615;
2) визнати протиправним та скасувати рішення про коригування митної вартості товарів від 19.11.2018 №UA807000/2018/001092/2;
3) визнати протиправним та скасувати рішення Митниці про відмову Компанії у митному оформленні товарів у режимі імпорту, яке оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 19.11.2018 №UA807170/2018/00615;
4) зобов`язати Митницю здійснити митне оформлення товару у митному режимі імпорту за митною вартістю, яка дорівнює вартості, що виникла внаслідок дорожньо-транспортної події, та складає суму, еквівалентну 547ʼ 820,00 доларів США на дату подання Компанією митної декларації;
5) зобов`язати Митницю здійснити митне оформлення товару у митному режимі імпорту за умови сплати Компанією митних платежів для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами, та процентів із сум податкових зобов`язань у загальному розмірі, еквівалентному 71ʼ 269,40 доларів США (на дату подання Компанією митної декларації), з яких: еквівалент 51ʼ 964 доларів США (на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі) - розмір ПДВ для ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами; еквівалент 2467,35 доларів США (на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі ) - проценти на суми податкових зобов`язань за період з 31.03.2016 по 13.04.2016; еквівалент 16ʼ 838,05 доларів США (на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням по даній справі) - проценти на суми податкових зобов`язань за період з 14.04.2016 по 06.07.2017;
6) зобов`язати Харківську митницю ДФС утриматися від вчинення дій за умови сплати Компанією митних платежів для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами та сплати процентів на суми податкових зобов`язань, у загальному розмірі, еквівалентному 71ʼ 269,40 доларів США (на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі) щодо нарахування пені за період з дня надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування до дня оплати.
Довід позивача про протиправність дій/бездіяльності Митниці, рішення про коригування митної вартості та картки відмови обґрунтований, зокрема посиланням позивача на висновки суду в судових рішеннях у адміністративних справах №820/6724/17 та №826/10795/18, згідно з якими представництво "МАТРАПАК ГмбХ" повинно сплатити митні платежі в розмірі, передбаченому Митним кодексом України для ввезення товару на митну територію України у митному режимі імпорту, за вирахуванням суми, розрахованої та сплаченої при поміщенні товару у митний режим тимчасового ввезення. Загальна сума митних платежів, яка підлягає сплаті у зв`язку з поміщенням складного технічного обладнання - заводу з виробництва метанолу з біогазу потужністю 25 тон на добу, ввезеного на митну територію України в березні 2016 року в митному режимі тимчасового ввезення, в інший митний режим (режим імпорту), підлягає заміні з перерахуванням з митної вартості, визначеної з урахуванням зміни вартості товару у зв`язку з його пошкодженням внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, та за вирахуванням суми митних платежів, сплаченої при поміщенні товару у митний режим тимчасового ввезення.
Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 29.05.2019 позов Компанії задовольнив частково: визнав протиправними та скасував рішення про коригування митної вартості товарів від 19.11.2018 №UA807000/2018/001092/2 та рішення про відмову Компанії у митному оформленні товарів у режимі імпорту, яке оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 19.11.2018 №UA807170/2018/00615;
зобов`язав Митницю здійснити митне оформлення товару у митному режимі імпорту за митною вартістю, яка дорівнює вартості, що виникла внаслідок дорожньо-транспортної події та складає суму, еквівалентну 547ʼ 820,00 доларів США на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі; зобов`язав Митницю здійснити митне оформлення товару у митному режимі імпорту за умови сплати Компанією митних платежів для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами, та сплати процентів із сум податкових зобов`язань, у загальному розмірі, еквівалентному 71ʼ 269,40 доларів США на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі, з яких: еквівалент 51ʼ 964 доларів США на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі - розмір ПДВ для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами; еквівалент 2467,35 доларів США на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі - проценти із сум податкових зобов`язань за період з 31.03.2016 по 13.04.2016; еквівалент 16ʼ 838,05 доларів США на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі - проценти із сум податкових зобов`язань за період з 14.04.2016 по 06.07.2017;
зобов`язав Митницю утриматися від вчинення дій (за умови сплати Компанією митних платежів для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами, та сплати процентів із сум податкових зобов`язань, у загальному розмірі, еквівалентному 71ʼ 269,40 доларів США на дату подання Компанією митної декларації після набрання чинності судовим рішенням у даній справі) щодо нарахування пені за період з дня надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування до дня оплати.
В іншій частині позовних вимог відмовив.
Другий апеляційний адміністративний суд за результатами розгляду апеляційних скарг Компанії в особі її представництва та Харківської митниці постановою від 18.09.2019 апеляційні скарги задовольнив частково, рішення суду першої інстанції скасував, прийняв нове рішення, яким позов задовольнив частково:
визнав протиправними дії Митниці в частині невиконання її посадовими особами покладених відповідно до чинного законодавства України обов`язків, наслідком якої стали невірні розрахунки при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості та, як наслідок, невірне коригування на підставі даних розрахунків митної вартості товарів і прийняття протиправних рішення про коригування митної вартості товарів від 19.11.2018 №UA807000/2018/001092/2 та рішення про відмову у митному оформленні товарів у режимі імпорту, яке оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 19.11.2018 №UA807170/2018/00615;
визнав протиправними та скасував рішення про коригування митної вартості товарів Митниці від 19.11.2018 №UA807000/2018/001092/2 та рішення про відмову у митному оформленні товарів у режимі імпорту, яке оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного, від 19.11.2018 №UA807170/2018/00615;
зобов`язав Митницю здійснити митне оформлення товару у митному режимі імпорту після сплати компанією "МАТРАПАК ГмбХ" в особі представництва компанії "МАТРАПАК ГмбХ" митних платежів для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту у розмірі, розрахованому, виходячи із митної вартості товару, еквівалентному 547ʼ 820,00 доларів США на дату подання компанією "МАТРАПАК ГмбХ" в особі представництва Компанії митної декларації, за відрахуванням суми, сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами, та процентів із сум податкових зобов`язань, без нарахування пені за період з дня надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування до дня оплати.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
Суд апеляційної інстанції, задовольняючи позов частково, виходив з того, що представництво Компанії в митній декларації №UA807170/2018/054574 від 08.11.2018 правомірно задекларувало митну вартість товару (складне технічне обладнання - завод з виробництва метанолу з біогазу потужністю 25 тон на добу) у розмірі, еквівалентному 547ʼ 820 доларів США, та надало Митниці документи, які підтверджують цю митну вартість. Такий висновок апеляційний суд обґрунтував посиланням на встановлені у судовому процесі обставини щодо зменшення вартості товару у зв`язку з дорожньо-транспортною пригодою під час перебування товару у митному режимі тимчасового ввезення, що також встановлено судовими рішенням у інших справах.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019 задоволено заяву позивача про роз`яснення постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019. В цій ухвалі апеляційний суд роз`яснив, що при виконанні зазначеної постанови нарахування та сплата процентів із сум податкових зобов`язань компанії ʼʼМатрапак ГмбХʼʼ в особі представництва компанії ʼʼМатрапак ГмбХʼʼ здійснюється, виходячи із бази оподаткування, якою є митна вартість товару у розмірі, еквівалентному 1ʼ 600ʼ 000 доларів США, за період нарахування процентів з 31.03.2016 по 13.04.2016, та виходячи із бази оподаткування, якою є митна вартість товару у розмірі, еквівалентному 547ʼ 820,00 доларів США, за період нарахування процентів з 14.04.2016 по 06.07.2017.
У касаційних скаргах Митниця просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019. та ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019, посилаючись на невідповідність цих судових рішень нормам матеріального і процесуального права, та ухвалити нове рішення про відмову в позові повністю. Згідно з доводами відповідача суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми статей 3, 8, 50, 52-64, 71, 103-106, 108-109, 112, 192, 256, 257, 266, 269, 289, 291, 293, 297, 318, 320 та 374 Митного кодексу України, порушив норми статей 5, 6, 9, 78, 90 та 246 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), що призвело до неправильного вирішення спору.
Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги щодо скасування ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019, відповідач зазначає, що задовольняючи заяву позивача про роз`яснення судового рішення, суд апеляційної інстанції змінив зміст резолютивної частини постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019 та фактично поновив дію рішення суду першої інстанції, чим порушив частину першу статті 254 КАС.
Заперечуючи проти касаційних скарг, позивач просить залишити ці скаргу без задоволення як безпідставні.
У судовому засіданні суду касаційної інстанції, призначеному на 22.06.2020, була оголошена перерва, яка тривала до 28.09.2020.
Відповідно до частини першої статті 52 КАС суд ухвалою здійснив заміну відповідача Харківську митницю ДФС на її правонаступника - Слобожанську митницю Держмитслужби із занесенням її у протокол судового засідання.
У судовому засіданні суду касаційної інстанції представник відповідача підтримав касаційні скарги, а представники позивача заперечували проти задоволення касаційних скарг, вважаючи наведені в скаргах доводи необґрунтованими, такими, що не відповідають обставинам у справі та суперечать нормам матеріального і процесуального права.
Касаційний перегляд справи здійснено в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України ʼʼПро внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справʼʼ від 15.01.2020 №460-ІХ, відповідно до пункту 2 розділу ІІ цього Закону.
Верховний Суд перевірив наведені у касаційних скаргах доводи, обґрунтування заперечень на касаційні скарги, правильність застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційні скарги підлягають задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що представництво компанії "Матрапак ГмбХ" (Федеративна Республіка Німеччина) подало до Харківської митниці ДФС митну декларацію №UA807170/2018/054574 від 08.11.2018 для митного оформлення в режимі "імпорт" (тип декларації ІМ 40) складного технічного обладнання - заводу з виробництва метанолу з біогазу потужністю 25 тон на добу - згідно з переліком складових частин, зазначеного в митній декларації (далі - обладнання). В графах 12 "Відомості про вартість", 22 "Валюта та загальна сума за рахунком" задекларовано 15 282 511,53 грн та 547 820,00 USD (доларів США) відповідно. Для підтвердження задекларованої митної вартості, визначеної декларантом за основним методом (за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції), до митної декларації були додані: рахунок-проформа № 140617/1 від 14.06.2017; сертифікат про походження товару б/н від 08.02.2016; висновок про вартісні характеристики товару, підготовлений спеціальною експертною організацією (звіт № 5-ОИ про оцінку вартості майна, виконаний Харківською торгово-промисловою палатою і затверджений віце-президентом Харківської торгово-промислової палати 14.09.2016); зовнішньоекономічний договір (контракт) комісії № 1900116К від 19.01.2016; угода про припинення договору комісії від 14.06.2017; акт приймання-передачі обладнання від 14.06.2017; довідка про дорожньо-транспортну пригоду від 13.04.2016 за підписом інспектора сектора відділу патрульної поліції Вродіївського ВП ГУ НП в Миколаївській області; технічну інформацію щодо обладнання від 31.03.2016.
Обладнання, митного оформлення якого стосувалася митна декларація №UA807170/2018/054574 від 08.11.2018, було ввезено на митну територію України та оформлено в митному режимі тимчасового ввезення за митною декларацією №500040008/2016/001510 від 31.03.2016 з терміном зворотного вивезення обладнання 29.09.2016. Митна вартість обладнання в цій митній декларації задекларована як 1 600 000, 00 доларів США на підставі рахунку-проформи (проформа-інвойс) від 29.01.2016, виданого компанією "Матрапак Гмбх". Особою, відповідальною за дотримання режиму тимчасового ввезення, було ТОВ "Нафтохімічна компанія "Матрапак-Україна", яке було уповноважено компанією "Матрапак Гмбх", зокрема здійснити митне оформлення обладнання відповідно до договору комісії від № 1900116К від 19.01.2016. Обладнання було ввезено як внесок Компанії "Матрапак ГмбХ" до договору про спільну діяльність № 19-01С від 19.01.2016.
Згідно з рішенням Харківської митниці ДФС від 19.11.2018 №UA807000/2018/001092/2 митна вартість обладнання визначена за резервним методом на рівні 1.600.000, 00 доларів США. Підставами коригування митної вартості, заявленої декларантом, Митниця вказала: 1) не відповідність обраного декларантом методу визначення митної вартості товару умовам, визначеним у главі 9 МК (використані декларантом відомості не підтверджені в повній мірі документально; документи, подані декларантом, містять розбіжності та не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товару); 2) декларант не надав документів, що підтверджують встановлений законодавством для товарів, що знаходяться під митним контролем, факт та ступінь пошкоджень у результаті дорожньо-транспортної пригоди, а також додаткових документів на пропозицію Митниці. Обраний резервний метод для визначення митної вартості Митниця обґрунтувала тим, що у розпорядженні митного органу немає, а декларант не надав інформації щодо угод на ідентичні та/або подібні товари, які продаються на митній території України у незмінному стані, щодо витрат та виплату комісійних винагород, звичайних надбавок на прибуток та загальних витрат у зв`язку з продажем, навантаженням, вивантаженням, транспортуванням, страхуванням товару на митній території України; не надав інформації та документи щодо чинників, які мали вплив на формування ціни товару (матеріали, витрати виробника, витрати на навантаження, розвантаження, транспортування, страхування до місця перетину митного кордону України), прибутку, що одержує експортер у результаті поставки товару в Україну.
Джерелом інформації для визначення митної вартості обладнання Митниця використала митну декларацію № 500040008/2016/001510 від 31.03.2016 та рахунок-проформу (проформу-інвойс) від 29.01.2016.
Результатом перевірки митної декларації № UA807170/2018/054574 від 08.11.2018 стало прийняття Митницею картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA807170/2018/00615 (далі - картка відмови), згідно з якою відмовлено у митному оформленні товарів через неможливість здійснення митного оформлення у зв`язку з невірним визначенням їх митної вартості та прийняттям рішення про коригування митної вартості від 19.11.2018 № UA807000/2018/001092/2. Підставою для відмови у митному оформленні також вказано не виконання декларантом вимог частини сьомої статті 106 МК щодо сплати митних платежів у розмірі, передбаченому законом для ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за вирахуванням вже сплачених платежів на підставі умовного часткового звільнення товарів від оподаткування та сплати процентів відповідно до розділу ІІ Податкового кодексу України.
Задовольняючи позов в частині вимог про визнання протиправними дій, визнання протиправними і скасування рішення про коригування митної вартості та картки відмови, суд апеляційної інстанції виходив з того, що у Митниці не було правових підстав для коригування задекларованої митної вартості обладнання на рівні 1 600 000,00 доларів США, оскільки внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, яка сталася 13.04.2016 під час транспортування обладнання до місця призначення, обладнання було пошкоджено, що призвело до зменшення його вартості до 547 820,00 USD. Доказами пошкодження обладнання та зниження внаслідок цього його вартості суд апеляційної інстанції визнав акт про пошкодження вантажу від 19.04.2016, складений представниками ТОВ "Нафтохімічна компанія "Матрапак-Україна", ТОВ "Фарконт Прожект" та ТОВ "Олан Транс" (перевізники), експертний висновок № ИМ-25 від 19.04.2016, виконаний експертом Харківської торгово-промислової палати, звіт № 5-ОИ про оцінку вартості майна, виконаний Харківською торгово-промисловою палатою 29.08.2016, (затверджений віце-президентом Харківської торгово-промислової палати 14.09.2016). Відхиляючи довід Митниці, що ці докази не відповідають критерію допустимості доказів, оскільки митний орган не був повідомлений про аварію і не приймав участь в огляді обладнання на момент його оцінки експертом, суд апеляційної інстанції вказав, що норми Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 № 657, не встановлюють імперативу щодо строку, коли саме особа, відповідальна за дотримання митного режиму, повинна сповістити митний орган про факт аварії. Застосувавши норми пунктів 5, 6 розділу VIII зазначеного Порядку, суд апеляційної інстанції зробив висновок, що ці норми передбачають огляд митним органом товару після отримання повідомлення про його пошкодження. Факт повідомлення Митниці про пошкодження обладнання, митного оформлення якого стосується спір, підтверджується приєднаними до матеріалів справи листами поз
З такими висновками суду апеляційної інстанції не можна погодитися, оскільки вони не відповідають нормам матеріального і процесуального права.
Як вже зазначено, обладнання було ввезено на митну територію України в митному режимі тимчасового ввезення.
Відповідно до положень частини першої статті 112 МК митний режим тимчасового ввезення завершується, зокрема шляхом реекспорту товарів, транспортних засобів комерційного призначення, поміщених у цей митний режим, або шляхом поміщення їх в інший митний режим, що допускається цим Кодексом.
Виходячи з положень норми частини першої статті 75 МК, митний режим тимчасового ввезення може бути завершений шляхом поміщення в режим імпорту.
Частиною першою статті 71 МК встановлено, що декларант має право обрати митний режим, у який він бажає помістити товари, з дотриманням умов такого режиму та порядку, що визначені цим Кодексом.
Поміщення товарів у митний режим здійснюється шляхом їх декларування та виконання митних формальностей, передбачених цим Кодексом (частина друга цієї статті).
Умови поміщення товарів у митний режим імпорту, який представництво компанії "Матрапак ГмбХ" обрало для завершення режиму тимчасового ввезення, встановлені статтею 75 МК.
Так, згідно з частиною третьою цієї статті для поміщення товарів у митний режим імпорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна:
1) подати митному органу, що здійснює випуск товарів, документи на такі товари;
2) сплатити митні платежі, якими відповідно до законів України обкладаються товари під час ввезення на митну територію України в режимі імпорту;
3) виконати встановлені відповідно до закону вимоги щодо заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Якщо іноземні товари після ввезення їх на митну територію України були пошкоджені або втрачені внаслідок аварії чи дії обставин непереборної сили або внаслідок протиправних дій третіх осіб, що підтверджується документально, за рішенням декларанта вони можуть бути заявлені митному органу у митний режим імпорту в пошкодженому стані чи у фактичній кількості з додержанням щодо них встановлених відповідно до закону заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. У разі втрати товарів після ввезення їх на митну територію України внаслідок протиправних дій третіх осіб митні платежі, встановлені на імпорт таких товарів, підлягають сплаті в повному обсязі у порядку, встановленому цим Кодексом. За рішенням декларанта або уповноваженої ним особи допускається поміщення пошкоджених товарів в інші митні режими (частина четверта статті 75 МК).