1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2020 року

м. Київ

справа №826/13525/15

адміністративне провадження №К/9901/9730/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства власників квартир "Будматеріали" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.08.2016 (суддя - Кобилянський К.М.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2016 (судді - Губська Л.В., Ісаєнко Ю.А., Оксененко О.М.) у справі за позовом Товариства власників квартир "Будматеріали" до Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, Київської міської ради, третя особа відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини Печерської районної у м. Києві державної адміністрації, про визнання протиправними дій, скасування розпоряджень та рішень,

встановив:

У липні 2015 року Товариство власників квартир "Будматеріали" звернулось до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправними дії Печерської районної в місті Києві державної адміністрації щодо прийняття розпоряджень від 01.08.2013 №405, від 14.08.2013 №431, від 29.12.2014 №693, від 16.01.2014 №8 та дії Київської міської ради щодо прийняття рішень від 01.11.2012 №279/8653, від 22.05.2013 №359/9416;

- скасувати в частині віднесення нежитлових приміщень, за адресою: м. Київ, вул. Шовковична, 46-48 до об`єктів комунальної власності на підставі:

розпорядження від 01.08.2013 №405 "Про закріплення майна, переданого до сфери управління Печерської районної у м. Києві державної адміністрації за КП "Липкижитлосервіс" та КП "Печерська брама";

розпорядження від 14.08.2013 №431 "Про внесення змін до розпорядження Печерської районної у м. Києві державної адміністрації від 01.08.2013 №405";

розпорядження від 29.12.2014 №693 "Про внесення змін до Печерської районної у м. Києві державної адміністрації від 01.08.2013 №405 з урахуванням змін, внесених розпорядженням Печерської РДА від 14.08.2013 №431";

розпорядження Печерської районної у м. Києві державної адміністрації від 16.01.2014 №8 "Про перезакріплення нерухомого майна територіальної громади м. Києва, переданого до сфери управління Печерської районної у м. Києві державної адміністрації";

розпорядження від 01.10.2014 №503 "Про внесення змін до розпорядження Печерської РДА від 16.01.2014 №8";

рішення Київської міської ради від 01.11.2012 №279/8653 "Про внесення змін та доповнень у додатки 1,6,9 та 10 до рішення Київської міської ради від 02.12.2010 №284/5096 "Про питання комунальної власності територіальної громади м. Києва";

рішення Київської міської ради від 22.05.2013 №359/9416 "Про внесення змін у додаток 6 до рішення Київради від 02.12.2010 №284/5096 "Про питання комунальної власності територіальної громади м. Києва".

Судами попередніх інстанцій встановлено, що у 1972 році був утворений житлово-будівельний кооператив "Будматеріали" (далі - ЖБК "Будматеріали") і розпочато проектування будинку за проектним (будівельним) номером вулиця Карла Лібкнехта 46-48 .

10.06.1976 затверджено статут ЖБК "Будматеріали", який зареєстровано у відділі по керуванню організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих під №6.

Згідно тверджень позивача, єдиним замовником будинку є ЖБК "Будматеріали". Замовником проектних та будівельних робіт - Управління капітального будівництва (далі - УКБ) Київського міськвиконкому. При складанні акта-розпорядження по УКБ Київського міськвиконкому від 26.05.1978 (тобто остаточному підсумку вартості побудованого будинку) та прийняття його на баланс виступали дві сторони: УКБ з однієї сторони та ЖБК "Будматеріали".

Актом про введення будинку в експлуатацію, який затверджений рішенням виконкому Київської міської ради народних депутатів від 30.09.1977 за №1433, весь будинок був переданий на баланс ЖБК "Будматеріали", при цьому, на цокольному поверсі будинку розташовувалися об`єкти соціально-культурного призначення, що мали значення за часів СРСР, зокрема, побутова майстерня фірми "Світанок" та бібліотека для дітей.

У січні 2015 року Печерська РДА викликала представників ТВК "Будматеріали" на нараду 13.01.2015, на якій товариству повідомили, що ТВК "Будматеріали" зобов`язане передати на баланс відділу культури Печерської РДА приміщення, в якому розташована бібліотека.

У зв`язку з цим, ЖБК "Будматеріали" подало запит на надання розпоряджень, які можуть стосуватись спірних приміщень.

Печерська районна в місті Києві державна адміністрація листом від 06.02.2015 №105/01-55/1 надала копії розпоряджень та рішень, які стосувались приміщень ЖБК "Будматеріали".

Позивач не погоджуючись із розпорядженнями Печерської районної в місті Києві державної адміністрації від 01.08.2013 №405, від 14.08.2013 №431, від 16.01.2014 №8, від 29.12.2014 №693 та з рішеннями Київської міської ради від 01.11.2012 №279/8653, від 22.05.2013 №359/9416 в частині віднесення нежитлових приміщень, за адресою: м. Київ, вул. Шовковична, 46-48 до об`єктів комунальної власності, звернувся до суду з даним позовом.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачами протиправно віднесено нежитлові приміщення, за адресою: м. Київ, вул. Шовковична, 46-48 до об`єктів комунальної власності. На думку позивача спірні рішення є рейдерськими та зазіхають на об`єкти кооперативної організації, прийняті без участі і згоди Товариства.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.08.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2016, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскаржувані розпорядження та рішення не були направлені на віднесення до комунального майна вбудованих нежилих приміщень побутового та культурного призначення у будинку №46-48 по вул. Шовковичній загальною площею близько 424,6 кв.м., оскільки спірне майно було віднесене до комунального майна ще 13.01.1992 рішенням виконкому Київської міської ради депутатів трудящих №26 "Про формування комунального майна міста та районів", яке є чинним та не скасованим.

Суди дійшли висновку, що приймаючи оскаржувані рішення відповідачі діяли правомірно, в межах наданих їм повноважень, в той час як позивачем зворотного доведено не було.

Розглядаючи справу та приймаючи рішення по суті позовних вимог суди вважали, що між сторонами існує публічно-правовий спір, у зв`язку з чим розгляд даної справи слід здійснювати за правилами адміністративного судочинства.

З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що судами не надано належної оцінки обставинам справи, не досліджено належним чином докази, які мають значення для правильного вирішення спору та ухвалено рішення, які підлягають скасуванню.

Заперечуючи проти касаційної скарги Печерська РДА просить у її задоволенні відмовити, а оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково виходячи з наступного.

Згідно із частиною другою статті 2 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

На підставі пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини другої частини 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.


................
Перейти до повного тексту