1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 813/2013/17

адміністративне провадження № К/9901/51370/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Мостиського (93) прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України

на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року (головуючий суддя - Гулкевич І.З.)

та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2018 року (головуючий суддя - Кушнерик М.П., судді: Мікула О.І., Ніколін В.В.)

у справі №813/2013/17

за позовом ОСОБА_1

до 93 Мостиського прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України

про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на службі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

I. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому, з урахуванням заяв про збільшення позовних вимог, просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ від 5 травня 2017 року №161 про результати службового розслідування, в частині накладення на нього дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення з військової служби за службовою невідповідністю;

- визнати протиправним та скасувати наказ від 5 травня 2017 року №83-ос щодо звільнення в запас Збройних Сил України;

- визнати протиправним та скасувати наказ від 5 травня 2017 року №85-ос в частині виключення зі списків особового складу загону та зняття з усіх видів забезпечення;

- поновити на посаді інспектора прикордонної служби - майстра 1 відділення інспекторів прикордонної служби "Смільниця" ІІ категорії (тип Б) Мостиського (93) прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України з 6 травня 2017 року;

- стягнути середнє грошове забезпечення у розмірі 79 040,95 грн за час перебування у вимушеному прогулі, за виключенням податків та інших обов`язкових платежів.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначав, що не вчиняв жодних незаконних дій під час перебування на військовій службі, не знав і не міг знати про вчинення або планування вчинення незаконних дій іншими військовослужбовцями. Зазначені відповідачем у оскаржуваних наказах порушення не відповідають його посадовим обов`язкам та є неконкретизованими.

3. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2018 року, позов задоволено.

4. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 31 травня 2018 року виправлено описку в резолютивній частині рішення від 11 грудня 2017 року.

5. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач проходив військову службу в органах Державної прикордонної служби України за контрактом.

7. Наказом начальника Мостиського прикордонного загону від 5 травня 2017 року №161 позивача за порушення статей 11, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, пункту 2 статті 5 розділу ІІ Інструкції про службу прикордонних нарядів Державної прикордонної служби України, що полягало в неналежній організації та керівництві службою прикордонних нарядів в пункті пропуску "Смільниця", невиявленні злочинних дій, кримінальних та адміністративних правопорушень в пункті пропуску через державний кордон, притягнуто до дисциплінарної відповідальності та відповідно до пункту "є" статті 62 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України оголошено "звільнення з військової служби за службовою невідповідністю".

8. Наказом начальника 93 прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 5 травня 2017 року №83-ос позивача звільнено в запас Збройних Сил України за підпунктом "е" частини шостої (із застосуванням частини восьмої) статті 26 Закону України "Про військових обов`язок і військову службу" - через службову невідповідність, з 5 травня 2017 року.

9. Наказом начальника 93 прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 5 травня 2017 року №85-ос позивача виключено із списків особового складу загону та знято з усіх видів забезпечення з 10 травня 2017 року.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що з наказу від 5 травня 2017 року №161 про результати службового розслідування не вбачається які порушення Статуту внутрішніх справ Збройних Сил України були допущені позивачем та, відповідно, слугували підставою для застосування до нього дисциплінарного стягнення - звільнення з військової служби за службовою невідповідністю.

11. Пункт 2 статті 5 розділу ІІ Інструкції про службу прикордонних нарядів Державної прикордонної служби України стосується старшого зміни прикордонних нарядів. Проте позивач як інспектор прикордонної служби не був наділений такими повноваженнями та в ході несення служби згідно статті 16 Статуту внутрішніх справ Збройних Сил України керувався посадовою інструкцією інспектора прикордонної служби - майстра.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

12. Відповідач у своїй касаційній скарзі зазначає про допущену в оскаржуваному наказі від 5 травня 2017 року №161 механічну помилку, де замість пункту " 17" зазначено пункт " 2" статті 5 розділу ІІ Інструкції про службу прикордонних нарядів Державної прикордонної служби України.

13. 26 квітня 2017 року позивач виконував обов`язки в прикордонному наряді "Старший прикордонних нарядів в пункті пропуску". Обов`язки зазначеного прикордонного наряду визначаються пунктом 17 статті 5 розділу ІІ Інструкції, отже позивач під час виконання обов`язків в прикордонному наряді не виконав в повній мірі всі надані йому права - по завершенню служби в пункті пропуску не перевірив дотримання військовослужбовцями зі складу прикордонних нарядів, які несли службу в період з 8.00 до 20.00 години 26 квітня 2017 року, обмеження щодо заборони мати при собі грошові кошти понад розмір, встановлений центральним органом виконавчої влади, що призвело до невиявлення вчинення військовослужбовцем під час несення служби в пункті пропуску дій, які явно виходять за межі його повноважень (прийняття пропозиції, обіцянки та одержання неправомірної вигоди за вчинення дій з використанням наданого йому службового становища).

14. Позивач заперечення на касаційну скаргу не надіслав.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.

16. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначення загальних засад проходження в Україні військової служби здійснює Закон України "Про військовий обов`язок і військову службу".

17. Відповідно до статті 2 даного Закону порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

18. Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначено Дисциплінарним статутом Збройних Сил України (далі - Дисциплінарний статут).

19. Згідно з преамбулою Дисциплінарного статуту усі військовослужбовці Збройних Сил України незалежно від своїх військових звань, службового становища та заслуг повинні неухильно керуватися вимогами цього Статуту. Дія Дисциплінарного статуту Збройних Сил України поширюється на Державну прикордонну службу України, Службу безпеки України, внутрішні війська Міністерства внутрішніх справ України, війська Цивільної оборони України та інші військові формування, створені відповідно до законів України, Державну спеціальну службу транспорту.

20. Визначення військової дисципліни міститься у статті 1 Дисциплінарного статуту - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених військовими статутами та іншим законодавством України.

21. Відповідно до статті 5 Дисциплінарного статуту за стан дисципліни у військовому з`єднанні, частині (підрозділі), закладі та установі відповідає командир. Інтереси захисту Вітчизни зобов`язують командира постійно підтримувати військову дисципліну, вимагати її додержання від підлеглих, не залишати поза увагою жодного дисциплінарного правопорушення.

22. Згідно з частиною першою статті 45 Дисциплінарного статуту у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов`язків, порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов`язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення.

23. Статтею 62 Дисциплінарного статуту встановлено, що на прапорщиків (мічманів) можуть бути накладені такі стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) попередження про неповну службову відповідність; д) пониження в посаді; е) пониження старших прапорщиків (старших мічманів) у військовому званні на один ступінь; є) звільнення з військової служби за службовою невідповідністю; ж) позбавлення військового звання прапорщик (мічман), старший прапорщик (старший мічман) із звільненням з військової служби у запас.

24. Відповідно до статті 83, абзацу 1 статті 84, абзаців 1 та 3 статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України на військовослужбовця, який порушує військову дисципліну або громадський порядок, можуть бути накладені лише ті дисциплінарні стягнення, які визначені цим Статутом і відповідають військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення. Прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини. Службове розслідування призначається письмовим наказом командира, який вирішив притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром, доручено офіцерові чи прапорщикові (мічманові), а у разі вчинення правопорушення рядовим (матросом) чи сержантом (старшиною) - також сержантові (старшині). Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено командиром (начальником), який призначив службове розслідування, або старшим командиром (начальником), але не більш як на один місяць.

25. Отже, прийняттю рішення про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення передує проведення службового розслідування.

26. Судом апеляційної інстанції було витребувано та досліджено матеріали службового розслідування по факту затримання військовослужбовців впс "Смільниця" працівниками правоохоронних органів, висновок службового розслідування, затверджений 4 травня 2017 року.

27. Загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб полку і його підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах визначені Статутом внутрішньої служби Збройних Сил України, дія якого поширюється на Державну прикордонну службу України, Службу безпеки України, Національну гвардію України та на інші військові формування, створені відповідно до законів України, Державну спеціальну службу транспорту, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України.


................
Перейти до повного тексту