ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2020 року
м. Київ
справа №615/1047/15-а
адміністративне провадження №К/9901/14660/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Калашнікової О.В.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 615/1047/15-а
за позовом ОСОБА_1 до Валківської районної ради Харківської області третя особа: Валківська міська рада про скасування рішення,
за касаційною скаргою Валківської районної ради Харківської області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2016 року (суд у складі головуючого судді - Бондара В.О., суддів: Кононенко З.О., Калитки О. М.)
І РУХ СПРАВИ
1. У липні 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Валківської районної ради Харківської області, в якому просив скасувати рішення Валківської районної ради № 884-VІ від 25.06.2015 року "Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються комунальним підприємством "Вода" Валківської районної ради" в частині затвердження тарифів на водопостачання та водовідведення для мешканців, бюджетних установ та підприємств міста Валки; вимогою зобов`язати відповідача діяти виключно в межах повноважень, визначених Конституцією України.
2. В обґрунтування позову зазначив, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з порушенням: вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"; Постанови КМ № 308 "Про затвердження методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акту"; пунктів 2, 3, 4 припису Адміністративної колегії Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 19.06.2014р. № 150-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" за справою № 1/07-118-14, яким вказано на порушення Валківською районною радою Закону України "Про захист економічної конкуренції"; без дотримання вимог Наказу Мінрегіонбуду та ЖКГ України від 30.07.2012р. № 390 (зі змінами і доповненнями № 367 від 22.12.2014р. "Про затвердження порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням їх необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад"; без залучення пропозицій та висновків спеціально утворених робочих груп громадян та їх об`єднань; без розгляду рішень судів щодо забруднення екології стоками, які не відводяться, не перекачуються, не очищаються.
Позивач стверджує, що затверджені тарифи для споживачів є безпрецедентним високими та призводять до значного фінансового навантаження для нього особисто як особи, на яку безпосередньо поширюються норми оскаржуваного рішення відповідача.
3. Постановою Валківського районного суду Харківської області від 14 вересня 2015 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2016 року скасовано постанову Валківського районного суду Харківської області від 14 вересня 2015 року в частині відмови у визнанні протиправним та скасуванні рішення Валківської районної ради № 884-VІ від 25.06.2015 року "Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються комунальним підприємством "Вода" Валківської районної ради" в частині затвердження тарифів на водопостачання та водовідведення для мешканців, бюджетних установ та підприємств міста Валки та прийнято у цій частині нову постанову, якою позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Валківської районної ради № 884-VІ від 25.06.2015 року "Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються комунальним підприємством "Вода" Валківської районної ради" в частині затвердження тарифів на водопостачання та водовідведення для мешканців, бюджетних установ та підприємств міста Валки.
В іншій частині постанову суду першої інстанції залишено без змін.
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанцій, Валківська районна рада Харківської області звернулася із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
6. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 25 квітня 2016 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
7. З 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд як найвищий суд у системі судоустрою України, у зв`язку з чим відповідно до пункту 7 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року №1402-VIII Вищий адміністративний суд України припинив свою діяльність.
8. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 2 лютого 2018 року для розгляду вищевказаної касаційної скарги сформовано судову колегію у складі: головуючого судді Коваленко Н.В., суддів Берназюк Я.О., Гриців М.І.
9. Розпорядженням в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року № 626/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 13), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.
10. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 квітня 2020 року для розгляду вищевказаної касаційної скарги сформовано судову колегію у складі: головуючого судді Коваленко Н.В., Берназюк Я.О., Желєзний І.В.
11. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 5 серпня 2020 року № 1401/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, у зв`язку з перебування судді Желєзного І.В. на лікарняному, що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.
12. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 5 серпня 2020 року для розгляду вищевказаної касаційної скарги сформовано судову колегію у складі: головуючого судді Коваленко Н.В., Берназюк Я.О., Шарапа В.М.
13. До початку розгляду справи по суті суддею-доповідачем Коваленко Н.В., суддями Берназюком Я.О., Шарапою В.М. заявлено самовідводи, що обґрунтовані порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме - без урахування спеціалізації.
14. Ухвалою Верховного Суду від 14 серпня 2020 року задоволено заяви про самовідвід суддів Верховного Суду Коваленко Н.В., Берназюка Я.О., Шарапи В.М. у справі № 615/1047/15-а. Відведено суддів Коваленко Н.В., Берназюка Я.О., Шарапу В.М. від участі у розгляді справи № 615/1047/15-а.
15. Справу № 615/1047/15-а передано до Секретаріату Касаційного адміністративного суду для визначення складу суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Тимчасовими засадами використання автоматизованої системи документообігу суду та визначення складу суду у Верховному Суді.
16. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 серпня 2020 року для розгляду вищевказаної касаційної скарги сформовано судову колегію у складі: головуючого судді Калашнікової О.В., суддів - Загороднюка А.Г., Соколова В.М.
17. Позивач заперечення на касаційну скаргу не подавав.
II ОБСТАВИНИ СПРАВИ
18. Валківською районною радою Харківської області на виконання рішення № 150-р/к від 19.06.2014 року Адміністративної колегії Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, яким зобов`язано районну раду встановити тарифи на послуги КП "Вода" на економічно обґрунтованому рівні, та протоколу № 7 від 18.12.2014 року засідання робочої групи з аналізу економічної обґрунтованості діючих тарифів на житлово-комунальні послуги при Департаменті ЖКГ та розвитку інфраструктури Харківської облдержадміністрації, прийнято рішення № 884-VІ від 25.06.2015 року "Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються комунальним підприємством "Вода" Валківської районної ради" (т. 1 а. с. 7-8).
19. Не погоджуючись із таким рішенням Валківської районної ради Харківської області, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
20. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції прийшов до висновку, що рішення Валківської районної ради № 884-VІ від 25.06.2015 року "Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються комунальним підприємством "Вода" Валківської районної ради" було прийнято законно та обґрунтовано, що підтверджується матеріалами справи.
21. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції зазначив, що відповідачем порушено процедуру проведення затвердження тарифів.
22. Апеляційний суд також взяв до уваги висновки Аудиторського звіту № 25 від 27.07.2015 року та Аудиторського звіту № 25/1 від 08.09.2015 року про необґрунтованість розміру затверджених тарифів та, з урахування вищезазначеного, дійшов висновку, що рішення Валківської районної ради №884-VI від 25.06.2015 року "Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються комунальним підприємством "Вода" Валківської районної ради" не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
23. У касаційній скарзі касатор вказав, що судом апеляційної інстанції не зазначено конкретної норми законодавства, що регулює процедуру прийняття рішення про затвердження тарифів на комунальні послуги, яку порушив відповідач.
24. Касатор стверджує, що судом апеляційної інстанції безпідставно взято до уваги показання свідка ОСОБА_2, оскільки такі не підтверджені належними доказами та носять характер припущень.
25. Заявник звертає увагу на те, що апеляційним судом в оскаржуваному судовому рішенні надав перевагу доказам, поданим позивачем перед тими, що були надані відповідачем, не вказавши при цьому належних обґрунтувань, чим порушив вимоги статті 163 КАС України (в редакції, чинній на час розгляду справи у суді апеляційної інстанції).
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
27. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
28. Згідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку .
29. Відповідно до ст. 13, ч. 2 ст. 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-IV (далі - Закон № 1875-IV) ціни/тарифи на комунальні послуги другої групи, до якої входить водопостачання та водовідведення, затверджують органи місцевого самоврядування для надання цих послуг на відповідній території.
30. Згідно ст. 31 Закону № 1875-IV порядок формування цін/ тарифів на кожний вид комунальних послуг визначає Кабінет Міністрів України. Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво комунальних послуг і подають їх на затвердження органу місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Орган місцевого самоврядування затверджує ціни/тарифи на комунальні послуги в розрізі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.