1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 825/2381/16

адміністративне провадження № К/9901/21228/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Данилевич Н.А.,

суддів: Смоковича М.І., Шевцової Н.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації, про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Департаменту економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 січня 2017 року (головуючий суддя - Скалозуб Ю.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2017 року (головуючий суддя - Мєзєнцев Є.І., судді - Файдюк В.В., Шелест С.Б.) у справі № 825/2381/16.



І. Суть спору

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

В грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, скаржник, Департамент), в якому просила :

здійснити належний перерахунок заробітної плати з врахуванням зарахованого стажу державної служби та донарахувати і виплатити недоплачену позивачу заробітну плату (надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, відпускних за час щорічної основної відпустки та додаткової оплачуваної відпустки, інших виплат, що підлягають виплаті) за період роботи з 22 лютого 2007 по 30 квітня 2016 року включно, у сумі 27036,62 грн.;

зобов`язати Департамент економічного розвитку облдержадміністрації здійснити виплату компенсації втрати частини заробітної плати, за несвоєчасну виплату заробітної плати (на час подання позову) у розмірі 21796,79 грн.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2017 року, позов задоволено повністю.

Зобов`язано Департамент економічного розвитку облдержадміністрації здійснити належний перерахунок заробітної плати з врахуванням зарахованого стажу державної служби та донарахувати і виплатити недоплачену позивачу заробітну плату (надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, відпускних за час щорічної основної відпустки та додаткової оплачуваної відпустки, інших виплат, що підлягають виплаті) за період роботи з 22 лютого 2007 по 30 квітня 2016 року включно, у сумі 27036 грн. 62 коп. (двадцять сім тисяч тридцять шість гривень 62 копійки).

Зобов`язано Департамент економічного розвитку облдержадміністрації здійснити виплату компенсації втрати частини заробітної плати, за несвоєчасну виплату заробітної плати (на час подання позову) у розмірі 21796 грн 79 коп. (двадцять одна тисяча сімсот дев`яносто шість гривень 79 копійок).

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що у зв`язку з незарахуванням позивачці стажу державної служби періоду роботи з 08.06.1979 по 20.12.1988 в управлінні кінофікації виконкому Чернігівської обласної ради народних депутатів, їй протиправно не нараховувалась у визначених законодавством розмірі заробітна плата та не надавалась додаткова оплачувана відпустка. Тому суди дійшли висновку про наявність підстав для задоволення позову в повному обсязі та вважали за необхідне зобов`язати Департамент економічного розвитку облдержадміністрації здійснити належний перерахунок заробітної плати з врахуванням зарахованого стажу державної служби та донарахувати і виплатити недоплачену позивачу заробітну плату (надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, відпускних за час щорічної основної відпустки та додаткової оплачуваної відпустки, інших виплат, що підлягають виплаті) за період роботи з 22 лютого 2007 по 30 квітня 2016 року включно, у сумі 27036,62 грн. Крім того, суди визнали безпідставними посилання відповідача на те, що ОСОБА_1 не має права на отримання компенсації втрати частини доходів оскільки, у зв`язку з незарахуванням стажу державної служби ОСОБА_1 не сплачувалась повністю заробітна плата за період роботи з 22 лютого 2007 по 30 квітня 2016 року. Суди, посилаючись на практику Верховного Суду України, викладену в постановах від 30 березня 2016 року у справі №6-58цс16 та від 18 листопада 2014 року у справі №21-518а14 на вказали, що статтею 3 Порядку № 159 передбачено, що компенсації підлягають такі грошові доходи разом із сумою індексації, які одержують громадяни в гривнях на території України і не мають разового характеру. При цьому, як Порядок № 159, так і Закон України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" не містять будь-якого обмеження для нарахування такої компенсації залежно від порядку виплати сум доходу - добровільного чи судового. Враховуючи встановлене, суди дійшли висновку, що компенсація за невиплачену відповідачем зарплату, здійснена відповідно до розрахунку (а.с.21-25) та складає 21796,79 грн. (для розрахунку використані індекси споживчих цін на товари роботи та послуги розраховані Держкомстатом України, а.с.81)

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

12 квітня 2017 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Департаменту економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 січня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2017 року, в якій Департамент, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати зазначені рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

В обґрунтування поданої касаційної скарги Департамент зазначає, що компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, які вже були нараховані. Відповідальність роботодавця позивача за порушення строків виплати заробітної плати, що є предметом цього судового спору, виникає, на думку скаржника, саме з 01.05.2016 - з дати її фактичного нарахування за рішенням суду у справі № 825/1313/16. Тому положення Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та Порядку № 159 передбачають, що проведення компенсації можуть застосовуватися у разі затримки виплати цих нарахованих доходів на один і більше календарний місяць. В свою чергу, Департаментом, за твердженням останнього, не допущена затримка на один і більше календарний місяць нарахованої, у тому числі за рішенням суду, заробітної плати ОСОБА_1 . Натомість, при ухваленні оскаржуваних рішень судами наведені положення нормативних актів не враховані. Департамент зобов`язано здійснити виплату компенсації втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати не з моменту нарахування заробітної плати - 01.05.2016, а з моменту прийняття позивачки на роботу - 22.07.2007, що, на думку відповідача, прямо суперечить вимогам вищенаведеного Закону та Порядку № 159 в частині проведення компенсації, оскільки вказані нормативні акти не передбачають можливості компенсації втрати частини грошових доходів, які не нараховані.

16 червня 2017 року на адресу суду касаційної інстанції надійшли заперечення ОСОБА_1 на дану касаційну скаргу, в яких позивачка вважає доводи, викладеній в ній необґрунтованими та просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 01 червня 2017 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.

Ухвалою Верховного Суду від 15 жовтня 2020 року касаційну скаргу Департаменту економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації прийнято до провадження та призначено до касаційного розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

ОСОБА_1 працює у Департаменті економічного розвитку обласної державної адміністрації на посаді провідного спеціаліста відділу ресурсного забезпечення розвитку територій з питань державних закупівель та державного сектора економіки управління стратегії соціально-економічного розвитку з 22.02.2007 по теперішній час (а.с. 8-12).

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2016 року у справі № 825/1313/16, яка набрала законної сили, визнано протиправними дії Департаменту економічного розвитку облдержадміністрації щодо відмови в зарахуванні до стажу державної служби періоду роботи з 08.06.1979 по 20.12.1988 в управлінні кінофікації виконкому Чернігівської обласної ради народних депутатів, нарахуванні визначених законодавством виплат (заробітної плати), наданні додаткової оплачуваної відпустки ОСОБА_1 . Зобов`язано Департамент економічного розвитку облдержадміністрації зарахувати до стажу державної служби ОСОБА_1 період роботи в управлінні кінофікації виконкому Чернігівської обласної ради народних депутатів. Зобов`язано Департамент економічного розвитку облдержадміністрації здійснити належний перерахунок заробітної плати з врахуванням зарахованого стажу державної служби та виплатити недоплачену заробітну плату (надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, відпускних, інших виплат, що підлягають виплаті) ОСОБА_1 з 01.05.2016.

Позивачу, у зв`язку з незарахуванням стажу державної служби періоду роботи з 08.06.1979 по 20.12.1988 в управлінні кінофікації виконкому Чернігівської обласної ради народних депутатів, протиправно не нараховувалась у визначених законодавством розмірі заробітна плата та не надавалась додаткова оплачувана відпустка.

Судам встановлено, що згідно щомісячних розрахункових листків виданих позивачу, за період роботи з 22 лютого 2007 року по 30 квітня 2016 року включно, ОСОБА_1 недонараховано заробітну плату (всі виплати, які передбачено законодавством, у тому числі заробітна плата за час додаткової оплачуваної відпустки) в сумі 27048,88 грн. (з них: недонарахована надбавка за вислугу років у сумі 12960,19 грн; надбавка за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи (інтенсивність) 2998,25грн; зарплата за час основної щорічної відпустки 2242,93 грн; не нарахована зарплата за час додаткової оплачуваної відпустки 7524,49 грн.).

Нарахування за кожний рік складали: за період роботи з 22.02.2007 по 31.12.2007 у зв`язку з неврахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації (9 років 6 місяців 13 днів) за лютий - серпень 2007 року щомісячна надбавка за вислугу понад 5 років була встановлена у розмірі 15 %, а з 13 серпня - грудень 2007 року за вислугу понад 10 років - 20% позивачу не нараховувалась.

Судами встановлено, що за лютий - грудень 2007 року ОСОБА_1 не нараховано надбавку за вислугу років у сумі 925,64 грн.

Відповідно до Постанови № 268 у 2007 році позивачу було встановлено керівником надбавку за досягнення в праці за березень - 10%, квітень - 25%, за травень-жовтень по 15%, листопад, грудень по - 30% (що підтверджують щомісячні розрахункові листки, а.с. 61-80).

Зважаючи на те, що надбавка за вислугу років не нараховувалась, надбавку за досягнення в праці було не донараховано у сумі 162,62 грн.

Ненарахована надбавка за вислугу років та недонарахована надбавка за досягнення в праці, не увійшли до середнього заробітку з якого відповідно з постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100 "Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати" нараховується зарплата за час основної щорічної та додаткової відпустки. За час основної щорічної відпустки ОСОБА_1 недонараховано 227,21 грн.

У зв`язку з незарахуванням стажу державної служби за період роботи в управлінні кінофікації (9 років 6 міс. 13 днів) ОСОБА_1 не надавалась додаткова оплачувана відпустка, тривалістю 5 календарних днів, на які позивач мала право у 2007 році, а також не виплачувалась компенсація.

Таким чином, судами встановлено, що ненарахована зарплата за час додаткової оплачуваної відпустки складала 155,22 грн.

Управлінням за 2007 рік ОСОБА_1 нараховано заробітну плату у сумі 8506,95 грн. (без зарахування стажу державної служби). Нарахування проведені головним управлінням економіки, що підтверджується копіями розрахункових листків (а.с. 61-80).

З урахуванням стажу державної служби, необхідно було нарахувати позивачу заробітну плату у сумі 9979,21 грн. Недонараховано за 2007 рік заробітну плату у сумі 1472,26 грн.

За період з 1 січня 2008 року - 31 грудня 2008 року у зв`язку з незарахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації (9 років 6 місяців 13 днів) щомісячна надбавка за вислугу понад 10 років - 20%, позивачу не нараховувалась. За період лютий - грудень 2008 року позивачу не нарахована надбавка за вислугу років у сумі 1558,09 грн.

Відповідно до постанови № 268 у 2008 році ОСОБА_1 було встановлено керівником надбавку за досягнення в праці: за січень - 25%, лютий - 10%, березень - 20%, квітень - 50%, за травень - 25%, червень - 15%, липень - 15%, серпень - 20%, вересень - 30%, жовтень - 40%, листопад - 30%, грудень - 40% (а.с. 61-80). Зважаючи на те, що надбавка за вислугу років не нараховувалась, надбавку за досягнення в праці було недонараховано у сумі 363,81 грн.

Ненарахована надбавка за вислугу років та недонарахована надбавка за досягнення в праці не увійшли до середнього заробітку, з якого нараховується зарплата за час основної щорічної та додаткової відпустки. За час основної щорічної відпустки позивачу недонараховано 616,70 грн.

У зв`язку з незарахуванням стажу державної служби, позивачу не надавалась додаткова оплачувана відпустка тривалістю 7 календарних днів, на яку вона мала право у 2008 році, а також компенсація не виплачувалась. У зв`язку з цим позивачу не нарахована зарплата за час додаткової оплачуваної відпустки у сумі 363,82 грн.

З урахуванням стажу державної служби, позивачу належить нарахувати заробітну плату у сумі 18889,17 грн. ОСОБА_1 недонараховано за 2008 рік заробітну плату у сумі 2913,31 грн. Управлінням за 2008 рік позивачу нарахована заробітна плата (без зарахування стажу держслужби періоду роботи в управлінні кінофікації) у сумі 15975,96 грн., що підтверджується копіями розрахункових листків (а.с.61-80).

За період роботи за січень - грудень 2009 року у зв`язку з незарахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації (9 років 6 місяців 13 днів) щомісячна надбавка за вислугу понад 10 років - 20% позивачу не нараховувалась.

За січень- грудень 2009 року ОСОБА_1 ненарахована надбавка за вислугу років та складає 1993,46 грн.

Відповідно до Постанови № 268 у 2009 році позивачу було встановлено керівником надбавку за досягнення в праці: за лютий - 15%, квітень - 25%, за серпень - 10%, вересень - 15%, жовтень - 20%, листопад - 20%, грудень - 20% (що підтверджують щомісячні розрахункові листки, а.с.61-80). Зважаючи на те, що надбавка за вислугу років не нараховувалась, надбавку за досягнення в праці було недонараховано у сумі 177,36 грн.

Ненарахована надбавка за вислугу років та недонарахована надбавка за досягнення в праці не увійшли до середнього заробітку, з якого нараховується зарплата за час основної щорічної та додаткової відпустки. Таким чином, позивачу не донараховано за час основної щорічної відпустки 203,37 грн.

У зв`язку з незарахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації позивачу не надавалась додаткова оплачувана відпустка, тривалістю 9 календарних днів, на які позивач мала право у 2009 році, а також не виплачувалась компенсація. У зв`язку з цим, позивачу не нарахована зарплата за час додаткової оплачуваної відпустки у сумі 440,37 грн.

Таким чином, з урахуванням стажу державної служби належить нарахувати 18539,51 грн. За 2009 рік позивачу не донараховано заробітну плату у сумі 2864,93 грн. Управлінням за 2009 рік позивачу нарахована заробітна плата 15674,58 грн., що підтверджується копіями розрахункових листків (а.с.61-80).

За період роботи за січень - грудень 2010 року у зв`язку з незарахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації (9 років 6 місяців 13 днів) відповідно з Постановою № 268 щомісячна надбавка за вислугу понад 10 років, яка становить - 20% не нараховувалась.

Управлінням з 23 лютого 2010 року нараховувалась надбавка за вислугу понад 3 роки -10% до посадового окладу з виплатою за ранг державного службовця. За період лютий - грудень 2010 року управлінням нарахована надбавка за вислугу років 941,69 грн.

За 2010 рік за вислугу років необхідно нарахувати 20% до посадового окладу з рангом державного службовця, що складає 2213,54 грн. Таким чином, не донараховано надбавку за вислугу років у сумі 1271,85 грн.

Відповідно до Постанови № 268 у 2010 році позивачу було встановлено керівником надбавку за досягнення в праці: за лютий - 15%, квітень - 20%, за березень - 10%, вересень -15%, листопад - 15%, грудень по - 20%) (що підтверджують щомісячні розрахункові листки, а.с.61-80).

Нарахування надбавки за досягнення в праці у встановлених керівником відсотках нараховується до посадового окладу з рангом державного службовця з надбавкою за вислугу років 20% і складає 1128,58 грн.

Управлінням нарахована надбавка за досягнення в праці складає 1025,26 грн.

Недонарахована надбавка за досягнення в праці складає 103,22 грн.

У зв`язку з недонарахуванням вищевказаних виплат, за час основної та щорічної відпустки позивачу недонараховано 137,56 грн.

Як державний службовець, який має стаж державної служби понад 13 років у 2010 році позивач мала право на додаткову оплачувану відпустку тривалістю 11 календарних днів. Додаткова відпустка позивачу не надавалась і компенсація не виплачувалась.

Ненарахована зарплата за час додаткової оплачуваної відпустки складає 580,23 грн.

Управлінням за 2010 рік позивачу нарахована заробітна плата у розмірі 19463,49 грн. Нарахування проведені головним управлінням економіки, що підтверджується копіями розрахункових листків (а.с.61-80).

Таким чином, за 2010 рік позивачу належало нарахувати заробітну плату у сумі 21582,35 грн. Позивачу не донараховано заробітну плату у сумі 2128,86 гривень.

За період роботи за січень- грудень 2011 року у зв`язку з незарахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації (9 років 6 місяців 13 днів) щомісячна надбавка за вислугу понад 10 років - 20%, позивачу не нараховувалась.

Управлінням у 2011 році позивачу нараховувалась надбавка за вислугу понад 3 роки -10%. За період січень - грудень 2011 року управлінням нарахована за вислугу років 1177,89 грн.

За вислугу років необхідно нарахувати 20% до посадового окладу з виплатою за ранг державного службовця, що складає 2355,77 грн. Недонарахована надбавка за вислугу років складала 1177,88 грн.

Відповідно до Постанови № 268 у 2011 році позивачу було встановлено керівником надбавку за досягнення в праці: за квітень - вересень по 20%, за жовтень - 30%, листопад -25%, грудень - 10% (що підтверджують щомісячні розрахункові листки, а.с.61-80). Управлінням у 2011 році надбавка за досягнення в праці нараховувалась на посадовий оклад, ранг, надбавка за вислугу років 10% і нараховувалась у сумі 2000,41 грн.

Поряд з цим, надбавка за досягнення в праці нарахована у встановлених відсотках до посадового окладу з рангом державного службовця з надбавкою за вислугу років 20% і підлягає нарахуванню у розмірі 2117,16 грн. Недонарахована надбавка за досягнення в праці складає 116,75 грн.

Управлінням за час основної щорічної відпустки нарахована 1736,10 грн. З урахування нарахованих надбавок до середнього заробітку відповідно до постанови №100, за час основної відпустки необхідно нарахувати 1876,39 грн. Недонарахована зарплата за час основної щорічної відпустки, складала 140,20 грн.

У зв`язку з незарахуванням до стажу державної служби періоду роботи в управлінні кінофікації позивачу не надавалась додаткова оплачувана відпустка, тривалістю 13 календарних днів, на які позивач мала право у 2011 році і не виплачувалась компенсація. У зв`язку з цим, ОСОБА_1 не нарахована зарплата за час додаткової оплачуваної відпустки у сумі 813,10 грн.

Управлінням за 2011 рік нарахована заробітна плата без зарахування стажу державної служби в управлінні кінофікації та складала 23383,07 грн. Нарахування проведені головним управлінням економіки підтверджені копіями розрахункових листків (а.с.61-80), але із урахуванням стажу державної служби в управлінні кінофікації, позивачу належить нарахувати заробітну плату у сумі 25559,54 грн.


................
Перейти до повного тексту