ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2020 року
м. Київ
Справа № 907/525/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Пількова К. М.,
секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,
за участю представників:
позивача - не з`явився,
відповідача - Суязова Г. В. (адвокат),
розглянув касаційну скаргу Виноградівської міської ради
на рішення Господарського суду Закарпатської області від 21.05.2019 (суддя Пригара Л. І.) і постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019 (колегія суддів: Бойко С. М.(головуючий), Бонк Т. Б., Матущак О. І.) у справі
за позовом Фермерського господарства ?Колос?
до Виноградівської міської ради
про визнання незаконним та скасування рішення Виноградівської міської ради від 21.03.2001 ?Про інвентаризацію земель КСГП "8 Березня?.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У серпні 2018 року Фермерське господарство "Колос" (далі - позивач, ФГ "Колос", фермерське господарство) звернулося до Господарського суду Закарпатської області з позовом до Виноградівської міської ради (далі - відповідач, міськрада) про визнання незаконним та скасування рішення 16-ої сесії 23-го скликання міськради від 21.03.2001 ?Про інвентаризацію земель КСП "8 Березня?.
2. Позов мотивовано тим, що оскаржуване рішення прийнято міськрадою з перевищенням повноважень, наданих їй статтею 10 Земельного кодексу України в редакції 1992 року, оскільки майно Колективного сільськогосподарського підприємства "8 Березня" (далі - КСП "8 Березня") не перебувало в комунальній власності та з клопотанням про проведення інвентаризації земель зазначене підприємство не зверталося. Позивач зазначив, що оскаржуване рішення порушує право ФГ "Колос" як правонаступника КСП "8 Березня" та законного правонабувача володіти, користуватися та розпоряджатися земельними ділянками, які знаходилися у власності КСП "8 Березня" на підставі державного акта на право колективної власності на землю серії ІІ-ЗК № 00005 (далі - державний акт), виданого 29.11.1996 Виноградівською районною радою, та згідно з рішенням зборів уповноважених членів КСП "8 Березня" (протокол від 30.12.1998 № 7) були передані ФГ "Колос" відповідно до акта приймання-передавання залишкових матеріальних цінностей (земельних ресурсів) від 26.06.2000.
При цьому, фермерське господарство просило суд врахувати рішення Апеляційного суду Закарпатської області від 10.07.2017, ухвалене у справі № 299/3439/16-ц, яким встановлено факт правонаступництва ФГ "Колос", а також рішення Апеляційного суду Закарпатської області від 23.01.2017 у цивільній справі № 299/1923/16-ц, яким встановлено правомірність переходу майнових прав від КСП "8 Березня" до ФГ "Колос".
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 21.05.2019, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019, позов задоволено повністю: визнано незаконним та скасовано рішення міськради від 21.03.2001 "Про інвентаризацію земель КСП "8 Березня".
4. Зазначені рішення та постанова аргументовані тим, що позивач належним чином підтвердив наявність обставин, з якими пов`язується виникнення у нього права власності на спірні земельні ділянки внаслідок правонаступництва, а звідси і правомірність володіння, користування та розпорядження спірними земельними ділянками на підставі державного акта. За таких обставин суди вирішили, що порушене з прийняттям оспорюваного рішення міськрадою від 21.03.2001 право позивача на володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою підлягає захисту відповідно до положень статті 16 Цивільного кодексу України та статті 152 Земельного кодексу України шляхом визнання недійсним цього рішення. Щодо застосування пропуску строку позовної давності, суд першої інстанції встановив, що позивач дізнався про порушення свого права оскаржуваним рішенням у судовому засіданні 03.07.2017 під час розгляду цивільної справи № 299/3439/16-ц, а тому позивачем цей строк не пропущений.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись з рішенням місцевого суду та постановою апеляційної інстанції, міськрада звернулася з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову повністю.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. В обґрунтування своєї правової позиції скаржник, зокрема, зазначає, що суд, надавши оцінку доказам позивача на підтвердження правонаступництва, не оцінив кожен доказ окремо та у сукупності, допустив порушення норм процесуального права та дійшов помилкових висновків про підтвердження факту правонаступництва ФГ "Колос" за КСП "8 Березня". Таким чином, на переконання скаржника, матеріали справи не містять жодних доказів, які б підтверджували право власності позивача - ФГ "Колос" на земельні ділянки, що є предметом позову.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
7. Позивач у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у її задоволенні з мотивів, викладених у оскаржуваних рішенні та постанові.
Розгляд справи Верховним Судом
8. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.02.2020, зокрема, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою міськради (подана 09.01.2020) на рішення Господарського суду Закарпатської області від 21.05.2019 і постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019 у справі № 907/525/18 і призначено розгляд справи у судовому засіданні 24.03.2020.
9. Ухвалою від 17.03.2020 Верховний Суд відклав розгляд скарги, оскільки згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" установлено на усій території України карантин.
10. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.04.2020 касаційне провадження за касаційною скаргою Виноградівської міської ради на рішення Господарського суду Закарпатської області від 21.05.2019 і постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019 у справі № 907/525/18 зупинено до закінчення перегляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 907/29/19.
11. Великою Палатою Верховного Суду 01.09.2020 прийнято постанову у справі № 907/29/19, яку було оприлюднено в Єдиному Державному реєстрі судових рішень 17.09.2020.
12. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.09.2020 поновлено касаційне провадження у справі № 907/525/18 за касаційною скаргою Виноградівської міської ради на рішення Господарського суду Закарпатської області від 21.05.2019 і постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019, розгляд справи призначено на 13.10.2020.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
13. КСП "8 Березня" відповідно до державного акта було передано у колективну власність 1338,2 га землі для ведення сільського господарства.
14. Позивач - ФГ "Колос" відповідно до даних ЄДР є юридичною особою з ідентифікаційним кодом 03747509 (за яким раніше було зареєстровано КСП "8 Березня"), яке було створене 26.06.2000.
15. Відповідно до пункту 1.1 статуту ФГ "Колос", затвердженого його головою та зареєстрованого розпорядженням голови Виноградівської райдержадміністрації від 26.06.2000 № 331, господарство є самостійним господарюючим суб`єктом, який створений відповідно до Закону України від 20.12.1991 № 2009-XII "Про селянське (фермерське) господарство" (далі - Закон № 2009-XII) і є правонаступником КСП "8 Березня".
16. Відповідно до пункту 7.2 статуту КСП "8 Березня" розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності, здійснюється за рішенням загальних зборів, які згідно з пунктом 11.1 статуту є вищим органом управління підприємством.
17. Відповідно до акта приймання-передавання залишкових матеріальних цінностей (земельних ресурсів) від 26.06.2000, складеного на підставі рішення загальних зборів КСП "8 Березня" (протокол від 30.12.1998 № 7), проведено приймання-передавання залишкових матеріальних цінностей (земельних ресурсів) з балансу КСП "8 Березня" на баланс ФГ "Колос".
18. Рішенням 16 сесії 23 скликання від 21.03.2001 "Про інвентаризацію земель КСП "8 Березня" міськрада вирішила всі землі, що не увійшли в схему паювання КСП "8 Березня", перевести до земель запасу. Рішення було прийнято на підставі схеми розпаювання земель КСП "8 Березня", матеріалів інвентаризації, та з огляду на положення статей 10, 80 Земельного кодексу України.
19. Зазначене рішення міськради є предметом оскарження у цій справі.
Позиція Верховного Суду
20. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі вимоги і доводи, подані заперечення, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити з таких підстав.
21. Як стверджував позивач, ФГ "Колос" є правонаступником КСП "8 Березня"; його створено 26.06.2000 та зареєстровано згідно з розпорядженням голови Виноградівської районної державної адміністрації від 26.06.2000 № 331. Згідно з державним актом КСП "8 Березня" на праві колективної власності належала земельна ділянка загальною площею 1338,2 га для ведення сільського господарства, розташована в межах Виноградівської міської ради, Дротинської та Буківської сільських рад Виноградівського району Закарпатської області, яка в подальшому в порядку правонаступництва перейшла у власність позивача. Серед додатків до позову ФГ "Колос" додано рішення зборів "уповноважених КСП "8 Березня" від 30.12.1998 (протокол № 7), акт приймання-передачі залишкових матеріальних цінностей від 26.06.2000 та акт приймання-передачі земельних ресурсів від 26.06.2000.
22. Відповідно до пункту 7.2 статуту КСП "8 Березня" розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності, здійснюється за рішенням загальних зборів, які згідно з пунктом 11.1 статуту є вищим органом управління підприємством. Статутом КСП "8 Березня" не передбачено такого органу самоуправління підприємства, як збори уповноважених.
23. Прийняття від імені юридичної особи рішення органом, який не передбачений статутом цієї юридичної особи, не створює правових наслідків, на які таке рішення спрямоване. Відповідно й акти приймання-передачі залишкових матеріальних цінностей (земельних ресурсів), складені на підставі такого рішення, не спричиняють і не підтверджують перехід права власності до ФГ "Колос".
Отже, неспроможними є посилання на протокол № 7 зборів уповноважених та на акт приймання-передачі залишкових матеріальних цінностей (земельних ресурсів) від 26.06.2000, складений на підставі протоколу № 7, як на підтвердження передачі ФГ "Колос" як правонаступнику КСП "8 Березня" земельних ділянок.
24. Крім того, Указом Президента України від 08.08.1995 № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" установлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі майна радгоспів. Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства відповідно до списку, який додається до державного акта на право колективної власності на землю.
25. Також необхідно зазначити, що Указом Президента України від 03.12.1999 № 1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки" передбачалося реформування протягом грудня 1999 року - квітня 2000 року колективних сільськогосподарських підприємств на засадах приватної власності на землю та майно шляхом: забезпечення всім членам колективних сільськогосподарських підприємств права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, інших суб`єктів господарювання, заснованих на приватній власності.
26. Отже, відповідно до зазначених указів паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність, зокрема, колективним сільськогосподарським підприємствам. Позивач не пояснив, а суди не встановили, яким чином у КСП "8 Березня" могли залишитися спірні землі сільськогосподарського призначення, які не підлягали розпаюванню та не були розпайовані. При цьому передання сільськогосподарських угідь від колективного сільськогосподарського підприємства до власності юридичної особи, землі якої не підлягають розпаюванню відповідно до зазначених указів, спричинило б порушення прав членів колективного сільськогосподарського підприємства на одержання відповідних земельних ділянок.
27. Таким чином, на момент винесення оспорюваного рішення міськрадою від 21.03.2001 "Про інвентаризацію земель КСП "8 Березня" ФГ "Колос" не було ані власником зазначених земельних ділянок, ані землекористувачем на законних підставах.
28. Позивач наголошував, що відповідно до даних ЄДР ФГ "Колос" є юридичною особою з ідентифікаційним кодом 03747509, за яким раніше було зареєстровано КСП "8 Березня", що, в свою чергу, також указує на обставини правонаступництва.
29. Так, ЄДР є компонентом інфраструктури державної статистики. На його основі органи статистики забезпечують ведення державного обліку та ідентифікацію суб`єктів господарської дальності, однак повноваженнями на проведення реєстраційних дій щодо підприємства не наділені.
30. Функція органів статистики щодо ведення ЄДР визначена Положенням про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 № 118 (у новій редакції постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 № 499, далі - Положення про ЄДР).