ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 824/2177/15-а
адміністративне провадження № К/9901/6398/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Уханенка С. А.,
суддів - Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,
за участю:
секретаря судового засідання - Семопядного О.В.,
представника Міністерства аграрної політики та продовольства України - Нестеренко Н.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сварог-Буковина" до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Головного управління Державної казначейської служби України у Чернівецькій області, за участю третьої особи - Департаменту агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації, про визнання неправомірною бездіяльності та стягнення коштів, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сварог-Буковина" на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2016 року (головуючий суддя - Лелюк О.П., судді - Брезіна Т.М., Левицький В.К.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2016 року (головуючий суддя - Гонтарук В.М., судді - Граб Л.С., Біла Л.М.),
ВСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. У серпні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Сварог-Буковина" (далі - ТОВ "Сварог-Буковина") звернулося до суду з адміністративним позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - Мінагрополітики України), Головного управління Державної казначейської служби України у Чернівецькій області (далі - ГУ ДКС України у Чернівецькій області), в якому просило: визнати неправомірною бездіяльність відповідачів щодо невиплати компенсації у розмірі 735079,00 грн; стягнути з Мінагрополітики на користь ТОВ "Сварог-Буковина" 735079,00 грн компенсації відсоткової ставки за кредитами та лізинговими платежами.
2. Позов обґрунтовано тим, що позивач є сільськогосподарським підприємством до складу якого у 2013 році приєдналося Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Коболчинська" (далі - ТОВ "Агрофірма Коболчинська"). Згідно з розподілом бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки суб`єктам господарювання агропромислового комплексу, ТОВ "Сварог-Буковина" та ТОВ "Агрофірма Коболчинська" мають право на компенсацію за кредитами та лізинговими платежами на загальну суму 735079,00 грн. Зазначені кошти зареєстровано в органі Казначейства, як фінансові зобов`язання за КПКВ 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі". Посилаючись на те, що ТОВ "Сварог-Буковина" неодноразово зверталося до відповідачів з вимогою вжити заходи щодо перерахування позивачу коштів, передбачених відповідними державними програмами, проте свої обов`язки Мінагрополітики та ГУ ДКС України у Чернівецькій області не виконали, просив суд задовольнити позов.
ІІ. Встановлені судами обставини справи
3. Постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 року №794 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб`єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів (далі - Порядок №794).
4. ТОВ "Сварог-Буковина" є сільськогосподарським підприємством, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
5. За рішенням засновників ТОВ "Агрофірма "Коболчинська", оформленого протоколом загальних зборів учасників від 16 травня 2013 року №16/05-13, та Статутом цього товариства, ТОВ "Агрофірма "Коболчинська" реорганізовано та приєднано до ТОВ "Сварог-Буковина".
6. Наказом Мінагрополітики України від 19 жовтня 2012 року №745 "Про затвердження розподілів бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки суб`єктам господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів" (далі - наказ Мінагрополітики України №745) затверджено розподіл бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки суб`єктам господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів між підприємствами - позичальниками, а також розподіл бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки суб`єктам господарювання агропромислового комплексу для компенсації лізингових платежів між підприємствами - лізингоодержувачами.
7. Відповідно до наказу Мінагрополітики України №745 ТОВ "Сварог-Буковина" виділено 545753,00 грн, а ТОВ "Агрофірма "Коболчинська" - 189326,00 грн компенсації з Державного бюджету України.
8. Згідно з відомостями бухгалтерського обліку Департаменту агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації станом на 01 липня 2015 року в органах Державної казначейської служби України обліковано кредиторську заборгованість перед ТОВ "Сварог-Буковина" за кодом програмної класифікації видатків 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" на суму 735079,00 грн. На час розгляду справи вказана сума на рахунки позивача не надійшла.
9. Предметом спору у цій справі є бездіяльність відповідачів щодо не виплати позивачу коштів, передбачених у Державному бюджеті України для здійснення фінансової підтримки суб`єктів господарювання агропромислового комплексу та стягнення невиплачених сум компенсації.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
10. Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2016 року, в позові відмовлено.
11. Вирішуючи спір та відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що спірну заборгованість у розмірі 735079,00 грн ТОВ "Сварог-Буковина" не виплачено через відсутність у Державних бюджетах України за 2012 - 2015 роки коштів на виплату компенсацій за програмою за кодом КПКВ 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі". Водночас Мінагрополітики України неодноразово зверталось до Міністерства фінансів України з пропозицією передбачити такі кошти та пропозиціями щодо наближення асигнувань загального фонду Державного бюджету України на 2012 рік до обсягів кредитної заборгованості, що виникла у 2011 році, зокрема, з листами щодо збільшення обсягу видатків, в тому числі при формуванні проекту бюджету на 2012 та 2016 роки ( лист від 01 березня 2012 року №37-21-2-10/3066, від 29 березня 2013 року №37-21-2-10/6377, лист від 18 липня 2013 року №37-21-2-10/14062, лист від 23 січня 2015 року №№37-21-2-10/780, лист від 18 травня 2015 року №37-21-2-10/7584, лист від 31 серпня 2015 року №37-21-2-10/14536), однак пропозиції Мінагрополітики України враховано не було, що свідчить про відсутність бездіяльності з боку відповідача. Крім того, з вимогою про виплату компенсації позивач безпосередньо до Мінагрополітики України не звертався.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги та аргументи сторін
12. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ТОВ "Сварог-Буковина" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і прийняти нове рішення про задоволення позову.
13. Заявник вказує, що судами неправильно застосовано норми Бюджетного кодексу України та Порядку №794, не взято до уваги норми Положення про Державну казначейську службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року №215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу", яким визначено основні завдання казначейства, не враховано норми Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 02 березня 2012 року №309 (далі - Порядок № 309).
14. Висновки судів про те, що Мінагрополітики України не є органом, який здійснює нарахування та виплату компенсації підприємствам агропромислового комплексу, а лише проводить розподіл коштів між регіонами є помилковими та суперечать приписам Бюджетного кодексу України, Порядку №794 та Порядку №309, згідно з якими головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетних програм, запроваджених у галузі аграрно-промислового комплексу (далі - АПК), є Міністерство аграрної політики та продовольства.
15. Судові рішення не відповідають приписам статті 159 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) щодо їхньої законності та обґрунтованості, а позиція судів, з посиланням на відсутність бюджетних коштів не відповідає практиці Європейського суду з прав людини, оскільки реалізація особою права на отримання бюджетних коштів не залежить від бюджетних асигнувань, відсутність яких не є поважною причиною для невиконання відповідачами своїх зобов`язань.
16. Ухвалою Вищого адміністративного суду від 15 липня 2016 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ТОВ "Сварог-Буковина".
17. У запереченнях на касаційну скаргу Мінагрополітики України та ГУ ДКС України у Чернівецькій області просять залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін. Зазначають, що відповідачами вжито усіх, передбачених чинним законодавством, заходів, спрямованих на виплату компенсацій для підприємств агропромислового комплексу, у тому числі і ТОВ "Сварог-Буковина". Однак, через відсутність бюджетних призначень та, відповідно, коштів на єдиному казначейському рахунку, такі суми за розподілами відкритих асигнувань не були направлені до Департаменту агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації. Крім того, ГУ ДКС України у Чернівецькій області послалося на те, що не відповідає за виконання реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, а Мінагрополітики України зазначило, що виконало усі свої зобов`язання, передбачені Порядком №794 і не несе відповідальності за вчинення дій іншими органами, які не відносяться до сфери його управління.
18. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII "Перехідні положення" КАС України, у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", касаційні скарги (подання) на судові рішення у адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
19. Вказану справу разом із матеріалами касаційного провадження передано до Верховного Суду у січні 2018 року.
20. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 03 серпня 2020 року призначено розгляд справи на 23 вересня 2020 року у відкритому судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
21. У зв`язку з тим, що 22 вересня 2020 року до Верховного Суду надійшло клопотання Мінагрополітики України про закриття провадження у справі на підставі пункту 8 частини першої статті 238 КАС України з підстав виконання відповідачем своїх зобов`язань перед ТОВ "Сварог-Буковина", розгляд справи відкладено, а сторонам у справі запропоновано висловити міркування з приводу заявленого Мінагрополітики України клопотання та надати відомості щодо отримання позивачем коштів.
22. 06 жовтня 2020 року до Верховного Суду надійшов лист ТОВ "Сварог-Буковина", в якому позивач повідомив про те, що 26 грудня 2017 року через Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації на рахунок товариства надійшли кошти в сумі 735079,00 грн за програмою КПКВ 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі". Одночасно позивач повідомив, що не заперечує щодо закриття провадження у справі.
23. До початку судового засідання, 13 жовтня 2020 року Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації надіслав лист №01-2/4-1597, в якому теж повідомив про те, що ТОВ "Сварог-Буковина" перераховано кошти в сумі 735079,00 грн за програмою КПКВ 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі", на підтвердження чого додав копію платіжного доручення від 22 грудня 2017 року №3.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
24. Частинами першою - другою статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
25. Правовідносини, пов`язані з виконанням бюджетних зобов`язань за бюджетними програмами, у тому числі за програмами фінансової підтримки суб`єктів господарювання агропромислового комплексу шляхом здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів регулюються Бюджетним кодексом України та Порядком №794.