1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



13 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 826/13139/15

адміністративне провадження № К/9901/14691/18



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув в попередньому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТНК-Індастріз Україна" до Київської митниці ДФС про визнання протиправними та скасування рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Київської митниці ДФС на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.07.2015 (суддя - Кобилянський К.М.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29.09.2015 (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді: Кузьменко В.В., Шурко О.І.) у справі №826/13139/15.



встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТНК-Індастріз Україна" (далі - ТОВ "ТНК-Індастріз Україна") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення Київської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів від 12.03.2015 №125130005/2015/610018/2 та картку відмови в прийнятті митної декларації митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №125130005/2015/00039 від 12.03.2015.



В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав про безпідставність прийняття відповідачем рішення про коригування митної вартості товарів та визначення митної вартості за другорядним (резервним) методом, оскільки ним надано всі необхідні документи для визначення митної вартості товару за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).



Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.07.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 29.09.2015, позовні вимоги задоволено.



При прийнятті рішень суди попередніх інстанцій виходили із надання позивачем митному органу всіх передбачених чинним законодавством документів, необхідних для визначення митної вартості ввезеного товару, та обґрунтованості вимог щодо скасування рішення про коригування митної вартості та картки відмови.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, Київська митниця ДФС оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.07.2015, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29.09.2015 та прийняти у справі нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позову.



В обґрунтування своїх вимог Київська митниця ДФС посилається на порушення судами норм матеріального права, зокрема, статей 53, 54, 58 Митного кодексу України.



Так, у касаційній скарзі відповідач зазначає про необґрунтованість позовних вимог та хибність висновків судів про неправомірність рішень митного органу, оскільки з поданих декларантом документів не можливо то встановити суму, яка фактично була сплачена за товар, а тому у митного органу були підстави для її визначення за резервним методом.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, між ТОВ "ТНК-Індастріз Україна" та НК "Роснефть" (Росія) було укладено контракт №100014/10663К від 30.10.2014, на постачання бензину та дизельного палива, зазначеного в п.1.1 контракту.

Відповідно до п. 1.2 контакту, кількість, якість, асортимент, ціна, строк, базис та інші необхідні умови поставки обговорюються сторонами в додатках чи/або доповненнях, підписаних обома сторонами, що є невід`ємною частиною цього контракту.

Згідно з п. 5.1. контракту ціна за товар, що поставляється по цьому контракту встановлюється в доларах США за метричну тону та визначається згідно Додатків, що є невід`ємною частиною цього Контракту.

Крім фіксованої ціни сторони можуть узгодити в додатках/доповненнях розрахунок ціни по формулі. Деталі ціноутворення сторони оговорюють у відповідних додатках/доповненнях до цього контракту.

У випадку застосування формульного ціноутворення, остаточна ціна на поставлений товар зазначається в рахунках.

Так, згідно п. 1.1. Додатку № 012 від 24.02.2015 до контракту №100014/10663К, укладеного між Продавцем та ТОВ "ТНК-Індастріз Україна", продавець продає, а покупець приймає на умовах СРТ залізнична станція Суземка та/або станція Суземка експ., бензин Преміум ЕВРО-95, вид III (АИ-95-К5) ДСТУ Р 51866-2002, виробництва ЗАТ "РНПК" Росія, в подальшому іменоване Товар.

Згідно з п. 4.1. Додатку № 012 ціна за Товар, що поставляється по цьому Додатку, визначається в доларах США за одну метричну тону та складає 475,00 дол. США.

На підставі Додатку № 012 до Контракту №100014/10663К позивачем імпортовано 2400 метричних тон бензину.

Пунктом 4.2 Додатку № 012 встановлено, що вартість товару, що поставляється згідно з цим Додатком, розрахована з використанням ціни відповідно до п. 4.1 цього Додатку за кількість товару 3760 метричних тон, складає 1 140 000,00 дол. США.

З метою митного оформлення першої партії імпортованого товару декларантом 12.03.2015 було подано до відповідача митну декларацію № 125130005/2015/541870, до якої додано наступні документи: картку обліку особи, яка здійснює операції з товарами № 100/2012/0000095 від 29.12.2014; накладну АЦ311295 від 09.03.2015; рахунок проформу №962 від 04.03.2015; зовнішньоекономічний контракт № 100014/10663К від 30.10.2014; додаток № 012 від 24.02.2015 року до Контракту № 100014/10663К; договір доручення № 0018ПЦ від 01.01.2015; сертифікат відповідності; декларацію про відповідність № б/н від 22.07.2014; декларацію про проходження товару № 962 від 04.03.2015; паспорт якості № 05171 від 08.03.2015; лист № 6-15593 від 24.02.2015; копію митної декларації країни відправлення № 10006120/050315/0000511 від 05.03.2015.

Розрахована декларантом митна вартість товару згідно наданих заявлена позивачем за основним методом за ціною договору щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).

Під час здійснення митного контролю митними органами була виявлена невідповідність обраного декларантом методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 Митного кодексу України.

В зв`язку з вказаним, 12.03.2015 митний орган повідомив позивача про необхідність надання додаткових документів.

Додаткові документи на вимогу контролюючого органу позивачем не надавались.

Рішенням про коригування митної вартості товарів від 12.03.2015 № 125130005/2015/610018/2, митну вартість товару, що імпортується ТОВ "ТНК-Індастріз Україна", скориговано із застосуванням другорядного методу визначення митної вартості за ціною договору щодо ідентичних товарів, що призвело до підвищення розрахунку митної вартості товару та підвищено розрахунок митної вартості товару до 506,77 дол. США за тону.

У графі 33 вказаного рішення митний орган послався на наступне: метод за ціною договору не застосовується, тому що у наданих декларантом до митного оформлення документах для підтвердження митної вартості містяться розбіжності та не враховано всі складові, декларантом не подано додаткові документи для підтвердження митної вартості; методи за ціною договору щодо ідентичних товарів був використаний з урахуванням інформації, наявної в митному органі (МД №125130005/2015/540666 від 02.02.2015), а також винесене Відділом митної вартості рішення про коригування митної вартості №125000011/2015/000066/1 від 18.02.2015. Перелік вимог щодо надання додаткових документів, передбачених частиною третьою та четвертою статті 53 Митного кодексу України, за умови надання яких митна вартість не може бути визнана органом доходів і зборів: прайс-лист виробника, виписки з бухгалтерських та банківських документів, висновок експертної організації щодо вартості товарів.

12.03.2015 відповідачем також оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № 125130005/2015/00039.

Відповідно до статей 49, 50 Митного кодексу України митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. Відомості про митну вартість товарів використовуються, зокрема, для нарахування митних платежів.



Згідно з частиною першою статті 51, частиною першою статті 52 Митного кодексу України митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу; заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.



Як встановлено частиною другою статті 52 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний: заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом; подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; нести всі додаткові витрати, пов`язані з коригуванням митної вартості або наданням митному органу додаткової інформації.



Згідно з частинами першою, другою статті 53 Митного кодексу України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Документами, які підтверджують митну вартість товарів, зокрема, є: декларація митної вартості та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); якщо рахунок сплачено - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару.



Відповідно до частини третьої статті 53 Митного кодексу України у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) додаткові документи.



Згідно зі статтею 54 Митного кодексу України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.



Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.



За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.




................
Перейти до повного тексту