1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 жовтня 2020 року

м. Київ

Справа № 917/1230/15



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н.Г. - головуючого, Пєскова В.Г., Огородніка К.М.,



за участю секретаря судового засідання Громак В.О.



за участю представників: ГУ ДПС у Полтавській області - Фоменка О.В., Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України - Гріненко Н.В.,



розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.07.2020

та ухвалу Господарського суду Полтавської області від 28.01.2020 в частині закриття провадження

у справі № 917/1230/15

за заявою Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Полтавагаз", м. Полтава, (замінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз збут" згідно ухвали господарського суду Полтавської області від 08.06.2017)

до Державного підприємства "Лохвицький спиртовий комбінат"

про визнання банкрутом,-






ВСТАНОВИВ:



Ухвалою господарського суду Полтавської області від 06.07.2015 порушено провадження у справі №917/1230/15 про банкрутство ДП "Лохвицький спиртовий комбінат"; визнано кредиторські вимоги ПАТ "Полтавагаз" у сумі 2327817,73грн.; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів ДП "Лохвицький спиртовий комбінат"; введено процедуру розпорядження майном боржника строком на сто п`ятнадцять календарних днів; розпорядником майна ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" призначено арбітражного керуючого Бідну О.І.



Строк процедури розпорядження ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" неодноразово продовжувався ухвалами суду.



Ухвалою господарського суду Полтавської області від 16.04.2019 у справі №917/1230/15 розпорядником майна ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" призначено арбітражного керуючого Струця М.П.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 28.01.2020 у справі №917/1230/15 (суддя Ореховська О.О.), зокрема, припинено процедуру розпорядження майном ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" та повноваження розпорядника майна Струця М.П.; закрито провадження у справі №917/1230/15 про банкрутство ДП "Лохвицький спиртовий комбінат"; скасовано дію мораторію на задоволення вимог кредиторів.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.07.2020 (колегія суддів: Фоміна В.О. - головуючий, Крестьянінов О.О., Мартюхіна Н.О.) ухвалу Господарського суду Полтавської області від 28.01.2020 у справі №917/1230/15 в частині розгляду клопотання арбітражного керуючого Струця М.П. (від 29.11.2019 №13255) про закриття провадження у справі залишено без змін.

Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями, ГУ ДПС у Полтавській області звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.07.2020 та ухвалу Господарського суду Полтавської області від 28.01.2020 в частині закриття провадження у справі №917/1230/15; справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Підставами для скасування оскаржуваних судових рішень заявник касаційної скарги зазначає неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права (ч. 1 ст. 90 Кодексу України з процедур банкрутства, п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України), а також не врахування висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 26.05.2020 у справі № 922/1200/18.

При цьому, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, ГУ ДПС у Полтавській області посилається на те, що судами в оскаржуваних рішеннях не враховано відсутність підстав для закриття провадження у справі у про банкрутство ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" з огляду на неповноту дослідження місцевим судом обставин щодо можливості боржника відновити платоспроможність, однак в іншому порядку, ніж у межах мирової угоди.

Заявник касаційної скарги наголошує, що норми ГПК України та Кодексу з процедур банкрутства не передбачають такої підстави для закриття провадження у справі про банкрутство як незастосування процедури санації чи ліквідації та неможливості укладання мирової угоди у справах про банкрутство державних підприємств.

Крім того, не погоджуючись з висновками місцевого та апеляційного судів про закриття провадження у справі про банкрутство ДП "Лохвицький спиртовий комбінат", ГУ ДПС у Полтавській області вказує, що станом на момент винесення оскаржуваної ухвали вимоги ініціюючого кредитора не були погашенні, залишаються безспірними, а відтак, неспроможність боржника продовжує існувати. Поряд з тим, закриваючи провадження у даній справі, суди першої і апеляційної інстанції не дослідили та в ухвалених судових рішеннях не відобразили, яким способом буде відновлене порушене право ГУ ДПС у Полтавській області, як кредитора ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" поза межами справи про банкрутство.

При цьому, скаржник звертає увагу на приписи ч.3 ст. 231 ГПК України, відповідно до яких у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду із спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Посилаючись на приписи Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", ГУ ДПС у Полтавській області у касаційній скарзі вказує на те, що фактично законодавцем встановлено 3-річний мораторій для застосування до державних підприємств процедур санації та ліквідації, після закінчення якого, положення Кодексу України з процедур банкрутства дозволять застосовувати до державних підприємств, до яких відноситься і ДП "Лохвицький спиртовий комбінат", процедури санації та ліквідації, а відтак вважає, що провадження у справі може бути зупинене до закінчення даних обмежень.

Крім того, на думку скаржника, Кодекс України з процедур банкрутства не виключає можливість (не містить заборони) укладання сторонами мирової угоди, якою було би врегульовано питання погашення заборгованості відповідно до норм ГПК України.

Разом з тим, заявник касаційної скарги наголошує, що відповідно до вимог ч. 1 ст. 90 Кодексу України з процедур банкрутства відсутні підстави для закриття провадження у справі про банкрутство у зв`язку з тривалим розглядом справи у суді чи наявністю законодавчих обмежень щодо застосування окремих процедур, а приписи ст. 231 ГПК України встановлюють підстави для закриття провадження у справах позовного провадження.

Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги ГУ ДПС у Полтавській області у справі № 917/1230/15 визначено склад колегії суддів: Ткаченко Н.Г. - головуючий (доповідач), Пєсков В.Г., Огороднік К.М., що підтверджується витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду від 29.07.2020.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.08.2020 у справі № 917/1230/15 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Полтавській області на постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.07.2020 та ухвалу Господарського суду Полтавської області від 28.01.2020 в частині закриття провадження у справі №917/1230/15; призначено розгляд справи № 917/1230/15 за касаційною скаргою ГУ ДПС у Полтавській області на 07.10.2020 на 10 год. 00 хв.

Арбітражний керуючий Струць М.П. звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з відзивом на касаційну скаргу, в якому просить постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.07.2020 та ухвалу Господарського суду Полтавської області від 28.01.2020 в частині закриття провадження у справі №917/1230/15 залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що оскаржувані судові рішення є законними та обґрунтованими.



Водночас, від арбітражного керуючого Струця М.П. до касаційного суду надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.



Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України звернулось до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з клопотанням № 2431-05/676 від 19.08.2020 про здійснення процесуального правонаступництва, в якому просить замінити учасника провадження у даній справі - Міністерство аграрної політики та продовольства України на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.



Зазначене клопотання обґрунтовано тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2019 №829 реорганізовано Міністерство аграрної політики та продовольства шляхом приєднання до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, перейменовано Міністерство економічного розвитку і торгівлі України на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.



Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання управління Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства об`єктами державної власності" від 09.10.2019 № 954-р, ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" було передано із сфери управління Мінагрополітики до сфери управління Мінекономіки.



Крім того, до поданого клопотання додано акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" зі сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства України до сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.10.2019.



За змістом ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.



Перевіривши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, який підтримав подане клопотання, думку представника ГУ ДПС у Полтавській області, який не заперечував проти задоволення клопотання, обговоривши доводи клопотання № 2431-05/676 від 19.08.2020 про здійснення процесуального правонаступництва, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення зазначеного клопотання та здійснення процесуального правонаступництва, замінивши учасника провадження у справі №917/1230/15 - Міністерство аграрної політики та продовольства України на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.



Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представників ГУ ДПС у Полтавській області, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги та доводи відзиву на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.



Ухвалою господарського суду Полтавської області від 06.07.2015 порушено провадження у справі №917/1230/15 про банкрутство ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" та введено процедуру розпорядження майном боржника строком на сто п`ятнадцять календарних днів відповідно до норм Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у редакції, чинній з 19.01.2013 до 21.10.2019.



Строк процедури розпорядження ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" неодноразово продовжувався ухвалами суду.

Предметом даного судового розгляду є заява розпорядника майна ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" - арбітражного керуючого Струця М.П. про закриття провадження у справі № 917/1230/13 про банкрутство ДП "Лохвицький спиртовий комбінат".

Обґрунтовуючи подану заяву арбітражний керуючий Струць М.П. зазначив, що боржник є об`єктом державної власності, що не підлягає приватизації, тому до підприємства може бути застосовано тільки процедури розпорядження майном та мирової угоди.

Враховуючи, що Кодексом України з процедур банкрутства не передбачено такої стадії банкрутства, як мирова угода, та посилаючись на законодавчі обмеження щодо переходу до процедури санації чи ліквідації ДП "Лохвицький спиртовий комбінат", арбітражний керуючий Струць М.П. вважає, що в такому разі продовження процедури розпорядження майном ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" не призведе до очікуваного результату та кінцевої мети банкрутства, порушує граничні строки процедури розпорядження майном, а також призводить до порушення прав як боржника, так і кредиторів.

Відповідно до ч. 6 ст. 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".



Частиною 1 ст. 7 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (чинного на час введення процедури розпорядження майном у даній справі) встановлено, що до боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника; мирова угода; санація (відновлення платоспроможності) боржника; ліквідація банкрута.

Згідно з ч. 4 ст. 96 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у зазначеній редакції), положення цього Закону застосовуються до юридичних осіб - підприємств, що є об`єктами права державної власності, які не підлягають приватизації, в частині санації чи ліквідації після виключення їх у встановленому порядку з переліку таких об`єктів.

Аналогічно, ч. 3 ст. 214 Господарського кодексу України визначено, що до державних підприємств, які відповідно до закону не підлягають приватизації, вказані процедури застосовуються в частині санації чи ліквідації лише після виключення їх у встановленому порядку з переліку об`єктів, що не підлягають приватизації.

Судові процедури санації та ліквідації щодо боржника, включеного до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, відповідно до Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" могли бути застосовані тільки після виключення боржника, в установленому законом порядку, із цього переліку.

Згідно із додатком 1 до Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" боржник - Державне підприємство "Лохвицький спиртовий комбінат" внесений до переліку підприємств, що не підлягають приватизації, а отже до нього не могли бути застосовані такі судові процедури банкрутства як ліквідація та санація.

Разом з тим, 20.10.2019 набув чинності Закон України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закон України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації".

Водночас, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону встановлено, що у справах про банкрутство державних підприємств, у тому числі казенних підприємств, або акціонерних товариств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, не застосовуються судова процедура санації, крім тих, що задіяні у виконанні державного оборонного замовлення, виробництві, розробленні, модернізації, ремонті, обслуговуванні озброєння та військової техніки, та судова процедура ліквідації, крім тих, що ліквідуються за рішенням власника протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, боржник у даній справі - ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" не підпадає під виключення, що передбачені приписами Прикінцевих та перехідних положень наведеного вище Закону, а відтак, єдиним можливим завершенням процедури банкрутства такого боржника згідно із законом, чинним на момент порушення провадження у справі та введення процедури розпорядження майном, є укладення мирової угоди у справі про банкрутство на стадії розпорядження майном.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами, за час перебування даної справи на стадії розпорядження майном (більше чотирьох років) та під час дії Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" мирова угода між кредиторами та боржником укладена не була.


................
Перейти до повного тексту