ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 826/17817/13-а
адміністративне провадження № К/9901/18408/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 грудня 2016 року у складі колегії суддів: Качура І.А., суддів Данилишина В.М., Келеберди В.І. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року у складі колегії суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В., Кучми А.Ю. у справі № 826/17817/13-а за позовом Підприємства з іноземними інвестиціями "АМІК Україна" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Підприємство з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - Україна" (в подальшому позивача замінено на належного - Підприємство з іноземними інвестиціями "АМІК Україна") звернулось до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (який є правонаступником Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві від 24.10.2013 № 478/13 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначив, що відповідачем проведено перевірку дотримання Підприємством з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - Україна" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил експлуатації АЗС, і за результатами перевірки складено акт від 09.10.2013, відповідно до якого представники Позивача не допустили посадових осіб Відповідача до проведення перевірки, у той же день складено протокол про вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності. В подальшому відповідачем винесено постанову № 478/13 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якої на Позивача накладено штраф у сумі 11470,00 грн. за порушення вимог містобудівного законодавства. Позивач вважає вказану постанову про накладення штрафу незаконною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки обставини викладені у Акті та самій Постанові не відповідають дійсності.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року, позов задоволено.
При постановленні оскаржуваного рішення, суди виходили с того, що Акт про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно - будівельного контролю було складено посадовою особою Відповідача у присутності директора АЗС Краснопольського С.Г., будь - яких інших осіб для складання вказаного акту головним державним інспектором Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві залучено не було, що не відповідає вимогам форми акту, яка затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.05.2012 № 240.
Не погодившись з вказаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просив скасувати вказані рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначено, що оскаржуване судове рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 червня 2017 року відкрито касаційне провадження.
Справу передано до Верховного Суду.
Позивач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволення не підлягає з огляду на таке.
Судами встановлено, що згідно з наданою суду копією Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних - осіб підприємців Серія АГ №515153 та копією Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців Серія АГ №515157 Підприємство з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - УКРАЇНА" є юридичною особою, дані про дату державної реєстрації включені до Єдиного державного реєстру 16.11.1999, 24.02.2005 року за № 1 074 120 0000 005310, основним видом економічної діяльності є "Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами".
У відповідності до Довідки ГУ статистики у м. Києві ДССУ серії АА №762718 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) Підприємство з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ- УКРАЇНА" здійснює такі види діяльності за КВЕД-2010: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 19.20 Виробництво продуктів нафтоперероблення; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 85.32 Професійно - технічна освіта; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах.
Пунктом 2.4. Статуту Підприємства з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - Україна", затвердженого Рішенням Приватної Компанії з обмеженою відповідальністю "ЛУКОЙЛ Європа Холдінгз Б.В." від 30.04.2009, передбачено, що підприємство має право здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству України відповідно до мети та предмету діяльності, визначеними цим Статутом, може від свого імені укладати договори (договори, контракти), набувати цивільні права та обов`язки, особисті немайнові права, виступати позивачем і відповідачем у суді, господарському і третейському судах.
Крім того, у судовому засіданні судом першої інстанції встановлено, що згідно із рішенням Власника № 29/04/15 від 29.04.2015 найменування Підприємства з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - Україна" змінено на нове найменування "Підприємство з іноземними інвестиціями "АМІК Україна", що підтверджується наданими суду копіями Статуту Підприємства, Відомостями з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Як установлено з наданої представником Відповідача суду копії звернення ГО "ЛІГА БЛАГОУСТРОЮ КИЯН" від 25.09.2013, член цієї організації звернувся до Начальника Інспекції архітектурно - будівельного контролю м. Києва з проханням вжити перевірити дотримання встановлених державних будівельних норм під час виконання будівельних робіт на автозаправних станціями, у тому числі за адресою: м. Київ, вул. Щорса, 24а та вжити заходів відповідно до вимог містобудівного законодавства.
09.10.2013 заступником начальника Інспекції видано направлення для проведення позапланової перевірки на підставі наказу від 23.07.2012 № 52 "з" та звернення ГО "Ліга благоустрою киян" від 27.09.2013 №7/26-2709/1 для здійснення позапланової перевірки на автозаправній станції "Лукойл" на вул. Щорса, 24а у Печерському районі м. Києва.
Також, у судовому засіданні встановлено, що 09.10.2013 посадовою особою Відповідача - головним державним інспектором Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві (правонаступником органу є Державна архітектурно - будівельна інспекція України) складено Акт про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно - будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, відповідно до змісту якого начальник АЗС "Лукойл" Краснопольський С.Г. не допустив посадових інспекції на автозаправочну станцію "Лукойл" за адресою: м. Київ, вул. Щорса, 24 а у Печерському районі м. Києва для проведення позапланової перевірки, чим порушив п. 1 ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та пп.1 п. 11 Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2011 № 553. Присутні під час складання Акту: Начальник АЗС Краснопольський С.Г., який від підпису у графі "Примірник акта отримав" відмовився.
Відповідно до копії Припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 09.10.2013 Підприємство з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - Україна" зобов`язано усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку, а саме: усунути порушення п. 1 ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Про виконання припису повідомити Інспекцію державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві до 24.10.2013. Копія примірника припису надіслана поштою К-133 11 жовтня 2013 року за № 17227280.
Крім того, як установлено судами та вбачається з копії Протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.10.2013, складеного Головним державним інспектором Сектора контролю якості, будівництва автомобільних доріг, будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві, за результатами позапланової перевірки, проведеної на автозаправочній станції на вул. Щорса, 24 а у Печерському районі м. Києва виявлено порушення дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: начальник АЗС Краснопольський С.Г. не допустив посадову особу Інспекції до проведення перевірки, чим порушено п. 1 ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", за що передбачена відповідальність регламентована п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності". Розгляд справи про правопорушення призначено на 24.10.2013 на 10.00 у приміщенні Інспекції архітектурно - будівельного контролю у м. Києві. Другий примірник протоколу надіслано поштою К-133 від 11.10.2013 № 17227280.
Примірники Акту, Припису та Протоколу про правопорушення отримані уповноваженою особою ПІІ "ЛУКОЙЛ - Україна" 14.10.2013, про що свідчить наявна у матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
На підставі вищевказаного Акту від 09.10.2013, припису від 09.10.2013, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.10.2013, заступником Начальника Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Києві Алєксєєнко І.О. винесено оскаржувану постанову №478/13 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 24.10.2013, відповідно до якої встановлено порушення Підприємством з іноземними інвестиціями "ЛУКОЙЛ - Україна" п. 1 ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Підприємство визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 11470,00 (одинадцять тисяч чотириста сімдесят) грн. Примірник постанови направлено на адресу правопорушника поштою К133 17229665 від 25.10.2013.
Позивач, вважаючи, що спірну постанову винесено з порушенням вимог законодавства, звернувся до суду з вищевказаним позовом.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються законами України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (далі Закон № 3038-VI), "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" від 14.10.1994 № 208/94-ВР (далі Закон № 208/94-ВР), Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553).
Так, Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
У відповідності до положень частин 1-3 статті 41 Закону № 3038-VI (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Згідно з частиною 4 статті 41 Закону № 3038-VI, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил тощо.
Відповідно до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011, Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.