ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 813/3096/14
адміністративне провадження № К/9901/14927/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства "Куликівське УЖКГ" на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 30.05.2014 (суддя - Хома О.П.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2016 (судді - Ніколін В.В., Гінда О.М., Качмар В.Я.) у справі за позовом Комунального підприємства "Куликівське УЖКГ" до Державної екологічної інспекції у Львівській області, третя особа - Куликівська селищна рада, про визнання дій неправомірними,
встановив:
У квітні 2014 року КП "Куликівське УЖКГ" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати неправомірними дії відповідача щодо нарахування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільного документа - спеціального дозволу на користування надрами для видобування прісної підземної води з власного підземного водозабору.
В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що дії відповідача щодо нарахування саме йому збитків, завданих самовільним використанням водних ресурсів, є неправомірними, оскільки відсутність спеціального дозволу є наслідком бездіяльності селищної ради, якій і слід було виставити претензію.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 30.05.2014, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2016, у задоволенні позову відмовлено.
З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що судами не надано належної оцінки дійсним обставинам справи, не досліджено належним чином докази, які мають значення для правильного вирішення спору та ухвалено рішення, які підлягають скасуванню.
Заперечення на касаційну скаргу до суду не надходили.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що КП "Куликівське управління житлово-комунального господарства" зареєстроване як юридична особа 14.06.2000, про що внесено відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Згідно з довідкою з ЄДРПОУ одним із основних видів діяльності названого підприємства є забір, очищення та постачання води.
КП "Куликівське УЖКГ" діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням сесії Куликівської селищної ради від 17.02.2000 та зареєстрованого розпорядженням голови Жовківської райдержадміністрації №408 від 14.06.2000.
Пунктом 1.3 Статуту передбачено, що назване підприємство є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші фінансові рахунки в установах банків, печатку зі своєю назвою. Відповідно до п. 1.2 цього Статуту власником майна є Куликівська селищна рада.
Відповідно до пункту 2.4 Статуту до складу КП "Куликівське УЖКГ" входять десять виробничих підрозділів, зокрема підрозділ щодо обслуговування водопостачання та водовідведення.
Згідно з розпорядженням селищного голови смт. Куликів №49 від 31.07.2009 на баланс КП "Куликівське УЖКГ" безоплатно передано водонапірну башту Рожновського та два водонапірні насоси, а також електролічильник.
У період з 19.11.2013 по 02.12.2013 Держекоінспекція у Львівській області провела планову перевірку КП "Куликівське УЖКГ" на предмет дотримання ним вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за наслідками якої складено акт №2405/02/2002; далі - акт перевірки №2405/02/2002).
В акті перевірки серед іншого зазначено про те, що на балансі підприємства є одна артезіанська свердловина та одна башта Рожновського. Свердловина є джерелом водопостачання Куликівської селищної ради та частини населення і підприємств смт. Куликів.
Перевіркою встановлено, що в КП "Куликівське УЖКГ" відсутній паспорт свердловини та дозвіл на спеціальне водокористування. Забір підземних вод здійснюється самовільно, що є порушенням вимог ст. ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України.
Згідно з актом перевірки №2405/02/2002 під час перевірки КП "Куликівське УЖКГ" надало інспектору наступні документи: довідку за №014 від 22.11.2013 про те, що підприємство за період з 08.08.2011 по 22.11.2013 забрало 9043 м куб. підземних вод; довідку №016 від 22.11.2013 про те, що у зв`язку з відсутністю встановлених лімітів на спецводокористування підприємство сплачує збір за спецвикористання води у п`ятикратному розмірі; лист Жовківської районної державної адміністрації №02-17/167 від 28.01.2012 про відсутність можливості виділити кошти на оплату за паспорт свердловини, гідрогеологічний висновок та дозвіл на спецкористування; податкові декларації по сплаті збору за спеціальне водокористування поверхневих та підземних вод; - копії платіжних доручень щодо сплати збору з спеціальне водокористування.
Облік витрат води, як зазначено в акті перевірки №2405/02/2002, здійснюється за допомогою лічильника, також ведеться журнал обліку. За даними первинного обліку середньодобовий забір підземних вод для забезпечення потреб населення становить 8-12 м. куб. на добу, що не перевищує обсягу 300 м. куб. на добу. Як зазначено в акті перевірки №2405/02/2002 по факту самовільного забору підземних вод підприємству будуть нараховані збитки у відповідності з чинним законодавством. Планову перевірку проведено у присутності в.о. директора КП "Куликівське УЖКГ" Матвіяс І.В., яка без жодних претензій чи зауважень отримала акт перевірки №2405/02/2002.
На підставі акта перевірки №2405/02/2002 Держекоінспекція у Львівській області винесла припис №1112-02 від 02.12.2013, відповідно до якого КП "Куликівське УЖКГ" зобов`язано виконати низку вимог з метою усунення виявлених недоліків і порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведеної 19.11.2013-02.12.2013 перевірки, зокрема з покликанням на ст. ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України від підприємства вимагалось до 05.05.2014 отримати дозвіл на спеціальне водокористування.
Крім того, у зв`язку з виявленим фактом самовільного використання водних ресурсів (підземних вод) відповідачем здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, які КП "Куликівське УЖКГ" завдало державі внаслідок забору води без дозволу на спеціальне водокористування. Такий розрахунок проведено у відповідності з "Методикою розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України за №389 від 20.07.2009 (з наступними змінами і доповненнями). На основі отриманих при проведенні планової перевірки відомостей про обсяги забору води відповідач нарахував, що розмір завданих КП "Куликівське УЖКГ" збитків внаслідок самовільного видобування прісних підземних вод становить 129215,43 грн.
Держекоінспекція у Львівській області надіслала на адресу КП "Куликівське УЖКГ" претензію №1097 від 18.12.2013 про відшкодування збитків, заподіяних державі у зв`язку з порушенням вимог природоохоронного законодавства, в якій, з посиланням на ст. ст. 20-2, 69 Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також на ст. ст. 5-9 Господарського процесуального кодексу України Держекоінспекція у Львівській області запропонувала КП "Куликівське УЖКГ" у місячний термін відшкодувати державі завдані збитки в сумі 129215,43 грн. та зазначила, що у протилежному випадку буде заявлено позов в господарський суд Львівської області про стягнення цих коштів.
Судами встановлено, що з метою виконання вимог припису №1112-02 від 02.12.2013 КП "Куликівське УЖКГ" уклало з ТОВ "Компанія "Центр ЛТД" договір від 04.03.2014, предметом якого є надання послуг розрахунку водоспоживання та виконання робіт по підготовці необхідного пакету документів для отримання дозволу на спецводокористування. Крім того, звернулось до селищного голови смт. Куликів з проханням закласти у бюджет 2014 року кошти для відшкодування збитків, завданих державі порушенням вимог природоохоронного законодавства, в сумі 129215,43 грн., про необхідність сплати яких Держекоінспекція у Львівській області виставила претензію №1097 від 18.12.2013. Однак, зазначених коштів так і не було виділено, про що Куликівська селищна рада видала довідку №956 від 17.04.2014 відповідного змісту.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо нарахування збитків завданих самовільним використанням водних ресурсів та виставлення претензії саме КП "Куликівське УЖКГ", позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що забір води з водних об`єктів (до яких належить і підземний водоносний горизонт) із застосуванням споруд або технічних пристроїв, в силу положень Водного кодексу України, є спеціальним водокористуванням, відтак може здійснюватися лише на підставі спеціального дозволу, що видається в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Забір води з підземного водоносного горизонту без спеціального дозволу вважається самовільним водокористуванням, що завдає шкоди природним ресурсам держави, а отже тягне за собою настання відповідальності, передбаченої законом.
Водокористувачі, які здійснюють самовільний забір води, зобов`язані в повному обсязі відшкодовувати завдану державі шкоду (збитки) внаслідок такого неправомірного користування надрами. Щодо суми, яка підлягатиме відшкодуванню, то така обчислюється за формулою, яка закріплена в Методиці розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженій наказом Мінприроди від 20.07.2009 року №389.