ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 року
м. Київ
Справа № 924/647/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С. К.,
за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України"
на рішення Господарського суду Хмельницької області від 05.11.2018 (суддя Димбовський В. В.)
і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.03.2019 (головуючий Демидюк О. О., судді Дужич С. П., Савченко Г. І.)
у справі № 924/647/18
за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Міністерства аграрної політики та продовольства України
до Копистинської сільської ради та Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачів - Державної акціонерної компанії "Хліб України"
про визнання незаконними та скасування рішення, визнання недійсним та скасування свідоцтва та визнання права власності за державою
(у судовому засіданні взяли участь представники: прокурор - Збарих С. М., відповідач-2 - Перевозник П. М.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Заступник прокурора Хмельницької області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (далі - позивач-1, КМУ) і Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - позивач-2, Мінагрополітики) звернувся до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Копистинської сільської ради (далі - відповідач-1, сільрада) і Публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (далі - відповідач-2, ПАТ "ДПЗКУ"), у якому просив суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення Копистинської сільської ради №3 від 04.05.2012 "Про оформлення права власності на приміщення цілісного майнового комплексу за ПАТ "Державною продовольчо-зерновою корпорацією України" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів" (далі - рішення № 3);
- визнати недійсним та скасувати свідоцтва серії САЕ №295478 від 08.05.2012 про право власності на нерухоме майно, що розташоване по вул. Привокзальна, будинок 1, с. Богданівці, Хмельницького району, Хмельницької області, видане ПАТ "ДПЗКУ" (далі - свідоцтво САЕ №295478);
- визнати за державою Україна в особі КМУ право власності на нерухоме майно - цілісний майновий комплекс загальною площею 50883,6 кв. м, а саме: адмінбудинок - загальна площа 1009,0 кв.м, будинок для приїзжих - 114,1 кв.м, авто вагова - 195,8 кв.м, трансформаторна - 47,4 кв.м, хлів з протирадіаційним укриттям - 76,5 кв.м, ремонтно-механічний цех - 908,0 кв.м, тероремонта майстерня - 2303,6 кв.м, склади - 2433,3 кв.м, комбікормова лабораторія з переходом - 1071,6 кв.м, склад готової продукції млин заводу - 2791,3 кв.м, вагові - 838,5 кв.м, елеватор- 16878,0 кв.м, склад - 1071,0 кв.м, млин завод - 4456,0 кв.м, комбікормовий завод - 7470,1 кв.м, котельня - 1326,7 кв.м, склад сировини, цех попередн. змішув. - 4070,3 кв.м, пожежне депо - 166,0 кв.м, склад зерновий - 1264,3 кв.м, депо - 220,6 кв.м, гараж і майстерня - 1191,8 кв.м, вагова - 107,5 кв.м, вагова - 105,7 кв.м, сушарка №3 - 41,6 кв.м, сушарка - 148,5 кв.м, автоприйомка - 274,2 кв.м, трансформаторна - 62,6 кв.м, прохідна №2 - 6,1 кв.м, вагова - 9,0 кв.м, трансформаторна - 49,8 кв.м, пожежні водойми - 7,8 кв.м, трансформаторна - 166,9 кв.м, що розташований по вул. Привокзальній, 1 в с Богданівці, Хмельницького району, Хмельницької області (далі - цілісний майновий комплекс).
2. Звертаючись до суду з позовом прокурор зазначив, що рішення №3 і свідоцтво САЕ №295478 підлягають визнанню незаконними та недійсними, оскільки сільрада прийняла спірне рішення, яким змінила правовий режим майна - з державної на приватну, без згоди власника, що призвело до порушення прав держави в особі КМУ і Мінагрополітики.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 05.11.2018, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.03.2019, позов задоволено повністю.
4. Суди, приймаючи рішення у справі, дійшли висновку про доведення прокурором порушення прав та інтересів держави в особі КМУ і Мінагрополітики, яке полягає у неправомірному вибутті цілісного майнового комплексу з державної власності. Крім того, суди зазначили про відсутність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог, у зв`язку зі спливом позовної давності, про застосування якої було заявлено ПАТ "ДПЗКУ".
5. Також суди встановили наявність визначених статтею 131-1 Конституції України та статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" правових підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі позивачів, констатувавши, що прокурором у позові визначено, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовано необхідність їх захисту, а також правильно вказані КМУ і Мінагрополітики як органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. При цьому судами, на підставі власної оцінки доказів, встановлено наявність у прокурора повноважень представляти інтереси держави в особі КМУ.
Короткий зміст вимог касаційних скарг
6. ПАТ "ДПЗКУ" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення і постанову, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)
7. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник посилався на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме статей 256, 261, 267 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), частини 4 статті 75, частини 3 статті 86, частини 5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України). Скаржник зазначав, що суди попередніх інстанцій не взяв до уваги: довідку Мінагрополітики № 24/321, з якої вбачається, що станом на 17.09.2012 позивачу-2 було достовірно відомо, що ПАТ "ДПЗКУ" отримало свідоцтво про право власності на нерухоме майно філії ПАТ "ДПЗКУ" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів"; довідку Державної фіскальної інспекції (далі - ДФІ) від 21.07.2017 № 07-21/74, яка свідчать, на думку скаржника, про обізнаність Мінагрополітики з 30.07.2014 та КМУ з 22.07.2014 з обставинами набуття ПАТ "ДПЗКУ" права власності на спірне майно; звіт Державної аудиторської служби (далі - Держаудитслужба) про результати ревізії у системі Мінагрополітики за 2010-2012 та І квартал 2013 року, направлений супровідним листом від 31.10.2013 № 02-12/1314, що підтверджується листом Держаудитслужби від 26.02.2018, після отримання якого, за твердженням скаржника, КМУ був поінформований про оформлення ПАТ "ДПЗКУ" права власності на спірне нерухоме майно; лист ПАТ "ДПЗКУ" від 28.03.2012 № 130-2-802/2-15/2032 та журнал реєстрації вхідної кореспонденції, які, за твердженням скаржника, підтверджують обізнаність Мінагрополітики про оформлення ПАТ "ДПЗКУ" права власності на спірне нерухоме майно. Скаржник вважає, що Мінагрополітики, як вищий орган управління ПАТ "ДПЗКУ" згідно зі статутом, з 08.05.2012 було обізнано з обставинами оформлення правовстановлюючих документів на спірне майно.
8. Крім того, скаржник зазначає про неправильне застосування судами п.3 ч.1 ст. 131-1 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та статті 53 ГПК України, оскільки вважає, що прокурор не довів, а суди не встановили правові підстави представництва прокурора у цій справі.
9. Також скаржник зазначає, що суди неправильно застосували приписи ч.3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ч.2 ст. 37 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" та припустилися порушення норм процесуального права, а саме ч.ч.2,5 ст. 162 і п.2 ч.1 ст. 226 ГПК України в частині дослідження питання наявності у заступника прокурора Хмельницької області законних підстав представляти інтереси держави в особі КМУ.
10. Скаржник зазначає про безпідставність тверджень прокурора про порушення інтересів держави, оскільки держава реалізувала своє право власника об`єкта державної власності шляхом створення ПАТ "ДПЗКУ" на базі цього майна та внесення його до статутного капіталу товариства.
11. Скаржник, посилаючись на рішення суду від 21.07.2015 у справі № 818/3912/13-а, наголошує, що обставини набуття права власності, у тому числі на спірне майно, встановлені Вищим адміністративним судом України, а тому відповідно до частини 4 статті 75 ГПК України не потребують доказування.
12. Також скаржник посилається на те, що справа містить виключну правову проблему неоднакового застосування норм ч.ч. 3, 4 ст. Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 115, 261, 267 Цивільного кодексу України, статті 85 Господарського кодексу України, ч.ч. 3, 4 ст. 53, ч. 4 ст. 75 ГПК України та з метою забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики просить передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
Позиція інших учасників справи
13. Прокурор подав відзив, у якому не погоджується з доводами касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. прокурор зазначає, що про обставини вибуття цілісного майнового комплексу з власності держави КМУ і Мінагрополітики стало відомо із запиту прокуратури 21.05.018 і 22.05.2018 відповідно. Позивачі не були обізнані про прийняття оспорюваного рішення саме з моменту його прийняття, оскільки рішення приймалося без участі та згоди позивачів. Зазначає, що необхідність процесуального представництва державних інтересів саме прокурором була викликана незверненням протягом тривалого часу з позовом позивачами.
14. Сільрада подала відзив, у якому підтримує доводи касаційної скарги і просить її задовольнити. Зазначає, що сільрада, приймаючи рішення №3, діяла у відповідності до норм чинного законодавства.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Відповідно до постанови КМУ від 11.08.2010 №764 "Про заходи з утворення державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" (далі - постанова № 764) створено державне підприємство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" з віднесенням його до сфери управління Мінагрополітики. Статутний капітал підприємства сформовано шляхом передачі до нього цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств Державної акціонерної компанії "Хліб України", що ліквідуються, в тому числі і шляхом передачі цілісного майнового комплексу дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів" (п.5).
16. За актом приймання-передачі цілісного майнового комплексу від 20.01.2011 №31 комісією з ліквідації дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів" передано державному підприємству "Державна продовольчо-зернова корпорація України" цілісний майновий комплекс: оборотні активи ринковою вартістю (без ПДВ) 2 227 152,63 грн та необоротні активи ринковою вартістю (без ПДВ) 67 650 483,83 грн. Разом - 69 877 636,46 грн.
17. Згідно з постановою КМУ від 06.06.2011 №593 "Про внесення змін до постанови №764 " перетворено державне підприємство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" у державне публічне акціонерне товариство "Державна продовольчо-зернова корпорація України", повноваження з управління корпоративними правами якого здійснює Мінагрополітики. Установлено, що 100 % акцій державного публічного акціонерного товариства "Державна продовольчо-зернова корпорація України", які випускаються на величину його статутного капіталу, залишаються у державній власності до прийняття окремого рішення КМУ; державне публічне акціонерне товариство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" не може вчиняти дії стосовно майна, переданого до його статутного капіталу, наслідком яких може бути відчуження майна, у тому числі передача його до статутного капіталу інших господарських організацій, передача у заставу тощо.
18. 07.07.2011 Мінагрополітики прийнято наказ №325, яким реорганізовано державне підприємство "Державна продовольчо-зернова корпорація України" шляхом його перетворення у ПАТ "ДПЗКУ". Статутний капітал товариства сформовано на базі майна державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України".
19. Згідно з п.п. 1.4, 1.6 статуту ПАТ "ДПЗКУ", затвердженого наказом Мінагрополітики від 17.11.2011 №634, засновником товариства є держава в особі КМУ. Повноваження з управління корпоративними правами товариства здійснює Мінагрополітики. Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків ДП "Державна продовольчо-зернова корпорація України".
20. Відповідно до п.п. 5.1, 6.6 статуту статутний капітал товариства становить 867 717 000 грн та формується за рахунок вартості майна, переданого йому засновником. До прийняття окремого рішення КМУ 100% акцій товариства, які випускаються на величину його статутного капіталу, є власністю держави.
21. 18.11.2011 ДП "Державна продовольчо-зернова корпорація України" передало, а ПАТ "ДПЗКУ" прийняло майновий комплекс державного підприємства "Державна продовольчо-зернова корпорація України" відповідно з додатками, у тому числі Богданівецький комбінат хлібопродуктів, про що складено відповідний акт від 18.11.2011 затверджений Мінагрополітики.
22. У матеріалах справи наявний лист заяву філії ПАТ "ДПЗКУ" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів" від 27.04.2012, адресований сільраді, про прийняття рішення про надання дозволу на оформлення права приватної власності та видачі ПАТ "ДПЗКУ" свідоцтва про право приватної власності на цілісний майновий комплекс до складу якого входять будівлі і споруди філії ПАТ "ДПЗКУ" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів" по вул. Привокзальній, 1 в с.Богданівці Хмельницького району, Хмельницької області.
23. Рішенням сільради №3 вирішено оформити право власності на спірний цілісний майновий комплекс за ПАТ "ДПЗКУ" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів". Також вирішено Хмельницькому бюро технічної інвентаризації оформити свідоцтво про право власності і провести державну реєстрацію спірного нерухомого майна. Сільраді посвідчити оформленні Хмельницьким бюро технічної інвентаризації свідоцтва про право власності.
24. 08.05.2012 видано ПАТ "ДПЗКУ" свідоцтво САЕ №295478 про право приватної власності на цілісний майновий комплекс загальною площею 50883,6 кв.м, що розташований за адресою: вул. Привокзальна, будинок 1, с.Богданівці, Хмельницького району, Хмельницької області.
25. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 17.05.2018 №124243256, 08.05.2012 до нього реєстру запис про право приватної власності на нерухоме майно загальною площею 50883,6 кв.м по вул. Привокзальна, будинок 1, с. Богданівці, Хмельницького району, Хмельницької області за ПАТ "ДПЗКУ", підстава виникнення права власності - свідоцтво САЕ №295478.
26. Судами досліджено, що на підставі наказу Мінагрополітики від 10.08.2012 №501 "Про проведення перевірки окремих питань діяльності ПАТ "ДПЗКУ" складено довідку від 17.09.2012 №24/321 про проведення перевірки окремих питань діяльності ПАТ "ДПЗКУ" за 1 півріччя 2012 року. В довідці описано, зокрема, структуру товариства, вказано структурні підрозділи, філії та їх повноваження, статутні документи, перелічені види діяльності товариства. В довідці зазначено, що станом на 20.08.2012 деякі філії, в т.ч. і Богданівецький комбінат хлібопродуктів, виготовили технічні паспорти та отримали свідоцтва про право власності на нерухоме майно, власником якого є товариство.
27. Також у матеріалах справи наявний датований 29.11.2013 звіт про результати ревізій у системі Мінагрополітики за 2010-2012 роки та І квартал 2013 року.
28. ПАТ "ДПЗКУ" у відповідь на звернення Мінагрополітики, підготувало лист від 13.06.2013 №130-2-116/1-9/2156 в якому вказало: "Згідно постанови КМУ від 06.06.2011 №593 "Про внесення змін до постанови №764" ДП "ДПЗКУ" перетворено у ПАТ "ДПЗКУ" та установлено, що 100 відсотків акцій товариства є державною власністю. Випуск акцій товариства зареєстровано, що підтверджено видачею Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку свідоцтва про реєстрацію від 06.12.2011 №529/1/11. За договором про обслуговування емісії цінних паперів, укладений з ПАТ "Національний депозитарій", здійснено кодифікацію акцій товариства, відкрито рахунок у цінних паперах та депоновано глобальний сертифікат товариства до сховища Депозитарію. Цінні папери товариства (акції) у кількості 8677170 штук загальною вартістю 867 717 000,00грн зараховано на рахунок товариства в Депозитарії. Враховуючи вищевикладене, єдиним об`єктом державної власності, управління яким здійснює Мінагрополітки, є акції товариства (зведений обліковий реєстр власників цінних паперів додається)".
29. На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 10.04.2014 №13021/0/1-14 проведено перевірку окремих питань фінансово-господарської діяльності (фінансово-майновий стан, залишки товарно-матеріальних цінностей) ПАТ "ДПЗКУ", за результатами якої складено довідку №07-21/74 від 21.07.2014.
30. У довідці ДФІ від 21.07.2014 №07-21/74 зазначено: перевіркою наявності документів, які посвідчують право власності на нерухоме майно, яке увійшло до статутного капіталу ПАТ "ДПЗКУ" встановлено, що згідно зі свідоцтвами про право власності на нерухоме майно, які видані місцевими органами виконавчої влади за місцем його фактичного розташування, та витягом з реєстру права на нерухоме майно про реєстрацію права власності власником майна за місцем розташування 34-х філій корпорації є ПАТ "ДПЗКУ". Далі в означеній довідці перелічено десять філій корпорації стосовно яких, корпорацією ведеться робота щодо отримання свідоцтва про право власності. В переліку означених філій не зазначено філію ПАТ "ДПЗКУ" Білокриницький комбінат хлібопродуктів.
31. У листі ДФІ від 21.07.2014 надано інформацію про результати перевірок окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ "ДПЗКУ", Державної спеціалізованої бюджетної установи "Аграрний фонд" та Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд", проведених на виконання доручення Прем`єр-міністра України від 10.04.2014 №13021/0/1-14. Також у листі зазначено про надсилання загальних довідок перевірок ДП "ДПЗКУ", ДСБУ "Аграрний" фонд" і ПАТ "Аграрний фонд" та повідомлено, що за потреби додатки до цих довідок (54 томи) та довідки перевірок, які складені на регіональному рівні будуть направлені КМУ додатково. Додаток: на 117 арк. Лист отриманий та зареєстрований Секретаріатом КМУ 22.07.2014.
32. В матеріалах справи також наявна загальна довідка Держфініспекції України від 21.07.2014 №07/14/922.
33. У листі Держаудитслужби від 26.02.2018, адресованому ПАТ "ДПЗКУ", зазначено, що аналітично-статистичний збірник, в якому міститься запитувана товариством інформація (щодо інформації за результатами ревізій фінансово-господарської діяльності у системі Мінагрополітики), листом від 31.10.2013 №02-12/1314 в порядку інформування був надісланий до КМУ, до Мінагрополітики зазначений збірник не надсилався. До листа додано копію витягу з Аналітично-статистичного збірника в частині результатів ревізій у системі Мінагрополітики.
34. У листі Мінагрополітики, зареєстрованого прокуратурою Хмельницької області 21.06.2018 за вх. №05-13625вх18 (у відповідь на лист прокуратури Хмельницької області від 22.05.2018), зазначено, що про оформлення права приватної власності ПАТ "ДПЗКУ" на цілісний майновий комплекс Богданівецький комбінат хлібопродуктів стало відомо з моменту надходження листа прокуратури.
35. У листі Секретаріату КМУ від 01.06.2018 №9018/0/2-18, зареєстрованого прокуратурою Хмельницької області 04.06.2018 за вх. №05-12411вх18, зазначено, що про реєстрацію за ПАТ "ДПЗКУ" права власності на майновий комплекс Богданівецького комбінату хлібопродуктів, який раніше належав дочірньому підприємству ДАК ʼ"Хліб України" "Богданівецький комбінат хлібопродуктів", Секретаріату Кабінету Міністрів стало відомо із запиту прокуратури Хмельницької області.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій
Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції
36. 08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон України від 15.01.2020 № 460-IX).
37. Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
38. Оскільки касаційну скаргу подано до набрання чинності Законом України від 15.01.2020 № 460-IX, касаційний розгляд здійснюється відповідно до положень ГПК України у редакції, яка була чинною до 08.02.2020.