1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




Постанова

Іменем України

23 вересня 2020 року

м. Київ


справа № 761/16986/17

провадження № 61-38049св18


Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Кузнєцова В. О. (суддя-доповідач),

суддів: Жданової В. С., Карпенко С. О., Стрільчука В. А., Тітова М. Ю.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Український центр оцінювання якості освіти,

третя особа - Міністерство освіти і науки України,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Шевченківського районного суду міста Києва від 26 вересня 2017 року у складі судді Осаулова А. А. та постанову Апеляційного суду міста Києва від 17 січня 2018 року у складі колегії суддів: Невідомої Т. О., Борисової О. В., Пікуль А. А.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог


У травні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Українського центру оцінювання якості освіти, третя особа - Міністерство освіти і науки України, про оскарження результатів зовнішнього незалежного оцінювання та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що у травні 2016 року вона склала зовнішнє незалежне оцінювання (далі - ЗНО) з історії України, за результатами якого здобула 33 бали з Державної підсумкової атестації.

Позивач зазначала, що завдання № 28 ЗНО з Історії України має у своєму складі питання, що виходять за межі програми зовнішнього незалежного оцінювання з Історії України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2014 року, а завдання № 22 є некоректним, оскільки передбачає неоднозначну відповідь, через що вона втратила бали за виконання цих завдань та можливість отримати вищу оцінку в атестаті.

З урахуванням наведеного, позивач просила суд зобов`язати Український центр оцінювання освіти нарахувати їй за 28 завдання від 1 до 3 балів; за 22 завдання 1 бал; перерахувати їй бали державної підсумкової атестації з історії України з 33 до 34; змінити оцінку з державної підсумкової атестації і історії України з 9 на 10 балів, змінити тестові бали з 59 до 63 та внести зміни в результат зовнішнього незалежного оцінювання з 168 до 172 балів.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шевченківського районного суду міста Києва від 26 вересня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позивачем не надано доказів того, що завдання № 22 та № 28, включені до програми ЗНО з історії України, є неоднозначними та некоректними, як не доведено позивачем і тієї обставини, що відповідачем порушено пункт 30 Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року № 1095 (в редакції від 08 липня 2015 року (далі - Порядок № 1095) та включено у Програму ЗНО питання, що виходять за межі навчальних програм загальної середньої освіти, а відтак позивачем не доведено, що відповідач своїми діями порушив якимось чином права позивача.

Крім того суд першої інстанції виходив з того, що Порядком № 1095 передбачено спеціальну процедуру оскарження результатів ЗНО, зокрема, пунктом 65 цього порядку визначено, що розгляд апеляційної заяви щодо результатів виконання завдань сертифікаційної роботи зовнішнього незалежного оцінювання здійснює апеляційна комісія при Українському центрі оцінювання якості освіти. Прийом відповідних заяв здійснюється протягом п`яти календарних днів з дня офіційного оголошення результатів зовнішнього незалежного оцінювання з певного навчального предмета. За результатами розгляду апеляційної заяви саме комісія приймає рішення про її задоволення та перегляд кількості балів або про відмову в задоволенні заяви у зв`язку з недостатністю підстав для зміни результату.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Апеляційного суду міста Києва від 17 січня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Рішення Солом`янського районного суду м. Києва від 26 вересня 2017 року залишено без змін.

Постанова апеляційного суду мотивована тим, що правильними є висновки суду першої інстанції щодо того, що суд не наділений повноваженнями щодо перерахунку кількості нарахованих балів.

Апеляційний суд, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, виходив з того, що включення того чи іншого питання до тестових завдань безпосередньо відноситься до процедури проведення ЗНО. До повноважень апеляційної комісії не входить перевірка звернень щодо змісту тестових завдань, а тому, позивач вправі в судовому порядку звернутися за захистом свого права, яке вона вважає порушеним.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

У червні 2018 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і направити справу на новий розгляд.

У касаційній скарзі заявник вказує на те, що висновок суду першої інстанції щодо недоведеності нею неоднозначності та некоректності завдання № 22 та № 28, а також порушення відповідачем пункту 30 Порядку 1095, суперечить Положенню про Український центр оцінювання якості освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2005 року № 1312 (далі - Положення) і Порядку № 1095.

Також у касаційній скарзі заявник наголошує на тому, що судами першої та апеляційної інстанції не були встановлені у повному обсязі фактичні обставини справи, якими обґрунтовувались її позовні вимоги. Так позов обґрунтовувався тим, що у шкільній навчальній програмі з історії України відсутня тема "утворення військово-цивільних адміністрацій". Навчальна програма була затверджена 04 серпня 2014 року відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України № 895 "Про зміни до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів"; програма ЗНО з історії України буда затверджена 01 жовтня 2014 року відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України № 1121 (у редакції наказу Міністерства освіти та науки України від 05 листопада 2014 року № 1276). Відповідно до пункту 30 Порядку № 1095 програми зовнішнього незалежного оцінювання затверджуються МОН одночасно із затвердженням строків проведення зовнішнього незалежного оцінювання та переліку навчальних предметів за погодженням з громадськими об`єднаннями керівників вищих навчальних закладів. Перелік програм зовнішнього незалежного оцінювання для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти, затверджується МОН та не пізніше ніж за півтора року до проведення зовнішнього незалежного оцінювання оприлюднюється на його офіційному веб-сайті. Закон України № 141-VIII "Про утворення військово-цивільних адміністрацій" був прийнятий 03 лютого 2015 року, тому його положення не могли входити до шкільної навчальної програми з історії України і до Програми ЗНО.

Також заявник звертає увагу касаційного суду на те, що суд першої інстанції, ухвалюючи рішення, не навів мотивів відхилення її аргументів та мотивів неприйняття доказів. Апеляційний суд, залишаючи її апеляційну скаргу без задоволення, і відхиливши її письмові пояснення до апеляційної скарги, в своїй постанові не навів жодних мотивів, з яких доводи апеляційної скарги відхиляються. Суди першої та апеляційної інстанцій не надали відповіді на основні питання чи відповідають завдання 22 та питання утворення військово-цивільних адміністрацій завдання 28 сертифікаційної роботи ЗНО з історії України шкільній навчальній програмі з історії України на 2015-2016 учбовий рік.

Аргументи касаційної скарги стосуються також порушення судами вимог частини другої статті 78 ЦПК України. Так, заявник у касаційній скарзі наводить зміст 22 завдання сертифікаційної роботи ЗНО з історії України та вказує на те, що для визначення правильної відповіді на це питання потрібно було знати думку самої ОСОБА_2, тому, що у завданні запитується не думка абітурієнта, не думка предметно-фахової комісії, а думка саме письменниці ОСОБА_2 . Заявник у касаційній скарзі наводить посилання на інтерв`ю ОСОБА_2, опубліковане інтернет-виданням Главком ІНФОРМАЦІЯ_1, за 15 місяців до здачі ЗНО з історії України.

Ухвалою Верховного Суду від 06 липня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 та витребувано справу.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

У серпні 2018 року Український центр оцінювання якості освіти засобом поштового зв`язку надіслав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, у якому, посилаючись на правильне застосування судами норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, вважає, що судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають засадам верховенства права та не підлягають скасуванню, просило залишити касаційну каргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 14 вересня 2020 року справу призначено до судового розгляду.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року № 460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Частинами першою та другою статті 400 ЦПК України в редакції, чинній на час подання касаційної скарги, визначено, що під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Згідно з положеннями частини другої статті 389 ЦПК України в редакції, чинній на час подання касаційної скарги підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим (частина перша статті 263 ЦПК України).

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційних скарг, Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з огляду на таке.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Судами установлено, що за результатами Зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року (ЗНО), позивач отримала 168.0 балів з історії України, що підтверджується відповідною Інформаційною карткою до сертифіката НОМЕР_1.

Завдання № 22 з історії України звучить наступним чином:

"Не зміна облич при владі, а зміна системи, і найголовніше - пошук інструментарію для зміни цієї системи" на думку письменниці та публіциста ОСОБА_2 стало гаслом:

А "революції згори"

Б "Революції гідності"

В "культурної революції"

Г "Помаранчевої революції".

Завдання № 28 з історії України звучить наступним чином:

Установіть послідовність ухвалення документів, уривки з яких процитовано:

А "Підтверджуючи відданість України ідеалам та принципам, які є спільним надбанням європейських народів… Верховна Рада України постановляє: Приєднатися від імені України до статуту Ради Європи…".

Б "Верховна Рада України постановляє: 1. Ввести в дію Закон України "Про Збройні Сили України" з моменту його прийняття. 2. Доручити Кабінету Міністрів України розробити пропозиції щодо загальної структури Збройних Сил України…"

В "На виконання Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" постановляю: "Утворити: … Артемівську районну військово-цивільну адміністрацію.., Костянтинівську районну військово-цивільну адміністрацію.., Ясинуватську районну військово-цивільну адміністрацію Донецької області…"

Г "Верховна Рада України постановляє: … Прийняти конституцію України… Визнати такою, що втратила чинність, Конституцію (Основний закон) України від 20 квітня 1978 року з наступними змінами і доповненнями… "

Вказані питання, на думку позивача, є неоднозначними та некоректними, не були включені до шкільної програми, вимагають знання додаткових відомостей та дат для їх вирішення, а відтак не повинні були бути включені і до Програми ЗНО з історії України. Крім того, відповідачем, під час розроблення та затвердження тестів, а саме сертифікаційного завдання № 22 та № 28 з історії України, порушено пункт 30 Порядку № 1095 та включено у Програму ЗНО питання, що виходять за межі навчальних програм загальної середньої освіти.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Обов`язком суду при розгляді справи є дотримання вимог щодо всебічності, повноти й об`єктивності з`ясування обставин справи та оцінки доказів.

Усебічність та повнота розгляду передбачає з`ясування усіх юридично значущих обставин та наданих доказів з усіма притаманними їм властивостями, якостями та ознаками, їх зв`язків, відносин і залежностей. Усебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин справи забезпечує, як наслідок, постановлення законного й обґрунтованого рішення.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною другою зазначеної статті визначено способи захисту цивільних прав та інтересів та передбачено, що суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Механізм проведення зовнішнього незалежного оцінювання (оцінювання результатів навчання, здобутих на певному освітньому рівні) та моніторингу якості освіти визначений Порядком № 1095.

Відповідно до пункту 2 цього Порядку, ЗНО проводиться з метою забезпечення права осіб на рівний доступ до освіти.

Згідно з пунктами 6, 7 Порядку № 1095, учасник зовнішнього оцінювання (особа, яка є випускником навчального закладу системи загальної середньої освіти або має певний освітній рівень і зареєструвалася для проходження зовнішнього незалежного оцінювання в установленому порядку), зокрема, має право на доступ до інформації про програми зовнішнього незалежного оцінювання, форми завдань сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання, виконання сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання, розроблених згідно з програмами зовнішнього незалежного оцінювання, затверджених в установленому порядку; оскарження процедури проведення та результатів зовнішнього незалежного оцінювання (апеляцію).

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Положення, одним із основних завдань Центру, зокрема, є організаційно-технологічна підготовка здійснення зовнішнього незалежного оцінювання та проведення моніторингу якості освіти, що передбачає в тому числі розроблення єдиних програмних вимог, організацію розроблення та стандартизацію тестових завдань, створення бази даних, розроблення завдань для зовнішнього незалежного оцінювання.


................
Перейти до повного тексту