1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



08 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 580/41/20

адміністративне провадження № К/9901/9061/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №580/41/20

за позовом першого заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури до Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради, Дошкільного навчального закладу №27 "Джерельце" (ясла-садок комбінованого типу) Центру природного оздоровлення дітей про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

за касаційною скаргою прокуратури Черкаської області на ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року, прийняту в складі судді Бабич А.М., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2020 року, прийняту в складі головуючого судді: Коротких А.Ю., суддів Єгорової Н.М., Сорочка Є.О.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2020 року перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльності відповідачів щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності навчального закладу, що зафіксовані у акті №283 та приписі №274 позапланової перевірки, проведеної 13 грудня 2019 року Смілянським РВ Управління Державної служби надзвичайних ситуацій у Черкаській області; - зобов`язати відповідачів вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки, що зафіксовані в акті №283 та приписі №274 позапланової перевірки, проведеної 13 грудня 2019 року Смілянським РВ Управління Державної служби надзвичайних ситуацій у Черкаській області.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

2. Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2020 року, позовну заяву повернуто особі, яка її подала.

3. Судові рішення судів попередніх інстанцій мотивовані відсутністю підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави або для звернення до суду особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2020 року, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, прокуратура Черкаської області подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

5. Касаційна скарга обґрунтована тим, що у цій справі прокурор звертається до суду за захистом інтересів держави, як самостійний позивач. Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області не має повноважень щодо пред`явлення позовів про вжиття заходів, направлених на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності закладів освіти, що зафіксовані в актах та приписах.

IV. Позиція інших учасників справи

6. Відповідачі правом на подання до суду відзиву на касаційну скаргу не скористалися.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

7. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 28 квітня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою прокуратури Черкаської області на ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2020 року.

8. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 06 жовтня 2020 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 08 жовтня 2020 року.

VI. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

9. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 131-1 Основного Закону прокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

10. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Частиною третьою статті 5 КАС України встановлено, що до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Відповідно до частини третьої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, у чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу (частина четверта стаття статті 53 КАС України).

Відповідно до п.7 ч.4 ст. 169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, якщо відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави або для звернення до суду особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.

Згідно з частинами 6 та 8 статті 169 КАС України про повернення позовної заяви суд постановляє ухвалу. Повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

11. Частиною першою статті 23 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон №1697-VII) установлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Окремими абзацами частини четвертої статті 23 Закону №1697-VII установлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. У разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право: витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом; отримувати від посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування усні або письмові пояснення. Отримання пояснень від інших осіб можливе виключно за їхньою згодою.


................
Перейти до повного тексту