ПОСТАНОВА
Іменем України
08 жовтня 2020 року
Київ
справа №520/4705/19
адміністративне провадження №К/9901/8190/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Желєзного І.В.,
суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Харківського окружного адміністративного суду у складі судді Мороко А.С. від 7 липня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Старосуда М.І., суддів: Мінаєвої О.М., Макаренко Я.М. від 21 лютого 2020 року
у справі №520/4705/19
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Харківського обласного військового комісаріату
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У травні 2019 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі також - ГУ ПФУ в Харківській області, відповідач 1), Харківського обласного військового комісаріату (далі також - відповідач 2), в якому просив:
- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Харківській області щодо перерахунку йому пенсії з 1 січня 2018 року, виходячи з розрахунку 70 відсотків відповідних сум грошового забезпечення;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Харківській області перерахувати йому пенсію, виходячи з розрахунку 80 відсотків відповідних сум грошового забезпечення, з 1 січня 2018 року і здійснити йому виплату перерахованої суми пенсії з 1 січня 2018 року із врахуванням раніше виплачених сум та в подальшому виплачувати йому пенсії, виходячи з розміру 80 відсотків відповідних сум грошового забезпечення;
- визнати протиправними дії Харківського обласного військового комісаріату щодо невключення в довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, видану на його ім`я, додаткових видів грошового забезпечення для обчислення йому пенсії, а саме: надбавки за науковий ступінь кандидата наук в розмірі 5 відсотків від посадового окладу станом на 1 січня 2018 року; надбавки за службу в умовах режимних обмежень, так званої надбавки за таємність у розмірі 15 відсотків від посадового окладу станом на 1 січня 2018 року; надбавки за особливості проходження служби з: 1 березня по 31 грудня 2018 року - у розмірі 10 відсотків від посадового окладу; 1 січня 2019 року - 65 відсотків від посадового окладу; надбавки за оперативну службову діяльність 50 відсотків від посадового окладу; премії з: 01 березня по 31 грудня 2018 року у розмірі - 20 відсотків від посадового окладу; 1 січня 2019 року - 35 відсотків;
- зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат включити в довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, виданої на ім`я ОСОБА_1, додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії позивачу та направити в ГУ ПФУ в Харківській області для перерахунку призначеної позивачу пенсії, а саме: надбавки за науковий ступінь кандидата наук в розмірі 5 відсотків від посадового окладу станом на 1 січня 2018 року; надбавки "за службу в умовах режимних обмежень", так званої надбавки за "таємність" у розмірі 15 відсотків від посадового окладу станом на 1 січня 2018 року; надбавки за особливості проходження служби з: 01 березня по 31 грудня 2018 року - у розмірі 10 відсотків від посадового окладу; 1 січня 2019 року - 65 відсотків від посадового окладу; надбавки за оперативну службову діяльність 50 відсотків від посадового окладу; премії з: 01 березня по 31 грудня 2018 року у розмірі - 20 відсотків від посадового окладу; 1 січня 2019 року - 35 відсотків;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Харківській області після отримання від Харківського обласного військового комісаріату нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, виданої на ім`я ОСОБА_1, з урахуванням наведених у прохальній частині цієї адміністративної позовної заяви додаткових видів грошового забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1, провести перерахунок пенсії позивача з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення для обчислення пенсії позивачу та здійснити єдиним платежем виплату позивачу перерахованої суми пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення з 1 січня 2018 року із врахуванням раніше виплачених сум та вподальшому виплачувати позивачу 100 відсотків перерахованого розміру пенсії, виходячи з вказаних додаткових видів грошового забезпечення;
- для забезпечення належного захисту прав позивача, у разі необхідності, вийти за межі заявлених позовних вимог.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2020 року, адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Харківській області щодо перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 1 січня 2018 року, виходячи з розрахунку 70 відсотків відповідних сум грошового забезпечення; зобов`язано ГУ ПФУ в Харківській області перерахувати пенсію позивачу, виходячи з розрахунку 80 відсотків відповідних сум грошового забезпечення з 1 січня 2018 року та здійснити виплату позивачу перерахованої суми пенсії з 1 січня 2018 року із урахуванням раніше виплачених сум. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. 25 травня 2020 року позивач подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2020 року, в якій просить їх скасувати в частині відмови у задоволенні позову та ухвалити нову постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
4. Ухвалою Верховного Суду від 25 травня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі.
5. 18 червня 2020 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача 1 на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 2013 року отримує пенсію за вислугу років, яка призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня року 1992 №2262-ХІІ (далі також - Закон №2262-ХІІ). На момент призначення пенсії розмір пенсії позивача становив 80 відсотків грошового забезпечення.
7. З 1 січня 2018 року та з 1 січня 2019 року ГУ ПФУ в Харківській області здійснено перерахунок пенсії позивача в розмірі 70 відсотків грошового забезпечення без урахування додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за науковий ступінь кандидата наук, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за таємність, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за оперативну службову діяльність, премії, що підтверджується наявними в матеріалах справи перерахунками пенсії по пенсійній справі №2001012873 з 1 січня 2018 року та з 1 січня 2019 року.
8. 22 березня 2019 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Харківській області із заявою, в якій просив здійснити перерахунок пенсії, виходячи з 80 відсотків основних видів грошового забезпечення, зазначених в останній довідці Харківського обласного військового комісаріату з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення з 1 січня 2018 року, та здійснити виплату перерахованої суми пенсії з 1 січня 2018 року єдиною сумою. Відповідь на вказану заяву на адресу позивача не надійшла.
9. 22 березня 2019 року позивач звернувся до Харківського обласного військового комісаріату із заявою, в якій просив подати до ГУ ПФУ в Харківській області нову довідку для перерахунку пенсії за вислугу років, виходячи з основних видів грошового забезпечення, зазначених в останній довідці Харківського обласного військового комісаріату, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення з 1 січня 2018 року.
10. Листом від 22 квітня 2019 року №ФХ-121956/944 Харківський обласний військовий комісаріат повідомив позивача про те, що відповідачем проведено перерахунок грошового забезпечення колишніх військовослужбовців для обчислення їм пенсій на підставі частини 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ, постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 (далі - Постанова №103), постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45. Кабінетом Міністрів України змін до Постанови №103 щодо порядку та умов проведення перерахунку пенсій не внесено, відтак відсутні підстави для складання довідок про розмір грошового забезпечення військовослужбовцям, звільненим з військової служби, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення.
11. Вважаючи такі дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
12. В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідачем 1 при здійсненні перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року протиправно зменшено основний розмір грошового забезпечення, а відповідачем 2 не включено в довідку про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсій, додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії.
13. Відповідач 1 заперечував щодо задоволення позову, посилаючись на те, що з 1 січня 2018 року позивачу проведено перерахунок пенсії відповідно до частини 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ та постанови №103, довідки від 26 березня 2018 року №222/4/166/239/1312, виданої військовою частиною А05115. Зазначив, що відповідно до частини 2 статті 13 Закону №2262-ХІІ (в редакції Закону від 27 березня 2014 року №1166, що діяла на час проведення перерахунку) максимальний розмір пенсії не повинен перевищувати 70 відсотків відповідних сум грошового забезпечення. Довідка від 26 березня 2018 року №222/4/166/239/1312 не містила відомостей про надбавку за науковий ступінь, надбавку за службу в умовах режимних обмежень, надбавку за особливості проходження служби, надбавку за оперативну діяльність, премію. Відповідач 1 керувався лише тими показниками грошового забезпечення позивача, які надані уповноваженим органом, та не міг визначати і враховувати інші показники, окрім тих, що включені до вказаної довідки.
14. Відповідач 2 заперечував щодо задоволення позову, посилаючись на те, що 26 березня 2018 року військовою частиною А05115 складено довідку про розмір грошового забезпечення позивача №222/4/166/239/1312, яка не включала додаткові види грошового забезпечення. Діючий порядок проведення перерахунку пенсії не передбачає подання Харківським обласним військовим комісаріатом довідки про додаткові види грошового забезпечення, крім передбачених Постановою №103.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Суд першої інстанції, задовольняючи частково позовні вимоги, дійшов висновку про те, що порядок перерахунку призначених пенсій військовослужбовців урегульований нормами статті 63 Закону №2262-ХІІ, яка змін не зазнавала, а також нормами постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 (далі - Постанова №704) та Постанови №103, а тому застосування статті 13 статті 63 Закону №2262-ХІІ, яка регулює призначення пенсій, є протиправним, оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом їх проведення.
Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні частини позовних вимог, виходив з того, що вимога позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області в подальшому виплачувати пенсію позивачу, виходячи з розміру 80 відсотків відповідних сум грошового забезпечення, є передчасною. Перерахунок пенсії позивача правомірно здійснено на підставі довідки військової частини А0515 про розмір грошового забезпечення від 26 березня 2018 року №222/4/166/239/1312, яка складена відповідно до Постанови №103 з такими складовими: посадовий оклад, оклад за військовим званням (полковник), надбавка за вислугу років (50 відсотків), та пункту 5 Порядку №45. Скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не дають відповідачу додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу. Порядок №45 не передбачає надсилання довідок уповноваженим органом до головних управлінь Пенсійного фонду України за вимогою осіб, які отримують пенсію на підставі Закону №2262-ХІІ. Водночас, ані Порядок №45, ані жоден інший нормативно-правовий акт не наділяє уповноважений орган, що видає довідки про розмір грошового забезпечення, повноваженнями самостійно встановлювати розміри грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби, віднімати чи додавати до розміру, вказаного у довідці грошового забезпечення, окремі види грошового забезпечення.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ
16. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позову, посилаючись на те, що з 5 березня 2019 року - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №704 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.10991 №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ). При вирішенні спору у даній справі судами не враховано висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 17 грудня 2019 року у зразковій справі №160/8324/19.
17. У відзиві на касаційну скаргу відповідач 1 заперечує проти вимог касаційної скарги позивача, вважає їх необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки рішення Харківського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2019 року та постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2020 року в оскаржуваній частині ухвалені відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
19. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
20. Згідно з положеннями частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
21. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
22. Норми матеріального права в цій справі суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, які регулюються, зокрема, Законом №2262-ХІІ та Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII.
23. Відповідно до статті 9 Закону №2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
24. Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:
- посадовий оклад, оклад за військовим званням;
- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
- одноразові додаткові види грошового забезпечення.
25. Частиною 3 статті 9 Закону №2011-ХІІ встановлено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
26. Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
27. Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
28. Пунктом 2 Постанови №704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
29. Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
30. Згідно із частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.