ПОСТАНОВА
Іменем України
08 жовтня 2020 року
Київ
справа №1.380.2019.002469
адміністративне провадження №К/9901/31785/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Желєзного І.В.,
суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Мікули О. І., суддів: Качмара В. Я., Курильця А. Р. від 16 жовтня 2019 року
у справі №1.380.2019.002469
за позовом ОСОБА_1
до Адміністрації Державної прикордонної служби України
про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі також - відповідач), в якому просив: зобов`язати відповідача виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області для проведення перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року нову довідку про розмір його грошового забезпечення з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2018 року №704, включивши в таку посадовий оклад у розмірі 7300,00 грн, оклад за військовим званням підполковник у розмірі 1490,00 грн, надбавку за вислугу років у розмірі 50%, надбавку за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 15%, надбавку за кваліфікацію "майстер" у розмірі 7%, надбавку за особливості проходження служби та премію, визначені у середніх розмірах, що фактично виплачені у січні місяці 2018 року за посадою заступник начальника загону з озброєння-начальник технічної частини прикордонного загону Державної прикордонної служби України, для проведення перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року.
2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року позов задоволено частково: зобов`язано відповідача виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області для проведення перерахунку пенсії з 1 березня 2018 року нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2018 року №704, включивши в таку посадовий оклад, оклад за військовим званням підполковник, надбавку за вислугу років у розмірі 50 відсотків, надбавку за службу в умовах режимних обмежень, надбавку за кваліфікацією "майстер", надбавку за особливості проходження служби та премію, визначених у середніх розмірах, що фактично виплачені у січні місяці 2018 року за посадою заступник начальника загону з озброєння - начальника технічної частини прикордонного загону Державної прикордонної служби України. У решті позовних вимог відмовлено.
3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
4. 12 листопада 2019 року позивачем направлено до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року у справі №1.380.2019.002469, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року - залишити в силі.
5. Ухвалою Верховного Суду від 28 листопада 2019 року відкрито касаційне провадження у справі.
6. 13 грудня 2019 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач звільнений з військової служби у 2008 році, є пенсіонером і перебуває на пенсійному обліку Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області як отримувач пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ).
8. Позивачу призначено пенсію із розрахунку 89 відсотків грошового забезпечення, до складу якого входить посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40 відсотків, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, що підтверджується протоколом за пенсійною справою №1310003045 від 30 грудня 2008 року.
9. На виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 року №103 (далі - Постанова №103) та пункту 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45), відповідач сформував та подав до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області довідку від 31 березня 2018 року №11/4824 за формою згідно з додатком 2 до Порядку №45 про розміри грошового забезпечення, визначені у пункті 1 Постанови №103.
10. Відповідно до вказаної довідки, розмір грошового забезпечення позивача станом на 31 березня 2018 року становить 12480,00 грн, у тому числі посадовий оклад - 6910,00 грн, оклад за військовим званням підполковник - 1410,00 грн та надбавка за вислугу років 50 відсотків - 4160,00 грн.
11. Не погоджуючись із тим, що відповідачем включено в довідку від 31 березня 2018 року №11/4824 лише оклад за посадою, оклад за військовим званням, відсоткову надбавку за вислугу років, позивач звернувся із заявою від 10 березня 2019 року до відповідача про оформлення та направлення до органу Пенсійного фонду нової довідки з включенням до неї щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, які виплачувалися станом на 1 березня 2018 за посадою, з якої позивача звільнено зі служби.
12. Листом від 15 квітня 2019 року №11/Ж-4270 відповідачем відмовлено в задоволенні заяви позивача про направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області нової довідки про розмір його грошового забезпечення із включенням в неї, окрім посадового окладу, окладу за військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, які виплачувались станом на 1 січня 2018 року за посадою, з якої його звільнено зі служби.
13. Вважаючи, що відповідач протиправно відмовив йому у виготовленні нової довідки із включенням надбавки та премії, позивач звернувся із даним позовом до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
14. Позовні вимоги з урахуванням заяви про зміни в предметі позову позивачем обґрунтовані наступним. Листом відповідача позивачу відмовлено в задоволенні його заяви про направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області нової довідки про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2019 року №704. На виконання Постанови №103 та пункту 3 Порядку №45 відповідачем оформлено і подано до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області довідку за формою згідно з додатком 2 до Порядку №45 про розміри грошового забезпечення, визначені у пункту 1 постанови Кабміну №103, в якій зазначено лише три складові, які враховуються для перерахунку з 1 січня 2018 року пенсії позивача: оклад за посадою, оклад за військовим званням, відсоткову надбавку за вислугу років. Як на підставу прийняття рішення про відмову, відповідач посилався на виконання ним вимог Постанови №103. Позивач вважає такі дії відповідача протиправними та такими, що порушують його права, свободи та інтереси.
15. Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що довідка про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року відповідає вимогам пункту 1 Постанови №103 та пункту 5 Порядку №45. Посадові особи Адміністрації Державної прикордонної служби України є виконавцями вимог Законів і не мають повноважень їх тлумачити або застосовувати по іншому, ніж вказано у Законі. Тобто, довідка, що була надана Адміністрацією Державної прикордонної служби України до Головного Управління Пенсійного фонду України в Львівській області, складена та оформлена відповідно до чинного законодавства, яке діяло на момент виникнення спірних правовідносин. Відповідач вважає, що діяв, виключно в межах та у спосіб, який визначений законодавством України.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що з огляду на визнання нечинними положень Постанови №103, враховуючи норми Порядку №45 та Постанови №704, перерахунок пенсій призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ), здійснюється за правилами, що були передбачені до внесення змін Постановою №103, а саме: з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, зокрема: щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, що свідчить про наявність підстав для задоволення позовних вимог у відповідній частині; разом з тим, право на перерахунок пенсії у позивача виникло з дня набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року №704 (далі - Постанова № 704), а саме: з 1 березня 2018 року, а не з 1 січня 2018 року, як просив позивач.
17. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та приймаючи нове рішення про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не дає відповідачу на вимогу позивача додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу, оскільки відповідач на момент надання довідки від 31 березня 2018 року №11/4824 керувався чинними приписами Постанови №103 та Порядку №45. Визнання нечинними в подальшому пунктів 1, 2 Постанови №103 не може мати наслідком зобов`язання відповідача до вчинення певних дій за період до 5 березня 2019 року, оскільки цей факт не розповсюджує свою дію на правовідносини, що склались між позивачем та відповідачем до набрання відповідним судовим рішенням законної сили. Крім того, передбачений пунктами 2, 3 Порядку №45 алгоритм складання довідок відповідними державними органами та направлення їх до органів Пенсійного фонду України залишився незмінним. Визнання протиправними та нечинними пунктів 1, 2 Постанови №103 за відсутності рішення Кабінету Міністрів України про перерахунок пенсії не створює для відповідача обов`язку скласти та видати повторно довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивачу. Довідка про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року відповідає вимогам пункту 1 Постанови №103 та пункту 5 Порядку №45, видана відповідачем правомірно, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позову.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ
18. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішенням суду апеляційної інстанції, вважає його прийнятим з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Позивач, повторюючи доводи позовної заяви, зокрема, зазначає про те, що рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2019 року, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45. Відтак, на день звернення позивача до відповідача із заявою про надання нової довідки для перерахунку пенсії діяв пункт 5 Порядку №45 в редакції до 21 лютого 2018 року.
19. У відзиві на касаційну скаргу відповідач проти доводів та вимог останньої заперечує та просить залишити її без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року - без змін.
VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
20. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
21. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Згідно з положеннями частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
23. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
24. Норми матеріального права, в цій справі, суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, які регулюються, зокрема, Законом №2262-ХІІ та Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991року №2011-XII.
25. Відповідно до статті 9 Закону №2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
26. Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:
- посадовий оклад, оклад за військовим званням;
- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
- одноразові додаткові види грошового забезпечення.
27. Частиною 3 статті 9 Закону №2011-ХІІ встановлено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
28. Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
29. Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
30. Пунктом 2 Постанови №704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
31. Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
32. Згідно із частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.