ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 160/3534/20
адміністративне провадження № К/9901/16980/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Загороднюка А.Г.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №160/3534/20
за позовом ОСОБА_1 до Дніпровського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, про визнання протиправним та скасування наказу, -
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2020 року (прийняту в складі: головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач), суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,)
УСТАНОВИВ:
I. Суть спору
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про:
- визнання протиправним та скасування наказу Дніпровського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги №289 від 28 лютого 2020 року "Про відмову у наданні безоплатної вторинної правової допомоги позивачу";
- зобов`язання Дніпровський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призначити позивачу адвоката як викривачу у зв`язку з повідомленням інформації про корупційне або пов`язане з корупцією правопорушення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року повернуто позовну заяву ОСОБА_1 .
3. Позивач, не погодившись з вищезазначеною ухвалою суду, подав 05 червня 2020 року через систему "Електронний суд", до суду апеляційної інстанції, апеляційну скаргу.
III. ОЦІНКА СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
4. У апеляційній скарзі ОСОБА_1 вказував, що є звільненим від сплати судового збору, надав копію посвідчення серія НОМЕР_1 від 19 лютого 2019 року, відповідно до якого є інвалідом 3 групи і має пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни.
5. Суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що нормами Закону України "Про судовий збір" не передбачено звільнення від сплати судового збору інвалідів 3 групи, ветеранів війни, інвалідів війни. Також судом апеляційної інстанції було встановлена відсутність копії апеляційної скарги для відповідача.
6. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без руху та надано строк для усунення недоліків апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання ухвали. З огляду на наявні недоліки апеляційної скарги, заявника зобов`язано надати до суду докази сплати судового збору за подання апеляційної скарги, у розмірі 2102,00 грн. та копію апеляційної скарги. Вказано, що недоліки апеляційної скарги можуть бути усунені шляхом надання доказів сплати судового збору, шляхом надання копії апеляційної скарги. Повідомлено про можливість продовження строку усунення недоліків апеляційної скарги на час запровадженого в Україні карантину, відповідно до п. 3 розділу VI КАС України, у разі подання відповідної заяви.
7. 15 червня 2020 року до суду апеляційної інстанції через систему "Електронний Суд" від позивача надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги. У вказаному клопотання ОСОБА_1 вказав, що згідно пунктом 8 статті 5 Закону України "Про судовий збір" звільнені від сплати судового збору особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, прирівняні до них у встановленому порядку особи. Зазначив, що є особою з інвалідністю внаслідок війни в Афганістані, прирівняний до осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти. Також позивач вказав, що звільнений від обов`язку надсилати іншим учасникам справи або подавати до суду копії документів відповідно до кількості учасників справи, якщо він подає документи до суду в електронній формі.
8. Скаржник стверджував, що є звільненим від сплати судового збору, надав копію посвідчення серія НОМЕР_1 від 19 лютого 2019 року, відповідно до якого є інвалідом 3 групи і має пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни.
9. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2020 року апеляційну скаргу позивача повернута з підстав того, що заявник у строки, встановлені ухвалою суду, недоліки апеляційної скарги не усунув, будь-яких заяв про продовження встановленого судом строку на усунення недоліків апеляційної скарги не надавав.
10. Повертаючи апеляційну скаргу суд апеляційної інстанції вказав наступне. Згідно пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: особи з інвалідністю I та II груп, законні представники дітей з інвалідністю і недієздатних осіб з інвалідністю. Передбачено звільнення від сплати осіб з інвалідністю І та ІІ груп.
Поряд з тим, згідно пункту 8 частини 1 статті 9 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи.
Згідно частини 2 статті 4 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
Згідно статті 6, статті 7 вищевказаного Закону, учасниками бойових дій визнаються: зокрема, військовослужбовці, які проходили службу у військових підрозділах, частинах, штабах і установах, що входили до складу діючої армії в період громадянської та Другої світової воєн, під час інших бойових операцій по захисту Батьківщини, партизани і підпільники громадянської та Другої світової воєн; військовозобов`язані, які призивалися на навчальні збори і направлялися до Афганістану в період ведення там бойових дій; військовослужбовці автомобільних батальйонів, які направлялися до Афганістану для доставки вантажів у цю країну в період ведення там бойових дій.
До осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа: зокрема, військовослужбовців, осіб вільнонайманого складу, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, виконання інших обов`язків військової служби, пов`язаних з перебуванням на фронті в інші періоди, з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, з участю у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншим ураженням ядерними матеріалами; осіб начальницького і рядового складу органів Міністерства внутрішніх справ і органів Комітету державної безпеки колишнього Союзу РСР, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України та інших військових формувань, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час виконання службових обов`язків, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, інших уражень ядерними матеріалами; осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранень чи інших ушкоджень здоров`я, одержаних: у районах бойових дій у період Другої світової війни та від вибухових речовин, боєприпасів і військового озброєння у повоєнний період; осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок воєнних дій громадянської та Другої світової воєн або стали особами з інвалідністю із зазначених причин у неповнолітньому віці у воєнні та повоєнні роки; військовослужбовців, осіб вільнонайманого складу, а також колишніх бійців винищувальних батальйонів, взводів і загонів захисту народу та інших осіб, які брали безпосередню участь у бойових операціях по ліквідації диверсійно-терористичних груп та інших незаконних формувань на території колишнього Союзу РСР і стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час виконання службових обов`язків у цих батальйонах, взводах і загонах у період з 22 червня 1941 року по 31 грудня 1954 року; учасників бойових дій на території інших держав, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у цих державах; осіб, які брали безпосередню участь у бойових діях під час Другої світової війни, та осіб, які у неповнолітньому віці були призвані чи добровільно вступили до лав Радянської Армії і Військово-Морського Флоту під час військових призовів 1941-1945 років і стали особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання або захворювання, отриманого під час проходження військової служби чи служби в органах внутрішніх справ, державної безпеки, інших військових формуваннях; тощо.
Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" не вказує, що особи ветерани війни внаслідок війни в Афганістані, прирівняні до осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти. Закон розрізняє ці дві окремі категорії ветеранів війни та не вказує про прирівняв інших ветеранів війни до пільг осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім`ї воїнів (партизанів). Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" не прирівнює інваліда війни внаслідок війни в Афганістані до осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти.
Згідно пункту 13 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, Герої України у справах, пов`язаних з порушенням їхніх прав.
Спір по справі стосується відмови у наданні безоплатної вторинної правової допомоги.
11. Також суд апеляційної інстанції вказав про необхідність подання копії апеляційної скарги для відповідача у відповідності до частини 5 статті 296 КАС України
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
12. Позивач уважаючи ухвалу суду апеляційної інстанції постановленою з порушенням вимог процесуального закону, подав касаційну скаргу.
13. Ухвалою Верховного Суду від 12 серпня 2020 року відстрочено ОСОБА_1 сплату судового збору за подання касаційної до дати розгляду по суті касаційної скарги і вирішення питання про порушення прав позивача як учасника бойових та відкрито провадження за вищевказаною касаційною скаргою.
14. Підставою для відкриття касаційного провадження слугувало оскарження судових рішень зазначених у частині 2 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України та посилання скаржником у касаційній скарзі на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права.
15. У касаційній скарзі автор просить скасувати ухвалу суду апеляційної інстанції та направити справу до апеляційного суду для продовження розгляду. Посилаючись на правовий висновок Великої Палати Верховного Суду висловлений у додатковій постанові від 13 березня 2019 року у справі № 800/203/17, у постанові від 12 лютого 2020 року у справі № 545/1149/17, у постанові Верховного Суду від 11 жовтня 2018 року у справі № 814/2038/17, від 22 березня 2019 року у справі № 825/934/18 зазначає, що є звільненим від сплати судового збору
16. Відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає розгляду касаційної скарги по суті.
V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
17. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Пунктом 2 Розділу ІІ ";Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон №460-IX), який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Приписами частини першої статті 341 КАС України (у редакції до 08 лютого 2020 року) визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, виходить з наступного.
21. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
22. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
23. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
24. Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб.
25. Відповідно до частини другої статті 298 КАС України до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.
26. Пунктом 1 частини четвертої статті 169 КАС України передбачено, що позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.
27. Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 5 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх інстанціях звільняються інваліди Великої Вітчизняної війни та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи.
28. За ст. 4 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" визначено, що ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.
29. Згідно з пунктом 23 статті 13 цього ж Закону особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам надаються пільги зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.
30. В силу положень статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства є, зокрема, забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
31. За змістом частини третьої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.