1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 120/837/19-а

адміністративне провадження № К/9901/31335/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,



розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 120/837/19-а

за позовом ОСОБА_1 до Вінницької обласної державної адміністрації, Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08 жовтня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Сушка О.О., суддів: Мацького Є.М., Залімського І.Г.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У березні 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач 1), Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач 2, Управління), в якому просив:

- визнати протиправними дії Управління, яке є структурним підрозділом Вінницької обласної державної адміністрації щодо відмови в проведенні державної реєстрації змін відомостей про зміну керівника, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу - Релігійну організацію "Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви";

-зобов`язати Управління, яке є структурним підрозділом Вінницької обласної державної адміністрації провести державну реєстрацію змін відомостей про зміну керівника, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу - Релігійну організацію "Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 25 червня 2019 року позов ОСОБА_1 задоволено повністю.

Суд першої, задовольняючи позов, виходив із того, що Управління не відноситься до кола суб`єктів, яким заборонено вчиняти дії щодо внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а саме: здійснення реєстрації змін до відомостей про керівника юридичної особи або інших змін, крім внесення змін до статуту релігійної організації рівня, вище релігійної громади.

Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 08 жовтня 2019 року скасував рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 25 червня 2019 року та ухвалив нове рішення про часткове задоволення позову, яким:

-визнані протиправними дії Управління у справах національностей та релігій, яке є структурним підрозділом Вінницької обласної державної адміністрації щодо відмови у розгляді заяви ОСОБА_1 про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - Релігійну організацію "Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви" в порядку Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

-зобов`язано Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації розглянути заяву ОСОБА_1 про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - Релігійну організацію "Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви" в порядку Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позову, суд апеляційної інстанції виходив з наступного.

Єдиним суб`єктом державної реєстрації релігійної організації у Вінницькій області є управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації. Через те, що заява позивача із додатками, подана через центр надання адміністративних послуг, Управлінням зареєстрована і розглянута у порядку звернення громадян, а не як суб`єктом державної реєстрації.

Такі дії управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації суд визнав протиправним та дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача - 2 розглянути заяву.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

ОСОБА_1 не погодився з постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08 жовтня 2019 року та звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 25 червня 2019 року залишити без змін.

У касаційній скарзі заявник посилається на те, що судом апеляційної інстанції не в повному обсязі досліджені фактичні обставини по справі, допущені порушення норм матеріального та процесуального права. В доводах касаційної скарги позивач також зазначив, що з винних дій відповідача відомості про нового керівника Релігійної організації "Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви" не внесені до Єдиного державного реєстру. Така бездіяльність порушує права позивача та релігійної організації, керівником якої він призначений.

Відповідач 2 надіслав до Суду відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого просить скаргу залишити без задоволення.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Верховного Суду від 14 листопада 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

Ухвалою Верховного Суду від 07 жовтня 2020 року справу призначено до розгляду в судове засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 17.12.2018 відбулося засідання Священного Синоду Української Православної Церкви під головуванням Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Онуфрія, яке оформлене відповідним журналом № 72. На порядок денний винесено зокрема питання про заміщення вакантної кафедри Вінницької єпархії.

Рішенням Священного Синоду Української Православної Церкви від 17.12.2018 ОСОБА_1 звільнено з посади вікарія Київської Митрополії та призначено архієпископом Вінницьким і Барським, керуючим Вінницькою єпархією, про що видано відповідний Указ Митрополита Київського і всієї України № 1660 від 17.12.2018.

23.02.2019 Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви звернулося до Міністерства культури України із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Листом № 2115/18-2/13-19 від 29.03.2019 Міністерство культури України повідомило Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви про те, що Міністерство культури України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, не може провести розгляд поданого пакету документів до внесення змін до статуту (положення) релігійної організації в порядку вимог статей 12, 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо підлеглості релігійних організацій та процедури державної реєстрації релігійних організацій зі статусом юридичної особи". У зв`язку з цим, позивачу повернуті всі документи, що надійшли до Міністерства культури України для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу.

23.02.2019 ОСОБА_1, діючи як уповноважена особа, звернувся до Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації із заявою про внесення змін в Єдиний державний реєстр щодо керівника юридичної особи Релігійної організації "Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви".

26.02.2019 Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації листом № 27-С-15-1 повідомив ОСОБА_1 про неможливість прийняття рішення про внесення змін до відомостей про керівника юридичної особи - релігійної організації управління Вінницької єпархії і Української православної церкви через відсутність таких повноважень згідно із Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Крім того, роз`яснено, що такими повноваженнями відповідно до вказаного вище Закону наділений Департамент релігій та національностей Міністерства культури України як центральний орган виконавчої влади, який і реалізує державну політику у сфері релігій, і який у свій час здійснив реєстрацію статуту релігійної організації Управління Вінницької єпархії Української Православної Церкви.

Не погодившись із такою відмовою, ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

З такими висновками судів колегія не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття "суд, встановлений законом" включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до положень статті 19 Цивільного процесуального кодексу України (далі -ЦПК) суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ здійснюється в порядку іншого судочинства.

Як встановлено судами, позивач оспорює рішення щодо відмови в проведенні державної реєстрації змін відомостей про керівника Релігійної організації "Управління Вінніцької єпархії Української Православної Церкви".

Суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення релігійної організації врегульовано Законом України від 23 квітня 1991 року № 987-ХІІ "Про свободу совісті та релігійні організації" (далі - Закон № 987-ХІІ).

За змістом статті 7 Закону № 987-ХІІ релігійні організації в України утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами. Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).

Релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того самого культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб. Членство в релігійній громаді ґрунтується на принципах вільного волевиявлення, а також на вимогах статуту (положення) релігійної громади. Релігійна громада на власний розсуд приймає нових та виключає існуючих членів громади у порядку, встановленому її статутом (положенням). Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних та організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості шляхом внесення відповідних змін до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється загальними зборами релігійної громади. Такі загальні збори релігійної громади можуть скликатися її членами. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту засвідчується підписами членів відповідної релігійної громади, які підтримали таке рішення. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 цього Закону. Зміна підлеглості релігійної громади не впливає на зміст права власності та інших речових прав такої релігійної громади, крім випадку, встановленого статтею 18 цього Закону. Частина громади, не згідна з рішенням про зміну підлеглості, має право утворити нову релігійну громаду і укласти договір про порядок користування культовою будівлею і майном з їхнім власником (користувачем). Повідомлення державних органів про утворення релігійної громади не є обов`язковим (стаття 8 Закону № 987-ХІІ).


................
Перейти до повного тексту