1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 320/1360/19

адміністративне провадження № К/9901/3352/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області

на рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року (головуючий суддя - Лисенко В.І.)

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2019 року (головуючий суддя - Кучма А.Ю., судді: Безименна Н.В., Бєлова Л.В.)

у справі №320/1360/19

за позовом Комунального підприємства "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс", Державної авіаційної служби України

до Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області,

третя особа: Білоцерківська міська рада Київської області,

про визнання протиправним та скасування рішення.

I. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2019 року Комунальне підприємство "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" звернулося до суду з вказаним позовом, в якому просило:

- визнати протиправними та нечинним рішення Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області від 22 грудня 2018 року №407/20-VІІ;

- встановити відсутність компетенції (повноважень) Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області встановлювати заборону (обмеження) використання повітряного простору України у районі аеродрому "Біла Церква";

- стягнути судові витрати.

2. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року адміністративні справи за позовом Комунального підприємства "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" та Державної авіаційної служби України до Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області об`єднані для спільного розгляду в об`єднаному провадженні.

3. В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначали, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач перевищив свої повноваження щодо обмеження використання повітряного простору.

4. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2019 року, позов задоволено.

5. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Комунальне підприємство "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" засноване на комунальній власності територіальної громади міста Біла Церква і підпорядковане Білоцерківській міській раді, яка є його засновником та створено з метою функціонування міжнародного аеропорту з ремонтною базою з технічного обслуговування, ремонту та модернізації повітряних суден, надання послуг відповідно до Статуту, затвердженого рішенням Білоцерківської міської ради від 7 вересня 2017 року №1135-35-VІІ.

7. 16 квітня 2018 року директором Комунального підприємства "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" затверджено Інструкцію з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому "Біла Церква". 4 червня 2018 року дану Інструкцію погоджено головою Державної авіаційної служби України.

8. Рішенням Білоцерківської міської ради Київської області від 30 серпня 2018 року №2565-55-VІІ також погоджено дану Інструкцію.

9. 18 вересня 2018 року Фурсівська сільська рада звернулась до Комунального підприємства "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" з проханням надати завірену Інструкцію з виконання польотів. Супровідним листом від 19 вересня 2018 року дану Інструкцію було надано на розгляд.

10. Рішенням двадцятої сесії сьомого скликання Фурсівської сільської ради від 22 грудня 2018 року №407/20-VІІ погоджено Інструкцію з виконання польотів над повітряним простором сіл Фурси, Чмирівка, Трушки, Матюші Білоцерківського району та сіл Пищики і Безугляки Сквирського району для великої та військової авіації без обмежень.

11. Пунктом другим рішення погоджено Інструкцію з виконання польотів над повітряним простором сіл Фурси, Чмирівка, Трушки, Матюші Білоцерківського району та сіл Пищики і Безугляки Сквирського району для малої авіації в зоні пілотування №2 та №3 лише в робочі дні, у весняно-літній період з 10:00 години до 18:00 години, та у осінньо-зимовий період з 10:00 години до 17:00 години, крім святкових та неробочих днів.

12. Листом від 14 січня 2019 року Комунальне підприємство "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" звернулося до відповідача з пропозицією приведення рішення від 22 грудня 2018 року №407/20-VІІ у відповідність з законодавством України з огляду на те, що воно суперечить статтям 24, 25, 29, 30 Повітряного кодексу України, статтям 23, 24, 28, 29, 30, 33 постанови Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2017 року №954 "Про затвердження Положення про використання повітряного простору України".

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що чинним законодавством України передбачено перелік суб`єктів, уповноважених забороняти та/або обмежувати використання повітряного простору України. При цьому, органи місцевого самоврядування, зокрема, сільські ради, не наділені такими повноваженнями.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Відповідач у своїй касаційній скарзі зазначає, що оскаржуване рішення сільської ради не створює жодних юридичних наслідків для позивачів, а тому не може порушувати їх прав та охоронюваних законом інтересів. Даним рішенням не було встановлено обмежень використання повітряного простору, оскільки його положення не підпадають під визначення обмежень використання повітряного простору відповідно до Правил використання повітряного простору України.

15. Територія аеродрому "Біла Церква" знаходиться в адміністративних межах території Фурсівської сільської ради, а тому вона має компетенцію вирішувати питання місцевого значення на даній території. Відповідно до абзаців 1, 3 пункту 7 Положення про використання повітряного простору України, інструкції з виконання польотів погоджуються із заінтересованими органами місцевого самоврядування, а тому відповідач має повноваження щодо погодження Інструкції з виконання польотів в районі аеродрому "Біла Церква".

16. Комунальне підприємство "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" не відноситься до уповноважених органів з питань цивільної авіації та органів об`єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху, а отже не може заявляти вимогу про встановлення відсутності компетенції. З посиланням на практику Верховного Суду зазначає, що суд першої інстанції у даному випадку повинен був закрити провадження у частині позовних вимог Комунального підприємства "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" про встановлення відсутності компетенції.

17. Відповідачі у відзивах на касаційну скаргу просили залишити оскаржувані судові рішення без змін.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.

19. Правові основи діяльності в галузі авіації встановлює Повітряний кодекс України.

20. Відповідно до частини першої статті 23 Повітряного кодексу України організація використання повітряного простору України - комплекс заходів, який вживається для забезпечення безпечного, економічного та регулярного повітряного руху, а також будь-якої іншої діяльності, пов`язаної з використанням повітряного простору України.

21. Частиною першою статті 24 Повітряного кодексу України передбачено, що повітряний простір України є єдиним, без розподілу за відомчою належністю, та доступним усім користувачам повітряного простору України з рівними правами щодо його використання.

22. Відповідно до частини першої статті 30 Повітряного кодексу України використання повітряного простору України або його окремої частини може бути частково або повністю обмежено уповноваженим органом з питань цивільної авіації та органами об`єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху відповідно до порядку, визначеного Положенням про використання повітряного простору України.

23. Постановою Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 року №954 затверджено Положення про використання повітряного простору України, яке визначає організацію використання повітряного простору України в інтересах національної безпеки та економіки, з метою задоволення потреб користувачів повітряного простору, забезпечення безпеки використання повітряного простору (далі - Положення №954).

24. Відповідно до пункту 7 Положення №954 діяльність, пов`язана з використанням повітряного простору на аеродромах, вертодромах та постійних злітно-посадкових майданчиках, пунктах запуску аеростатів, провадиться згідно з інструкцією з виконання польотів на аеродромах, вертодромах та постійних злітно-посадкових майданчиках, пунктах запуску аеростатів, затвердженою відповідно до вимог нормативно-правових актів у галузі цивільної та/або державної авіації.

25. Зазначені інструкції розробляються юридичними та фізичними особами, діяльність яких пов`язана з використанням повітряного простору, погоджуються із заінтересованими органами місцевого самоврядування, суб`єктами авіаційної діяльності та затверджуються відповідно до вимог нормативно-правових актів у галузі цивільної та/або державної авіації.

26. Повітряний простір структурно складається з районів, зон та маршрутів, призначених для провадження діяльності з використання повітряного простору. Для кожної частини повітряного простору України визначається період її використання (пункт 12 Положення №954).

27. Статтями 25 та 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено загальна та виключна компетенція сільських, селищних, міських рад. Так, сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

28. На виконання вимог пункту 7 Положення № 954 Інструкція з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому "Біла Церква" була затверджена директором Комунального підприємства "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" та погоджено головою Державної авіаційної служби України.

29. Також рішенням Білоцерківської міської ради від 30 серпня 2018 року погоджено дану інструкцію. Пунктом 2 даного рішення з метою зменшення негативного впливу від польотів авіації загального призначення (малих повітряних суден) на прилеглі до аеродрому житлові масиви, доручено директору Комунального підприємства Білоцерківської міської ради "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" протягом 6 місяців розробити та погодити у встановленому порядку відповідні зміни до інструкції з виконання польотів.

30. Таким чином інтереси жителів сіл Фурси, Чмирівка, Трушки, Матюші Білоцерківського району та сіл Пищики і Безугляки Сквирського району Київської області були враховані при погоджені Інструкції з виконання польотів у районі аеродрому "Біла Церква". Винесення додаткового рішення Фурсівською сільською радою з приводу вирішення даного питання не вимагалося.


................
Перейти до повного тексту