1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 580/3593/19

провадження № К/9901/13201/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Шарапи В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2020 (суддя Білоноженко М.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2020 (головуючий суддя Бєлова Л.В., судді Безименна Н.В., Аліменко В.О.)

у справі № 580/3593/19

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції України у Черкаській області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У листопаді 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції України у Черкаській області, у якому просив:

- визнати протиправною відмову Головного управління Національної поліції України у Черкаській області, викладену в листі від 10.10.2019 № 29/Г-157 та у висновку від 10.10.2019 щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІ групи інвалідності;

- скасувати висновок Головного управління Національної поліції України у Черкаській області від 10.10.2019 про відмову у виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням II групи інвалідності;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Черкаській області призначити і виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у зв`язку з встановленням II групи інвалідності відповідно до вимог Закону України "Про Національну поліцію" та наказу МВС України від 11.01.2016 № 4 про затвердження Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.

2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2020 у справі №580/3593/19, яке було залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2020, ОСОБА_1 в позові відмовлено.

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2020 і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2020 у справі №580/3593/19 й ухвалити нове судове рішення про задоволення позову повністю. Також позивач просив звернутися до Уповноваженого з прав людини щодо наявності дискримінаційних положень у п. 4 ч. 1 ст. 97 Закону України "Про Національну поліцію".

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Головного управління Національної поліції в Черкаській області від 27.06.2019 №150 о/с позивача звільнено зі служби в поліції на підставі п. 7 ч. 1 ст. 77 Закону України "Про Національну поліцію" (за власним бажанням) 27.06.2019.

5. Відповідно до довідки Медичної військово-лікарської комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області" від 20.06.2019 №125, захворювання позивача пов`язане з проходженням служби в поліції; придатний до служби в поліції, непридатний до служби на посаді інспектора з особливих доручень УПД.

6. Згідно з довідкою Обласної МСЕК №2 м. Черкаси до Акта огляду Медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААБ №463484 від 26.07.2019 позивачу встановлено ІІ групу інвалідності у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з проходженням служби в поліції, інвалідність встановлено безтерміново.

7. Відповідно до довідки Обласної МСЕК №2 м. Черкаси серії 12 ААА №033338 від 26.07.2019 про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках позивачу встановлено 70% ступінь втрати професійної працездатності.

8. 18.09.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про виплату йому одноразової грошової допомоги по інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в поліції.

9. 10.10.2019 начальником Головного управління Національної поліції в Черкаській області затверджено висновок про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1, яким відповідно до п. 2 розд. 4 наказу МВС України від 11.01.2016 №4 одноразову грошову допомогу не призначено.

10. Листом Головного управління Національної поліції в Черкаській області від 10.10.2019 №29/Г-157 позивача повідомлено про те, що при звірці даних його особової справи з наданими матеріалами встановлена невідповідність причини звільнення, за якою призначається одноразова грошова допомога відповідно до Закону України "Про Національну поліцію". З огляду на вищезазначене, правові підстави для призначення та виплати одноразової грошової допомоги по інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в поліції, відсутні.

11. Вважаючи відмову відповідача у призначенні одноразової грошової допомоги протиправною, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у позивача відсутня одна з обов`язкових умов на призначення одноразової грошової допомоги для колишніх поліцейських, а саме, причиною звільнення такої особи з поліції повинно бути захворювання або поранення, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ або поліції.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. У касаційній скарзі позивач зазначає про помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій та зазначає, що прив`язування права на отримання одноразової грошової допомоги як звільнення зі служби лише по хворобі, ставить в нерівне становище поліцейських, тому положення п. 4 ч. 1 ст. 97 Закону України "Про Національну поліцію" є дискримінаційними, та грубо порушують вимоги ст. 14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та ст. 1 Першого Протоколу.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.

15. Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначено Закон України "Про Національну поліцію".

16. У ч. 1 ст. 97 Закону "Про Національну поліцію" зазначено, що одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського (далі - одноразова грошова допомога) є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, у разі:

1) загибелі поліцейського, що настала внаслідок протиправних дій третіх осіб, або під час учинення дій, спрямованих на рятування життя людей або усунення загрози їхньому життю, чи в ході участі в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України або смерті поліцейського внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого за зазначених обставин;

2) смерті поліцейського, що настала під час проходження ним служби в поліції;

3) визначення поліцейському інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із виконанням повноважень та основних завдань міліції або поліції, чи участі в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті;

4) визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, поранення (контузії, травми або каліцтва), пов`язаних з проходженням ним служби в органах внутрішніх справ або поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті;

5) отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання ним службових обов`язків, пов`язаних із здійсненням повноважень та основних завдань міліції або поліції, чи участі в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності;

6) отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва), пов`язаного із проходженням служби в органах внутрішніх справ або поліції, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності.

17. При цьому згідно з п. 4 ч. 1 ст. 97 Закону України "Про Національну поліцію" одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, у разі визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, поранення (контузії, травми або каліцтва), пов`язаних з проходженням ним служби в органах внутрішніх справ або поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті.


................
Перейти до повного тексту