ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 816/893/17
адміністративне провадження № К/9901/2303/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І. В.,
суддів Кашпур О. В., Шевцової Н. В.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.12.2017 у складі колегії суддів: Старосуда М. І., Ляха О. П., Яковенка М. М. у справі № 816/893/17 за позовом Комунального підприємства "Джерело" Новосанжарської селищної ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування припису, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Комунальне підприємство "Джерело" Новосанжарської селищної ради звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області в якому просило визнати протиправним та скасувати припис від 17.05.2017 № 1 про виконання законних вимог щодо усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
2. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.10.2017 у задоволенні позовних вимог відмовлено.
2.1. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.12.2017 апеляційну скаргу позивача задоволено, постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято рішення про задоволення позовних вимог.
3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
3.1. Комунальне підприємство "Джерело" (ідентифікаційний код 40842653) зареєстроване як юридична особа 19.09.2016, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 574 102 0000 000831.
3.2. Рішенням Виконавчого комітету Новосанжарської селищної ради від 08.02.2017 № 10 "Про внесенні змін та доповнень до рішення виконавчого комітету від 08.11.2016 № 147 "Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг із централізованого водопостачання та вивезення твердих і рідких побутових відходів" позивача визначено виконавцем житлово-комунальних послуг із централізованого водопостачання терміном на 1 рік із 01.02.2017.
3.3. Рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Новосанжарської селищної ради від 23.03.2017 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води для населення, бюджетних установ та інших споживачів по комунальному підприємству "Джерело" Новосанжарської селищної ради" встановлено зазначеному підприємству тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води для населення: при наявності засобів обліку води - 12, 70 грн за м3, без засобів обліку води за нормами споживання: для громадян, які беруть воду з водозабірних вуличних колонок - 19, 05 грн з однієї особи в місяць, для громадян, які беруть воду з дворових колонок - 31, 75 грн з однієї особи в місяць, для громадян, які проживають в житлових будинках з водопроводом та каналізацією без наявності ванн - 52, 07 грн з однієї особи в місяць, для громадян, які проживають в житлових будинках з водопроводом та каналізацією, обладнаних ваннами - 74,93 грн з однієї особи в місяць; для бюджетних установ - 18, 50 грн за м3, для інших споживачів - 39,50 грн за м3.
3.4. У період з 11 по 12 травня 2017 року відповідачем проведено позапланову перевірку дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Комунальним підприємством "Джерело", за результатами якої складено акт № 2 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Комунальним підприємством "Джерело".
3.5. На підставі вказаного акта відповідач склав припис від 17.05.2017 № 1 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, в якому зазначено, що тариф на централізоване водопостачання для населення у розмірі 12,70 грн за м3, затверджений рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Новосанжарської селищної ради від 23.03.2017 № 1, є економічно необґрунтованим та сформованим з порушенням до запровадженого способу регулювання і не може бути застосований при розрахунках зі споживачами з 01.05.2017, у зв`язку з чим позивача зобов`язано у місячний термін усунути порушення вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", а саме - провести розрахунки економічно обґрунтованих витрат на послугу з централізованого водопостачання та в триденний термін з моменту виконання припису повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про вжиті заходи.
3.6. Позивач звернувся до суду із указаним позовом, оскільки вважає, що дії відповідача щодо винесення припису є неправомірними.
4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції вказав на те, що висновки перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Комунальним підприємством "Джерело", оформленої актом № 2, свідчать про те, що розрахований позивачем тариф на послугу з централізованого постачання холодної води населенню є економічно необґрунтованим.
4.1. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції зазначив наступне. Відповідачем фактично ставиться під сумнів правомірність рішення виконавчого комітету про встановлення тарифів на підставі наданих позивачем розрахунків. Разом з тим, позивач не є суб`єктом, що вирішує питання щодо формування та встановлення цін/тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води для населення, а невідповідність рішення суб`єкта владних повноважень вимогам закону є підставою для вчинення дій щодо його скасування або оскарження в судовому порядку. Судом апеляційної інстанції встановлено безпідставність вимог припису про приведення розрахунків економічно обґрунтованих витрат на послугу з централізованого водопостачання, оскільки на підставі раніше наданих позивачем таких розрахунків рішенням Новосанжарської селищної ради від 23.03.2017 встановлено тарифи і вказане рішення є чинним та таким, що підлягає виконанню.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5.1. Доводи касаційної скарги відповідача грунтуються на тому, що судом апеляційної інстанції помилково встановлено необгрунтованість вимог оскаржуваного припису з огляду на чинність тарифів, затверджених органом місцевого самоврядування. Скаржник мотивує свої вимоги тим, що рішенням суду першої інстанції правильно встановлено наявність порушень, які зумовили винесення відповідачем припису.
6. Позивачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому викладено незгоду з доводами касаційної скарги з підстав правильного встановлення судом апеляційної інстанції обставин справи та надання їм правильної та об`єктивної оцінки.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
7. Відповідно до частини другої статті 19 Конституція України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
8. Згідно з положеннями частин другої та третьої статті 12 Закону України "Про ціни і ціноутворення" від 21.06.2012 № 5007-VI державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.
9. Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг визначені статтею 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-IV (чинний на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1875-IV).
10. Так, положеннями пунктів 1-3 частини першої статті 7 Закону № 1875-IV визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить:
1) затвердження та реалізація місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і регіональних програм;
2) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону;
3) затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг, контроль за їх дотриманням.
11. Крім того, відповідно до частини другої статті 31 Закону № 1875-IV, виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
12. Разом з тим, частиною третьою статті 31 Закону № 1875-IV встановлено, що органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
13. Згідно з частиною сьомою статті 31 Закону № 1875-IV, центральні органи виконавчої влади несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень.