1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



06 жовтня 2020 року

м. Київ



Справа № 910/8081/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Селіваненка В.П. (головуючий), Бенедисюка І.М. і Булгакової І.В.,

за участю секретаря судового засідання Хахуди О.В.,



представників учасників справи:

позивача - Департаменту комунальної власності міста Києва виконавчого органу Київської міської ради - Савченко Т.А.,

відповідача - Державного агентства резерву України - Висотенко І.М.,

третьої особи-1 - комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" - не з`яв.,

третьої особи-2 - Міністерства розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України - не з`яв.,

третьої особи-3 - Кабінету Міністрів України - Колток О.М.,



розглянув касаційну скаргу Департаменту комунальної власності міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації; далі - Департамент, Позивач)

на рішення господарського суду міста Києва від 16.12.2019(суддя Усатенко І.В.) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2020

(головуючий суддя - Кропивна Л.В., судді: Гаврилюк О.М. і Поляк О.І.)

у справі 910/8081/19

за позовом Департаменту

до Державного агентства резерву України (далі - Агентство, Відповідач)

про виселення,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - комунальне підприємство "Київжитлоспецексплуатація" (далі - Підприємство);

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Міністерство розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України;

Кабінет Міністрів України.



РУХ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. Департамент звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Агентства про виселення з нежитлових приміщень загальною площею 2 635,70 кв.м, що знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Пушкінська, 28/9 (літера А).



2. Позов обґрунтовано тим, що договір від 12.06.2015 № 385-1 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду (далі - Договір № 385-1) припинив свою дію у зв`язку із закінченням його строку, проте Відповідач продовжує користуватися орендованими приміщеннями без відповідної правової підстави і у добровільному порядку не звільняє орендовані приміщення.



Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



3. Рішенням господарського суду міста Києва від 16.12.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2020, у задоволенні позову відмовлено.



4. Рішення мотивовані відсутністю доказів припинення Договору № 385-1 та підстав для виселення орендаря.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



5. У касаційній скарзі до Верховного Суду Департамент просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 16.12.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2020 і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



6. Департамент вважає за необхідне відступити від висновків Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду №904/8389/17, 904/7825/17, №914/204/17, №920/120/18, №911/1841/17, на які посилався суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові, оскільки майно, передане в оренду, є комунальною власністю, до вказаних правовідносин, окрім Цивільного кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна", також застосовуються рішення органу місцевого самоврядування. У зазначених справах Верховний Суд не врахував, що в подібних правовідносинах застосовується спеціальне законодавство (в даному випадку - рішення Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280 "Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва") щодо умови продовження договору оренди.



7. Відсутній висновок Верховного Суду щодо оцінки судами факту відсутності рішення Постійної комісії Київської міської ради з питань власності під час надання майна в оренду.



8. Відсутня єдина практика щодо того, протягом якого періоду дії договору оренди сторони можуть заявити про припинення або зміну умов такого договору.



Доводи інших учасників справи



9. За приписами частини першої статті 295 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають право подати до суду касаційної інстанції відзив на касаційну скаргу протягом строку, встановленого судом касаційної інстанції. У даному разі ухвалою Верховного Суду від 17.08.2020 учасникам справи було встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 14.09.2020. Агентством відзив на касаційну скаргу подано лише 29.09.2020, але останнє, керуючись пунктом 4 розділу Х Господарського процесуального кодексу України просить відновити процесуальний строк для подання відзиву. Суд вважає причини пропуску строку подання відзиву поважними, поновлює відповідний строк та приймає відзив Агентства.



У відзиві на касаційну скаргу Агентство зазначає, що судами попередніх інстанцій досліджені всі докази, які долучені до справи, враховані всі пояснення та доводи сторін і прийнято законні, обґрунтовані рішення, що ухвалені судами відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права; просить касаційну скаргу Департаменту залишити без задоволення, а рішення господарського суду міста Києва від 16.12.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2020 - без змін.



10. Від інших учасників справи відзиви на касаційну скаргу не надходили.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



11. Судами попередніх інстанцій у розгляді справи з`ясовано й зазначено, зокрема, таке.



11.1. Департамент (орендодавець), Агентство (орендар), Підприємство (балансоутримувач) уклали Договір № 385-1, за умовами якого в оренду орендарю передаються нежилі приміщення загальною площею 2 635,70 кв.м, у т.ч. підвал 103,10 кв.м, 1 поверх 441,80 кв.м, 2 поверх 508,90 кв.м, 3 поверх 504,70 кв.м, 4 поверх 529,50 кв.м, 5 поверх 547,70 кв.м у будинку № 28/9 літера А на вул. Пушкінській у м. Києві.



Згідно з пунктами 9.1, 9.7 Договору № 385-1 строк його дії встановлено з 12.06.2015 по 10.06.2018. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення договору або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором. Зазначені дії оформлюються додатковою угодою, яка є невід`ємною частиною цього договору.



За актом приймання-передачі нерухомого майна від 12.06.2015 орендодавець передав, а орендар отримав об`єкт оренди.



11.2. 05.02.2018 балансоутримувач звернувся до орендаря з листом № 062/15/1/05-659, в якому повідомив, що термін дії Договору № 385-1 закінчується 10.06.2018, як було передбачено договором, і його дію буде припинено. Звернуто увагу Відповідача, що питання продовження зазначеного договору оренди вирішується відповідно до вимог положення з дозволу власника майна - Київської міської ради та уповноваженого розпорядника майна - орендодавця - Департаменту. Для підготовки проєкту договору про продовження оренди запропоновано надати необхідні для продовження дії договору документи (копія переліку документів додана до листа). Також повідомлено, що на підставі заяви Відповідача буде підготовлено довідку про об`єкт оренди, стан сплати орендних платежів, наявність страхового полісу і термін страхування та пакет документів для подальшого подання до Департаменту з метою розгляду питання про продовження дії договору оренди на засіданні Постійної комісії Київради з питань власності.



Відповідач листом до балансоутримувача від 02.05.2018 просив підготувати проєкт договору оренди та долучив до листа необхідні документи. Крім того, Відповідачем були надані Позивачу документи для продовження строку дії Договору № 385-1, що підтверджується листом від 05.06.2018.



12.09.2018 Позивач направив Відповідачу листа № 062/05/19-8176, в якому зазначив, що документи орендаря були повернуті головою Постійної комісії Київської міської ради з питань власності орендодавцю без розгляду.


................
Перейти до повного тексту