ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 року
м. Київ
справа №813/844/18
адміністративне провадження №К/9901/1650/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Державної служби України з питань праці,
треті особи: Головне управління Держпраці у Львівській області, Державна організація "Комбінат "Троянда" Державного агентства резерву України,
про визнання протиправним та скасування рішення
за касаційною скаргою Державної служби України з питань праці
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Обрізко І.М., Іщук Л.П., Онишкевича Т.В.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернулася з адміністративним позовом до Державної служби України з питань праці, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головне управління Держпраці у Львівській області, Державна організація "Комбінат "Троянда", про визнання протиправним та скасування рішення Державної служби України з питань праці від 17 січня 2018 року, без номера, "Про розгляд скарги Державної організації "Комбінат "Троянда" на припис інспектора праці Головного управління Держпраці у Львівській області Волянського М.С. від 25 жовтня 2017 року №13/14/224/2467-1997 та рішення Головного управління Держпраці у Львівській області від 11 грудня 2017 року №12563/2/4-09" (далі також- спірне рішення, рішення Державної служби України з питань праці від 17 січня 2018 року).
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 7 серпня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, судом першої інстанції, виходячи з аналізу Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №295 від 26 квітня 2017 року (далі - Порядок №295), та, виходячи із наявного акта перевірки і припису від 25 жовтня 2017 року, зроблено висновок, що акт не підписано керівником об`єкта відвідування чи його посадовою особою; відсутні відмітки щодо його пояснень чи зауважень на акті. Припис, який винесено у день складання акта - 25 жовтня 2017 року і у якому зазначено, що він складений у присутності директора Мисака Р.Б., хоча той був у відрядженні; в графі: "з приписом ознайомлений, один примірник для виконання отримав" не містить жодного підпису, що є документом процедури щодо отримання пояснень, зауважень, застережень, заперечень керівника чи уповноваженої особи об`єкта відвідування або його відмови від підпису акта перевірки (пункт 24 Порядку №295).
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 7 серпня 2018 року скасовано та прийнято нову постанову про задоволення позову.
Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки судовим рішенням, яке набрало законної сили, встановлено повну відповідність чинному законодавству проведеної інспекційної перевірки у Державній організації "Комбінат "Троянда", то рішення Державної служби України з питань праці від 17 січня 2018 року без номера, "Про розгляд скарги Державної організації "Комбінат "Троянда" на припис інспектора праці Головного управління Держпраці у Львівській області Волянського М.С. від 25 жовтня 2017 року №13/14/224/2467-1997 та рішення Головного управління Держпраці у Львівській області від 11 грудня 2017 року №12563/2/4-09" є протиправними.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі судове рішення суду першої інстанції.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що спірне рішення Державної служби України з питань праці від 17 січня 2018 року безпосередньо не впливає на права та інтереси позивача, а тому у неї відсутні підстави для звернення до суду із цим позовом.
Крім того, скаржник звертає увагу на те, що питання, які досліджувались інспектором під час проведення інспекційного відвідування, були предметом судового розгляду, а сам припис був складений в один день із актом інспекційного відвідування.
Позиція інших учасників справи
19 лютого 2019 року до суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якому зазначається, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, прийнятим з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Крім того, 27 лютого 2019 року до суду надійшов відзив Державної організації "Комбінат "Троянда", зі змісту якого вбачається, що третя особа підтримує доводи касаційної скарги та просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі, як помилково скасоване.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Касаційна скарга надійшла до суду 14 січня 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 31 січня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №813/844/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
Ухвалою Верховного Суду від 1 жовтня 2020 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 2 жовтня 2020 року.
З касаційною скаргою подано клопотання про участь в розгляді справи в судовому засіданні, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 1 жовтня 2020 року.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що в період з 24 жовтня 2017 року по 25 жовтня 2017 року інспектором праці - головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Головного управління Держпраці у Львівській області Волянським М.С. було проведено інспекційне відвідування ДО "Комбінат "Троянда" на предмет додержання вимог законодавства про працю, за результатами якого складено акт від 25 жовтня 2017 року №13/14/224/2467, в якому зафіксовано виявлені в ході здійснення контрольного заходу порушення вимог законодавства про працю. Крім цього, винесено припис №13/14/224/2467-1997 від 25 жовтня 2017 року.
Вказані документи складено в приміщенні Головного управління Держпраці у Львівській області та направлені на адресу ДО "Комбінат "Троянда" цінним листом 26 жовтня 2017 року №7900048149100.
30 жовтня 2017 року ДО "Комбінат "Троянда" отримано акт від 25 жовтня 2017 року №13/14/224/2467 та припис від 25 жовтня 2017 року №13/14/224/2467-1997.
13 листопада 2017 року до Головного управління Держпраці у Львівській області надійшла скарга ДО "Комбінат "Троянда" №1/259 від 7 листопада 2017 року на припис №13/14/224/2467-1997 від 25 жовтня 2017 року, в обґрунтування якої скаржником, зокрема, зазначено, що інспектор праці перевіряв питання, які були предметом розгляду в суді, а також те, що інспектор праці не ознайомив скаржника з актом та приписом в день їхнього складання, а надіслав зазначені документи поштою.
Листом від 11 грудня 2017 року за №12563/2/4-09 Головне управління Держпраці у Львівській області відмовило ДО "Комбінат "Троянда" в задоволенні вимог скарги.
Вважаючи таке рішення незаконним, 14 грудня 2017 року зазначене підприємство оскаржило його до Державної служби України з питань праці.
17 січня 2018 року заступник голови Державної служби України з питань праці І.Шумелюк прийняв рішення "Про розгляд скарги Державної організації "Комбінат "Троянда" на припис інспектора праці Головного управління Держпраці у Львівській області Волянського М.С. від 25 жовтня 2017 року №13/14/224/2467-1997 та рішення Головного управління Держпраці у Львівській області від 11 грудня 2017 року №12563/2/4-09", яким скасував рішення Головного управління Держпраці у Львівській області від 11 грудня 2017 року №12563/2/4-09 та припис інспектора праці Головного управління Держпраці у Львівській області Волянського М.С. №13/14/224/2467-1997 від 25 жовтня 2017 року. Рішення обґрунтовано тим, що інспектором праці Головного управління Держпраці у Львівській області порушено підпункт 4 пункту 13 та пункт 24 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.