1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



02 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 815/2054/16

адміністративне провадження № К/9901/29181/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,


розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Одеського управління Офісу великих платників податків ДФС на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12.08.2016 (суддя Єфіменко К.С.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2017 (судді: Золотніков О.С. (головуючий), Осіпов Ю.В., Скрипченко В.О.) у справі № 815/2054/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональні телекомунікації" до Одеського управління Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтернаціональні телекомунікації" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Одеського управління Офісу великих платників податків ДФС (далі - відповідач, контролюючий орган) про скасування податкового повідомлення - рішення від 01.12.2015 №0000484210, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції за порушення норм з регулювання обігу готівки на загальну суму 7 697 122,64 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що висновки контролюючого органу викладені в акті перевірки щодо порушення позивачем вимог Положення про порядок ведення касових операцій у національній валюті в Україні є помилковими та не відповідають фактичним обставинам справи.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 12.08.2016, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2017, позов задоволено.

4. Рішення судів обґрунтовано висновком про те, що контролюючим органом не надано доказів, які б підтверджували порушення позивачем вимог Положення про порядок ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями суддів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12.08.2016, ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2017 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства в повному обсязі.

6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що фахівцями контролюючого органу проведена позапланова виїзна документальна перевірка позивача з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2013 по 31.12.2014, за результатами якої складено акт №61/28-08-42/30109015/16 від 10.11.2015, у якому зафіксовано порушення позивачем вимог п.2.6, п. 2.8, п.3.1, п. 3.2, п. 3.5, п. 3.6, п.5.4, п.7.41 Положення про порядок ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637.

Висновок контролюючого органу порушення позивачем п. 2.6 Положення № 637, що виявилось в не оприбуткуванні підприємством готівки на загальну суму 1340247,20 грн по відокремленим підрозділам Товариства, зокрема по структурному підрозділу у м. Луганську на суму 419319,09 грн за період з 5 травня по 23 червня 2014 року, по структурному підрозділу у м. Донецьку на суму 315861,04 грн за період з 5 травня по 15 червня 2014 року та по структурним підрозділам м. Сімферополя та м. Севастополя на загальну суму 605067,07 грн за період з 18 квітня по 30 грудня 2014 року. В обґрунтування вказаного висновку контролюючий орган зазначає про відсутність ведення касових книг та оформлення касових ордерів у названих вище підрозділах за відповідні періоди, що є порушенням п. 2.6 названого Положення.

Також виявлено факт порушення Товариством вимог п.5.4 Положення № 637, яке, на думку контролюючого органу, полягало у невідповідності розрахунку ліміту залишку готівки у касі позивача нормам Положення 637. Порушення вимог п.2.8, п.3.5 Положення № 637, полягало у видачі Товариством готівкових коштів своїм співробітникам без підтвердження підписом одержувача таких коштів. Крім того, до позивача також застосовано штрафні санкції за порушення пунктів 3.1 та 3.2, пунктів 7.39 та 7.41 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні з підстав проведення готівкових розрахунків без надання одержувачем коштів платіжного документа (встановленої форми та змісту), який би підтверджував сплату покупцем коштів.

На підставі акту перевірки за вищевказані порушення, враховуючи приписи абзаців 2, 3 та 6 статті 1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" Товариству нараховано суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 7 697 122,64 грн, про що прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення 01.12.2015 №0000484210

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем, та висновки, що зазначені в акті перевірки, вказує, що Товариством допущені порушення вимог Положення про порядок ведення касових операцій у національній валюті в Україні, що зафіксовано в акті перевірки.

9. Товариством надано заперечення на касаційну скаргу, в яких позивач вказує на правильність висновків судів попередніх інстанцій про безпідставність тверджень контролюючого органу про порушення позивачем вимог законодавства щодо ведення касових операцій та просить залишити касаційну скаргу контролюючого органу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Конституція України:

10.1. Стаття 19.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Указ Президента України від 12.06.1995 № 436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки":

11.1. Абзаци другий, третій та шостий статті 1.

Установити, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу:

за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день;

за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми;

за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів, - у розмірі сплачених коштів.

11.2. Стаття 2.

Установити, що штрафні санкції, передбачені цим Указом, застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.

12. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637.

12.1. Пункт 1.2.

Каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів.

Оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.

12.2. Пункт 2.6.

Уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).


................
Перейти до повного тексту