1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



30 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 522/1513/18

адміністративне провадження № К/9901/59700/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №522/1513/18

за позовом Громадської організації "Автостоянка "Волна" до Одеської міської ради, третя особа - Департамент комунальної власності Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Громадської організації "Автостоянка "Волна" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Самойлюк Г.П.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Осіпова Ю.В., суддів - Бойка А.В., Єщенка О.В.)



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2018 року Громадська організація "Автостоянка "Волна" звернулась до суду з адміністративним позовом до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Департамент комунальної власності Одеської міської ради, в якому просила визнати противоправним та нечинним рішення Одеської міської ради №2290-VII від 26.07.2017 року про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність земельних ділянок у м.Одесі.

2. Позовна заява мотивована тим, що спірним рішенням відповідач протиправно та без законних на те підстав відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність земельних ділянок у м. Одесі на підставі набувальної давності.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2018 року, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

4. Рішення судів мотивовані тим, що чинним законодавством України не передбачено підстав для передачі земельної ділянки у власність або у користування юридичних осіб на підставі набувальної давності.



Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Громадська організація "Автостоянка "Волна" звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення яким позовні вимоги ГО "Автостоянка "Волна" задовольнити у повному обсязі.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що апеляційний суд не відклав розгляд справи за заявою позивача, чим допустив порушення прав та інтересів ГО "Автостоянка "Волна", позбавивши кваліфікованого правового захисту в суді під час слухання справи.

Касатор зазначає, що відповідач всупереч ст.ст. 15, 19, 20 Закону України "Про звернення громадян" направив звернення ГО "Автостоянка "Волна" від 14.02.2017 року про передачу у власність земельних ділянок за давністю користування для розгляду та надання відповіді до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради та порушив встановлені законом строки розгляду вказаного звернення.

Заявник також звертає увагу, що ГО "Автостоянка "Волна" 14 лютого 2017 року зверталась до Одеської міської ради з клопотанням про передачу у власність земельних ділянок за давністю користування (за набувальною давністю), а відповідач оскаржуваним рішенням відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

Касатор не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про неможливість передачі у власність земельні ділянки юридичним особам за правом набувальної давності.

7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П. ухвалою від 25 вересня 2018 року відкрив касаційне провадження за вказаною скаргою.

8. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т.О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №522/1513/18.

9. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 червня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Бучик А.Ю., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

10. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. 16.09.2016 року голова правління громадської організації "Автостоянка "Волна" звернувся до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради із заявою про передачу земельних ділянок у власність на підставі набувальної давності, в якій просив, з метою організації автомобільних місць і гаражів для автомобілів, що належать членам ГО "Автостоянка "Волна"", прийняти рішення про надання дозволу (згоди) громадській організації "Автостоянка "Волна"" на розроблення документації із землеустрою земельних ділянок на якій розташована ГО "Автостоянка "Волна":

- площею 0,05 га, за адресою: м. Одеса, вул. Ростовська, 65-б;

- площею 0,0768 га, за адресою: м. Одеса, вул. Керченська, 58 ;

- площею 0,1 га, за адресою: м. Одеса, вул. 2-а Лінія, 1-а;

- площею 0,0889 га, за адресою: м. Одеса, вул. Керченська, 62;

- площею 0,0563 га, за адресою: м. Одеса, вул. Керченська, 64 .

12. Департамент комунальної власності Одеської міської ради своїм листом від 12.10.2016 року (вих. №01-18/1545-09-02) повідомив заявника, що підстави для набуття права за давністю користування (набувальна давність) відповідно до ст.119 ЗК України відсутні, оскільки правом набуття земельних ділянок за набувальною давністю наділені виключно громадяни, тоді як ГО "Автостоянка "Волна"" є юридичною особою.

13. 14.02.2017 року голова правління ГО "Автостоянка "Волна"" звернувся до Одеської міської ради із клопотанням про передачу у власність земельних ділянок за давністю користування (за набувальною давністю), в якій, посилаючись на приписи п. "а" ч.3 ст.ст.116, 118, 119, 122 ЗК України, просив прийняти рішення, відповідно до якого передати у власність громадській організації "Автостоянка "Волна"" земельні ділянки: площею 0,0500 га, за адресою: м. Одеса, вул. Ростовська, 65-б ; площею 0,0768 га, за адресою: м. Одеса, вул. Керченська, 58; площею 0,1000 га, за адресою: м. Одеса, вул. 2-а Лінія, 1-а; площею 0,0889 га, за адресою: м. Одеса, вул. Керченська, 62; площею 0,0563 га, за адресою: м. Одеса, вул. Керченська, 64.

14. Одеська міська рада своїм рішенням №2290-VII від 26.07.2017 року відмовила ГО "Автостоянка "Волна"" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність земельних ділянок за адресами: м. Одеса, вул. Ростовська, 65-б, вул. Керченська, 58, 62, 64, вул. 2-а Лінія, 1-а.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

16. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

17. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

18. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

19. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

20. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

21. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до змісту ст.ст.1, 78 Земельного кодексу України, земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній і державній власності та є, в свою чергу, основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною Держави.

Згідно п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.

22. Як вбачається зі змісту спірних правовідносин, позивачем оскаржується рішення Одеської міської ради №2290-VII від 26.07.2017 року про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність земельних ділянок у м.Одесі.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 14.02.2017 року голова правління ГО "Автостоянка "Волна"" звернувся до Одеської міської ради із клопотанням про передачу у власність земельних ділянок за давністю користування (за набувальною давністю).

У вказаному клопотанні, посилаючись на приписи п. "а" ч.3 ст.ст.116, 118, 119, 122 ЗК України, просив прийняти рішення про передачу у власність громадській організації "Автостоянка "Волна"" зазначені у даному клопотанні земельні ділянки.

23. З цього приводу колегія суддів звертає увагу на наступне.

Зі змісту вимог статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.


................
Перейти до повного тексту