ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2020 року
м. Київ
справа №698/528/17-а
адміністративне провадження №К/9901/7584/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Шарапи В.М., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №698/528/17-а
за позовом ОСОБА_1
до Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області
про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Горяйнова А.М., суддів Кузьмишиної О.М., Файдюка В.В.),-
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Катеринопільського районного суду Черкаської області з позовом до Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області, у якому просив: визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області щодо відмови у нарахуванні та виплаті допомоги за період з 13 вересня 2016 року до 05 травня 2017 року, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС, а також зобов`язати провести нарахування і виплату допомоги за вказаний період.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що 09.02.1993 йому було встановлено статус потерпілого внаслідок аварії на ЧАЕС 4 категорії із видачею відповідного посвідчення. Згідно експертного висновку від 24.06.2016 №9185 встановлено причинний зв`язок між захворюванням позивача та наслідками аварії на ЧАЕС. Згідно довідки до акту огляду спеціалізованого радіологічного МСЕК від 06.09.2016 № 530180 позивачу встановлено другу групу інвалідності безтерміново. Позивач зазначив, що 13.09.2016 він звернувся до відповідача з заявою про заміну посвідчення потерпілого 4 категорії на 1 категорію. 26.09.2016 вказану заяву разом з додатками було передано до Департаменту соціального захисту населення Черкаської ОДА за належністю. Листом від 28.09.2016 № 893 позивачу було повідомлено про відмову у видачі посвідчення потерпілого 1 категорії у зв`язку із відсутністю на час звернення зони посиленого радіологічного контролю за місцем проживання останнього. Позивач вважав, що у зв`язку з неправомірною та незаконною відмовою Департаменту соціального захисту населення Черкаської ОДА у видачі йому посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, йому не було нараховано та виплачено за період з 13.09.2016 по 05.05.2017 передбачені чинним законодавством виплати та допомогу, як інваліду 2 групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Катеринопільського районного суду Черкаської області від 17.10.2017 адміністративний позов задоволено. Дії Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації щодо відмови у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 допомоги за період з 13.09.2016 по 05.05.2017, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС визнано протиправними. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації провести нарахування та виплату ОСОБА_1 допомоги за період з 13.09.2016 по 05.05.2017, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС, з урахуванням проведених виплат.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2017 постанову Катеринопільського районного суду Черкаської області від 17.10.2017 скасовано. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.
5. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання соціальної допомоги з дня звернення до уповноваженого органу із заявою про встановлення йому статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, тобто з 13.09.016.
6. В свою чергу, скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що обов`язковими умовами для призначення соціальних допомог певних видів є подача заяви згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 року № 1146 "Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги" та отримання посвідчення, яке підтверджує відповідний статус постраждалої особи. У свою чергу, виплата соціальної допомоги розпочинається з дня подання вказаної заяви, проте не раніше ніж з дня видачі посвідчення встановленого зразка. Статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 ОСОБА_1 було вперше встановлено 05.05.2017. Із вказаної дати відповідач здійснює нарахування і виплату ОСОБА_1 соціальної допомоги, передбаченої для осіб відповідної категорії. Таким чином, відповідач у спірних правовідносинах діяв з дотриманням вимог абз. 3 п. 3 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.09.2005р. №936 та не порушував право ОСОБА_1 на своєчасне призначення соціальної допомоги у зв`язку із встановленням статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У січні 2018 року позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2017, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що твердження суду апеляційної інстанції про правомірність здійснення виплат позивачу, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС з дня видачі йому посвідчення встановленого зразка є безпідставним, оскільки тривала затримка у видачі вказаного посвідчення пов`язана з протиправними діями відповідача, що, у свою чергу, призвело до порушення його права на отримання компенсацій, допомоги певних видів та пільг, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. 23.01.2018 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.01.2018, визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.М.
11. Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2017.
12. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І, на підставі розпорядження в.о. начальника управління забезпечення автоматизованого документообігу суду секретаріату Касаційного адміністративного суду від 17.07.2019 № 1009/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Шарапи В.М., Тацій Л. В.
13. Ухвалою Верховного Суду від 28.09.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 28.09.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 09.02.1995 ОСОБА_1 було видане посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 4.
15. Відповідно до експертного висновку №9185 від 24.06.2016 Центральної міжвідомчої комісії МОЗ та МНС України захворювання позивача пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
16. Згідно довідки до акту огляду медико-соціальної експертної комісії Спеціалізованого радіологічного МСЕК №530180, серія 12ААА від 06.09.2016 захворювання позивача пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС та встановлено ІІ групу інвалідності безтерміново.
17. 13.09.2016 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області із заявою про встановлення йому статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1. У задоволенні такої заяви було відмовлено.
18. На виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 27.02.2017 у справі № 823/1991/16 позивачу 05.05.2017 було видане посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії НОМЕР_1 .
19. З дня видачі вказаного посвідчення Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області виплачує ОСОБА_1 соціальну допомогу у розмірі, встановленому для постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.
20. 09.06.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою від 09.06.2017 №951 про нарахування і виплату передбачених чинним законодавством виплати та допомоги, за період з 13.09.2016 до 05.05.2017, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС.
21. Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області листом від 19.06.2017 № 1541 повідомило позивача про те, що йому виплачується допомога відповідно до Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2005 року № 936, з 05.05.2017 - з дня видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок аварії на ЧАЕС 1 категорії.
22. Не погоджуючись із такими діями Управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації Черкаської області, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
24. У Рішенні Конституційного Суду України (Другий сенат) від 25 квітня 2019 року №1-р(II)/2019 міститься висновок, згідно з яким, аналіз положень, зокрема, статті 16 Конституції України дає підстави для висновку, що особи, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, мають спеціальний статус та особливі умови соціального захисту; за Конституцією України посилений соціальний захист вказаних категорій осіб вимагає від держави виконання обов`язку визначати такий обсяг їх соціального забезпечення, який гарантуватиме їм гідні умови життя, а також повне відшкодування заподіяної шкоди.
25. Як убачається з матеріалів справи позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення нарахування та виплати усіх передбачених чинним законодавством України виплат та допомог, як інваліду ІІ групи, хвороба якого пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС 1 категорії, за період з 13.09.2016 по 05.05.2017.
26. Норми матеріального права в цій справі суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.
27. Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, соціального захисту потерпілого населення, визначено Законом УРСР від 28 лютого 1991 року № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (з наступними змінами і доповненнями) (далі - Закон №796-XII).