ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 263/14242/17
адміністративне провадження № К/9901/49965/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 263/14242/17
за позовом ОСОБА_1 до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Маріуполя Донецької області (далі - Центральне ОУ ПФУ) про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 16.01.2018, ухвалене у складі головуючого судді Скрипниченко Т.І. та
постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 27.03.2018, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів: Шишова О.О., Гаврищук Т.Г.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 01.11.2017 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, у якому просила:
визнати дії Центрального ОУ ПФУ незаконними та скасувати його рішення від 18.09.2017 № 92 "Про відмову в призначенні пенсії";
зобов`язати Центральне ОУ ПФУ призначити ОСОБА_1 дострокову пенсію за віком на підставі статті 16 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон № 1788-XII) та абзацу 6 пункту 3 Розділу XV Прикінцевих положень Закону України від 09.07.2003 № 1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-ІV) з 04.07.2017, тобто, з дня звернення.
Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовувала тим, що вона з 01.12.2015 по 26.06.2016 безпосередньо брала участь в антитерористичній операції (далі - АТО), забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитерористичної операції з метою виконання службових (бойових) завдань на посаді провідного спеціаліста відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу Кальміусько-Нікольського об`єднаного районного військового комісаріату Донецької області оперативного командування "Схід" Сухопутних військ Збройних Сил України, тому відповідно до абзацу 6 пункту 3 Розділу XV Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV, досягнувши 56 років та маючи більше 20 років стажу роботи, вона має право на призначення дострокової пенсії за віком.
2. Жовтневий районний суд м. Маріуполя Донецької області рішенням від 16.01.2018, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 27.03.2018, відмовив у задоволенні позовних вимог.
3. 28.04.2018 ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норма матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 16.01.2018 та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 27.03.2018 у справі №263/14242/17, ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.
4. Верховний Суд ухвалою від 27.06.2018 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.
5. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2019 №742/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливлює її участь у розгляді даної справи.
6. Протоколом розподілу справи від 14.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І. - головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.
7. Ухвалою судді Верховного Суду від 18.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. У справі, яка розглядається, суди встановили, що 04.07.2017 ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, звернулась до Центрального ОУ ПФУ із заявою про призначення дострокової пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 Розділу XV Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV.
Рішенням Центрального ОУ ПФУ від 18.09.2017 № 92 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 розділу XV Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV з мотивів того, що вона не є військовослужбовцем або військовозобов`язаною.
Також суди встановили, що відповідно до довідки Донецького обласного військового комісаріату від 26.06.2017 № 05/2758 про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, ОСОБА_1 дійсно у період з 01.12.2015 по 26.06.2017 безпосередньо брала участь в АТО, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення АТО. Перебувала у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в АТО на території Донецької та Луганської областей, забезпечення її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань на посаді провідного спеціаліста відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу Кальміусько-Нікольського об`єднаного районного військового комісаріату Донецької області оперативного командування "Схід" Сухопутних військ Збройних Сил України.
Відповідно до посвідчення від 06.10.2016 серії НОМЕР_1 позивач має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
Згідно із записами у трудовій книжці ОСОБА_1 на момент звернення до територіального органу Пенсійного фонду України вона працювала у Кальміусько-Нікольському об`єднаному районному військовому комісаріаті Донецької області на посаді головного спеціаліста.
Не погоджуючись з такою відмовою у призначенні дострокової пенсії за віком, ОСОБА_1 звернулась до суду з даним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Відмовляючи у задоволенні позовних, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач не відноситься до військовослужбовців та військовозобов`язаних, статус учасника бойових дій набула у зв`язку із трудовою діяльністю у військовому комісаріаті внаслідок забезпечення Збройних Сил України, тому положення абзацу 6 пункту 3 Розділу ХV Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV на позивача не поширюються. Таким чином, дії відповідача є правомірними.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
10. Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована зокрема тим, що вона як особа, якій надано статус учасника бойових дій (як працівник Збройних Сил України) має право на призначення дострокової пенсії відповідно до абзацу 6 пункту 3 Розділу ХV Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV. Відтак територіальний орган пенсійного фонду України та суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми права до спірних відносин.
11. У запереченнях на касаційну скаргу позивача територіальний орган Пенсійного фонду України вказує на законність та обґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій, та просить залишити її без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.
13. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
14. Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
15. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними та незаконними і відповідно - підставою для притягнення таких суб`єктів до відповідальності.
16. Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного Фонду України визначено Законом № 1058-IV.
17. Абзацом шостим пункту 3 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058-IV, в редакції, яка діяла на час виникнення спірних відносин, було встановлено, що військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, в антитерористичній операції в районах її проведення, а також ті, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, особи, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 20 статті 6, інваліда війни відповідно до пунктів 12 та 13 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особи з числа резервістів і військовозобов`язаних, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 19 статті 6, інваліда війни відповідно до пункту 11 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки, яким надано статус особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", відповідно до абзаців шостого та сьомого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону, а також абзацу восьмого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону з числа членів сімей резервістів і військовозобов`язаних, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років для чоловіків і не менше 20 років для жінок.