1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 вересня 2020 року

Київ

справа №620/2206/20

адміністративне провадження №К/9901/21034/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г., -

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Нацкомісія) на ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2020 року (прийняту судом у складі судді Лобана Д.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Василенка Ч.М., суддів: Кузьменка В.В., Шурка О.І.) за заявою Акціонерного товариства "Чернігівобленерго" (далі - АТ "Чернігівобленерго" про забезпечення позову у справі за позовом Акціонерного товариства "Чернігівобленерго" до Нацкомісії про визнання протиправною та скасування постанови,-

в с т а н о в и в :

АТ "Чернігівобленерго" звернулось до суду першої інстанції з позовом, у якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Нацкомісії від 20.05.2020 № 969 "Про накладення штрафу на АТ "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов з розподілу електричної енергії".

Одночасно з позовною заявою позивачем подано до суду першої інстанції заяву про забезпечення адміністративного позову, в якій він просив вжити заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії постанови Нацкомісії № 969 від 20.05.2020 "Про накладення штрафу на AT "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов з розподілу електричної енергії".

Заява мотивована тим, що у разі відмови AT "Чернігівобленерго" від добровільного виконання постанови про накладення штрафу у зв`язку з її оскарженням до суду, товариству, після спливу 30-денного строку з дня одержання такої постанови, буде нараховуватися пеня у розмірі 1,5 відсотка суми штрафу (25 500,00 грн в день), що у подальшому може мати наслідком можливість звернення відповідача із вимогою про стягнення нарахованих грошових коштів ще до прийняття остаточного рішення по справі щодо оскарження постанови Нацкомісії від 20.05.2020 № 969.

Звернення AT "Чернігівобленерго" із позовом до суду про оскарження постанови Нацкомісії від 20.05.2020 № 969 Про накладення штрафу на AT "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов не зупиняє її дію, а розгляд справи у суді буде тривати більше ніж 30 днів, а отже, у випадку звернення відповідача з вимогами про стягнення штрафних санкцій, AT "Чернігівобленерго" буде змушено його сплатити до вирішення питання про законність постанови.

Окрім зазначеного, у випадку стягнення відповідачем з AT "Чернігівобленерго" суми штрафу та пені, зворотній механізм повернення бюджетних коштів буде надскладним, а виконання AT "Чернігівобленерго" постанови до вирішення питання про її законність та обґрунтованість може призвести до істотних складнощів та неефективності поновлення порушених прав, за захистом яких АТ "Чернігівобленерго" звернулося з позовом до суду.

Повернення коштів з Державного бюджету, також, буде неможливим з урахуванням того, що 13.04.2020 було прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", частиною 2 розділу II. Прикінцевих положень якого встановлено, що тимчасово, з дня набрання чинності цим Законом до 1 січня 2021 року, не застосовується частина перша статті 25 Бюджетного кодексу України.

В свою чергу, відповідно до частини 1 статті 25 Бюджетного кодексу України Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

Враховуючи викладене, навіть за умови, що оскаржувана постанова відповідача буде скасована судом, а відповідач стягне штраф та пеню з AT "Чернігівобленерго", свої кошти товариство щонайменше до 01.01.2021 отримати не зможе, що завдасть AT "Чернігівобленерго" значних майнових збитків, ускладнить фінансовий стан AT "Чернігівобленерго", що в свою чергу порушує не тільки права позивача, але й права абонентів позивача, оскільки призведе до повного зупинення відповідної господарської діяльності позивача.

З урахуванням співмірності із заявленими вимогами про скасування постанови про накладення штрафу, позивач просить вжити заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії постанови Нацкомісії від 20.05.2020 № 969 Про накладення штрафу на AT "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, оскільки саме такий захід забезпечення позову спрямований на збереження існуючого становища до розгляду справи, має запобігти заподіянню значної шкоди правам, свободам та інтересам позивача, не спричинить порушення інтересів жодної із сторін спору та відповідає меті інституту забезпечення позову.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2020 року заяву АТ "Чернігівобленерго" про вжиття заходів забезпечення позову задоволено та зупинено дію постанови Нацкомісії № 969 від 20.05.2020 "Про накладення штрафу на AT "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов з розподілу електричної енергії" до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 620/2206/20.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 11 серпня 2020 року ухвалу суду першої інстанції залишив без змін.

Нацкомісія не погодилася із цими рішеннями і подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове про відмову в задоволенні заяви про вжиття заходів забезпечення позову.

У відзиві на касаційну скаргу АТ "Чернігівобленерго" просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

З матеріалів справи вбачається, що предметом вирішення даної справи є правомірність постанови Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 20.05.2020 № 969 "Про накладення штрафу на АТ "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов з розподілу електричної енергії".

В обґрунтування поданої заяви АТ "Чернігівобленерго" зазначає, що у разі відмови позивачем від добровільного виконання постанови про накладення штрафу у зв`язку з її оскарженням до суду, товариству, після спливу 30-денного строку з дня одержання такої постанови, буде нараховуватися пеня у розмірі 1,5 відсотка суми штрафу (25 500,00 грн в день), що у подальшому може мати наслідком можливість звернення відповідача із вимогою про стягнення нарахованих грошових коштів ще до прийняття остаточного рішення по справі щодо оскарження постанови Нацкомісії від 20.05.2020 № 969. Звернення AT "Чернігівобленерго" із позовом до суду про оскарження постанови Нацкомісії від 20.05.2020 № 969 "Про накладення штрафу на AT "Чернігівобленерго" за порушення ліцензійних умов" не зупиняє її дію, а розгляд справи у суді буде тривати більше ніж 30 днів, а отже, у випадку звернення відповідача з вимогами про стягнення штрафних санкцій AT "Чернігівобленерго" буде змушено його сплатити до вирішення питання про законність постанови. Окрім зазначеного, у випадку стягнення відповідачем з AT "Чернігівобленерго" суми штрафу та пені, зворотній механізм повернення бюджетних коштів буде надскладним, а виконання AT "Чернігівобленерго" постанови до вирішення питання про її законність та обґрунтованість може призвести до істотних складнощів та неефективності поновлення порушених прав, за захистом яких АТ "Чернігівобленерго" звернулося з позовом до суду. Також, повернення коштів з Державного бюджету буде неможливим з урахуванням того, що 13.04.2020 було прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", частиною 2 розділу II. Прикінцевих положень якого встановлено, що тимчасово, з дня набрання чинності цим Законом до 1 січня 2021 року, не застосовується частина перша статті 25 Бюджетного кодексу України. В свою чергу, відповідно до частини 1 статті 25 Бюджетного кодексу України Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду. Враховуючи викладене, навіть за умови, що оскаржувана постанова відповідача буде скасована судом, а відповідач стягне штраф та пеню з AT "Чернігівобленерго", свої кошти товариство щонайменше до 01.01.2021 отримати не зможе, що завдасть AT "Чернігівобленерго" значних майнових збитків, ускладнить фінансовий стан AT "Чернігівобленерго", що, в свою чергу, порушує не тільки права позивача, але й права абонентів позивача, оскільки призведе до повного зупинення відповідної господарської діяльності позивача.


................
Перейти до повного тексту