1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


21 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 592/5874/18

провадження № 61-9088св19

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Білоконь О. В. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Сакари Н. Ю.,

учасники справи:

заявник - ОСОБА_1,

заінтересовані особи: Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Міністерство оборони України, Міністерство соціальної політики України,


розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Сумського апеляційного суду у складі колегії суддів: Кононенко О. Ю., Криворотенка В. І., Собини О. І., від 27 березня 2019 року,

ВСТАНОВИВ:


Короткий зміст позовних вимог


У травні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, в обґрунтування якої зазначив таке. У період проведення антитерористичної операції (далі - АТО) з 04 жовтня 2014 року по 12 березня 2015 року він брав участь в бойових діях в районах, які розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р включені до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась АТО. У район проведення АТО він був відряджений наказом добровольчого українського корпусу "Правий сектор" (далі - ДУК "Правий сектор") № 28 від 02 жовтня 2014 року.

Таким чином, він хоча і брав безпосередню участь у АТО, але не входив до складу формувань, визначених у статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", і внаслідок цього не мав чітко визначеного юридичного статусу як військовослужбовець. Встановлення та підтвердження факту його участі в бойових діях у складі ДУК "Правий сектор" без його офіційного оформлення викликає необхідність визначення його статусу як учасника АТО з метою отримання соціальних прав та гарантій, передбачених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

За таких обставин заявник, уточнивши свої вимоги, просив суд встановити факт його перебування в зоні бойових дій в с. Піски Ясинуватського району Донецької області та Донецькому летовищі в складі 2-ї штурмової роти 5-го батальйону ДУК "Правий сектор" у період проведення АТО з 04 жовтня 2014 року по 12 березня 2015 року.


Короткий зміст ухвалених у справі судових рішень


Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми у складі судді Фоменко І. М. від 03 грудня 2018 року заяву ОСОБА_1 про встановлення факту, що має юридичне значення, задоволено.

Встановлено факт перебування ОСОБА_1 в зоні бойових дій у с. Піски Ясинуватського району Донецької області та Донецькому летовищі у складі 2-ї штурмової роти 5-го батальйону ДУК "Правий сектор" у період проведення АТО з 04 жовтня 2014 року по 12 березня 2015 року.


Рішення суду мотивовано тим, що заявник підтвердив факт свого перебування в зоні бойових дій та викладені у заяві обставини належними та допустимими доказами.


Постановою Сумського апеляційного суду від 27 березня 2019 року задоволено апеляційну скаргу Міністерства оборони України, скасовано рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 03 грудня 2018 року та закрито провадження у справі.


Постанова апеляційного суду мотивована тим, що діючим законодавством передбачено позасудовий порядок встановлення факту участі в бойових діях для отримання відповідного статусу учасника бойових дій, а саме шляхом звернення до відповідної комісії або міжвідомчої комісії, тому справа про встановлення факту участі у бойових діях не підлягає розгляду в судовому порядку і провадження у ній підлягає закриттю.


Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи


У касаційній скарзі, поданій до Верховного Суду, ОСОБА_1 просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на порушення апеляційним судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.


Касаційна скарга мотивована тим, що заявник просив встановити факт його перебування у зоні бойових дій, а не факт його участі у них, що не надає йому відповідного статусу учасника бойових дій і не суперечить положенням Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".


Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції


Відповідно до статті 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.


Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 11 травня 2019 року справу призначено судді-доповідачеві.


Ухвалою Верховного Суду від 05 липня 2019 року відкрито касаційне провадження в указаній справі.


Фактичні обставини справи, встановлені судами


Відповідно до наказу № 28, виданого головою Сумської обласної організації політичної партії "Правий Сектор" від 02 жовтня 2014 року ОСОБА_1 у період з 03 жовтня 2014 року по 12 березня 2015 року перебував в зоні проведення бойових дій в с. Піски Ясинуватського району Донецької області та Донецького летовища (а.с. 6).


Згідно з довідкою виконавчого комітету Пісківської сільської ради № 168 від 12 березня 2015 року ОСОБА_1 з 04 жовтня 2014 року по 12 березня 2015 року брав участь у бойових діях у складі ДУК "Правий Сектор" на території с. Піски Ясинуватського району Донецької області та Донецького летовища (а.с. 7).


Наказом Голови спілки учасників бойових дій в АТО Закарпатської області "Побратими України" № 5 від 16 березня 2016 року, за проявлену особисту мужність, стійкість та рішучість, виявлені при виконанні військового обов`язку під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України у ході проведення АТО на території Донецької та Луганської областей, солдата ОСОБА_1 нагороджено нагрудним знаком "За оборону Донецького аеропорту" (а.с. 8-13).


ОСОБА_1 нагороджено подякою Сумської обласної ради від 03 липня 2015 року як бійця ДУК "Правий Сектор" 5-го окремого батальйону 2-ої штурмової роти (а.с. 14).


Позиція Верховного Суду


Відповідно до частини другої розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.


Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України (тут і далі у редакції, чинній на час подання касаційної скарги) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.


Касаційна скарга задоволенню не підлягає.


Статтею 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон) (у редакції, чинній на час звернення ОСОБА_1 до суду) встановлено перелік осіб, які належать до учасників бойових дій.


Згідно із пунктом 20 частини першої статті 6 Закону учасником бойових дій визначено осіб, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної гвардії України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.


Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб, терміни їх участі в антитерористичній операції чи в забезпеченні її проведення, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України. Порядок позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, зазначених в абзаці першому цього пункту, визначає Кабінет Міністрів України.


На виконання вимог цієї норми Закону Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою від 20 серпня 2014 року № 413 (далі - Порядок), який визначає процедуру надання зазначеного статусу вказаним особам та категорії таких осіб.


Абзацом третім пункту 2 Порядку (тут і далі - у редакції, чинній на час звернення ОСОБА_1 до суду) встановлено, що статус учасника бойових дій надається, серед інших, особам, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування згідно з переліком, визначеним Антитерористичним центром при СБУ та Генеральним штабом Збройних Сил, були включені до складу Збройних Сил, МВС, Національної поліції, Національної гвардії та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.


Пунктом 4 Порядку визначено перелік документів про безпосереднє залучення до виконання завдань АТО в районах її проведення, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.


Для осіб, зазначених в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, - документи про залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, передбачені абзацами другим - четвертим цього пункту, або нотаріально завірені свідчення не менше ніж двох свідків із числа осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які разом із такою особою брали участь в антитерористичній операції та отримали статус учасника бойових дій або інваліда війни, у разі підтвердження суб`єктами боротьби з тероризмом факту взаємодії зазначених осіб (особисто або під час перебування у складі добровольчих формувань) із Збройними Силами, МВС, Національною гвардією та іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями та правоохоронними органами.


За змістом положень пункту 5 Порядку рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін`юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Генеральній прокуратурі України, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДФС (далі - комісія); міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (далі - міжвідомча комісія), - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.


................
Перейти до повного тексту