РІШЕННЯ
Іменем України
16 вересня 2020 року
Київ
справа №9901/103/20
адміністративне провадження №П/9901/103/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів: Білак М.В., Кашпур О.В., Радишевської О.Р., Смоковича М.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Семопядного О.В.,
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Склярук Ю.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя про визнання дій протиправними, визнання протиправними і нечинними окремих положень рішення,
УСТАНОВИВ:
У квітні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом, у якому просив:
1) визнати протиправною відмову Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) у наданні йому для ознайомлення матеріалів справ про адміністративні правопорушення, що знаходяться у матеріалах дисциплінарного провадження стосовно судді Октябрського районного суду м. Полтави ОСОБА_2, відкритого ухвалою Третьої Дисциплінарної палати ВРП від 22.01.2020 №151/3дп/15-20;
2) визнати протиправним і нечинним рішення ВРП від 04.02.2020 №294/0/15-20 в частині, яка передбачає у пункті 233.3 Регламенту ВРП, затвердженого рішенням ВРП від 24.01.2017 №52/0/15-17 (далі - Регламент), заборону надавати учасникам дисциплінарного провадження для ознайомлення матеріали судових справ і їх копії при ознайомленні з матеріалами дисциплінарного провадження.
На обґрунтування позову зазначив, що пункт 233.3 Регламенту в частині встановленої заборони у наданні учасникам дисциплінарної справи (скаржникам, судді або їхнім представникам) для ознайомлення матеріалів судових справ і їх копій суперечить частині восьмій статті 49 Закону України "Про Вищу раду правосуддя", яка без будь-яких обмежень надає цим особам право ознайомлюватися з матеріалами дисциплінарної справи, яка може містити матеріали судових справ. На думку позивача, матеріали судових справ безпосередньо пов?язані з дисциплінарною скаргою на дії судді, тому відмова у наданні їх для ознайомлення унеможливлює реалізацію скаржником своїх прав, порушує принципи змагальності та рівності сторін дисциплінарного провадження, адже лише після ознайомлення з матеріалами справи скаржник може усвідомити, про виклик яких свідків йому варто клопотати, які питання ставити судді, які заперечення висловлювати, а також може перевірити достовірність пояснень судді. Ураховуючи наведене, позивач уважає протиправною відмову ВРП у наданні йому для ознайомлення матеріалів судових справ про адміністративні правопорушення, що знаходяться у матеріалах дисциплінарного провадження стосовно судді ОСОБА_2 .
У відзиві на позовну заяву ВРП просить відмовити в її задоволенні, посилаючись на необґрунтованість позовних вимог. Зазначає, що встановлене Регламентом обмеження доступу до матеріалів судових справи, які члени ВРП витребовують для реалізації своїх виключних повноважень в межах дисциплінарних проваджень, цілком відповідає Конституції України, законам України "Про Вищу раду правосуддя", "Про судоустрій і статус суддів", "Про доступ до судових рішень" та процесуальним кодексам. Наголошує, що статус скаржника не дає ОСОБА_1 права нарівні з ВРП надавати оцінку всім обставинам справи та діям судді при здійсненні правосуддя. Стверджує, що скаржнику достатньо офіційних текстів судових рішень, розміщених у Єдиному державному реєстрі судових рішень, для реалізації наданих йому прав у дисциплінарній справі.
У судовому засіданні позивач підтримав доводи і вимоги позовної заяви, представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши пояснення сторін і дослідивши матеріали справи, Суд установив таке.
У липні 2019 року до ВРП надійшла дисциплінарна скарга ОСОБА_1 стосовно судді Октябрського районного суду м. Полтави ОСОБА_2, який, за доводами скаржника, порушив строки розгляду справ про адміністративні правопорушення №№ 554/8254/18, 554/8457/18, 554/9069/18, 554/9071/18, 554/9330/18, 554/10348/18, 554/10349/18, 554/1162/19, чим допустив дисциплінарний проступок, передбачений пунктом 2 частини першої статті 106 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".
На вимогу члена Третьої Дисциплінарної палати ВРП ОСОБА_3 Октябрським районним судом м. Полтави 27.12.2019 року були надані копії витребуваних справ про адміністративне правопорушення.
Ухвалою Третьої Дисциплінарної палати ВРП від 22.01.2020 №151/3дп/15-20 за результатами попередньої перевірки скарги ОСОБА_1 відкрито дисциплінарну справу стосовно судді Октябрського районного суду м. Полтави ОСОБА_2 .
26 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернувся до ВРП із клопотанням про ознайомлення з усіма матеріалами дисциплінарного провадження, у тому числі матеріалами справ про адміністративні правопорушення, на які суддя ОСОБА_2 посилається у своїх поясненнях.
У письмовій відповіді від 02.03.2020 №9911/0/9-20 Секретаріат ВРП повідомив позивачу, що згідно з пунктом 233.3 Регламенту матеріали судових справ і їх копії не надаються учасникам дисциплінарного провадження або дисциплінарної справи для ознайомлення, у зв??язку з чим 17 лютого 2020 року скаржнику були надані для ознайомлення матеріали дисциплінарної справи стосовно судді ОСОБА_2 без матеріалів судових справ. Зазначено про право скаржника повторно ознайомитися з матеріалами дисциплінарної справи з урахуванням положень Закону України "Про Вищу раду правосуддя" та Регламенту.
Даючи правову оцінку встановленим обставинам справи, Суд виходить з такого.
Частиною десятою статті 131 Конституції України передбачено, що відповідно до закону в системі правосуддя утворюються органи для забезпечення розгляду справ щодо дисциплінарної відповідальності суддів і прокурорів.
Органом, що здійснює дисциплінарне провадження щодо судді, є Дисциплінарні палати Вищої ради правосуддя, які утворюються з числа членів Ради (стаття 108 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон №1402), стаття 26 Закону України від 21.12.2016 №1798-VIII "Про Вищу раду правосуддя" (далі - Закон №1798).
У силу частини першої статті 42 Закону №1798 дисциплінарне провадження розпочинається після отримання відповідно до статті 107 Закону №1402 скарги щодо дисциплінарного проступку судді, право на звернення з якою має будь-яка особа.
За змістом частини другої статті 107 Закону №1402 дисциплінарна скарга подається у письмовій формі та повинна містити, зокрема таку інформацію: конкретні відомості про наявність у поведінці судді ознак дисциплінарного проступку, який відповідно до частини першої статті 106 цього Закону може бути підставою для дисциплінарної відповідальності судді; посилання на фактичні дані (свідчення, докази), що підтверджують зазначені скаржником відомості.
Дисциплінарне провадження включає: 1) попереднє вивчення матеріалів, що мають ознаки вчинення суддею дисциплінарного проступку, та прийняття рішення про відкриття дисциплінарної справи або відмову у її відкритті; 2) розгляд дисциплінарної скарги та ухвалення рішення про притягнення або відмову в притягненні судді до дисциплінарної відповідальності (частина третя статті 42 Закону №1798).
Стаття 47 Закону №1798 відносить до учасників дисциплінарної справи суддю, щодо якого відкрито дисциплінарну справу, та скаржника, які можуть брати участь у розгляді справи самостійно та/або через своїх представників.
За приписами частин першої, шостої і сьомої статті 49 Закону №1798 розгляд дисциплінарної справи відбувається у відкритому засіданні Дисциплінарної палати, в якому беруть участь суддя, скаржник, їх представники. Суддя має право надати письмові пояснення по суті скарги. У засіданні Дисциплінарної палати заслуховуються доповідач, суддя, скаржник, їх представники, свідки та інші особи, які були викликані або запрошені взяти участь у засіданні.
Частиною восьмою статті 49 Закону №1798 встановлено, що учасники дисциплінарної справи мають право подавати докази, надавати пояснення, заявляти клопотання про виклик свідків, ставити запитання учасникам дисциплінарної справи, висловлювати заперечення, заявляти інші клопотання або відводи, ознайомлюватись з матеріалами справи. Для ознайомлення можуть надаватися матеріали, які безпосередньо пов`язані зі скаргою, із дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних щодо знеособлення персональних даних.
Отже, звертаючись до ВРП зі скаргою щодо дисциплінарного проступку судді, скаржник ініціює процедуру дисциплінарного провадження, під час якої Дисциплінарна палата ВРП перевіряє викладені у скарзі відомості та вирішує питання про наявність або відсутність підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності. При цьому учасники дисциплінарної справи наділені певними процесуальними правами у процесі розгляду дисциплінарної справи, в тому числі правом ознайомлюватися з матеріалами справи, які безпосередньо пов`язані зі скаргою.
Верховний Суд наголошує, що наведене у статті 49 Закону №1798 право на ознайомлення з матеріалами справи містить єдине обмеження у здійсненні цього права - матеріали справи повинні бути безпосередньо пов`язані зі скаргою.
Згідно з частиною другою статті 2 Закону №1798 ВРП затверджує свій регламент, положення якого регулюють процедурні питання здійснення нею повноважень.
Рішенням ВРП від 24.01.2017 №52/0/15-17 затверджено її Регламент, у преамбулі якого також обумовлено, що він регулює процедурні питання здійснення ВРП повноважень, визначених Конституцією України, законами України "Про Вищу раду правосуддя", "Про судоустрій і статус суддів", іншими законами України, порядок підготовки, розгляду та прийняття ВРП, її Дисциплінарними палатами та іншими органами рішень, а також інші питання діяльності Ради.
04 лютого 2020 року на засіданні ВРП ухвалено рішення №294/0/15-20 "Про затвердження Змін та доповнень до Регламенту ВРП", яким Регламент доповнено, зокрема, новою главою 233, яка регламентує порядок надання справ (матеріалів) для ознайомлення.
У пункті 233.3 Регламенту встановлено, що учасникам дисциплінарного провадження або дисциплінарної справи (скаржники, судді або їхні представники) для ознайомлення можуть надаватися матеріали, які безпосередньо пов`язані зі скаргою (крім матеріалів судових справ, їх копій). Матеріали надаються для ознайомлення із дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних щодо знеособлення персональних даних.
Синтаксичний аналіз першого речення пункту 233.3 Регламенту свідчить про позбавлення скаржників, суддів та їхніх представників права ознайомлюватися з матеріалами судових справ та їх копіями, які оцінюються ВРП та її дисциплінарними палатами при прийнятті рішень у межах дисциплінарного провадження.
Таким чином, зазначеним пунктом Регламенту встановлено додаткові, у порівнянні з наведеними приписами Закону, обмеження стосовно ненадання для ознайомлення матеріалів судових справ і їх копій при ознайомленні учасників дисциплінарного провадження або дисциплінарної справи з матеріалами, які безпосередньо пов`язані зі скаргою.
Вирішуючи питання відповідності наведеної норми актам вищої юридичної сили, Суд ураховує, що системний аналіз частини восьмої статті 49 у сукупності з іншими положеннями глави 4 "Дисциплінарне провадження щодо суддів" Закону №1798 дає підстави для висновку про право учасників дисциплінарної справи ознайомлюватися з матеріалами дисциплінарної справи, якими слід вважати всі матеріали і документи, які подані її учасниками, а також отримані та створені Дисциплінарною палатою ВРП і її членом-доповідачем у процесі дисциплінарного провадження та оформлені у справу.
Відповідно до частини шостої статті 31 Закону №1798 матеріали судової справи (їх копії), пояснення від суддів чи прокурорів щодо судових справ можуть бути надані на вимогу Вищої ради правосуддя, її органу або члена Вищої ради правосуддя тільки щодо тих справ, розгляд яких закінчено. Член Вищої ради правосуддя не може витребувати матеріали судових справ, розгляд яких не закінчено, крім витребування копій матеріалів судової справи у випадку подання дисциплінарної скарги з підстав, передбачених пунктом другим частини першої статті 106 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".
Отже, отримавши матеріали судової справи або їхні копії, члени Дисциплінарної палати як під час підготовки дисциплінарної справи до розгляду, так і під час її розгляду можуть визначити ті матеріали, які пов`язані з дисциплінарною скаргою та необхідні для вирішення питання про відкриття/відмову у відкритті дисциплінарної справи і ухвалення рішення у дисциплінарній справі. У цьому випадку копії визначених матеріалів судової справи можуть бути приєднані до матеріалів дисциплінарної справи і вважатися їх частиною.