ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.003061
адміністративне провадження № К/9901/9773/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді Желєзного І.В.,
суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку адміністративну справу № 1.380.2019.003061
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Колібрі"
до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області
про визнання протиправним та скасування рішення,
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Хобор Р.Б., Попка Я.С., Сеник Р.П. від 17 березня 2020 року
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Колібрі" (далі також - позивач, ТОВ "Колібрі") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі також - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області від 07 грудня 2018 року №80-мб/пз "Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТОВ "Колібрі" багатоквартирного будинку на вул. Замарстинівській, 162-164 вул. Міртовій, 7 зі знесенням існуючих гаражів на АДРЕСА_1, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 20 жовтня 2017 року №944".
2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 року позов задоволено.
3. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2019 року апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області залишено без руху.
4. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2019 року апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області повернуто особі, яка її подала, у зв`язку з не усуненням недоліків апеляційної скарги.
5. 04 січня 2020 року на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла апеляційна скарга ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 року, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.
6. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2020 року відкрито апеляційне провадження у справі № 1.380.2019.003061 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 року.
7. 18 лютого 2020 року від позивача до Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив, у якому просив закрити апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 у справі № 1.380.2019.003061.
8. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2020 року клопотання ТОВ "Колібрі" про закриття апеляційного провадження задоволено. Апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 року в справі №1.380.2019.003061 закрито.
9. 02 квітня 2020 року ОСОБА_1 направлено до Верховного Суду касаційну скаргу на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2020 року у справі №1.380.2019.003061.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 квітня 2020 року для розгляду цієї справи визначено колегію суддів у складі головуючого судді Желєзного І.В., суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.
10. Ухвалою Верховного Суду від 27 квітня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі №1.380.2019.003061.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 20 жовтня 2017 року виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення № 944 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТОВ "Колібрі" багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_2 - АДРЕСА_1 зі знесенням існуючих гаражів на АДРЕСА_1 ".
12. 02 квітня 2018 року Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові на підставі вказаних містобудівних умов та обмежень і затвердженої проектної документації видала ТОВ "Колібрі" дозвіл на виконання будівельних робіт №ЛВ112180920651.
13. 17 липня 2018 року Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області провів позапланову перевірку ТОВ "Колібрі" щодо законності видачі містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_2 - АДРЕСА_1 зі знесенням існуючих гаражів на АДРЕСА_1 .
14. За результатами перевірки Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області складено акт перевірки № 57-мб від 17 липня 2018 року, у якому зафіксовано порушення:
- вимог ДБН 360-92** - не передбачено можливості для розташування в межах ділянки всіх необхідних для двох багатоквартирних житлових будинків прибудинкових майданчиків та автостоянок;
- вимог містобудівного розрахунку розробленого ДП "ДІПМ "Містопроект" в частині висотності будівлі - 35,00 м замість 33,22 м;
- вимог містобудівної документації в частині допустимого відсотку забудови, а саме, порушено пункт 7.1.5 зонінгу, згідно з яким максимальний відсоток забудови в зоні Ж-5 складає: 3 поверхи - 44%, 9 поверхів - 28%, натомість в пункті 2.2 містобудівних умов та обмежень зазначено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - 55%;
- вимог пункту 7 частини 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме, в пункті 2.4 містобудівних умов та обмежень не вказано мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих будинків та споруд.
15. В акті перевірки відповідач зробив висновок, що наміри забудови земельної ділянки не відповідали положенням містобудівної документації на місцевому рівні, що є порушенням вимог частини 1 статті 25, частини 4 статті 26 та частини 4 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
16. 17 липня 2018 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Федів Р.М. та Хар М.І. видали начальнику управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради ОСОБА_2 припис №57-мб/пз про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
17. 30 жовтня 2018 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, відповідно до наказу від 04 жовтня 2018 року № 1263, проведено позапланову перевірку виконання вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 17 липня 2018 року № 57-мб/пз, за результатами якої 30 жовтня 2018 року складено акт № 80-мб/пз.
18. 07 грудня 2018 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Федів Р.М., на підставі акта перевірки, прийняв рішення № 80-мб/пз "Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТОВ "Колібрі" багатоквартирного будинку на вул. Замарстинівській, 162-164 - вул. Міртовій, 7 зі знесенням існуючих гаражів на вул. Міртовій, 7, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 20 жовтня 2017 року № 944".
ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
19. Позивач свої вимоги обґрунтовував тим, що рішення № 944 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТОВ "Колібрі" багатоквартирного житлового будинку на вул. Замарстинівській, 162-164 - вул. Міртовій, 7 зі знесенням існуючих гаражів на вул. Міртовій, 7" винесене не на підставі вимог чинного законодавства, без дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача, посилаючись на те, що єдиною підставою для скасування містобудівних умов і обмежень є їх невідповідність містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам, однак норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", не містять такої підстави для скасування містобудівних умов і обмежень як невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні та вимогам чинного законодавства. Що стосується висотності будівлі, то чинними ДБН допускається відхилення при проектуванні та будівництві на 5 відсотків. Позивач також зазначив, що містобудівним розрахунком передбачено, що потреба у прибудинкових майданчиках та стоянках буде вирішена шляхом розширення, доповнення та розміщення нових майданчиків і стоянок на ділянках, що не суперечать вимогам нормативних документів.
20. Відповідач зазначив, що в порушення вимог пункту 7.5 ДБН 360-92**, позивач не забезпечив можливість для розташування в межах ділянки необхідних для двох багатоквартирних житлових будинків прибудинкових майданчиків та автостоянок; порушив вимоги містобудівної документації зонінгу, в частині висотності будівлі, оскільки, згідно з містобудівним розрахунком заплановано будівництво 10-ти поверхового багатоквартирного житлового будинку висотою 33,22 м, а в містобудівних умовах і обмеженнях встановлено гранично допустиму висоту 35 метрів; порушив вимоги містобудівної документації зонінгу, в частині відсотку забудови земельної ділянки, оскільки, згідно з пунктом 7.1.5 зонінгу відсоток забудови для 9-ти поверхового будинку складає 28 відсотків, а в містобудівних умовах і обмеженнях встановлено відсоток забудови 55 відсотків для 10-ти поверхового будинку; порушив підпункт 7 частини 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме у пункті 2.4 містобудівних умов і обмежень не вказано мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується до існуючих будинків та споруд.
21. Відповідач також зазначив, що наміри забудови земельної ділянки не відповідали положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
22. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач неправомірно виніс рішення від 07 грудня 2018 року № 80-мб/пз, оскільки відповідно до частини 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", немає такої підстави для скасування містобудівних умов та обмежень, як невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Вказане є підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, але не для їх скасування, чого не врахував відповідач. Крім того, суд першої інстанції звернув увагу на те, що згідно з частиною 4 розділу зонінгу, гранична висота житлових будинків в метрах, вказана в регламентах зон Ж-1 - Ж-5, встановлюється від поверхні землі. Відхилення до 5% від встановленого параметру не є порушенням регламенту. Також, суд першої інстанції вказав, що відсутність у протоколі містобудівної ради інформації про обґрунтовану згоду поверховості об`єкта будівництва, яка передбачена наданою на обговорення проектною документацією, не можна вважати, що така документація не погоджена. Видані містобудівні умови та обмеження підтверджують, що містобудівною радою підтримано надане на розгляд проектне рішення. Аналогічно, містобудівна рада не зобов`язана вказувати у протоколі засідання погодження щодо відсотку забудови земельної ділянки, оскільки у членів містобудівної ради не виникало запитань та заперечень щодо проектного рішення про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку на вул. Замарстинівській, 162-164 - вул. Міртовій, 7 зі знесенням існуючих гаражів на вул. Міртовій, 7. Містобудівним розрахунком на вищевказане будівництво передбачено, що потреба у майданчиках та стоянках, які ліквідуються в результаті будівництва нового будинку, буде компенсована на території кварталу, шляхом розширення, доповнення та розміщення нових майданчиків і стоянок на ділянках, що не суперечать вимогам нормативних документів. Тим більше, згідно з листом Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 травня 2017 року № 36-2527, виконавчий орган Львівської міської ради не заперечував щодо облаштування за кошти ТОВ "Колібрі" дитячого та розширення спортивного майданчиків біля будинків №№ 144 і 150 по вул. Замарстинівській у м. Львові, а також відпочинкового майданчика для дорослих на перехресті вулиць Замарстинівська - Грабова.
23. Закриваючи апеляційне провадження у справі №1.380.2019.003061, суд апеляційної інстанції виходив із того, що спірні правовідносини у цій справі виникли між ТОВ "Колібрі" та Державною архітектурно-будівельною інспекцією України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області з приводу скасування містобудівних умов і обмежень. Рішенням суду першої інстанції не вирішувались права, свободи, інтереси та (або) обов`язки скаржника. ОСОБА_1 як учасник ТОВ "Колібрі" не позбавлений можливості оскаржити дії юридичної особи чи іншого учасника юридичної особи, які пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності юридичної особи до господарського суду.