ПОСТАНОВА
Іменем України
24 вересня 2020 року
Київ
справа №826/10403/17
адміністративне провадження №К/9901/13128/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 вересня 2017 року (колегія суддів: Григорович П.О., Аблов Є.В., Смолій І.В. ) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року (колегія суддів: Собків Я.М., Петрик І.Й., Сорочко Є.О.) у справі № 826/10403/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" звернувся до суду з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому позивач, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу № 2694 від 03.06.2002р. на користування надрами, виданого ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат", згідно з пунктом 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, на підставі поданої ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" заяви №348 від 21.04.2017р. про внесення змін до спеціального дозволу № 2694 від 03.06.2002р. (вхідний Держгеонадра України №8069/02/12-17 від 24.04.2017);
- зобов`язати Державну службу геології та надр України видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу № 2694 від 03.06.2002р. на користування надрами, виданого ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат", згідно з пунктом 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, на підставі поданої ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" заяви № 348 від 21.04.2017р. про внесення змін до спеціального дозволу № 2694 від 03.06.2002р. (вхідний Держгеонадра України №8069/02/12-17 від 24.04.2017);
- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі (ненадання) ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" спеціального дозволу на користування надрами № 2694 від 03.06.2002р., на новому бланку з відповідними змінами, які вносяться на підставі пункту 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, згідно поданої ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" заяви № 348 від 21.04.2017р. про внесення змін до спеціального дозволу № 2694 від 03.06.2002р. (вхідний Держгеонадра України №8069/02/12-17 від 24.04.2017);
- зобов`язати Державну службу геології та надр України видати (надати) ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" (його представнику) спеціальний дозвіл на користування надрами № 2694 від 03.06.2002р., на новому бланку з відповідними змінами, які вносяться на підставі пункту 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, згідно поданої ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" заяви № 348 від 21.04.2017р. про внесення змін до спеціального дозволу №2694 від 03.06.2002р. (вхідний Держгеонадра України №8069/02/12-17 від 24.04.2017).
- скасувати припис Державної служби геології та надр України №418-14/06 від 18.08.2017.
Позивачем подано клопотання про забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії припису Держгеонадра від 18.08.2017 №418-14/06 до ухвалення рішення в адміністративній справі.
Клопотання мотивовано тим, що припис, фактично, є наслідком протиправної бездіяльності відповідача по невиданню позивачу спеціального дозволу на користування надрами, а така бездіяльність є предметом судового розгляду в рамках даної справи, внаслідок чого, до вирішення спору по суті заявлених позовних вимог, у випадку незупинення дії припису, до позивача можуть бути застосовані негативні наслідки у формі зупинення дії спеціального дозволу та анулювання такого дозволу, за не виконання вимог припису.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року, задоволено клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" та вжито заходів забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії припису №418-14/06 від 18.08.2017 Державної служби геології та надр України до набрання рішенням по справі №826/10403/17 законної сили.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, посилаючись на порушення норм процесуального права, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить судові рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні заяви.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що позивачем не наведено достатніх підстав для вжиття заходів забезпечення позову, оскільки крім видобування титанових руд у позивача наявні інші види діяльності, що не спричинить зупинку роботи підприємства.
Ухвалою Верховного Суду від 08.02.2018 відкрито касаційне провадження.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами встановлено, що за результатами позапланової перевірки ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат", якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 2694 від 03 червня 2002 року, Держгеонадра складено акт перевірки № 06-06/23/2017-07/у (17) від 18 серпня 2017 року.
Актом перевірки встановлено, в тому числі, невнесення позивачем змін до спеціального дозволу на користування надрами № 2694 від 03.06.2002 за наслідками переоцінки запасів титанових руд Межирічного родовища.
На підставі вказаного акту перевірки відповідачем складено припис від 18.08.2017 №418-14/06, яким позивача зобов`язано усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування у строк до 18.09.2017.
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі по тексту - Порядок) дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у конкретно визначених випадках, зокрема, невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Постановляючи ухвалу про забезпечення позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що невиконання припису може потягнути за собою зупинення спеціального дозволу на користування надрами, що може заподіяти шкоду позивачу, шляхом зупинення виробництва, видобування руди, виникненні небезпеки для охорони надр, а тому дію припису зупинено. Невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або спровокувати подальший судовий захист прав позивача.
Оцінюючи наведені доводи, Суд не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції та вважає, що касаційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Відповідно до ст. 60 Кодексу України про надра державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" одним з основних принципів державного нагляду (контролю) є пріоритетність безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності. Відтак, державний контроль здійснюється в публічних інтересах.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 63 Кодексу України про надра орган державного гірничого нагляду має право, зокрема, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення порушень норм і правил ведення робіт під час геологічного вивчення надр, їх використання та охорони.
Саме такий припис є предметом оскарження у справі, що розглядається. За наслідками розгляду справи суд на підставі всебічної оцінки пояснень сторін та доказів повинен зробити висновок про правомірність чи неправомірність зазначеного припису.
До вирішення справи по суті суд може застосувати заходи забезпечення позову. Забезпечення позову - це надання позивачеві тимчасової правової охорони його прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, до вирішення спору судом та набрання рішенням суду законної сили. Заходи забезпечення позову є втручанням суду у спірні правовідносини, тому вони повинні застосовуватися судом з підстав та в порядку, прямо передбаченому законом.