ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 824/897/17-а
адміністративне провадження №К/9901/57656/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №824/897/17-а
за позовом Керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області
до відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради Чернівецької області
треті особи ОСОБА_1, відділ земельних ресурсів та екології Новодністровської міської ради Чернівецької області, юридичний відділ Новодністровської міської ради Чернівецької області
про визнання протиправними дій та скасування рішення
за касаційною скаргою Відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради Чернівецької області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2018 року (колегія у складі: головуючого судді Білої Л.М., суддів: Гонтарука В.М. Граб Л.С.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2017 року Керівник Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради Чернівецької області, треті особи - ОСОБА_1, відділ земельних ресурсів та екології Новодністровської міської ради Чернівецької області, юридичний відділ Новодністровської міської ради Чернівецької області, в якому просив:
- визнати протиправними дії відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради щодо видачі фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 паспорта прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 за №7/17 від 12.07.2017;
- анулювати дію паспорта прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 за №7/17 від 12.07.2017.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем видано паспорт прив`язки від 21.07.2017 без дотримання процедури передачі земельної ділянки площею 0,0060 га, яка є необхідною для розміщення тимчасових споруд, у власність чи користування фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1, що є незаконним, а відтак такий паспорт прив`язки підлягає анулюванню.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2018 року рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2018 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою адміністративний позов Керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області до відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради Чернівецької області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1, відділ земельних ресурсів та екології Новодністровської міської ради Чернівецької області, юридичний відділ Новодністровської міської ради Чернівецької області про визнання протиправними дій та скасування рішення задоволено частково. Визнано протиправними дії відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради щодо видачі фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 паспорта прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 за №7/17 від 12.07.2017. Зобов`язано відділ архітектури та містобудування Новодністровської міської ради розглянути питання щодо анулювання дії паспорта прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 за №7/17 від 12.07.2017. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, виходив з того, що оскільки третьою особою ОСОБА_1 при отриманні паспорта прив`язки подано всі необхідні документи визначені Порядком № 244, то відповідачем правомірно видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 .
6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що за відсутності документів на землекористування, неможливо надати схему розміщення тимчасової споруди відповідно до вимог Додатку 1 Порядку № 244, у зв`язку з чим відсутні підстави для оформлення паспорту прив`язки. Оскільки у схемі розміщення групи тимчасових споруд, наданої ФОП ОСОБА_1 зазначено земельну ділянку площею 0,0060 га, однак документів на її користування не надано, то такий паспорт прив`язки групи тимчасових споруд магазину № 50, № 51 за реєстраційним номером 17/7 від 12.07.2017 оформлений відповідачем з порушенням приписів п.2.6 Порядку №244, у зв`язку із чим наявні підстави для його анулювання. При цьому, суд апеляційної інстанції вважає, що належним способом захисту порушених інтересів держави, на захист яких і подано даний позов, слугуватиме зобов`язання відповідача розглянути питання про анулювання дії спірного паспорту прив`язки з урахуванням висновків, викладених у даному судовому рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У липні 2018 року Відділ архітектури та містобудування Новодністровської міської ради Чернівецької області звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2018 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що відповідач, видаючи паспорт привязки фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 діяв в рамках правового поля та згідно вимог чинного законодавства України, оскільки розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури. Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 для отримання паспорта прив`язки надано наступні документи, а саме: копію паспорта та ідентифікаційного коду, схему розміщення тимчасових споруд, ескізи фасадів, копію виписки ЄДР, копію технічних умов на водопостачання та каналізацію 21.07.2017 р. Крім того, Порядком №244 не передбачено обов`язковості надання документу, що посвідчує право власності або користування земельною ділянкою, під час встановлення ТС, а листом Мінрегіону України від 21.02.2012 р. №7/14-2737 надано роз`яснення щодо Додатку 1 Порядку №244, який передбачає надання інформації щодо площі земельної ділянки згідно з документами землекористування, а саме, що така інформація наводиться у випадках коли заявник вже є власником земельної ділянки і має намір розмістити тимчасову споруду саме на цій земельній ділянці.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. 27.07.2018 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.08.2018, визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В.
11. Ухвалою Верховного Суду від 20.09.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради Чернівецької області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2018 року.
12. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді ОСОБА_2 , на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15.07.2019 № 981/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Рибачука А.І., Тацій Л. В.
13. Ухвалою Верховного Суду від 21.09.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 22.09.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Як вбачається з матеріалів справи, тридцять другою сесією VII скликання Новодністровської міської ради затверджено схему розміщення тимчасових споруд в мікрорайонах "Діброва" та "Сонячний" м. Новодністровськ Чернівецької області, про що 29.05.2017 прийнято рішення №112 (а.с. 32-33).
15. 08.06.2017 фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив відповідно до затвердженої схеми розміщення тимчасових споруд розглянути можливість відповідності намірів розташування групи тимчасових споруд в м-ні "Сонячний" за № 50, 51. До вказаної заяви ОСОБА_1 додав: свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця, копії ідентифікаційного коду, паспорта та графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасових споруд, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 креслення контурів групи тимчасових споруд (т. 1, а.с. 16-19).
16. Розглянувши вказану заяву, виконавчий комітет Новодністровської міської ради листом від 26.06.2017 повідомив ОСОБА_1, що подані документи відповідають затвердженій схемі розміщення тимчасових споруд в мікрорайонах "Діброва" та "Сонячний" в м. Новодністровськ. Також у вказаному листі роз`яснено, які документи необхідно надати для оформлення паспорта прив`язки групи тимчасових споруд (т. 1, а.с. 80).
17. 10.07.2017 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив оформити паспорт прив`язки групи тимчасових споруд №50 та № 51 відповідно до затвердженої схеми, терміном 10 років. До заяви додав: копію паспорта та ідентифікаційного коду, схему розміщення тимчасових споруд, ескізи фасадів, копію виписки ЄДР, копію технічних умов на водопостачання та каналізацію від 21.07.2017 (т. 1, а.с. 81 - 97).
18. 21.07.2017 начальником відділу архітектури та містобудування Новодністровської міської ради на замовлення ОСОБА_1 видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 за реєстраційним №7/17 . Паспорт прив`язки дійсний до 21.07.2022 (т. 1, а.с. 98).
19. Заявою від 21.07.2017 ОСОБА_1 повідомив Новодністровську міську раду, що виконав вимоги паспорта прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у повному обсязі (т. 1, а.с. 101).
20. Керівник Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області, вважаючи, що ФОП ОСОБА_1 протиправно видано паспорт прив`язки тимчасових споруд без передання у власність чи користування земельної ділянки, на яких такі споруди розміщуються, звернувся в інтересах держави до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Ключовими правовими питаннями у справі є правомірність дій відповідача щодо видачі фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 паспорта прив`язки групи тимчасових споруд магазину з виконанням благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1 за №7/17 від 12.07.2017 та наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді.
22. Насамперед, потребує вирішення питання щодо підстав представництва та, відповідно, права прокурора на звернення до суду, оскільки лише за наявності такого суд може вирішувати спір по суті.
23. Звернення до суду прокурор обґрунтовував порушенням інтересів держави у сфері земельних та містобудівних відносин та, покликаючись на частину 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру", позивач вказав, що Новодністровська міська рада та Управлінням регіонального розвитку містобудування та архітектури Чернівецької ОДА не вжито дій щодо припинення незаконних дій відповідача та анулювання незаконно виданого паспорту прив`язки.
24. До суду з даним позовом прокурор звернувся в листопаді 2017 року, тобто, після набрання чинності розділом IV Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII.
25. Частиною 4 ст. 5 КАС України передбачено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, визначених Конституцією та законами України.
26. Відповідно до п.3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
27. Правовий статус прокурора визначено Конституцією України та Законом України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII (тут і надалі, в редакціях, що діяли на час звернення прокурора до суду з даним позовом).
28. Так, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
29. Основний Закон та ординарні закони не дають переліку випадків, за яких прокурор здійснює представництво в суді, однак встановлюють оцінні критерії, орієнтири й умови, коли таке представництво є можливим. Здійснювати захист інтересів держави в адміністративному суді прокурор може винятково за умови, коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
30. Існування інтересу і необхідність його захисту має базуватися на справедливих підставах, які мають бути об`єктивно обґрунтовані (доведені) і переслідувати законну мету. Право на здійснення представництва інтересів держави у суді не є статичним, тобто не має обмежуватися тільки визначенням того, у чиїх інтересах діє прокурор, а спонукає і зобов`язує обґрунтовувати існування права на таке представництво або, інакше кажучи, пояснити (показати, аргументувати), чому в інтересах держави звертається саме прокурор, а не органи державної влади, місцевого самоврядування, їхні посадові чи службові особи, які мають компетенцію на звернення до суду, але не роблять цього. Знову ж таки, таке обґрунтування повинно базуватись на підставах, за якими можна виявити (простежити) інтерес того, на захист якого відбувається звернення до суду, і водночас ситуацію в динаміці, коли суб`єкт правовідносин, в інтересах якого діє прокурор, неспроможний сам реалізувати своє право на судовий захист.
31. Для представництва у суді інтересів держави прокурор за законом має визначити й описати не просто передумови спору, який потребує судового вирішення, а виокремити ті ознаки, за якими його можна віднести до виняткового випадку, повинен зазначити, що відбулося порушення або існує загроза порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
32. У зв`язку зі наведеним, треба зазначити, що закон не передбачає право прокурора на представництво інтересів суспільства загалом, уцілому.
33. Процесуальні і матеріальні норми, які регламентують порядок здійснення прокурором представництва у суді, чітко й однозначно визначають наслідки, які настають і можуть бути застосовані у разі, якщо звернення прокурора відбувалося з порушенням встановленого законом порядку.
34. У справі за конституційним поданням щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) Конституційний Суд України в Рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" зазначив, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).
35. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
36. Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини).
37. Такі ж правові висновки та їх обґрунтування міститься у постановах Верховного Суду від 08.11.2018 у справі № 826/3492/1 та від 23.06.2020 у справі №815/1567/16.
38. Крім того, слід зазначити, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13.02.2019 (справа №826/13768/16) щодо здійснення прокурором процесуального представництва держави в суді зазначила про таке.
39. Частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
40. Згідно ж із частиною четвертою статті 23 цього Закону наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.