1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 вересня 2020 року


Київ

справа № 428/4357/17

провадження № К/9901/44622/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В, розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Луганського обласного військового комісаріату, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області, про визнання права, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сєвєродонецького міського суду Луганської області у складі судді Бароніна Д.Б. від 30 червня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Гайдара А.В., Василенко Л.А., Ханової Р.Ф. від 12 жовтня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Луганського обласного військового комісаріату, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області, про визнання права, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:

- визнати за ним право на призначення та отримання пенсії за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення до якого входить щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Луганського обласного військового комісаріату щодо невнесення у довідки від 6 квітня 2016 року № ВФЗ-219 та від 3 березня 2017 року № ВФЗ-158 про додаткові види грошового забезпечення, які позивач отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо невиконання завдань покладених на нього підпунктами 1, 3 пункту 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономної Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року щодо здійснення контролю за призначенням і виплатою пенсії позивачу, розмір якої обчислений з грошового забезпечення до якого не були включені щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні;

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо обчислення розміру та виплати позивачу пенсії з грошового забезпечення без урахування щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, які позивач отримував протягом останніх 24 місяців перед місяцем звільнення з військової служби, протиправними та такими що порушують права позивача як людини, передбачені статтею 1 Протоколу № 1 до конвенції про захист прав людини і основоположних свобод;

- зобов`язати Луганський обласний військовий комісаріат надати до Головного Управління Пенсійного фонду України в Луганській області довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед звільненням з військової служби (щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні), з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області згідно нової довідки про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед звільненням з військової служби призначити та виплачувати позивачу пенсію з 5 квітня 2016 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити ОСОБА_1 виплату недоплаченої суми пенсії з 5 квітня 2016 року.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Ухвалою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 5 травня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області призначити та виплачувати позивачу пенсію згідно нової довідки Луганського ОВК, здійснення позивачу виплату суми недоплаченої частини розміру пенсії за період з 5 квітня 2016 року по 2 листопада 2016 року включно залишено без розгляду.



3. Постановою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 30 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.



4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що винагорода за участь в антитерористичній операції, грошова допомога на оздоровлення, щомісячна додаткова грошова винагорода, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні не мають систематичного характеру, а мають тимчасовий характер, залежать від певних обставин, їх розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, тому вони не включаються до складу грошового забезпечення при звільненні з військової служби.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 30 червня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити його позовні вимоги.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 5 квітня 2016 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області як отримувач пенсії за вислугу років згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Грошове забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 визначено на підставі довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії № ВФЗ-219 від 6 квітня 2016 року, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом, відповідно до якої сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії ОСОБА_1, які враховуються під час обчислення пенсії становить 74684,61 грн, та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, премії.

26 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Луганського обласного військового комісаріату із заявою, в якій просив повторно подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області довідку про всі додаткові види грошового забезпечення за останні 24 місяці підряд перед місяцем звільнення з військової служби, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Згідно з копією довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та винагороди, з яких було сплачено єдиний соціальний внесок № ВФЗ-881 (довідка не є підставою для призначення, обчислення та/або перерахунку пенсії), виданої Луганським обласним військовим комісаріатом 27 грудня 2016 року, сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, з яких сплачено єдиний соціальний внесок ОСОБА_1 становить 271030,11 грн. та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за участь в АТО та премії.

У вищевказаній довідці також вказано, що вона не є підставою для перерахунку пенсії.

Аналогічна за змістом довідка № ВФЗ-158 була видана позивачу 3 березня 2017 року Луганським обласним військовим комісаріатом.

3 березня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області із заявою про проведення перерахунку пенсії згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з врахуванням середнього розміру додаткових видів грошового забезпечення в сумі 11292,92 грн відповідно до довідки Луганського обласного військового комісаріату № ВФЗ-158 від 3 березня 2017 року з дня її призначення.

26 квітня 2017 року управління Пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області повідомило ОСОБА_1 про те, що йому призначено пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 19 березня 2016 року. Частиною 3 статі 43 вищезазначеного Закону визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їхніх сімей, обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, установлені на дату звільнення, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством у середньому розмірі за 24 останні календарні місяці служби перед звільненням, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Розмір пенсії ОСОБА_1 обчислено на підставі довідки від 6 квітня 2016 року № ВФЗ-219, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом з урахуванням вимог чинного законодавства. Інших відомостей від обласного військового комісаріату щодо зміни розміру грошового забезпечення ОСОБА_1 не надходило. Довідка від 3 березня 2017 року № ВФЗ-158, додана до звернення, має лише інформаційний характер та не є підставою для обчислення та/або перерахунку пенсії.



7. Вважаючи такі дії (бездіяльність) відповідачів неправомірними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що винагорода за участь в антитерористичній операції, грошова допомога на оздоровлення, щомісячна додаткова грошова винагорода, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.



9. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 30 червня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області, Луганським обласним військовим комісаріатом, Головним управлінням Державної казначейської служби України у Луганській області не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



10. Частиною 1 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.



11. Згідно з частинами 2 та 3 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.



12. Частиною 1 статті 15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".



13. Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.



14. Так, частиною 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.



15. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії.



Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції



16. Аналіз статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" дає підстави для висновку про те, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.



17. Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.



18. Частиною 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.



19. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.



20. Отже, Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема осіб, звільнених з військової служби, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.



21. Тобто при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.



22. Ураховуючи наведене, отримувана ОСОБА_1 згідно з довідкою про види грошового забезпечення від 3 березня 2017 року № ВФЗ-158 щомісячна додаткова грошова винагорода, має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.



23. Враховуючи наведене відсутні підстави для включення до грошового забезпечення позивача, з якого обчислюється пенсія, отриманих останнім грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, винагорода за АТО виплата яких здійснювалася не щомісячно, адже вказані виплати не входять до встановленого частиною 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" переліку видів грошового забезпечення.


................
Перейти до повного тексту