1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 вересня 2020 року



Київ



справа №826/23023/15

адміністративне провадження №К/9901/7931/18 К/9901/7933/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,



за участю:

секретаря судового засідання Глущенка Д.В.

представника відповідача Станецької О.В.,

представників третьої особи Державного підприємства "Антонов" Демченко І.І., Деяк Ю.В.

представника третьої особи Міністерства фінансів України Гуцевої Л.О,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 09 грудня 2015 року у складі колегії суддів: Федорчука А.Б., Гарника К.Ю., Кобилянського К.М. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року у складі колегії суддів: Саприкіної І.В., Епель О.В., Карпушової О.В., у справі за позовом державного концерну "Укроборонпром" до Кабінету Міністрів України, треті особи державне підприємство "Антонов", Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, Міністерство фінансів України про визнання протиправним та скасування пунктів розпорядження,-

УСТАНОВИВ:

Державний концерн "Укроборонпром" (надалі по тексту - позивач, Концерн) звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати незаконним та скасувати п. п. 1, 2, 3, 5, 6 розпорядження Кабінету Міністрів України № 476-р від 22 квітня 2009 року "Про заходи щодо фінансового оздоровлення Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та державного підприємства "Київський авіаційний завод "Авіант" в частині, що стосується випуску облігацій Державним підприємством "Київський авіаційний завод "Авіант" (надалі по тексту - Розпорядження ).

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 09 грудня 2015 року, яка залишена без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року, позов задоволено.

Не погоджуючись із судовими рішеннями, Міністерство фінансів України та Кабінет Міністрів України подали касаційну скаргу, в яких, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просять їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Касаційні скарги обґрунтовано тим, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку стосовно того, що позивач має право на судовий захист порушених прав шляхом визнання протиправним та скасування Розпорядження у вказаній частині. Так, на думку заявників касаційних скарг, спірне Розпорядження носить індивідуальний характер і є актом індивідуальної дії, регулює відносини з чітко визначеним колом осіб, а Концерн не є і не був учасником вказаних правовідносин. Заявники касаційної скарги вказують, що Розпорядження не регулює правовідносини між учасниками Концерну, а відтак воно не розповсюджується на позивача та не може порушувати його права.

Також заявниками касаційних скарг вказано, що Концерн утворено відповідно до постанови Уряду від 29.12.2010 №1221 "Про утворення Державного концерну "Укроборонпром", яка офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур`єр" 12.01.2011, відтак, з моменту утворення Концерн мав можливість ознайомитись зі змістом Розпорядження та дізнатись або повинен був дізнатись про порушення його прав, свобод чи інтересів, а відтак мав можливість звернутись до суду в строк, встановлений ст. 99 КАС України (в редакції, чинній на час звернення позивача до суду з даним позовом).

Також в касаційних скаргах наголошено на тому, що Державним підприємством "Київський авіаційний завод "Авіант" дотримано положення статті 8 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", оскільки ним відповідно до Розпорядження розміщено облігації на суму 578,9 млн. гривень, що не перевищувало його трикратного розміру власного капіталу або розміру забезпечення.

Крім того вказано, що Розпорядження щодо випуску облігацій ДП "Київський авіаційний завод "Авіант" видане з метою фінансування виробничої діяльності зазначених підприємств та формування ресурсної бази, зокрема, погашення кредиторської заборгованості перед банками, в рамках реалізації інвестиційних програм з будівництва літаків на період 2009-2015 років, тому Уряд в межах наданих йому повноважень видав оскаржуване розпорядження.

У поданих відзивах позивач просить касаційні скарги Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України залишити без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

У ході розгляду справи судами встановлено, що 22.04.2009 Кабінетом Міністрів України прийнято спірне розпорядження № 476-р "Про заходи щодо фінансового оздоровлення Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та державного підприємства "Київський авіаційний завод "Авіант", правонаступником якого є ДП "Антонов".

Дане розпорядження було опубліковане в офіційному виданні "Урядовий кур`єр" 21.05.2009 № 88.

Відповідно до п. 1 спірного розпорядження Кабмін погодився з пропозицією Міністерства промислової політики України (надалі - Мінпромполітики) щодо випуску облігацій Харківським державним авіаційним виробничим підприємством на суму 1 620 000 000,00 грн. та ДП "КАЗ "Авіант" на суму 858 000 000. грн. з метою забезпечення видатків на виробничу діяльність зазначених підприємств та формування ресурсної бази, зокрема, погашення кредиторської заборгованості перед банками, у тому числі покриття наданих банками гарантій, у рамках реалізації інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009 - 2015 років (далі - облігації), в тому числі із сплати власникам облігацій сум відсотків, нарахованих на облігації відповідно до умов їх випуску, в забезпечення виконання зобов`язань, за якими надаються державні гарантії.

Пунктом 2 спірного розпорядження в.о. Міністра фінансів України уповноважено підписати документи щодо надання державних гарантій в забезпечення виконання зобов`язань за облігаціями.

Так, на виконання вимог ст. 17 Бюджетного кодексу України, ст. 14 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" та спірного розпорядження Кабміну в особі першого заступника Міністра фінансів України надано державну гарантію від 30.06.2009 №28010-02/76 в забезпечення виконання зобов`язань за облігаціями ДП "КАЗ "Авіант" на суму 858 млн. гривень.

Відповідно до п.3 спірного розпорядження КМУ доручив Мінпромполітики з метою випуску облігацій вжити заходів до: проведення аудиторської перевірки діяльності Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та ДП "КАЗ "Авіант" у 2008 році та I кварталі 2009 року; визначення рівня рейтингової оцінки відповідного випуску облігацій, визначеної одним з уповноважених рейтингових агентств або одним із визнаних Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку міжнародних рейтингових агентств; підготовки підприємствами інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009-2015 років з урахуванням затверджених Мінекономіки методичних рекомендацій з розроблення бізнес-плану підприємств та подання їх зазначеному Міністерству для проведення експертизи; складення підприємствами планів реструктуризації кредиторської заборгованості; внесення відповідних змін до фінансових планів підприємств з урахуванням випуску облігацій; Мінекономіки організувати проведення експертизи поданих підприємствами інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009-2015 років; Мінпромполітики після проведення експертизи інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009-2015 років: 1) разом з Мінфіном, Мінекономіки і Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку забезпечити в межах своєї компетенції випуск облігацій; 2) для надання державних гарантій в забезпечення виконання зобов`язань за облігаціями вжити заходів до: відкриття підприємствами в органах Державного казначейства рахунків для зарахування коштів, що надходитимуть від розміщення облігацій; укладення підприємствами з Мінфіном договорів про відшкодування витрат державного бюджету, які можуть виникнути у разі виконання державою гарантійних зобов`язань. У договорах передбачається відшкодування підприємствами витрат державного бюджету, пов`язаних з виконанням державою гарантійних зобов`язань, і сплата пені за кожний день прострочення відшкодування зазначених витрат; 3) разом з Мінфіном внести до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо сплати відсоткового доходу за облігаціями за рахунок коштів державного бюджету, зокрема за рахунок коштів Стабілізаційного фонду; 4) забезпечити звернення підприємств до банків з клопотаннями про купівлю облігацій: Харківського державного авіаційного підприємства на суму 1 620 000 тис. гривень, у тому числі 1 237 000 тис. гривень для погашення кредиторської заборгованості перед банками та 383 000 тис. гривень для добудови літаків, і виплату купонного (відсоткового) доходу за розміщеними згідно з цим розпорядженням облігаціями усіх серій (Абзац другий підпункту 4 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 1480-р (1480-2010-р) від 21.07.10); ДП "КАЗ "Авіант" на суму 858 000 тис. гривень, у тому числі 515 000 тис. гривень для погашення кредиторської заборгованості перед банками та 343 000 тис. гривень для добудови літаків, і виплату купонного (відсоткового) доходу за розміщеними згідно з цим розпорядженням облігаціями усіх серій (абз. 3 пп. 4 п. 5 із змінами, внесеними згідно з розпорядженням КМУ № 1480-р (1480-2010-р) від 21.07.10).

На виконання п. 5 спірного розпорядження, з метою фінансування виробничої діяльності підприємства ДП "КАЗ "Авіант" та формування ресурсної бази, зокрема погашення кредиторської заборгованості перед банками на суму 515 млн. грн. та добудови літаків на суму 343 млн. грн., в рамках реалізації інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009-2015 років Мінпромполітики, як органом управління ДП "КАЗ "Авіант", видано наказ від 30.06.2009 № 438 щодо відкритого (публічного) розміщення облігацій ДП "КАЗ "Авіант" (надалі - емітент) загальною кількістю 858 тис, вартістю 1000,00 (одна тис. грн.).

Між Кабінетом Міністрів України та ДП "Антонов" укладено договір від 30.06.2009 №28010-02/79 "Про порядок відшкодування витрат державного бюджету, які можуть виникнути на виконання гарантій зобов`язань Кабінету Міністрів України".

Відповідно до п. 3.2 ст. 3 договору № 28010-02/79 виконання зобов`язання емітента щодо відшкодування витрат (витрати державного бюджету на виконання Кабінету Міністрів України гарантійних зобов`язань, згідно з вищезазначеною державною гарантією) забезпечується: правом договірного списання коштів у сумі витрат на користь держави України та на вимогу Мінфіна з усіх поточних та вкладних, (депозитних) рахунків емітента; нарахуванням, та сплатою пені, відповідно до договору № 28010-02/79.

Згідно із п. 6.2 ст. 6 договору № 28010-02/79 емітент зобов`язується, у разі виникнення витрат, протягом 30 календарних днів з моменту здійснення платежу гарантом на виконання гарантійних зобов`язань, відшкодувати ці витрати шляхом перерахування відповідних сум на користь держави України на вказаний Мінфіном рахунок Державного казначейства України.

Наказом № 476 від 10.07.2009 Міністерством промислової політики України вирішено припинити ДП "Київський авіаційний завод "Авіант" шляхом реорганізації - приєднання його до державного підприємства "Авіаційний науково-технічний комплекс ім. О.К. Антонова".

22.01.2010 Наказом № 17 Мінпромполітики України ДП "Авіаційний науково-технічний комплекс ім. О.К. Антонова" перейменоване у ДП "Антонов", які стали правонаступником усіх майнових та особистих немайнових прав і обов`язків ДП "Авіаційний науково-технічний комплекс ім. О.К. Антонова" (в т.ч. ДП "КАЗ "Авіант").

Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання державного підприємства "Антонов" від 31 березня 2015 р. № 269 ДП "Антонов" включено до складу Державного концерну "Укроборонпром"; передано цілісний майновий комплекс Державного підприємства "Антонов" із сфери управління Міністерства економічного розвитку і торгівлі в управління Державного концерну "Укроборонпром"; внесено відповідні зміни до Статуту даного концерну.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив з протиправності оскаржуваних пунктів розпорядження КМУ №476-р від 22 квітня 2009 року.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Що стосується доводів касаційних скарги щодо пропуску позивачем строку звернення до суду з даним позовом, колегія суддів зазначає наступне.

За загальним правилом перебіг строку на звернення до адміністративного суду починається від дня виникнення права на адміністративний позов, тобто коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Слід зазначити, що процесуальним строком є проміжок часу, встановлений законом або судом, у який суд та особи, що беруть участь у справі, та інші учасники процесу вчиняють певні процесуальні дії, передбачені КАС України, в результаті вчинення яких настають певні правові наслідки.

Судовий захист прав, свобод та інтересів осіб здійснюється у формі судочинства.

Якщо особа за захистом своїх прав, свобод або інтересів звертається до суду, вона зобов`язана дотримуватися встановленого процесуальним правом порядку звернення.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод, чи інтересів (ч. 2 ст. 99 КАС України (тут і надалі в редакції чинній на час звернення позивача до суду з даним позовом)).

Колегія суддів погоджується з доводами судів попередніх інстанцій в частині того, що позивачем дотримано приписів зазначеної вище правової норми, з огляду на таке.

З матеріалів справи слідує, що предметом даного судового спору виступає розпорядження Кабінету Міністрів України № 476-р від 22 квітня 2009 року "Про заходи щодо фінансового оздоровлення Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та державного підприємства "Київський авіаційний завод "Авіант".

Наказом № 476 Міністерства промислової політики України вирішено припинити Державне підприємство "Київський авіаційний завод "Авіант" шляхом реорганізації - приєднання його до державного підприємства "Авіаційний науково-технічний комплекс ім. О.К. Антонова".

Державний концерн "Укроборонпром" було утворено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1221, а постановою Уряду "Деякі питання державного підприємства "Антонов" від 31 березня 2015 року № 269 Державне підприємство "Антонов" включено до складу Державного концерну "Укроборонпром"; передано цілісний майновий комплекс Державного підприємства "Антонов" із сфери управління Міністерства економічного розвитку і торгівлі в управління Державного концерну "Укроборонпром"; внесено відповідні зміни до Статуту Державного концерну "Укроборонпром". Постанова КМУ № 269 від 31.03.2015 опублікована в Урядовому кур`єрі від 13.05.2015 № 83.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що відлік строку звернення до суду з даним позовом для ДК "Укроборонпром" розпочався 13.05.2015 (моменту вступу в законну силу постанови КМУ від 31 березня 2015 року № 269, якою ДП "Антонов" було включено до складу ДК "Укроборонпром"). Саме з цього моменту у позивача виникло право звернення до суду з даним позовом, і як наслідок - розпочався відлік строку для такого звернення. Отже, позивачем строк звернення до суду не пропущено.

Щодо доводів касаційних скарг стосовно відсутності у позивача права на звернення до суду, колегія суддів вважає за необхідне вказати наступне.

За ч. 5 ст. 120 Господарського кодексу України (тут і надалі в редакції, чинній на час звернення позивача до суду з даним позовом) концерном є статутне об`єднання підприємств, а також інших організацій, на основі їх фінансової залежності від одного або групи учасників об`єднання, … . Учасники концерну наділяють його частиною своїх повноважень, у тому числі правом представляти їх інтереси у відносинах з органами влади, іншими підприємствами та організаціями.

Стаття 4 Закону України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі" (тут і надалі в редакції, чинній на час звернення позивача до суду з даним позовом) визначає Державний концерн "Укроборонпром" як уповноваженого суб`єкта господарювання з управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі. До складу Концерну входять державні підприємства оборонно-промислового комплексу, в тому числі казенні підприємства, на основі фінансової залежності від одного або групи учасників Концерну.

Таким чином, учасники Концерну знаходяться у відносинах фінансової залежності один від одного.

У відповідності до ч. 8, ч. 9 Бюджетного кодексу (тут і надалі в редакції, чинній на час звернення позивача до суду з даним позовом), прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою за кредитом (позикою), залученим під державну гарантію стягується з такого суб`єкта господарювання … у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Згідно з положеннями п.п. 17 та 18 Статуту Концерн утворений з метою забезпечення ефективного функціонування та управління суб`єктами господарювання державного сектору економіки, … . На Концерн, серед іншого, покладаються завдання здійснення централізованого регулювання, контролю та координації діяльності учасників Концерну, … .

Пунктом 29 Статуту визначено, що одним з джерел формування майна Концерну є внески учасників Концерну.

У відповідності з п. 15 Статуту ДП "Антонов", як учасник Концерну, зобов`язане сплачувати внески в порядку та розмірах, визначених генеральним директором Концерну; сприяти виконанню завдань Концерну; розвивати співробітництво в рамках діяльності Концерну.


................
Перейти до повного тексту