ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 826/8340/17
адміністративне провадження № К/9901/3386/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Приходько Н.І.
представника позивача - Сидорченка В.В.
представника третьої особи - Слюсар С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №826/8340/17
за позовом Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" до Державної служби геології та надр України, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Укргазвидобування" про визнання протиправним та скасування наказу, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Кармазіна О.А., суддів: Катющенка В.П. та Скочок Т.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Бєлової Л.В., суддів: Безименної Н.В., Кучми А.Ю.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У червні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Укргазвидобування", в якому просив визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 13.03.2017 року №124 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4062 від 21.10.2011 року; спеціального дозволу на користування надрами № 4063 від 21.10.2011 року; спеціального дозволу на користування надрами № 4294 від 29.12.2012 року.
2. Позовна заява мотивована тим, що у 2011-2012 роках Держгеонадра України на підставі наказів № 52 від 05.08.2011 року, № 88 від 27.09.2011 року, та № 556 від 16.11.2012 року, надало НАК "Нафтогаз" спеціальні дозволи на користування надрами. До кожного спецдозволу було укладено Угоди про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка). Також, до кожної Угоди було узгоджено Програми робіт, які містять види робіт та витрат, терміни виконання робіт та їх орієнтовну вартість.
Як зазначає позивач, з 2011 року було виконано значний обсяг робіт та інвестовано сотні мільйонів гривень. При цьому, позивач вказує, що на момент укладення Угод більшість відомостей про ділянку надр та її нафтогазоносність мали прогнозний характер, а тому скласти абсолютно точну Програму робіт було неможливо.
Таким чином, враховуючи потребу в уточненні Програми робіт, що зумовлена природними чинниками та зʼясуванням під час виконання робіт більш складної геологічної будови надр, позивач неодноразово звертався до відповідача з даного питання, проте жодних змін до Угод відповідачем не було внесено.
13.03.2017 року Державною службою геології та надр України прийнято оскаржуваний наказ, яким зупинено дію низки спеціальних дозволів зокрема, №4062, №4063, №4294 у звʼязку "з наявністю підстав" та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 01.03.2017 р. № 2/2017).
У графі порушення зазначено: ст. 24 Кодексу України про надра, ст. 20, ст. 28 Закону України "Про нафту і газ", ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". У графі "підстава зупинення…" зазначено: підпункти 1, 4 пункту 22 Порядку, затвердженого постановою Кабміну № 615 від 30.05.2011 р., абзац 2, 4 статті 26 Закону України "Про нафту і газ". Надано 30 днів на усунення порушень.
Обґрунтовуючи протиправність оскаржуваного наказу, позивач, крім іншого, посилається на те, що відповідач повинен був призначити позапланову перевірку, за результатами якої скласти акт, а у разі виявлення порушення вимог законодавства - прийняти приписи або розпорядження за встановленою формою. Зупинення дії спецдозволів відбулось без будь-якої перевірки з боку відповідача. Таким чином, було порушено норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (ст. 3, ст. 4, ст. 7, ст. 10), Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294.
3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2017 року відмовлено у задоволенні позову в повному обсязі.
4. Рішення суду мотивоване тим, що матеріалами справи підтверджується наявність порушень позивачем умов користування надрами, передбачених Угодами № 4062, № 4063, № 4294, яке проявилось у неповному та невчасному виконанні робіт, зобовʼязання щодо яких покладено на позивача. Вищевикладені порушення у сукупності, вчинені позивачем, які по суті мають системний, тривалий характер, суд оцінює як порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволами та Угодами про умови користування ділянкою надр, що зумовлювало обовʼязок відповідача ухвалити оскаржуване рішення.
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2018 року апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" залишено без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2017 року без змін.
6. Постановою Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року скасовано постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2018 року, а справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
7. Повертаючи справу на новий розгляд, суд касаційної інстанції вказав, що передбачена статтею 26 Закону України "Про нафту і газ" (в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин) можливість зупинення дії спеціальних дозволів, крім інших обовʼязкових умов (наявність звернення уповноваженого органу), допускається, серед іншого, за наявності відомостей про порушення користувачем нафтогазоносними надрами умов спеціального дозволу або угоди про умови користування ними, а також відомостей про виникнення внаслідок виконання таких робіт загрози життю чи здоровʼю населення. Позивачем в ході розгляду справи факт порушення умов спеціальних дозволів заперечується, а тому наявність або відсутність таких відомостей у відповідача на час прийняття рішення про зупинення дії спецдозволів підлягає встановленню в ході розгляду даної справи, для вирішення питання правомірності дій та рішень відповідача по їх зупиненню. Разом з тим, суд апеляційної інстанції вказаним обставинам не надав оцінку, що призвело до передчасних висновків про відсутність підстав для задоволення позову.
8. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2017 року залишено без змін.
9. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що у відповідача були наявні підстави для зупинення дії спеціального дозволу, а саме : порушення позивачем умов користування надрами, передбачених угодою про умови користування ділянкою надр. При цьому, оскаржуваний наказ містить вказівку на зміст виявлених порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. Отже, на думку суду апеляційної інстанції, відповідач правомірно прийняв оскаржуваний наказ про зупинення дії Спеціальних дозволів № 4062 від 21.10.2011, № 4063 від 31.10.2011 та № 4294 від 29.12.2012 без проведення державного геологічного контролю за наслідками розгляду звернення відповідного органу місцевого самоврядування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
10. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
11. Касаційна скарга аргументована тим, що ні у Наказі №124, ні у витязі з протоколу Комісії з питань надрокористування від 01.03.2017 №2/2017, на які є посилання в оскаржуваних судових рішеннях, не зазначено жодних випадків виявлення з боку Нафтогаз порушень умов спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами; порушень вимог законодавства щодо охорони довкілля і раціонального використання нафтогазоносних надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Касатор вказує, що порушення законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр може бути встановлено за результатами здійснення державного геологічного контролю. Підтвердженням допущених порушень у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр є припис або розпорядження, які складаються органом державного геологічного контролю на підставі акта проведеної перевірки. Разом з тим, у матеріалах справи №826/8340/17 відсутні будь-які приписи або розпорядження органу державного геологічного контролю, що спростовує висновки судів попередніх інстанцій про порушення Нафтогаз законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
12. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Гриціва М.І., суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В. ухвалою від 06 березня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
13. У звʼязку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Гриціва М.І. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №826/8340/17.
14. Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Стеценко С.Г., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15. Відповідно до наказу № 52 від 05.08.2011 року відповідач видав позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 4062 від 21.10.2011 року з метою проведення геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) на родовищі Оболонська площа, яке знаходиться у Семенівському районі Полтавської області.
16. На виконання Спеціального дозволу № 4062 між позивачем і відповідачем укладено угоду № 4062 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу на Оболонській площі від 21.10.2011 року.
17. Додатком № 2 до Угоди № 4062 було затверджено Програму з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка). Зазначеною програмою було передбачено наступні види робіт: отримання спеціального дозволу на користування надрами (термін - 2011 р.), укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (2011 р.); складання проектно-кошторисної документації (2011 р.); проведення комплексу детальних геофізичних, геохімічних та тематичних досліджень, виявлення та підготовка обʼєктів (2011-2013 рр.); буріння 1 параметричної свердловини проектною глибиною 4000 м (2014 - 2015 рр.); буріння 2-ох пошуково-розвідувальних свердловин, проектна глибина кожної 3500 м (2016 - 2017 рр.); складання проекту дослідно-промислової розробки (2018 р.); дослідно-промислова розробка (2019 - 2020 рр.); підрахунок запасів та затвердження запасів у ДКЗ України (2021 р.); буріння 2-ох експлуатаційних свердловин, проектна глибина кожної 3000 м (2022 - 2023 рр.); облаштування родовищ (2024 - 2025 рр.); промислова розробка (2026 - 2030 рр.).
18. Відповідно до Наказу № 88 від 27.09.2011 року відповідач видав позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 4063 від 31.10.2011 року з метою проведення геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) на Будищансько-Чутівській площі, яке знаходиться у Котелевському, Диканському, Чутівському, Полтавському районах Полтавської області (далі - Спеціальний дозвіл № 4063). На виконання Спеціального дозволу № 4063 між позивачем та відповідачем укладено угоду № 4063 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу на Будищансько-Чутівської площі від 31.10.2011 року.
19. Додатком № 2 до Угоди № 4063 було затверджено Програму з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка). Зазначеною програмою було передбачено наступні види робіт: отримання спеціального дозволу на користування надрами (термін - 2011 р.), укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (2011 р.); складання проектно-кошторисної документації (2011 р.); проведення комплексу детальних геофізичних, геохімічних та тематичних досліджень, виявлення та підготовка обʼєктів (2011 - 2013 рр.); буріння 1 пошукової свердловини проектною глибиною 6000 м (2013 - 2014 рр.); буріння 2-ох розвідувальних свердловин, проектна глибинами кожної 5000 м (2014 - 2016 рр.); складання проекту дослідно-промислової розробки (2016 р.); дослідно-промислова розробка (2017 - 2019 рр.); підрахунок запасів та затвердження запасів у ДКЗ України (2020 р.); буріння 2-ох експлуатаційних свердловин проектними глибинами 5000 м (2020-21 рр.); облаштування родовищ (2021 - 2022 рр.); промислова розробка (2022 - 2030 рр.); ліквідаційні роботи (після завершення промислової розробки).
20. Відповідно до Наказу № 556 від 16.11.2012 року відповідач видав позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 4294 від 29.12.2012 року з метою уточнення геологічної будови, пошуки та розвідка покладів вуглеводнів, у тому числі дослідно-промислова розробка, геолого-економічна оцінка запасів ДЗК України, промислова розробка на родовищі Писарівська площа, яке знаходиться у Великобагачанському, Решетилівському, Новосанжарському, Кобеляцькому районах Полтавської області (далі - Спеціальний дозвіл № 4294 від 29.12.2012 року). На виконання Спеціального дозволу № 4294 між позивачем та відповідачем укладено угоду № 4294 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Писарівської площі від 29.12.2012 року.
21. Додатком № 2 до Угоди № 4294 було затверджено Програму робіт з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка). Зазначеною програмою було передбачено наступні види робіт: отримання спеціального дозволу на користування надрами (термін - 2012 р.), укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (2013 р.); складання проектно-кошторисної документації (2013 р.); проведення комплексу науково-тематичних досліджень, виконання геофізичних, геохімічних та петрофізичних досліджень, геотехнічна оцінка, виявлення перспективних обʼєктів (2013 - 2015 рр.); виконання деталізаційної сейсморозвідки 3D та оконтурювання найбільш перспективного обʼєкта (2016 рр.); буріння 1-ї параметричної свердловини проектною глибиною 3200 м із суцільним відбором керна із сланцевих товщ (2017 рр.); комплексні лабораторні дослідження взірців керна (2017 р.); буріння 1-ї пошуково-розвідувальної свердловини проектною глибиною 3150 м (2018 р.); складання проекту дослідно-промислової розробки (2018 р.); дослідно-промислова розробка (2019 - 2020 рр.); підрахунок та затвердження запасів у ДЗК України (2020 р.); отримання документів на користування земельною ділянкою (2020 р.); отримання гірничого відводу (2020 р.); складання та затвердження проекту промислової розробки (2020 р.); буріння 15-ти експлуатаційних свердловин проектною глибиною 3100 м (2020 р.); облаштування родовища (2021 р.); промислова розробка (2021 - 2031 рр.); ліквідаційні роботи (після завершення промислової розробки).
22. 12.12.2016 року в Міністерстві екології та природних ресурсів України було зареєстровано депутатське звернення народного депутата України, першого заступника Голови комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості, пенсійного забезпечення Капліна С.М. щодо порушень НАК "Нафтогаз Україна" вимог законодавства у сфері надрокористування.
23. За результатом розгляду звернення народного депутата Капліна С.М., міністром екології та природних ресурсів України 15.12.2016 року доручено Держгеондра України надати інформацію щодо стану дотримання НАК "Нафтогаз України" умов спеціальних дозволів.
24. До відповідача звернулися депутати Полтавської обласної ради з вимогою зупинити дії спеціальних дозволів на користування надрами, наданих ПАТ "НАК "Нафтогаз України".
25. 31.01.2017 року Полтавською обласною радою прийнято рішення № 357 про прийняття звернення депутатів Полтавської обласної ради до Держгеонадра України щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, наданими для ПАТ "НАК "Нафтогаз України", та направлення звернення до Державної служби геології та надр України.
26. Звернення депутатів Полтавської обласної ради мотивоване тим, що Натфогаз неналежним чином виконує Програми робіт, затверджених Додатками № 2 до Угоди № 4062 від 21.10.2011 року, Угоди № 4063 від 31.10.2011 року, Угоди № 4294 від 29.12.2012 року.
27. Вимогою органу місцевого самоврядування до Держгеонадра України було прийняти рішення про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. Рішенням органу місцевого самоврядування (рішення Полтавської обласної ради від 31.01.2017 року № 357 з додатком - зверненням депутатів Полтавської обласної ради) було повідомлено Держгеонадра України про те, що НАК "Нафтогаз України" не виконуються Програми робіт.
28. Зі змісту звернення депутатів Полтавської обласної ради вбачається, що ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не виконало обовʼязку щодо буріння однієї пошукової (6000 м) та двох розвідувальних (5000 м) свердловин та, як наслідок, не розпочало виконання обовʼязку щодо видобутку вуглеводнів на Писарівській площі.
29. В порушення взятих на себе зобовʼязань, ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не розпочало буріння двох розвідувальних свердловин та складання проекту дослідно-промислової розробки Будищансько - Чутівської площі, буріння параметричної та двох пошукових свердловин на Оболонській площі та комплексу геофізичних досліджень на Писарівській площі, що передбачено відповідними програмами.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
30. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
31. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
32. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
33. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
34. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
35. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
36. Судами попередніх інстанцій встановлено, що зупинення дії Спеціальних дозволів зумовлене порушенням позивачем ст.124 Кодексу України про надра, ст. 20, 28 Закону України "Про нафту та газ", ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Зупинення дії дозволів здійснено на підставі п.п.1.4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011, абзацу 2.4 ст. 26 Закону України "Про нафту і газ".
37. З цього приводу колегія суддів звертає увагу на таке.
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра останні надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
У відповідності до ч. 1 ст. 11 Закону України "Про нафту і газ" від 12 липня 2001 року № 2665-III (далі - Закон № 2665-III) користування нафтогазоносними надрами, пошук і розвідка родовищ нафти і газу, їх експлуатація, спорудження та експлуатація підземних сховищ для зберігання нафти і газу здійснюються лише за наявності спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами, що надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, на умовах, визначених чинним законодавством.
Згідно ч. 2 ст. 11 Закону № 2665-III спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами має містити зокрема: відомості про отримувача спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, вид робіт, на проведення яких він видається; визначення меж ділянки нафтогазоносних надр, що надаються в користування; строк дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами; перелік обовʼязкових додатків, у тому числі угоду про умови користування нафтогазоносними надрами.
Частиною 2 ст. 20 Закону № 2665-III встановлено, що власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами зобовʼязаний:
- забезпечити повноту геологічного вивчення, раціональне комплексне використання і охорону нафтогазоносних надр згідно з угодою про умови користування нафтогазоносними надрами та програмою робіт;
- додержуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, повʼязаних з користуванням нафтогазоносними надрами;
- створити безпечні для працівників і населення умови проведення робіт, повʼязаних з користуванням нафтогазоносними надрами;
- відшкодовувати збитки, заподіяні підприємствам, установам, організаціям, громадянам та довкіллю;
- надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до ч. З ст. 20 Закону № 2665-III додатковий перелік прав та обовʼязків власника спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами визначається угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.
Згідно з ч. 1 ст. 28 Закону № 2665-III угода про умови користування нафтогазоносними надрами є невідʼємним додатком до спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, який регулює і конкретизує передбачені законодавством України та спеціальним дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування нафтогазоносними надрами на відповідній ділянці нафтогазоносних надр.
38. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідно до наказу № 52 від 05.08.2011 року відповідач видав позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 4062 від 21.10.2011 року з метою проведення геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) на родовищі Оболонська площа, яке знаходиться у Семенівському районі Полтавської області.
На виконання Спеціального дозволу № 4062 між позивачем і відповідачем укладено угоду № 4062 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу на Оболонській площі від 21.10.2011 року.
Додатком № 2 до Угоди № 4062 було затверджено Програму з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка). Зазначеною програмою передбачено наступні види робіт: отримання спеціального дозволу на користування надрами (термін - 2011 р.), укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (2011 р.); складання проектно-кошторисної документації (2011 р.); проведення комплексу детальних геофізичних, геохімічних та тематичних досліджень, виявлення та підготовка обʼєктів (2011-2013 рр.); буріння 1 параметричної свердловини проектною глибиною 4000 м (2014 - 2015 рр.); буріння 2-ох пошуково-розвідувальних свердловин, проектна глибина кожної 3500 м (2016 - 2017 рр.); складання проекту дослідно-промислової розробки (2018 р.); дослідно-промислова розробка (2019 - 2020 рр.); підрахунок запасів та затвердження запасів у ДКЗ України (2021 р.); буріння 2-ох експлуатаційних свердловин, проектна глибина кожної 3000 м (2022 - 2023 рр.); облаштування родовищ (2024 - 2025 рр.); промислова розробка (2026 - 2030 рр.).
Відповідно до Наказу № 88 від 27.09.2011 року відповідач видав позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 4063 від 31.10.2011 року з метою проведення геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) на Будищансько-Чутівській площі, яке знаходиться у Котелевському, Диканському, Чутівському, Полтавському районах Полтавської області (далі - Спеціальний дозвіл № 4063). На виконання Спеціального дозволу № 4063 між позивачем та відповідачем укладено угоду № 4063 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу на Будищансько-Чутівської площі від 31.10.2011 року.
Додатком № 2 до Угоди № 4063 було затверджено Програму з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка). Зазначеною програмою було передбачено наступні види робіт: отримання спеціального дозволу на користування надрами (термін - 2011 р.), укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (2011 р.); складання проектно-кошторисної документації (2011 р.); проведення комплексу детальних геофізичних, геохімічних та тематичних досліджень, виявлення та підготовка обʼєктів (2011 - 2013 рр.); буріння 1 пошукової свердловини проектною глибиною 6000 м (2013 - 2014 рр.); буріння 2-ох розвідувальних свердловин, проектна глибинами кожної 5000 м (2014 - 2016 рр.); складання проекту дослідно-промислової розробки (2016 р.); дослідно-промислова розробка (2017 - 2019 рр.); підрахунок запасів та затвердження запасів у ДКЗ України (2020 р.); буріння 2-ох експлуатаційних свердловин проектними глибинами 5000 м (2020-21 рр.); облаштування родовищ (2021 - 2022 рр.); промислова розробка (2022 - 2030 рр.); ліквідаційні роботи (після завершення промислової розробки).
Відповідно до Наказу № 556 від 16.11.2012 року відповідач видав позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 4294 від 29.12.2012 року з метою уточнення геологічної будови, пошуки та розвідка покладів вуглеводнів, у тому числі дослідно-промислова розробка, геолого-економічна оцінка запасів ДЗК України, промислова розробка на родовищі Писарівська площа, яке знаходиться у Великобагачанському, Решетилівському, Новосанжарському, Кобеляцькому районах Полтавської області (далі - Спеціальний дозвіл № 4294 від 29.12.2012 року). На виконання Спеціального дозволу № 4294 між позивачем та відповідачем укладено угоду № 4294 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Писарівської площі від 29.12.2012 року.
Додатком № 2 до Угоди № 4294 було затверджено Програму робіт з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка). Зазначеною програмою було передбачено наступні види робіт: отримання спеціального дозволу на користування надрами (термін - 2012 р.), укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (2013 р.); складання проектно-кошторисної документації (2013 р.); проведення комплексу науково-тематичних досліджень, виконання геофізичних, геохімічних та петрофізичних досліджень, геотехнічна оцінка, виявлення перспективних обʼєктів (2013 - 2015 рр.); виконання деталізаційної сейсморозвідки 3D та оконтурювання найбільш перспективного обʼєкта (2016 рр.); буріння 1-ї параметричної свердловини проектною глибиною 3200 м із суцільним відбором керна із сланцевих товщ (2017 рр.); комплексні лабораторні дослідження взірців керна (2017 р.); буріння 1-ї пошуково-розвідувальної свердловини проектною глибиною 3150 м (2018 р.); складання проекту дослідно-промислової розробки (2018 р.); дослідно-промислова розробка (2019 - 2020 рр.); підрахунок та затвердження запасів у ДЗК України (2020 р.); отримання документів на користування земельною ділянкою (2020 р.); отримання гірничого відводу (2020 р.); складання та затвердження проекту промислової розробки (2020 р.); буріння 15-ти експлуатаційних свердловин проектною глибиною 3100 м (2020 р.); облаштування родовища (2021 р.); промислова розробка (2021 - 2031 рр.); ліквідаційні роботи (після завершення промислової розробки).