1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 вересня 2020 року

м. Київ



справа № 925/329/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Колос І.Б.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,



представників учасників справи:

позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Холі Ленд" (далі - ТОВ "Холі Ленд", позивач) - Дударенко А.М, (адвокат),

відповідача - Фізичної особи - підприємця Савіська Василя Григоровича (далі - ФОП Савісько В.Г., скаржник, відповідач) - Гончар С.М. (адвокат),

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр Інтернет-імен України" (далі - ТОВ "Центр Інтернет-імен України") - не з`явились,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ФОП Савіська В.Г.

на рішення Господарського суду Черкаської області від 07.05.2020 (головуючий - суддя Спаських Н.М.) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.07.2020 (головуючий - суддя Доманська М.Л., судді: Верховець А.А., Поляков Б.М.)



у справі №925/329/19

за позовом ТОВ "Холі Ленд"

до ФОП Савіська В.Г.,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ТОВ "Центр Інтернет-імен України"

про зобов`язання вчинити дії.



ІСТОРІЯ СПРАВИ



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. ТОВ "Холі Ленд" звернулось до господарського суду Черкаської області з позовом в якому просило заборонити ФОП Савіську В.Г. використовувати знак для товарів і послуг ТОВ "Холі Ленд" "Holy Land" за свідоцтвом України на знак для товарів і послуг № НОМЕР_1 (далі - Свідоцтво НОМЕР_3), а також позначення схожі зі знаком для товарів і послуг за Свідоцтвом НОМЕР_3 настільки, що їх можна сплутати в рекламі та в мережі Інтернет. Стягнути з ФОП Савіська В.Г. на користь ТОВ "Холі Ленд" судові витрати, а саме: витрати на оплату судового збору в сумі 1921,00 грн; витрати на отримання довідки з відомостями про власника вебсайту або інформацією про його встановлення від 09.01.2019 №6/2019-Д-ЦК в сумі 500,00 грн; витрати на складання експертного висновку за результатами проведення фіксації і дослідження змісту вебсторінок у мережі Інтернет в сумі 2 200,00 грн; витрати за проведення експертизи щодо знака для товарів і послуг в сумі 20 020,00 грн.



1.2. Позов обґрунтовано тим, що позначення, які використовуються ФОП Савіським В.Г. у мережі Інтернет та рекламі є схожими зі знаком для товарів і послуг за Свідоцтвом НОМЕР_3 настільки, що їх можна сплутати. Дії ФОП Савіська В.Г. щодо використання на вебсторінках інтернет-магазину знаку для товарів і послуг ТОВ "Холі Ленд" порушують майнові права на об`єкти інтелектуальної власності ТОВ "Холі Ленд", оскільки йому належить виключне право на використання знаку для товарів і послуг за Свідоцтвом НОМЕР_3.



2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



2.1. Справа розглядалась судами неодноразово.



2.2. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 17.07.2019 позов ТОВ "Холі Ленд" задоволено повністю; заборонено ФОП Савіську В.Г. використовувати знак для товарів і послуг "Holy Land" за Свідоцтвом № НОМЕР_1, а також позначення схожі зі знаком для товарів і послуг за Свідоцтвом НОМЕР_3 настільки, що можна їх сплутати, в рекламі та в мережі Інтернет. Стягнуто з ФОП Савіська В.Г. на користь ТОВ "Холі Ленд" 1921,00 грн витрат по сплаті судового збору та 22 720,00 грн інших судових витрат, пов`язаних із розглядом справи.



2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.09.2019 рішення Господарського суду Черкаської області від 17.07.2019 у справі №925/329/19 змінено та виключено з резолютивної частини рішення фразу такого змісту: "а також позначення схожі зі знаком для товарів і послуг за Свідоцтвом НОМЕР_3 настільки, що їх можна сплутати".



2.4. Постановою Верховного Суду від 10.12.2019 скасовано рішення Господарського суду Черкаської області від 17.07.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.09.2019, справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.



2.5. За результатами нового розгляду справи Господарським судом Черкаської області ухвалено рішення від 07.05.2020, залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 01.07.2020, яким позов ТОВ "Холі Ленд" задоволено частково; заборонено ФОП Савіську В.Г. використовувати знак для товарів і послуг "Holy Land" ТОВ "Холі Ленд" за свідоцтвом № НОМЕР_1 ; в решті вимог у позові відмовлено.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги



3.1. ФОП Савісько В.Г., посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 07.05.2020 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.07.2020 у справі №925/329/19, ухвалити нове рішення суду, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу:



4.1. суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, а саме статті 699, 901 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Закон України "Про рекламу", положення Міжнародної класифікації товарів і послуг;



4.2. на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.



5. Позиція інших учасників справи



5.1. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Холі Ленд" заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.



6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



6.1. Позивач є власником Свідоцтва НОМЕР_3 на знак для товарів і послуг "Holy Land", зареєстрованого для послуг 35 класу Міжнародної класифікації товарів і послуг (далі - МКТП); дата подання заявки 18.11.2013, дата видачі свідоцтва - 10.04.2014, дата публікації в офіційному бюлетені "Промислова власність" - 10.04.2014 №7.



6.2. Знак зареєстрований щодо послуг 35 класу МКТП, а саме:

"реклама; керування справами; ділове адміністрування; канцелярські роботи; агентства комерційного інформування; адміністративне обробляння замовлень на купівлю; аналізування собівартості; аукціонний продаж; бухгалтерський облік; вивчання ринку; визначання громадської думки; випробовування (тестування) психологічне для відбирання працівників; влаштовування виставок на комерційні або рекламні потреби; влаштовування ярмарків на комерційні або рекламні потреби; влаштовування показів мод на рекламні потреби; готування платіжних документів; готування рекламних смуг; демонстрування товарів; ділове досліджування; ділове інформування; ділове оцінювання; ділове розвідування; довідки ділові; допомога в керуванні справами; допомога у комерційному або промисловому керуванні; дорадча допомога в діловому керуванні; досліджування ринкове; економічне прогнозування; експертування на ділову успішність; записування повідомин; збирання інформації до комп`ютерних баз даних; збирання статистичних даних; імпортно-експортні агентства; інвойсування; інтерактивне рекламування через комп`ютерну мережу; керування комп`ютерними файлами; керування справами артистів-виконавців; керування справами в готелях; керування справами у спорті (менеджмент спортивний); комерційна інформація і консультації для споживачів (центри підтримки споживачів); комерційне керування ліцензуванням товарів і послуг для інших; комплектування штату працівників; консультування фахове щодо підприємництва; консультування щодо налагоджування справ; консультування щодо штату працівників; консультування щодо керування справами; макетування реклами (послуги з розміщування рекламних матеріалів); маркетинг; машинописні роботи; множення документів; наймання (орендування) місця на рекламу; наймання (прокат) канцелярських машин і обладдя; наймання (прокат) рекламних матеріалів; наймання (прокат) торговельних автоматів; наймання (прокат) фотокопіювальної техніки; наймання рекламного часу на засобах інформування; написання рекламних текстів; обробляння текстів; оновлювання, коригування та удосконалювання рекламних матеріалів; оформляння вітрин; перевіряння рахунків (аудит); передплачування газет (посередництво); передплачування телекомунікаційних послуг для інших; поради щодо налагоджування і керування справами; послуги з порівнювання цін; послуги з постачання для інших (закуповування товарів та надавання постачальницьких послуг іншим фірмам); послуги із укладання субдоговорів (комерційна допомога); послуги секретарів; послуги стенографістів; послуги щодо переміщування підприємств (релокація); послуги щодо фотокопіювання; послуги щодо зв`язків з громадськістю; послуги щодо огляду преси; послуги телефонних відповідачів для відсутніх абонентів; послуги манекенників для рекламування або сприяння продажеві; пошук спонсорів; представляння продуктів через засоби комунікації з метою роздрібного продажу; публікування рекламних текстів; радіорекламування; реклама поштою; рекламні агентства; розклеювання (розміщування) афіш, об`яв; розповсюджування зразків; розповсюджування рекламних матеріалів; розсилання поштою рекламних матеріалів; складання звітів про стан рахунків; складання податкових декларацій; служби працевлаштовування; сприяння продажеві (посередництво); створювання рекламних фільмів; телевізійне рекламування; телемаркетинг; упорядковування (систематизування) інформації комп`ютерних баз даних; шукання відомостей (інформації, даних) в комп`ютерних файлах для інших; розміщування в одному місці, на користь іншим особам, різноманітних товарів, що дозволяє покупцям оглядати, замовляти та купувати ці товари на підприємствах оптової та роздрібної торгівлі або в мережі фірмових магазинів; розміщування в мережі інтернет на вебсторінках і на вебсайтах інформації щодо асортименту різноманітних товарів".



6.3. Позивач зазначив, що в грудні 2018 року ним виявлено, що на вебсторінках Інтернет сайту з продажу професійної косметики в мережі Інтернет за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 під час пропонування косметичних товарів для продажу здійснюється неправомірне та без його дозволу використання зареєстрованого знаку для товарів і послуг позивача.



6.4. За результатами дослідження інформаційного наповнення вебсайту ІНФОРМАЦІЯ_1 позивачем було встановлено, що сайт позиціонує себе в якості вебсайту Інтернет магазину професійної ізраїльської косметики ІНФОРМАЦІЯ_3.



6.5. Згідно з довідкою відомостей про власника вебсайту або інформацією про його встановлення від 09.01.2019 №6/2019-Д-ЦК, виданої Консорціумом "Український центр підтримки номерів і адрес", реєстрантом доменного імені вебсайту; ІНФОРМАЦІЯ_1 є ОСОБА_1 .

6.6. Адреса місцезнаходження реєстранта доменного імені: АДРЕСА_1, адреса електронної пошти: ІНФОРМАЦІЯ_4. За відсутності доказів іншого, власником вебсайту вважається реєстрант доменного імені, яким адресується вебсайт, та/або отримувач послуг хостингу.



6.7. Реєстрація доменного імені здійснена 28.02.2012 ТОВ "Центр Інтернет-імен України" (ЄДРПОУ 35351405).



6.8. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1, зареєстрований як фізична-особа підприємець, дата запису 08.04.2015, номер запису 20260000000035380, місце проживання: АДРЕСА_2 .



6.9. Одним із видів діяльності відповідно до Класифікації видів економічної діяльності щодо відповідача вказано - 46.45 оптова торгівля парфумними та косметичними товарами.



6.10. Відповідач - ФОП Савісько В.Г. не заперечив проти достовірності обліку його як реєстранта доменного імені ІНФОРМАЦІЯ_1, приналежності йому інтернет-сторінок ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2. Не заперечив відповідач і проти реєстрації фізичною особою-підприємцем та використання ним вебсайту за вказаною Інтернет адресою безпосередньо для використання в своїй господарській діяльності. Під час розгляду справи представник відповідача вказав, що на вказаному інтернет-ресурсі відповідач пропонує до продажу косметичні товари ізраїльського виробництва фірми "Holy Land", яка ніби-то зараз випускається під брендом "ІНФОРМАЦІЯ_5".



6.11. В якості доказу порушення своїх прав позивач надав складений Консорціумом "Український центр підтримки номерів і адрес" експертний висновок від 14.02.2019 №35/2019-ЕВ-ЦК за результатами проведеної фіксації і дослідження змісту вебсторінок відповідача у мережі Інтернет за адресами: ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2, на яких зафіксовано використання знаку "Holy Land" поряд із зображенням продукції, що пропонується до продажу на цих сторінках.



6.12. З наданих у справу скріншотів інтернет-сторінок із сайту відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 вбачається, що використання зареєстрованого за позивачем знаку "Holy Land" відповідачем здійснюється шляхом розміщення на вебсторінках інтернет-магазину графічного позначення "HOLY LAND" та "Holy Land" щодо переліку товарів, які пропонуються до продажу.



6.13. Судовим експертом Жилою Б.В. проведено експертне дослідження об`єктів інтелектуальної власності та складено висновок експерта за його результатами від 25.02.2019 №154-3.



В результаті розгляду питання №1 судовим експертом вказано, що позначення "HOLY LAND" та "Holy Land", розміщені на Інтернет-ресурсі з доменним іменем ІНФОРМАЦІЯ_1, зокрема на вебсторінках за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_2, є схожими зі знаком для товарів і послуг за Свідоцтвом НОМЕР_3 настільки, що їх можна сплутати.



По питанню №2 судовий експерт дійшов висновку, що послуги з представляння на Інтернет-ресурсі з доменним іменем ІНФОРМАЦІЯ_1, зокрема на вебсторінках за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_2 товарів з метою роздрібного продажу із застосуванням позначень "HOLY LAND" та "Holy Land", є спорідненими з такими послугами 35 класу МКТП, як представляння продуктів через засоби комунікації з метою роздрібного продажу та розміщування в мережі інтернет на вебсторінках і на вебсайтах інформації щодо асортименту різноманітних товарів, відносно яких надано правову охорону знаку для товарів і послуг за свідоцтвом України № НОМЕР_1.



7. Межі розгляду справи судом касаційної інстанції



7.1. Імперативними приписами частини другої статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.



7.2. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



8. Джерела права. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій



8.1. Причиною виникнення спору зі справи стало питання стосовно наявності чи відсутності підстав для заборони ФОП Савіську В.Г. у господарській діяльності використовувати знак для товарів і послуг "Holy Land" ТОВ "Холі Ленд" за свідоцтвом НОМЕР_3.



8.2. Правовідносини, які виникають у зв`язку з набуттям і здійсненням права власності на знаки для товарів і послуг в Україні регулюються Законом України "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг" від 15.12.1993 № 3689-XII, у відповідній редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин (далі - Закон №3689), а також нормами ЦК України.



8.3. Відповідно до статті 418 ЦК України право інтелектуальної власності - це право особи на результат інтелектуальної, творчої діяльності або на інший об`єкт права інтелектуальної власності, визначений цим Кодексом та іншим законом. Право інтелектуальної власності становлять особисті немайнові права інтелектуальної власності та (або) майнові права інтелектуальної власності, зміст яких щодо певних об`єктів права інтелектуальної власності визначається цим Кодексом та іншим законом. Право інтелектуальної власності є непорушним. Ніхто не може бути позбавлений права інтелектуальної власності чи обмежений у його здійсненні, крім випадків, передбачених законом.



8.4. У відповідності до статті 420 ЦК України до об`єктів права інтелектуальної власності належать, зокрема, торговельні марки (знаки для товарів і послуг).



8.5. Закон № 3689-XII, а саме: статті 5, 16, 20, 21, визначає, що право власності на знак для товарів і послуг засвідчується свідоцтвом України на знак для товарів і послуг. Обсяг правової охорони, що надається, визначається зображенням знаку для товарів і послуг, внесеними до Державного реєстру свідоцтв України на знаки для товарів і послуг, і засвідчується свідоцтвом України на знак для товарів і послуг з наведеними у ньому копією внесеного до Реєстру зображення знаку для товарів і послуг та переліком товарів і послуг. Свідоцтво України на знак для товарів і послуг надає його власнику право використовувати знак для товарів і послуг та інші права, визначені цим Законом. Свідоцтво України на знак для товарів і послуг надає його власнику право забороняти іншим особам використовувати знак для товарів і послуг без згоди власника, якщо інше не передбачено цим Законом. Будь-яке посягання на права власника свідоцтва України на знак для товарів і послуг, передбачені статтею 16 цього Закону, в тому числі вчинення без згоди власника свідоцтва України на знак для товарів і послуг, що потребують його згоди, вважається порушенням прав власника такого свідоцтва. На вимогу власника свідоцтва України на знак для товарів і послуг таке порушення повинно бути припинене. Захист прав на знак для товарів і послуг здійснюється, зокрема, у судовому порядку.



Закон № 3689-XII згідно з його преамбулою регулює відносини, що виникають у зв`язку із здійсненням права власності на знаки для товарів і послуг в Україні. Вміщені в цьому Законі норми є спеціальними стосовно норм інших законодавчих актів, які регулюють відповідні правовідносини або безпосередньо стосуються таких правовідносин.



Отже, приписи Закону № 3689-XII цілком однозначно закріплюють право на використання знаку для товарів і послуг тільки і виключно за власником (власниками) свідоцтва України на знаки для товарів і послуг, або особою, якій ним передано право власності на знаки для товарів і послуг, або особою, якій власником свідоцтва надано дозвіл на використання відповідного знаку для товарів і послуг (стаття 16).


................
Перейти до повного тексту