ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 620/1918/19
адміністративне провадження №К/9901/36766/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я. О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Степанюка А.Г., Епель О.В., Карпушової О.В. від 27.11.2019,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 позивач) звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ГУ ПФУ, Чернігівський ОТЦКСП), в якому просив:
- визнати протиправними дії Чернігівського ОТЦКСП щодо відмови внести у довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 додаткові види грошового забезпечення: премії у розмірі 10% від посадового окладу - 592,00 гривень, надбавки за виконання особливо важливих завдань 80% - 8880,00 гривень, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 15% - 888,00 гривень;
- визнати протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови обчислення та виплати пенсії ОСОБА_1 без урахування додаткових видів грошового забезпечення: премії у розмірі 10% від посадового окладу - 592,00 гривень, надбавки за виконання особливо важливих завдань 80% - 8880,00 гривень, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 15% - 888,00 гривень;
- визнати протиправними дії Чернігівського ОТЦКСП щодо відмови внесення у довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 додаткових видів грошового забезпечення: премії у розмірі 10% від посадового окладу, надбавки за виконання особливо важливих завдань у розмірі 80%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) у розмірі 15%, які становлять порушення права на мирне володіння майном, передбачене статтею 1 Протоколу № 1 до Конвенції з прав людини та основоположних свобод, статтею 46 Конституції України;
- зобов`язати Чернігівський ОТЦКСП скласти та подати до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, з урахуванням: посадового окладу - 5920,00 гривень, окладу за військовим званням - 1 480,00 гривень, надбавки за вислугу років (50%) - 3700,00 гривень, премії у розмірі 10% від посадового окладу - 592,00 гривень, надбавки за виконання особливо важливих завдань 80% - 8880,00 гривень, надбавки за службу в умовах режимних обмежень (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 15% - 888,00 гривень;
- зобов`язати ГУ ПФУ після отримання від Чернігівського ОТЦКСП довідки встановленої форми про грошове забезпечення ОСОБА_1 провести перерахунок і забезпечити виплату пенсії за вислугу років в розмірі 74% грошового забезпечення з урахуванням: посадового окладу - 5920,00 гривень; окладу за військове звання - 1480,00 гривень, надбавки за вислугу років (50%) - 3700,00 гривень, премії у розмірі 10% від посадового окладу - 592,00 гривень, надбавки за виконання особливо важливих завдань 80% - 8880,00 гривень, надбавки за службу в умовах режимних обмежень (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 15% - 888,00 гривень, до розміру пенсії включити також надбавки, передбачені Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України.
2. В обґрунтуванні позову зазначалось про те, що відмова відповідачів у наданні нової довідки про розмір грошового забезпечення позивача, направленні цієї довідки до пенсійного органу для здійснення перерахунку пенсії, а також здійснення такого перерахунку, є протиправною, оскільки ОСОБА_1, з набранням законної сили судовим рішенням у справі №826/3858/18, якою визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова №103) та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), набув право на спірний перерахунок пенсії з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Чернігівського ОТЦКСП щодо відмови внести у довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 додаткові види грошового забезпечення: премії у розмірі 10% від посадового окладу, надбавки за виконання особливо важливих завдань у розмірі 80%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) у розмірі 15%. Зобов`язано Чернігівський ОТЦКСП скласти та подати до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , з урахуванням посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років (50%), премії у розмірі 10% від посадового окладу, надбавки за виконання особливо важливих завдань у розмірі 80%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) у розмірі 15%. В решті позову відмовлено.
4. Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції виходив з того, що згідно з пунктами 1, 2 постанови №103 перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII) здійснювався з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова №704). Аналогічним чином складові грошового забезпечення, які враховуються при перерахунку пенсії, визначались й пунктом 5 Порядку №45, який викладено в новій редакції постановою №103. Відповідно до нової редакції не передбачалась можливість врахування додаткових видів грошового забезпечення при проведенні перерахунку розміру пенсії.
5. Водночас, як зауважив суд першої інстанції, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45.
6. Тому, суд першої інстанції, з урахуванням вищевказаних обставин та положень частини другої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а також того, що на час вирішення даної справи пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45 визнані нечинними, дійшов висновку про те, що на Чернігівський ОТЦКСП покладено обов`язок щодо виготовлення нової довідки про розмір грошового забезпечення з врахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.
7. Поряд із цим, суд першої інстанції визнав необґрунтованими позовні вимоги про зобов`язання ГУ ПФУ здійснити позивачу спірний перерахунок пенсії, оскільки цей орган не може самостійно визначати види і розмір складових грошового забезпечення при обчисленні розміру пенсії та здійсненні її перерахунку, а тому, враховуючи, що відповідна довідка із зазначенням у ній щомісячних додаткових видів грошового забезпечення до пенсійного органу не подавалась, ця частина позову задоволенню не підлягає.
8. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2019 рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні даного позову відмовлено.
9. Висновки суду апеляційної інстанції, ґрунтуються на тому, що скасування у судовому порядку вищенаведених положень підзаконних актів не встановлює для Чернігівського ОТЦКСП додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до ГУ ПФУ, оскільки Чернігівський обласний військовий комісаріат, видаючи позивачу довідку про розмір грошового забезпечення для здійснення перерахунку пенсії позивача, керувався чинними на той час приписами постанови №103 та Порядку №45, діючими на момент надання довідки від 14.03.2018 №ФЧ55193.
10. Згідно з позицією апеляційного суду, визнання нечинними у подальшому пунктів 1, 2 постанови №103 рішенням суду у справі №826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, не може мати наслідком зобов`язання Чернігівського ОТЦКСП до вчинення певних дій за період до 05.03.2019, оскільки цей факт не розповсюджує свою дію на правовідносини, що склались між ОСОБА_1 та Чернігівським ОТЦКСП до набрання відповідним судовим рішенням законної сили.
Таким чином, апеляційний суд визнав помилковими висновки суду першої інстанції про те, що після скасування в судовому порядку пунктів 1, 2 постанови №103 Чернігівський ОТЦКСП повинен повторно скласти та направити до органу пенсійного фонду нову довідку про розмір грошового забезпечення.
Крім того, апеляційний суд звернув увагу на те, що внесення змін до Порядку №45, які визнані протиправними та такими, що не відповідають законодавчим актам вищої юридичної сили, не зобов`язує органи владних повноважень застосовувати законодавчі акти вищої юридичної сили та положення Порядку №45 у попередній редакції. При цьому, чинна редакція статі 63 Закону №2262-XII не містить положень про підстави, розмір та види складових перерахунку пенсії, вказуючи лише на право на перерахунок пенсії за умови прийняття відповідного Урядового рішення.
Отже, на переконання колегії суддів апеляційного суду, визнання протиправним та нечинними змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не зумовлює відновлення дії попередньої редакції норм Порядку №45.
У свою чергу, суд апеляційної інстанції відзначив, що оскільки Порядком №45 (додаток 2 до Постанови) не унормовано порядок видачі довідки про грошове забезпечення з урахуванням всіх (додаткових) видів грошового забезпечення, відмова у видачі такого документа не може визнаватися протиправною, оскільки в даному випадку право на перерахунок пенсії залежить від механізму його реалізації - прийняття відповідного рішення Кабінету Міністрів України про перерахунок пенсії відповідним категоріям військовослужбовців з урахуванням всіх видів грошового забезпечення за посадою.
Зважаючи на викладене, апеляційний суд дійшов висновку про те, що судом першої інстанції не враховано наведених вище норм матеріального права та фактичних обставин справи, і як наслідок зроблено помилковий висновок про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог до Чернігівського ОТЦКСП.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
11. Не погоджуючись з прийнятою апеляційним судом постановою, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального і порушення норм процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно Закону №2262-XII.
13. Позивачу з 01.01.2018 проведено перерахунок пенсії на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 №ФЧ55193, з урахуванням наступних складових грошового забезпечення: посадовий оклад - 5920,00 гривень, оклад за військовим званням - 1480,00 гривень, надбавка за вислугу років (50%) - 3700,00 гривень.
14. 22.05.2019 позивач звернувся до Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про складення довідки про розмір грошового забезпечення з 05.03.2019, з урахуванням посадового окладу - 5920,00 гривень, окладу за військове звання - 1480,00 гривень, процентної надбавки за вислугу років 50% - 3700,00 гривень, додаткових видів грошового забезпечення: премії у розмірі 10% від посадового окладу - 592,00 гривень, надбавки за виконання особливо важливих завдань 80% - 8880,00 гривень, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 15% - 888,00 гривень, та направлення її до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області.
15. Чернігівський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки листом від 23.05.2019 № 5/2329с повідомив позивача про те, що формою довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії (додаток 2 до Порядку №45) передбачено внесення до неї уповноваженим органом, лише відомостей про розмір посадового окладу, окладу за військовим званням, процентної надбавки за вислугу років. Внесення у довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії інших складових грошового забезпечення, які та чи інша особа отримували під час проходження військової служби та з урахуванням яких їй виплачувалася пенсія до 01.01.2018 формою довідки (додаток 2 до Порядку №45) не передбачено.
16. 22.05.2019 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з заявою про здійснення перерахунку розміру раніше призначеної пенсії та її виплату, починаючи з 05.03.2019 з урахуванням посадового окладу - 5920,00 гривень, окладу за військове звання - 1480,00 гривень, процентної надбавки за вислугу років 50% - 3700,00 гривень, додаткових видів грошового забезпечення: премії у розмірі 10% від посадового окладу - 592,00 гривень, надбавки за виконання особливо важливих завдань 80% - 8880,00 гривень, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 15% - 888,00 гривень, з урахуванням раніше виплачених коштів, та включення до розміру пенсії надбавок передбачених Законами України "Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України.
17. Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області листом від 04.06.2019 № 2200/02/Ш-12 повідомило позивача про те, що функції щодо визначення складових та розміру грошового забезпечення, розрахунку вислуги років на пенсію військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" покладено на Міністерства та відомства, де особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом проходили службу. Жодної довідки для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення з уповноваженого органу до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області не надходило.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
18. Аргументуючи вимоги касаційної скарги, позивач посилається на те, що оскаржувана постанова апеляційного суду є незаконною і несправедливою, прийнята із свідомим та відвертим, на думку скаржника, порушенням норм процесуального права, без урахування норм Конституції і законів України, наявної правозастосовчої практики Верховного Суду в подібних спорах.
19. Скаржник також вважає, що висновки суду апеляційної інстанції, викладені у постанові, яка оскаржується, не відповідають фактичним обставинам справи і прямо суперечать правовим позиціям, раніше викладеним у постановах та рішеннях Верховного Суду.
20. Окрім іншого, позивач наголошує, що суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу, не навів мотивів стосовно оцінки кожного аргументу, зазначеного ним у відзиві на апеляційну скаргу, в тому числі, стосовно обов`язкового врахування відповідних правових позицій, висловлених у рішеннях Конституційного Суду України, практики Європейського суду з прав людини.
21. При цьому, позивач відзначає, що доводи представника відповідача у повному обсязі відображені апеляційним судом в оскаржуваній постанові, тобто судом, на переконання позивача, порушено такий принцип адміністративного судочинства, як рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
22. Так, у частині другій статті 19 Конституції України закріплено правило, за яким органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон №2262-ХІІ.
24. Статтею 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
25. Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
26. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-ХІІ).
27. Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
28. Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
29. Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18.
30. Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
31. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
32. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
33. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
34. Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" затвердив Порядок №45.