1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 694/1327/15-а

адміністративне провадження № К/9901/11694/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України в Звенигородському районі Черкаської області про неправомірність дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Ватутінського міського суду Черкаської області у складі судді Здоровила В.А. від 22.12.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Мамчура Я.С., Желтобрюх І.Л., Шостака О.О. від 02.02.2016,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2015 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся з позовом до Управління пенсійного фонду України в Звенигородському районі Черкаської області (далі - УПФ, відповідач), у якому просив:

- визнати неправомірною відмову УПФ здійснити перерахунок та виплатити йому індексацію пенсії, починаючи з грудня 2003 року на підставі Закону України від 03.07.1991 №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" та Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 "Про затвердження порядку проведення індексації грошових доходів населення" (далі - Закон №1282-XII, Постанова КМУ №1078, Порядок №1078 відповідно) з урахуванням сплачених сум;

- зобов`язати УПФ здійснити перерахунок та виплатити йому індексацію пенсії, починаючи з грудня 2003 року на підставі Закону №1282-XII та Постанови КМУ №1078 з урахуванням сплачених сум (далі - спірний перерахунок пенсії).

2. Обґрунтовуючи вимоги позовної заяви ОСОБА_1 зазначав, що починаючи з грудня 2003 року його пенсія індексувалася відповідно до вимог Закону №1282-XII та Постанови КМУ №1078, однак УПФ, при нарахуванні індексації, її недонараховує, призупиняє її виплату, зменшує в декілька разів проти попереднього місяця, відраховує раніше нараховану індексацію із пенсії у вигляді соціальних виплат, які є складовими загальної пенсії.

3. Позивач зазначав, що таким чином пенсійний фонд перешкоджає реалізації конституційного права пенсіонера на отримання належних йому виплат відповідно до судових рішень, які ухвалюються іменем України і відповідно до статті 124 Конституції України є обов`язковими до виконання на всій території України.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Постановою Ватутінського міського суду Черкаської області від 22.12.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016, у задоволенні позову відмовлено.

5. Приймаючи таку постанову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що оскільки з грудня 2013 року збільшився розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, а згідно з офіційними даними Держстандарту індекс інфляції у березні - квітні перевищував поріг індексації, то УПФ правомірно проводив індексацію пенсії позивача з травня 2014 року з визначенням базового місяця індексації - грудень 2013.

6. Крім того, суди попередніх інстанцій зауважили, що розмір пенсії позивача неодноразово, а саме: у червні і серпні 2012 року; у серпні 2013 року, збільшувався внаслідок перерахунку пенсійної виплати на підставі судових рішень та відповідно до статей 51, 39 Закону України від 28.02.1991 №796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон №796-XII), статті 6 Закону України від 18.11.2004 №2195-IV "Про соціальний захист дітей війни" (далі - Закон №2195-IV).

7. Згідно з позицією судів попередніх інстанцій, оскільки статтею 63 Закону №796-XII і статтею 7 Закону №2195-IV встановлено, що фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією вказаних актів законодавства, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, а також враховуючи приписи статей 72, 73 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV), якими визначено, що кошти Пенсійного фонду не включаються до складу Державного бюджету України і не можуть бути використані на інші цілі ніж виплата пенсій та надання соціальних послуг, передбачених цим Законом, то й проведення індексації додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, віднесеним до категорій 2, 3, 4, і підвищення пенсії як дитині війни за кошти ПФУ не передбачено.

8. Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку і про те, що на спірні правовідносини не розповсюджуються приписи абзацу дев`ятого пункту 5 Порядку №1078, яким встановлено, що у разі коли в результаті перерахунку пенсій за рішеннями судів, які набрали законної сили, виплати перерахованих сум до пенсії фактично не здійснені і строки їх виплати не визначені, базовий місяць для визначення індексації пенсій не змінюється.

9. Такий висновок судів попередніх інстанцій ґрунтується на тому, що вищевказані положення законодавства введено в дію у січні 2014 року, тоді як перерахунок пенсії позивача на підставі судових рішень здійснювався у червні і серпні 2012 року, а також у серпні 2013 року, тобто до внесення цих змін у законодавство.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

10. Не погоджуючись із вищенаведеними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати і ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, ОСОБА_1 перебуває на обліку в УПФ з 01.11.1996 та йому призначено пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу".

12. 22.07.2015 позивач звернувся з заявою до УПФ у якій просив: негайно нарахувати та здійснити перерахунок індексації наростаючим підсумком, починаючи з грудня 2003 року по даний час на підставі Закону №1282-XII та постанови КМУ №1078; надати розрахунок нарахованої та виплаченої індексації за весь період, починаючи з грудня 2003 року по даний час з розбивкою по місяцях та вказати, який місяць зазначено як базовий для розрахунку сум індексації; надати копії всіх розпоряджень керівника Звенигородського Пенсійного фонду, які стосуються нарахування, призупинення та утримання з моєї пенсії раніше нарахованої індексації.

13. УПФ 05.08.2015 на адресу ОСОБА_1 направило лист №2607/02, в якому повідомило, що роз`яснення по сумах індексації пенсії на неодноразові звернення були надані позивачу листами УПФ України в Звенигородському районі від 22.10.2010, від 19.09.2012, від 16.11.2012, від 14.01.2013, від 14.03.2013, від 08.05.2014 та надало розрахунок нарахованої та виплаченої суми індексації починаючи з грудня 2003 року по даний час.

14. Перерахунок пенсії проведено не було.

15. Під час судового розгляду справи також встановлено, що відповідач на виконання постанови ВП №31867801 від 23.03.2012 головного державного виконавця Головного управління юстиції в Черкаській області про виконання виконавчого листа Звенигородського районного суду Черкаської області від 22.12.2011 № 2-а-3159/11 та постанови ВП № 31863943 від 23.03.2012 головного державного виконавця Головного управління юстиції в Черкаській області від 05.03.2012 №2-а-3158/11 проведено перерахунок пенсії позивача в червні 2012 року, відповідно вимог статті 6 Закону №2195-IV за період з 28.08.2010 по 07.04.2011 та згідно статей 51, 39 Закону №796-XII за період з 14.09.2010 по 05.04.2011, доплата становить 7421,54 гривень.

16. Крім цього, на виконання постанови Вищого адміністративного суду України по справі К-10806/10 відповідачем проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1 в серпні 2012 року, відповідно до вимог статті 6 Закону №2195-IV за період з 09.07.2007 по 31.12.2007, з 22.05.2008 по 27.08.2010, з 08.04.2011 по 22.07.2011 та згідно з статтею 51 Закону №796-XII за період з 31.03.2005 по 13.09.2010 з 06.04.2011 по 22.07.2011, доплата по перерахунку становить - 7524,25 гривень.

17. Також, на виконання постанови ВП №28744791 від 05.07.2013 головного державного виконавця Головного управління юстиції в Черкаській області про виконання виконавчого листа Звенигородського районного суду Черкаської області від 28.12.2011 №2-а-7872/11 проведено перерахунок пенсії позивача в серпні 2013 року, відповідно статті 39 Закону №796-XII за період з 12.06.2011 по 22.07.2011, доплата становить 1282,30 гривень.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

18. Вимоги касаційної скарги обґрунтовані тим, що суд першої інстанції розглянув справу без урахування доказів, наданих позивачем, а висновки суду не узгоджуються з вимогами законодавства, яким урегульовані спірні правовідносини, і не відповідають фактичним обставинам справи. При цьому, скаржник наполягає, що суди попередніх інстанцій, розглядаючи дану справу, не з`ясували у повному обсязі усіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору, а також було застосовано норми законодавства, які у даному конкретному випадку не підлягали застосуванню.

19. Скаржник зазначає, що його пенсія, призначена як державному службовцю, підвищувалась постановами Кабінету Міністрів України шість разів, а саме: 01.09.2003, 01.11.2004, 01.01.2005, 01.04.2006, 01.05.2007, 01.02.2008, й після цих дат підвищення пенсії не відбувалось. Поряд із цим скаржник вказує, що загальний розмір його грошового доходу змінювався лише за рахунок додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю (статті 39, 51 Закону №796-XII) і підвищення до пенсії як дитині війни (стаття 6 Закону №2195-IV), а тому вважає, що визначення базовими для проведення індексації інших місяців, на думку позивача, є протиправним.

20. Оскільки, як вважає позивач, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову й апеляційний суд допущених порушень норм матеріального і процесуального права не виправив, скаржник наголошує на незаконності та необґрунтованості оскаржуваних судових рішень, які, як наслідок, підлягають скасуванню.

21. У запереченнях на касаційну скаргу УПФ висловлює незгоду з доводами та вимогами скаржника й вважає, що суди попередніх інстанцій, вирішуючи цей спір, повно і всебічно з`ясували обставини справи і не допустили порушень норм процесуального права, правильно застосували норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини.

22. Відповідач наполягає на тому, що індексація пенсії проводилась ним у відповідності з вимогами Закону №1282-XII та постанови КМУ №1078, а отже погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення даного позову.

23. У зв`язку з наведеним, УПФ просить відмовити у задоволенні касаційної скарги позивача і залишити оскаржувані судові рішення без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон №1282-XII.

26. За змістом абзаців першого, другого частини першої статті 2 вищевказаного Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії.

27. Частиною п`ятою цієї ж статті визначено, що Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

28. Індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях (стаття 3 Закону №1282-XII).

29. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-XII згідно з приписами частин першої - четвертої якої індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

30. Питання, пов`язані з джерелами коштів на проведення індексації грошових доходів населення, унормовані статтею 5 Закону №1282-XII, відповідно до частини четвертої якої індексація пенсій, інших виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, інших видів соціальної допомоги проводиться відповідно за рахунок Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, за рахунок коштів Державного бюджету України.

31. Крім того, у відповідності з положеннями частин першої, другої статті 9 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення здійснюється за місцем їх отримання за рахунок відповідних коштів.

32. У разі коли дохід, що виплачується одним підприємством, установою, організацією, формується з різних джерел, сума додаткового доходу від індексації виплачується за рахунок кожного джерела пропорційно його частці в загальному доході.

33. Своєю чергою, згідно з статтею 6 Закону №1282-XII у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

34. На виконання вищезазначеної правової норми Закону №1282-XII Урядом України затверджено Порядок №1078, який, відповідно до пункту 1 цього Порядку, визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

35. Абзацами першим, другим пункту 2 Порядку №1078 встановлено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, в тому числі, пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії.

36. Згідно з приписами абзаців першого, третього, п`ятого пункту 4 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

37. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачуються замість пенсії, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника.

Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

38. Поряд із цим, як визначено у пункті 5 Порядку №1078, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків (речення, включене до абзацу першого пункту 5 відповідно до змін, внесених згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2014 №36). Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

У разі коли підвищення розмірів мінімальних соціальних гарантій, зазначених в абзаці першому цього пункту, не супроводжується зростанням грошових доходів громадян, передбачених пунктом 2 цього Порядку, грошові доходи індексуються на загальних підставах відповідно до пунктів 1 1 і 4 цього Порядку.


................
Перейти до повного тексту