1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 805/4693/15-а

адміністративне провадження № К/9901/14177/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Корум Україна" до Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним рішення і зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Донецького окружного адміністративного суду у складі судді Голошивця І.О. від 17.12.2015 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Чебанова О.О., Сіваченка І.В., Шишова О.О. від 02.03.2016,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2015 року Приватне акціонерне товариство "Корум Україна" (далі - ПрАТ "Корум Україна", Товариство, позивач) звернулося з позовом до Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Виконавча дирекція Фонду, відповідач), у якому просило:

- визнати нечинним рішення відповідача від 17.03.2015 №3.2-29-550 щодо відмови у сплаті соціальних виплат працівникам ПрАТ "Корум Україна" (далі - спірне рішення);

- зобов`язати відповідача виконати не вчинені дії щодо сплати соціальних виплат працівникам ПрАТ "Корум Україна".

2. У позові наводились аргументи про те, що підприємство переїхало з місця своєї реєстрації та наразі здійснює свою господарську діяльність у м. Кривий Ріг. За даними реєстру страхувальників позивач перебуває на обліку в якості страхувальника у відповідача. Позивачем було направлено на адресу відповідача належним чином оформлені заяви - розрахунки фінансування матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду на загальну суму 206194,39 гривень.

3. Однак, у період з 20.07.2014 і по час подання даного позову працівники ПрАТ "Корум Україна" не отримали від фонду соціального страхування виплат по лікарняним листам, хоча, підприємство в цей період надавало податкову звітність до податкового органу та сплачувало єдиний соціальний внесок, частина якого перераховується згідно законодавства до бюджету відповідача для фінансування соціальних виплат.

4. За результатами розгляду поданих позивачем заяв-розрахунків відповідач прийняв рішення, яким відмовив у вчиненні дій щодо виплати працівникам Товариства заборгованості по лікарняним листам у зв`язку з тим, що особи, які переміщувалися з тимчасово окупованої території та районів проведення АТО, можуть звернутися за призначенням матеріального забезпечення до робочого органу Фонду за новим місцем проживання.

5. Позивач вважає, що така відмова відповідача у здійсненні виплат є протиправною і не ґрунтується на вимогах закону.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

6. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 17.12.2015, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 02.03.2016, позов задоволено частково. зобов`язано Центральну міжрайонну виконавчу дирекцію Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування приватного акціонерного товариства "Корум Україна" матеріальним забезпеченням по соціальним страховим виплатам працівникам ПрАТ "Корум Україна" за заявами-розрахунками в сумі 143 385 (сто сорок три тисячі триста вісімдесят п`ять) гривень 64 коп. В решті позовних вимог відмовлено.

7. Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що оскільки позивач здійснює свою господарську діяльність на території, підконтрольній українській владі, й у порядку, встановленому законодавством, звернувся до Фонду із вимогами про сплату матеріального забезпечення за місцем обліку, належним чином оформивши відповідні заявки-розрахунки, у відповідача не виникло заснованих на законі правових підстав для відмови у здійсненні фінансування виплат у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю працівників.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями відповідач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати і відмовити у позові повністю.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, приватне акціонерне товариство "Корум Україна" (зареєстровано за номером ЄДРПОУ 25332714) переїхало з місця своєї реєстрації та наразі здійснює господарську діяльність за адресою: 50057, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Заводська 1 (Жовтневий район), за договором суборенди КЗГО/24-15А від 01.01.2015, є платником податків у бюджет України, що підтверджується Витягом з реєстру платників податку.

10. Листом № 221 від 14.02.2015 приватне акціонерне товариство "Корум Україна" завернулось до Центральної міжрайонної виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з проханням виплатити допомогу з тимчасової втрати працездатності працівникам компанії в розмірі 174 616,01 гривень.

11. У листі позивач зазначив, що відповідні заявки-розрахунки були надані в Калінінську міжрайонну виконавчу дирекцію Донецького відділення Фонду, але Фондом вони профінансовані не були.

12. Виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 17.03.2015 у відповідь на лист приватного акціонерного товариства "Корум Україна" зазначено, що позивача не зареєстровано на підконтрольній території, а тому працівники підприємства не можуть отримати заборгованість по лікарняним листам, для виплати працівникам позивача заборгованості по лікарняним листам працівникам необхідно звернутися за призначення матеріального забезпечення до робочого органу Фонду за новим місцем їх проживання (реєстрації, як внутрішньо переміщеної особи).

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

13. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, відповідач посилається на те, що позивач зареєстрований на території проведення антитерористичної операції і реєстрація зміни місцезнаходження ПрАТ "Корум Україна" у встановленому законом порядку не проведена.

14. Тому, на переконання скаржника, відсутні визначені законодавством підстави здійснення фінансування страхувальника для надання матеріального забезпечення.

15. Виконавча дирекція Фонду також посилається на те, що на час виникнення спірних правовідносин законодавством не визначено механізм фінансування страхувальників, місцезнаходженням яких, є населений пункт, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень.

16. Вищенаведене, як вважає відповідач, залишено поза увагою судів попередніх інстанцій, які, до того ж, під час судового розгляду неповно дослідили обставини справи, у зв`язку з чим ухвалені ними судові рішення є незаконними та необґрунтованими.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Спірні правовідносини врегульовані Законом України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 №26 (далі - Закон №1105-XIV, Порядок №26 відповідно, у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

19. Статтею 3 Закону № 1105-XIV визначені принципи соціального страхування, серед яких, зокрема, обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом, а також принцип відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

20. Згідно з частиною першою статті 4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

21. Відповідно до частин першої, третьої статті 8 Закону №1105-XIV виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду, є підзвітною правлінню Фонду та провадить діяльність від імені Фонду в межах та в порядку, визначених статутом Фонду та положенням про виконавчу дирекцію Фонду, що затверджується його правлінням, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду. Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду.

22. Пунктом 1.1 Положення про відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №13, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 26.06.2001 (далі - Положення №13) передбачено, що відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в Автономній Республіці Крим, областях та містах Києві і Севастополі (далі - відділення Фонду) та його робочі органи створюються відповідно до пункту 5 статті 10 Закону України від 18.01.2001 №2240-III "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" (далі - Закон № 2240-III). Абзацом 3 пункту 1.4 Положення №13 встановлено, що робочі органи відділень Фонду у районах та містах республіканського /Автономної Республіки Крим/ та обласного значення входять до структури органів Фонду.

23. Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 9 Закону №1105-XIV основними завданнями Фонду та його робочих органів є реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону, а згідно пункту 1 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV - здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном.


................
Перейти до повного тексту