ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 500/1569/15
адміністративні провадження №К/9901/9726/18, №К/9901/9728/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку справу за позовом Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії до виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради Одеської області, Комунального підприємства "Ізмаїльське міжміське бюро технічної інвентаризації", треті особи: Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Український гідрометеорологічний центр, державна установа "Держгідрографія", про визнання незаконними, скасування рішень та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно, за касаційними скаргами виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, Комунального підприємства "Ізмаїльське міжміське бюро технічної інвентаризації" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Яковлєва О.В., Бойка О.В., Танасогло Т.М. від 05.07.2016 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Яковлєва О.В., Бойка О.В., Танасогло Т.М. від 08.07.2016,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У березні 2015 року Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія (далі - Обсерваторія, позивач) звернулася з позовом до виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області, фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради Одеської області, Комунального підприємства "Ізмаїльське міжміське бюро технічної інвентаризації" (далі - Виконком, Фонд, КП "Ізмаїльське МБТІ" відповідно, відповідачі), треті особи: Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Український гідрометеорологічний центр, державна установа "Держгідрографія" (далі - ДСНС, Укргідрометцентр, ДУ "Держгідрографія"), у якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:
- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 01.03.2001 за № 205;
- визнати незаконним та скасувати свідоцтво про право комунальної власності від 22.06.2005 за № 273;
- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 12.06.2015 за № 461 (далі - спірні рішення, свідоцтво).
2. В обґрунтуванні позову наводились аргументи про те, що Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія є бюджетною неприбутковою організацією, що належить до сфери управління ДСНС та безпосередньо підпорядковується Укргідрометцентру. На даний час Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія є юридичною особою, балансоутримувачем державного майна, в тому числі частини адміністративної будівлі розташованої за адресою: м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, б.36, загальною площею 336,9 кв.м.
3. Позивач також зазначав, що Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія була створена 16.09.1960 на підставі наказу начальника Головного управління Гідрометеорологічної служби при Раді Міністрів СРСР від 06.07.1960 №122 та наказу начальника Управління Гідрометеорологічної служби Української РСР від 07.09.1960 № 212. Для розміщення новоствореної організації, спільним наказом Головнокомандуючого військово-морського флоту СРСР та начальника Головного Управління гідрометслужби при Раді Міністрів СРСР від 03.09.1960 №260/160 було визначено Командувачу Чорноморським флотом - передати, а начальнику Українського управління гідрометслужби - прийняти до 01.10.1960 належні військово-морському флоту службові приміщення в місті Ізмаїлі, площею 267 кв.м. у військовому містечку №43 по вулиці Красива, 16. На виконання наказу №260/160 від 03.09.1960 командувачем Чорноморським флотом був виданий наказ від 17.09.1960 за № 149, а в свою чергу актом від 04.10.1960 зафіксовано факт передачі Дунайській гідрометеорологічній обсерваторії службових приміщень другого поверху будівлі №1 у військовому містечку №43 по вулиці Красивій, 14 площею 177,8 кв.м., і при цьому Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія недоотримала біля 92 кв.м. від площі, яка була зазначена у вищевказаному наказі №260/160 від 03.09.1960 і з невідомих причин вказана площа так і не була передана.
4. Зважаючи на викладене, позивач наголошував, що починаючи з жовтня 1960 року і по теперішній час Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія безперервно володіє і розпоряджається частиною будинку по вул. Героїв Сталінграду, б.36, який до 1965 року мав адресу: м. Ізмаїл, вул. Красива, 14. За минулий 55-річний період в адміністративній будівлі по вул. Героїв Сталінграду, б.36 були зроблені значні невідʼємні поліпшення цього нерухомого майна.
5. Позов мотивовано й тим, що оскільки загальна площа приміщень першого поверху адміністративної будівлі по вул. Героїв Сталінграду, б.36 складає 239,3 кв.м., то частина цих приміщень, яка перебуває в державній власності, передана в комунальну власність безпідставно та незаконно. При цьому, на переконання позивача, підставою для прийняття такого рішення була помилкова інформація про те, що ця будівля в минулому мала адресу вул. Красива, 16, яку дійсно рішенням виконкому Ізмаїльської міськради від 13.12.1949 року за № 839 було взято на баланс міськжилуправління м. Ізмаїла. Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія багаторазово зверталась до керівництва м. Ізмаїла з проханням виправити помилку, якої припустилися понад 15 років тому, з наданням копій архівних документів, які підтверджують, що будівля по вул. Героїв Сталінграду, б.36 раніше мала адресу вул. Красива, б.14, а тому ніколи не входила в перелік обʼєктів комунальної власності. Позитивної відповіді на усі звернення позивачем отримано не було.
6. Окрім цього, у позовній заяві позивач, посилаючись на приписи статті 4 Закону України від 03.03.1998 №147/98-ВР "Про передачу обʼєктів права державної та комунальної власності" та пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 №311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)", якою затверджено Перелік державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), зазначає, що у вищевказаному Переліку не зазначено про нерухоме майно - будівлю по вул. Героїв Сталінграду, 36 в м. Ізмаїлі Одеської області.
7. Спираючись на такі доводи і обставини, Обсерваторія висловлювала позицію про те, що у Виконкому не виникло заснованих на законі правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення від 12.06.2015 №461. На переконання позивача цей висновок випливає також з того, що спірна адміністративна будівля є обʼєктом державної власності, перебуває на балансі Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії й не передавалась до комунальної власності Кабінетом Міністрів України на підставі відповідного рішення, прийнятого в порядку статті 4 Закону №147/98-ВР.
8. Оскільки у спірна будівля перебуває у державній власності та не передавалась у власність комунальну, позивач вважає, що у Виконкому були відсутні законні підстави для передачі частини спірної нежитлової будівлі на баланс КП "Ізмаїльське МБТІ".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
9. Ухвалою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 11.12.2015, залишеною без змін ухвалами Одеського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2016, Вищого адміністративного суду України від 15.12.2016, залишено без розгляду позов Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії в частині вимог про скасування рішення виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 01.03.2001 №205 та свідоцтва про право комунальної власності від 22.06.2005 №273.
10. Постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 19.05.2016 у задоволенні позову відмовлено.
11. Приймаючи таку постанову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено ті обставини, на яких ґрунтуються вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення Виконкому №461, оскільки з Єдиного реєстру обʼєктів державної власності щодо нерухомого державного майна вбачається, що Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія є балансоутримувачем державного майна, в тому числі частини адміністративної будівлі, розташованої за адресою: м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, б.36, загальною площею 336,9 кв.м., але в судовому засіданні не надано відповідних доказів, що оскаржуваним рішенням були передані приміщення, балансоутримувачем яких є саме Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія.
12. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 судове рішення суду першої інстанції скасовано, а позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Виконкому №461. В решті позову відмовлено.
13. Висновки апеляційного суду обґрунтовані тим, що предметом спору у даній справі є визначення правомірності прийнятого Виконкомом рішення, як рішення субʼєкта владних повноважень, яким визнано нечинним рішення цього ж органу від 30.01.2015 №58 та змінено рішення Виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 23.01.2015 №28, яким, в свою чергу, передано на баланс КП "Ізмаїльське МБТІ" нежиле приміщення, за адресою: м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, 36.
14. Тому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що даний спір належить розглядати саме в порядку адміністративного судочинства, оскільки такий виник з публічно-правових відносин та за участю субʼєкта владних повноважень, який, в межах наданих йому законом повноважень, реалізовував свої управлінські функції і його рішення оскаржується позивачем.
15. Переглядаючи справу, апеляційний суд врахував, що позивачем заявлено вимогу про визнання протиправним та скасування рішення Виконкому №461, проте в даному випадку права позивача порушенні саме рішенням Виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 23.01.2015 №28, а не рішеннями про внесення змін до нього. За неведеного, за висновком колегії суддів, для належного захисту порушених прав позивача, необхідно вийти за межі його позовних вимог та скасувати вказане рішення.
16. Поряд із цим, задовольняючи позов суд врахував, що, як встановлено судовим розглядом справи, починаючи з 2005 року Ізмаїльській міській раді надходили пропозиції щодо урегулювання у позасудовому порядку спору про право власності на спірний обʼєкт нерухомості. При цьому, про наявність такого спору та конфлікту місцевого і державного інтересів стосовно права володіння спірним майном, станом на момент прийняття рішення від 23.01.2015 №28, був обізнаний Виконком.
17. Водночас, відповідач, приймаючи спірне рішення, вищенаведені обставини до уваги не взяв і не врахував наслідки прийняття такого рішення, які могли спричинити порушення прав позивача, як балансоутримувача спірного майна, а також прав держави щодо розпорядження належним майном.
18. У звʼязку з викладеним, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що рішення Виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 23.01.2015 №28 прийняте без урахування інтересів та прав всіх учасників спірних правовідносин, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
19. Також, колегія суддів зазначила, що для повного вирішення спірних правовідносин, сторонам у справі необхідно визначити право власності на спірний обʼєкт нерухомості у судовому порядку.
20. В подальшому, ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2016 виправлено описку, допущену в резолютивній частині постанови цього ж суду від 05.07.2016, а саме - вказані вірні реквізити оскаржуваного рішення Виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради, замість "№461 від 12.06.2015", вказано "№28 від 23.01.2015".
21. У мотивувальній частині ухвали від 08.07.2016 суд апеляційної інстанції навів мотиви про те, що у постанові Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 допущено описку, яка підлягає виправленню судом з власної ініціативи на підставі статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Суд також зауважив, що допущена описка є технічною, а її виправлення не впливає на зміст судового рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
22. Не погоджуючись з постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016, відповідачі - виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради Одеської області і Комунальне підприємство "Ізмаїльське міжміське бюро технічної інвентаризації" подали касаційні скарги, в яких, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просять прийняту ним постанову скасувати, а судове рішення суду першої інстанції залишити в силі.
23. У касаційній скарзі КП "Ізмаїльське МБТІ", окрім іншого, порушується питання про скасування ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2016, якою виправлено описку у постанові цього ж суду від 05.07.2016, оскільки, як стверджує скаржник, при постановленні такої ухвали судом апеляційної інстанції було порушено норми процесуального права.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
24. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що як вбачається з Єдиного реєстру обʼєктів державної власності щодо нерухомого державного майна за місцезнаходженням: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, б. 36, яке перебуває на балансі Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії, площа обʼєкту складає 336,9 кв.м., яка складається з частини адміністративної будівлі, чотирьох господарських сараїв, двох гаражів, частини підвального приміщення, прохідної та кіоска для відбору проб повітря.
25. Згідно письмової відповіді Фонду державного майна від 15.07.2015 №10-25-12678 підставою для включення та внесення змін до реєстру є надходження від субʼєктів управління до Фонду інформації про обʼєкти державної власності. В реєстрі обліковується нерухоме державне майно (10 обʼєктів) за місцезнаходженням: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, 36, яке перебуває на балансі Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії, код за ЄДРПОУ: 23209398; субʼєкт управління: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
26. Суди також встановили, що рішенням виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради №205 від 01.03.2001 оформлено право власності за міською громадою на обʼєкт нерухомості - домоволодіння № 36 по вул. Героїв Сталінграда.
27. На підставі зазначеного рішення було видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 22.06.2005 за №273, яким зареєстровано право власності на адміністративну будівлю загальною площею 886,1 кв.м., розташовану за адресою: м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграда, б.36, за міською громадою в особі Ізмаїльської міської ради.
28. 23.01.2015 виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради було прийнято рішення "Про безкоштовну передачу на баланс нежитлових приміщень" №28, яким було вирішено наступне: Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради передати на баланс (без права повного господарського відання та без права володіння та розпорядження) комунальному підприємству "Ізмаїльське міжміське бюро технічної інвентаризації" нежитлові приміщення, розташовані за адресою: м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, б.36, загальною площею 292,15 кв.м, першочерговою вартістю 48617 гривень, що складається з: літ. "А", прим. №1, 2, 3, 7-15, площею 202,7 кв. м; підвальні приміщення № ІХ, VІІ - 44,0 кв. м, 1/2 частину прим. І, ІІ, ХV - 9,65 кв. м; склад літ. "Г" - 35,8 кв.м.
29. 30.01.2015, у звʼязку з виявленою помилкою в частині номерів переданих приміщень першого поверху виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради за №58 до рішення виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради №28 від 23.01.2015 "Про безкоштовну передачу на баланс нежитлових приміщень" було внесено наступні зміни: викласти пункт 1 в наступній редакції: Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради передати на баланс (без права повного господарського відання та без права володіння та розпорядження) комунальному підприємству "Ізмаїльське міжміське бюро технічної інвентаризації" нежитлові приміщення, розташовані за адресою: м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, б.36, загальною площею 292,15 кв.м, першочерговою вартістю 48617 гривень, що складається з: літ. "А", прим. №1,2,3,7-18, площею 202,7 кв. м; підвальні приміщення № ІХ, VІІ - 44,0 кв.м, 1/2 частину прим. І, ІІ, ХV - 9,65 кв.м; склад літ. "Г" - 35,8 кв.м. (замість приміщення №15 - приміщення №18).
30. В подальшому, 12.06.2015 виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради було прийнято рішення №461 щодо внесення змін до рішення №28 від 23.01.2015 в частині нумерації переданих підвальних приміщень та їх площі.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
31. Касаційні скарги КП "Ізмаїльське МБТІ" і виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області мотивовані тим, що право власності на спірну будівлю зареєстроване за територіальною громадою міста і це підтверджено у ході судового розгляду справи, а тому суд апеляційної інстанції, скасувавши спірне рішення від 23.01.2015 №28, фактично позбавив Ізмаїльську міську раду права розпоряджатися своїм майном на власний розсуд та вчиняти щодо такого майна дії з надання його у користування, втрутився у право власності територіальної громади.