ПОСТАНОВА
Іменем України
21 вересня 2020 року
м.Київ
справа №520/2990/19
провадження №К/9901/20735/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.04.2019 (суддя Бабаєв А.І.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2019 (головуючий суддя Калиновський В.А., судді Кононенко З.О., Мельнікова Л.В.)
у справі № 520/2990/19
за позовом ОСОБА_1
до Харківського обласного військового комісаріату
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. У березні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив суд:
- визнати бездіяльність Харківського обласного військового комісаріату яка полягає у не включенні в довідку від 18.03.2018 № ФХ114285 відомостей про додаткові види грошового забезпечення та не виготовленні та не направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсій з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення на підставі ст.ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", за формою передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, протиправною;
- зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення що враховується для перерахунку його пенсії станом на 01.03.2018 у відповідності з Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з повною інформацією за формою передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі ст. ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, на підставі п. 5, п.п. 1 постанови КМУ від 30.08.2017 №704), надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), премії (у розмірі 10% посадового окладу, на підставі п. 5, п.п. 2 постанови КМУ від 30.08.2017 №704).
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.04.2019 у справі №520/2990/19, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2019, у задоволенні позову відмовлено.
3. ОСОБА_1 з вищевказаними судовими рішеннями не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, із посиланням на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.04.2019 і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2019 у справі №520/2990/19 та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
4. 26.02.2020 до Верховного Суду надійшли письмові пояснення від позивача.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
6. Враховуючи положення постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 та постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 Харківським обласним військовим комісаріатом направлено довідку про розмір грошового забезпечення від 18.03.2018 №ФХ114285 для перерахунку пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області. Грошове забезпечення позивача відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 станом на 01.03.2018 включає: посадовий оклад в розмірі 3520,00 грн., оклад за військовим званням 1410,00 грн., надбавка за вислугу років (50 %) в розмірі 2465,00 грн., всього 7395,00 грн.
7. 25.03.2019 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Харківського обласного військового комісаріату та просив скласти та направити до Головного управлення Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 01.03.2018 у відповідності з Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з повною інформацією, за формою передбаченою Додатком №2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі ст. ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" із зазначенням відомостей про премію (в розмірі 10% посадового окладу), надбавку за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років), надбавку за роботу в умовах режимних обмежень (в розмірі 10% посадового окладу). Також, просив надати відповідь за результатами розгляду цієї заяви у строк та спосіб визначений законодавством України.
8. Як зазначено позивачем, відповідач під час особистого прийому відмовився складати зазначену довідку.
9. Не погодившись із тим, що відповідачем не виготовлено нову довідку про розмір грошового забезпечення, яка б включала додаткові види грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Відмовляючи у задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанції зазначили, що в поданій Харківським обласним військовим комісаріатом довідці від 18.03.2018 №ФХ114285 зазначені усі види грошового забезпечення, передбачені п. 5 Порядку №45 та п. 1 Постанови № 103, а тому у спірних правовідносинах відсутні ознаки порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод та законних інтересів позивача.
11. Суди попередніх інстанцій також зазначили, що п. 1 та 2 постанови КМУ № 103 на час видачі відповідачем довідки від 18.03.2018 №ФХ114285 були чинними, не були визнані неконституційною та підлягали застосуванню до спірних правовідносин. Визнання нечинними в подальшому п. 1, 2 постанови №103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, не може мати наслідком визнання протиправними дій Харківського обласного військового комісаріату щодо видачі довідки для перерахунку пенсії, які були вчинені відповідачем до визнання нечинною постанови КМУ № 103.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. У своїй касаційній скарзі та письмових поясненнях позивач наголошує, що оскільки ст. 13, 43, ч. 4 ст. 63 та ч. 3 ст. 11 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" набрали чинності раніше ніж Постанови №103 та зміни до п. 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45, то пріоритет у застосуванні має надаватися нормативним актам вищої юридичної сили.
13. Скаржник відзначає, що порушення прав та інтересів позивача відбулося саме з моменту виготовлення довідки Харківським обласним військовим комісаріатом і наразі продовжується у вигляді протиправної бездіяльності, оскільки відповідач керувався п. 1, 2 Постанови №103 та змінами до п. 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45 які суперечили нормативним актам вищої юридичної сили.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.
15. Статтею 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
16. Згідно із ч. 2 ст. 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч. 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ).
17. У ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
18. Процитована норма ст. 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
19. Такий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18 та від 17.12.2019 у зразковій справі №160/8324/19.
20. Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.
21. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
22. Згідно із п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 перерахунок раніше призначених згідно із Законом "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.