ПОСТАНОВА
Іменем України
21 вересня 2020 року
м.Київ
справа №520/3499/19
провадження №К/9901/22708/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 (суддя Мар`єнко Л.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2019 (головуючий суддя Перцова Т.С., судді Чалий І.С., Жигилій С.П.)
у справі № 520/3499/19
за позовом ОСОБА_1
до Харківського обласного військового комісаріату
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. У квітні 2019 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1 ), звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Харківського обласного військового комісаріату, в якому просить суд :
- визнати протиправною бездіяльність Харківського обласного військового комісаріату яка полягає у невключенні в довідку від 14.03.2018 № ФХ111550 відомостей про додаткові види грошового забезпечення та невиготовленні та ненаправленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій ОСОБА_1 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення на підставі ст.ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-12, за формою передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні передбачених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704;
- зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.03.2018 у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з повного інформацією, за формою, передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі ст. ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-12 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, на підставі п. 5, п.п. 1 постанови КМУ від 30.08.2017 №704); надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), премії (у розмірі 90% посадового окладу, на підставі п. 5, п.п. 2 постанови КМУ від 30.08.2017 №704).
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 у справі №520/3499/19, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2019, у задоволенні позову відмовлено.
3. ОСОБА_1 з вищевказаними судовими рішеннями не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, із посиланням на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.05.2019 і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2019 у справі №520/3499/19 та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області (далі по тексту - ГУ ПФУ в Харківській області) та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених військової служби, та деяких інших осіб".
5. Як вбачається з матеріалів справи, ГУ ПФУ в Харківській області з 01.01.2018 зроблено перерахунок пенсії на підставі довідки Харківського обласного військового комісаріату від 14.03.2018 № ФХ111550.
6. Зі змісту вказаної довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 вбачається, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103, (далі по тексту - постанова № 103) розмір посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою, за нормами, чинними на 01.03.2018, за посадою доцент кафедри ХІ ВПС, становить: посадовий оклад - 7890 грн, оклад за військовим званням (полковник) - 1480 грн, надбавка за вислугу років (50%) - 4685 грн, всього 14055 грн (а.с.13).
7. 08.04.2019 ОСОБА_1 звернувся до Харківського обласного військового комісаріату із заявою, в якій просив скласти та направити до ГУ ПФУ в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.03.2018 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704, з повною інформацією за формою, передбаченою Додатком 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі ст.ст. 43, 8, 10 та 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, на підставі пп.1 п. 5 постанови КМУ від 30.08.2017 №704); надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), премії (у розмірі 90% посадового окладу, на підставі пп.2 п. 5 постанови КМУ від 30.08.2017 №704).
8. Не отримавши відповіді на своє звернення від 08.04.2019, позивач в той же день звернувся до суду з відповідним позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Відмовляючи у задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанції зазначили, що у довідці від 14.03.2018 № ФХ111550 Харківським обласним військовим комісаріатом зазначені усі види грошового забезпечення, передбачені п. 5 Порядку від 13.02.2008 року №45 та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103. Оскільки постановою №103 на час перерахунку пенсії не передбачалось врахування надбавки за особливості проходження служби, за роботу в умовах режимних обмежень та премії до розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсії, останні правомірно не були включені відповідачем до довідки про розмір грошового забезпечення.
10. Крім того, за висновком суду першої інстанції, Харківський обласний військовий комісаріат, у спірних відносинах виконав вимоги Порядку № 45, надіславши довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 за запитуваним списком ГУ ПФУ в Харківській області, а тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача скласти та надіслати до ГУ ПФУ в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача.
11. Суд апеляційної інстанції також зазначив, що п. 1 та 2 постанови КМУ № 103 на час видачі відповідачем довідки від 14.03.2018 № ФХ111550 були чинними, не були визнані неконституційною та підлягали застосуванню до спірних правовідносин. Визнання нечинними в подальшому п. 1, 2 постанови №103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, не може мати наслідком визнання протиправними дій Харківського обласного військового комісаріату щодо видачі довідки для перерахунку пенсії, які були вчинені відповідачем до визнання нечинною постанови КМУ № 103.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. У своїй касаційній скарзі позивач наголошує, що оскільки ст. 13, 43, ч. 4 ст. 63 та ч. 3 ст. 11 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" набрали чинності раніше ніж Постанови №103 та зміни до п. 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45, то пріоритет у застосуванні має надаватися нормативним актам вищої юридичної сили.
13. Скаржник відзначає, що порушення прав та інтересів позивача відбулося саме з моменту виготовлення довідки Харківським обласним військовим комісаріатом і наразі продовжується у вигляді протиправної бездіяльності, оскільки відповідач керувався п. 1, 2 Постанови №103 та змінами до п. 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45 які суперечили нормативним актам вищої юридичної сили.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.
15. Статтею 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
16. Згідно із ч. 2 ст. 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч. 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ).
17. У ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
18. Процитована норма ст. 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
19. Такий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18 та від 17.12.2019 у зразковій справі №160/8324/19.
20. Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.
21. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
22. Згідно із п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 перерахунок раніше призначених згідно із Законом "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.