1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



15 вересня 2020 року

Київ

справа №9901/131/19

адміністративне провадження №П/9901/131/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Кашпур О. В., Радишевської О. Р., Уханенка С. А.,

за участі:

секретаря судового засідання Лещенко Т. П.,

представника позивача Муравйова О. В.,



розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

1. У березні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія) з двома вимогами:

1.1 визнати протиправними дії ВККС щодо передання досьє кандидата на зайняття вакантної посади судді Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 до Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ) 13 грудня 2018 року;

1.2 визнати незаконним і скасувати рішення ВККС від 04 січня 2019 року № 4/зп-19 (далі - Рішення), яким затверджено зміни до Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (далі - Регламент).

2. Ухвалою від 01 квітня 2019 року суд відкрив провадження у справі за вказаним позовом і призначив її до розгляду за правилами загального позовного провадження.

3. У підготовчому засіданні по цій справі, яке відбулося 01 листопада 2019 року, представник позивача просив залишити без розгляду позовні вимоги в частині оскарження дій ВККС щодо передання досьє кандидата на зайняття вакантної посади судді Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 до Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ) 13 грудня 2018 року.

4. Ухвалою від 01 листопада 2019 року суд задовольнив заявлене клопотання представника позивача. Отож, предметом розгляду в цій справі є тільки Рішення, яким ВККС затвердила зміни до свого Регламенту.

5. Позовні вимоги представник позивача підтримав з мотивів, які зазначено у позовній заяві. Зокрема, його доводи полягають в тому, що в частині восьмій статті 85 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII) визначено вичерпний перелік суб`єктів, які мають повний та безпосередній доступ до суддівського досьє/досьє кандидата на посаду судді; ГРМЕ серед цих суб`єктів не перебачено.

6. Під час конкурсу на зайняття вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду ВККС, всупереч вимог Закону № 1402-VIII, своїм Рішенням від 04 січня 2019 року внесла зміни до Регламенту (підпунктів 4.11.3.1, 4.11.3 пункту 4.11.3 розділу IV Регламенту) щодо передання суддівського досьє з ВККС до ГРМЕ. З посиланням на офіційний веб-сайт ГРМЕ позивач ствердила, що таке рішення ухвалено за погодженням з трьома членами ГРМЕ, а остання повністю підтримує внесені зміни.

7. Відтак позивач та її представник, з покликанням на пункти 7.1-7.3 Регламенту, ствердили, що позаяк участі ГРМЕ у процедурі внесення змін до Регламенту не передбачено, то з урахуванням наведеного є підстави вважати, що ухвалюючи рішення від 04 січня 2019 року № 4/зп-19 Комісія вийшла за межі своїх повноважень, частково делегувавши їх ГРМЕ.

8. ВККС подала відзив на позовну заяву, в якому, серед іншого, зазначено, що Рішення ухвалено пленарним складом на організаційному засіданні Комісії відповідно до вимог статей 92, 93, 101, пункту 16 розділу XII Закону № 1402-VIII, Закону України від 07 червня 2018 року № 2447-VIII "Про Вищий антикорупційний суд" (далі - Закон № 2447-VIII) та розділу VII Регламенту; на офіційному веб-сайті Комісії 04 січня 2019 року в розділі "Новини" було розміщено оголошення про затвердження змін до Регламенту, яке не містило будь-якої інформації щодо погодження змін до Регламенту з трьома членами ГРМЕ.

9. Відповідач пояснив, що доповнення до Регламенту Комісії згідно зі спірним Рішенням зумовлені особливостями проходження кваліфікаційного оцінювання в конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду за участі ГРМЕ і стосуються процедурних питань взаємодії ВККС і ГРМЕ щодо встановлення відповідності кандидата критеріям доброчесності (моралі, чесності, непідкупності), визначеним частиною четвертою статті 8 Закону № 2447-VIII. Внесені доповнення до Регламенту Комісії не порушують прав та законних інтересів позивача, адже Регламент не підміняє вказаного Закону і не визначає власних меж розсуду Комісії з кваліфікаційного оцінювання кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду. Навпаки, переконує відповідач, положення пункту 4.11 розділу IV Регламенту узгоджуються з положеннями Закону № 2447-VIII та відображають його зміст; підстав визнавати нечинним цей пункт немає. Позивач, взявши участь у конкурсі, погодилася з його умовами, тож могла передбачити та передбачала можливі юридичні наслідки для себе. Тобто сама участь у конкурсній процедурі гарантувала передбачуваність цих правовідносин.

10. Представник позивача подав відповідь на відзив, в якому наголосив на тому, що: частина восьма статті 85 Закону № 1402-VIII визначає вичерпний перелік суб`єктів, яким надається повний і безперешкодний доступ до суддівського досьє; на дату передання суддівського досьє позивача ГРМЕ (13 грудня 2018 року) процедурні питання передання такого документа від ВККС до ГРМЕ не було врегульовано у Регламенті; спірне Рішення ухвалено після передання суддівського досьє позивача і таке Рішення суперечить нормам Закону № 1402-VIII; згода позивача з рішенням ВККС від 27 грудня 2018 року та її подальша участь у конкурсі на зайняття вакантної посади судді Вищого антикорупційного суду не спростовує протиправності дій та Рішення Комісії.

11. На судовому засіданні 15 вересня 2020 року представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених вище; просив позов задовольнити.

12. Представника відповідача в судовому засіданні 15 вересня 2020 року не було, утім про розгляд справи ВККС повідомлена належним чином. З урахуванням думки представника позивача, беручи до уваги також те, що в матеріалах справи є (письмовий) відзив ВККС на позовну заяву, в якому відповідач висловив свою позицію по суті спору, колегія суддів дійшла висновку за можливе продовжити розгляд справи без участі представника ВККС, але з урахуванням її письмових пояснень (відзиву).

13. Суд заслухав пояснення представника позивача, дослідив надані сторонами докази, з`ясував обставини, якими сторони обґрунтовують заявлені вимоги і заперечення та встановив таке.

14. Рішенням від 02 серпня 2018 року № 186/зп-18 ВККС оголосила конкурс на зайняття 39 вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, з яких 12 посад - посади суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.

15. ОСОБА_1 виявила намір взяти участь у цьому конкурсі, тож звернулася до Комісії із заявою від 21 серпня 2018 року про допуск до участі у ньому.

16. 26 жовтня 2018 року ВККС розглянула питання про встановлення відповідності осіб вимогам до кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду, а також на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду та допуск їх до кваліфікаційного оцінювання у межах конкурсу, оголошеного Комісією 02 серпня 2018 року. Рішенням від 26 жовтня 2018 року № 269/зп-18 ВККС допустила, зокрема, ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду.

17. 13 грудня 2018 року ВККС передала ГРМЕ копії досьє 153 кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду та Апеляційної палати цього суду, серед них - копії суддівського досьє кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 .

18. Рішенням від 04 січня 2019 року № 4/зп-19 ВККС внесла зміну до розділу IV Регламенту, доповнивши його пунктом 4.11 такого змісту:

" 4.11. Порядок розгляду Комісією питання проходження кваліфікаційного оцінювання для участі в конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду за участі Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ)

4.11.1. Кваліфікаційне оцінювання для участі в конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду та судді апеляційної палати Вищого антикорупційного суду (далі - на посаду судді Вищого антикорупційного суду) проводиться в порядку, визначеному Законом України "Про судоустрій і статус суддів", Законом України "Про Вищий антикорупційний суд" та відповідними актами Комісії, з особливостями, встановленими цим розділом Регламенту.

4.11.2. Після ухвалення Комісією рішення про призначення членів ГРМЕ Комісія повідомляє їх про призначення та запрошує до участі в роботі з одночасним розміщенням такої інформації на офіційному веб-сайті Комісії.

4.11.3. З метою встановлення для цілей кваліфікаційного оцінювання відповідності кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду (далі - кандидат) критеріям, визначеним частиною четвертою статті 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд" (далі - критерії), Комісія в узгоджені з ГРМЕ строки своєчасно надає ГРМЕ та уповноваженим ГРМЕ працівникам перелік кандидатів і наявні у неї матеріали стосовно цих кандидатів, зокрема:

4.11.3.1. Копію досьє кандидата на посаду судді (далі - досьє) у триденний строк із дня ухвалення рішення про допуск кандидата до етапу дослідження досьє та проведення співбесіди.

4.11.3.2. Рішення про допуск кандидатів до етапу дослідження досьє та проведення співбесіди в одноденний строк з дня його ухвалення.

4.11.3.3. Копії матеріалів, які доповнюють досьє, що надходять до Комісії після передання копії відповідного досьє до ГРМЕ.

Копії таких матеріалів передаються до ГРМЕ згідно з черговістю їх надходження в дводенний строк із дня їх надходження до Комісії.

4.11.3.4. Матеріали, які містять персональні дані, надаються за наявності згоди кандидата про надання їх ГРМЕ.

4.11.3.5. На вимогу ГРМЕ або члена ГРМЕ Комісія надає копії виконаних кандидатами практичних завдань.

4.11.4. Члени ГРМЕ і Комісії взаємодіють із метою всебічного вивчення та дослідження інформації, що міститься в досьє.

4.11.5. Не менше як три члени ГРМЕ можуть ініціювати розгляд питання відповідності кандидата критеріям на спеціальному спільному засіданні шляхом подання до Комісії повідомлення про ініціювання спеціального спільного засідання (далі - повідомлення).

4.11.5.1. Повідомлення подається протягом тридцятиденного строку з дня оголошення Комісією результатів іспиту.

4.11.5.2. Повідомлення має містити:

1) прізвище, ім`я та по батькові кандидата;

2) імена членів Громадської ради міжнародних експертів, які ініціюють спеціальне спільне засідання;

3) інформаційну записку про кандидата зі стислим викладенням підстав внесення питання на розгляд на спеціальному спільному засіданні. До записки долучаються (за наявності) підтверджувальні документи та пояснення кандидата.

Повідомлення підписується Головою ГРМЕ або його заступником.

4.11.5.3. Повідомлення подається до Комісії в паперовій або електронній формі безпосередньо чи за допомогою засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію подання документів (за можливості протягом чотирнадцяти днів після оголошення результатів іспиту).

4.11.5.4. Комісія визначає дати, час і місце проведення спеціального спільного засідання. Дати і час проведення такого засідання визначаються, зважаючи на розумні і погоджені ГРМЕ та Комісією строки, необхідні для його проведення, ураховуючи установлені законом і рішеннями Комісії строки проведення процедур у межах відповідного конкурсу, зокрема строки проведення спеціального спільного засідання і повідомлення кандидата.

4.11.5.5. Про дати, час і місце проведення спеціального спільного засідання кандидати повідомляються у порядку і строки, визначені абзацом другим підпункту 3.1.5 пункту 3.1 Регламенту.

Кандидат має право брати участь у спеціальному спільному засіданні.

За необхідності Комісія має право викликати кандидата на спеціальне спільне засідання.

4.11.6. ГРМЕ може вживати всіх необхідних заходів для оцінювання відповідності кандидата критеріям.

4.11.7. Не менше як три члени ГРМЕ можуть подати до Комісії запит про проведення попередньої співбесіди з кандидатом.

4.11.7.1. Запит подається до Комісії протягом тридцятиденного строку з дня оголошення Комісією результатів іспиту.

Запит має містити:

1) прізвище, ім`я та по батькові кандидата, стосовно якого ініціюється проведення попередньої співбесіди;

2) імена членів Громадської ради міжнародних експертів, які подають запит. Запит підписується Головою ГРМЕ або його заступником.

4.11.7.2. Запит подається до Комісії у паперовій або електронній формі безпосередньо чи за допомогою засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію подання документів, у розумний строк, що дозволяє забезпечити проведення співбесіди.

4.11.7.3. У разі надходження запиту Комісія визначає дату, час і місце проведення цього засідання.

Дата проведення попередньої співбесіди визначається, зважаючи на розумні та погоджені з ГРМЕ строки, ураховуючи установлені законом і рішеннями Комісії строки проведення процедур у межах відповідного конкурсу, зокрема строки проведення спеціального спільного засідання і повідомлення кандидата про проведення співбесіди.

4.11.7.4. Про дату, час і місце проведення засідання щодо проведення попередньої співбесіди кандидат повідомляється у порядку і строки, визначені абзацом другим підпункту 3.1.5 пункту 3.1 цього Регламенту.

4.11.7.5. Засідання Комісії щодо проведення попередньої співбесіди з кандидатом є повноважним, якщо в ньому бере участь не менше шістьох членів Комісії та трьох членів ГРМЕ.

4.11.8. Спеціальне спільне засідання у разі його ініціювання членами ГРМЕ відповідно до підпункту 4.11.5 пункту 4.11 цього Регламенту проводиться не пізніше ніж на тридцятий день з дня оголошення Комісією результатів іспиту.

У разі неподання членами ГРМЕ до Комісії повідомлення про ініціювання спеціального спільного засідання стосовно кандидата у строк, передбачений у підпункті 4.11.5.1 пункту 4.11 цього Регламенту, проведення з цим кандидатом етапу дослідження досьє та проведення співбесіди в межах кваліфікаційного оцінювання здійснюється Комісією в установленому порядку.

4.11.8.1. ГРМЕ має право зняти з розгляду питання відповідності критеріям кандидата, стосовно якого раніше до Комісії надсилалося повідомлення про скликання спеціального спільного засідання, і про що інформує Комісію. У разі зняття з розгляду такого питання проведення етапу дослідження досьє та проведення співбесіди в межах кваліфікаційного оцінювання здійснюється Комісією в установленому порядку.

Повторне внесення повідомлення щодо питання, знятого ГРМЕ з розгляду, не допускається.

4.11.8.2. Спеціальне спільне засідання проводиться у спільному складі Комісії та ГРМЕ шляхом безпосередньої участі членів Комісії та ГРМЕ у такому засіданні.

4.11.8.3. Спеціальне спільне засідання проводиться українською та англійською мовами із забезпеченням синхронного перекладу з кожної з мов. Засідання проводиться відкрито, з аудіо- та відеофіксацією і трансляцією засідання в режимі реального часу на офіційному веб-сайті Комісії за винятком обговорення та голосування.

4.11.8.4. Відсутність кандидата на спеціальному спільному засіданні, на якому розглядається питання стосовно його відповідності критеріям, не перешкоджає розгляду питання його відповідності таким критеріям за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце проведення спеціального спільного засідання.

4.11.9. Розгляд питання відповідності кандидата критеріям на спеціальному спільному засіданні проводиться в такому порядку:

1) доповідь члена ГРМЕ щодо змісту інформаційної записки;

2) пояснення кандидата на посаду судді;

3) за необхідності, постановлення запитань до кандидата членом Комісії і ГРМЕ та надання відповіді кандидатом;

4) обговорення членами Комісії й ГРМЕ питання відповідності кандидата та голосування.

Часовий регламент спільного спеціального засідання встановлюється більшістю голосів спільного складу Комісії й ГРМЕ за умови підтримки цього рішення щонайменше трьома членами ГРМЕ.

4.11.9.1. На спеціальному спільному засіданні не розглядаються будь-які нові матеріали, якщо раніше надавалася можливість подати такі матеріали і кандидат чи інші особи їх не подали до ГРМЕ чи Комісії. За наявності обставин, які можуть істотно вплинути на ухвалення рішення, на прохання кандидата або за ініціативою не менше ніж трьох членів ГРМЕ чи Комісії більшістю голосів спільного складу Комісії і ГРМЕ, за умови підтримки щонайменше трьома членами ГРМЕ, може бути ухвалено рішення про долучення додаткових матеріалів.

4.11.10. Після обговорення інформації про кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду на спеціальному спільному засіданні на голосування виноситься питання щодо і лише щодо того: "Чи відповідає кандидат критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону "Про Вищий антикорупційний суд"?".

4.11.10.1. Голосування проводиться за відсутності кандидата, стосовно якого вирішується питання, та інших осіб, які не є членами Комісії та ГРМЕ, за винятком осіб, які забезпечують переклад.

4.11.10.2. Члени Комісії, ГРМЕ та особи, які забезпечують переклад, не мають права розголошувати будь-яку інформацію щодо обговорення та голосування.

4.11.10.3. Кандидат визнається таким, що відповідає критеріям і продовжує участь у конкурсі, якщо за таке рішення проголосувало не менше ніж дев`ять членів Комісії та три члени ГРМЕ.

4.11.10.4. Якщо рішення, зазначене у підпункті 4.11.10.3 цього пункту, не ухвалено, кандидат визнається таким, що не відповідає критеріям і припиняє участь у конкурсі.

4.11.11. Рішення за результатами спеціального спільного засідання ухвалюється в такому порядку:

4.11.11.1. На спеціальному спільному засіданні оголошується резолютивна частина рішення.

4.11.11.2. Протягом двадцяти днів із дня оголошення резолютивної частини виготовляється повний текст рішення, який підписується всіма членами Комісії та ГРМЕ, які брали участь у засіданні.

4.11.11.3. У рішенні за результатами спеціального спільного засідання зазначаються: склад учасників; дата, місце; прізвище, ім`я, по батькові кандидата; статус кандидата в конкурсі, посада, на яку він претендує; підстави ухвалення рішення із зазначенням інформації ГРМЕ стосовно кандидата та результатів її розгляду на спеціальному спільному засіданні; результати голосування членів Комісії та ГРМЕ".

19. За текстом Рішення, внесення зазначених змін до Регламенту обґрунтовано необхідністю врегулювати порядок проведення конкурсу на зайняття вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду з урахуванням положень статті 8 Закону № 2447-VIII.

20. 23 січня 2019 року ВККС спільно з ГРМЕ ухвалили рішення від 23 січня 2019 року № 80/вс-19, яким: рішення про відповідність кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 критеріям, визначеним статтею 8 Закону № 2447-VIII, не набрало встановленої цією статтею кількості голосів; кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 визнано такою, що припинила участь в оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду.

21. За текстом цього рішення, відповідно до пункту 4.11.10 пункту 4.11 розділу IV Регламенту на голосування членів Комісії та ГРМЕ винесено питання чи відповідає кандидат критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону № 2447-VIII. За наслідками голосування рішення про відповідність позивача цим критеріям не набрало необхідної кількості голосів, що стало підставою для припинення її участі у конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду.

22. 03 березня 2019 року ОСОБА_1 звернулася з цим позовом до суду.

Під час вирішення спору суд керувався таким.

23. Відповідно до частини третьої статті 266 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у разі відкриття провадження в адміністративних справах, визначених частиною другою цієї статті, щодо оскарження нормативно-правових актів Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, застосовуються правила, визначені статтями 264 та 265 цього Кодексу, з особливостями, визначеними цією статтею.


................
Перейти до повного тексту