ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2020 року
м. Київ
справа №822/990/17
адміністративне провадження №К/9901/2653/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Бучик А.Ю.,
суддів Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2017 року (суддя Ковальчук О.К.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року (колегія суддів: Ватаманюк Р.В., Мельник-Томенко Ж.М., Сторчак В.Ю.) у справі № 822/990/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, -
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач) звернувся суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (надалі по тексту також - відповідач), в якому просив:
- визнати неправомірним рішення державного реєстратора управління Держгеокадастру у Старокостянтинівському районі Хмельницької області № РВ-6800176612017 від 24.02.2017;
- зобов`язати відповідача внести відомості до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, виділеної ОСОБА_1 розпорядженням голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації №460/2007 від 25.12.2007.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.05.2017, яка залишена без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року, позов задоволено повністю.
Визнано неправомірним та скасовано рішення державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Старокостянтинівському районі Хмельницької області № РВ-6800176612017 від 24.02.2017.
Зобов`язано управління Держгеокадастру у Старокостянтинівському районі Хмельницької області внести відомості до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка була виділена ОСОБА_1 розпорядженням голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації № 460/2007-р від 25.12.2007.
Зобов`язано управління Держгеокадастру у Старокостянтинівському районі Хмельницької області у місячний строк з дня набрання постановою суду законної сили подати до Хмельницького окружного адміністративного суду звіт про її виконання.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що позивач невірно визначив відповідача (Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області), а суди попередніх інстанцій не змінили відповідача та задовольнили позовні вимоги до неналежного відповідача по справі. Також заявником касаційної скарги вказано, що суди винесли рішення без дослідження проекту землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) колишнього КСП "1Травня" Капустинської сільської ради Старокостянтинівського району.
Відзиву на касаційну скаргу позивачем до суду не подано.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
У ході розгляду справи судами встановлено, що 26.07.2016 голова Старокостянтинівської районної державної адміністрації, на підставі постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.05.2016 по справі №822/669/16, видав розпорядження № 132/2016-р "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)", яким надав дозвіл ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), за Схемою поділу № НОМЕР_1, орієнтовною площею 1,2245 га, розташованої за межами населених пунктів на території Капустинської сільської ради.
08.09.2016 позивач звернувся із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру щодо присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці, виділеної йому розпорядженням голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації №460/2007-р від 25.12.2007.
16.09.2016 державний кадастровий реєстратор прийняв рішення №3В-6804184722016 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, яке позивач оскаржив до Хмельницького окружного адміністративного суду.
29.12.2016 постановою по справі № 822/1999/16 Хмельницький окружний адміністративний суд визнав протиправним і скасував рішення державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Старокостянтинівському районі Хмельницької області № ЗВ-6804184722016 від 16.09.2016.
02.02.2017 позивач повторно подав заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру щодо присвоєння кадастрового номеру вищевказаній земельній ділянці.
24.02.2017 державний кадастровий реєстратор відділу у Старокостянтинівському районі головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області прийняв рішення №РВ-6800176612017 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру. Підставами для відмови слугували:
- невідповідність поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" і Порядком ведення Державного земельного кадастру, а саме: згідно пункту 3 частини 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", земельна ділянка не відповідає проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) колишнього КСП "1 Травня" (схемі розподілу земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)) наявного у місцевому фонді документації із землеустрою у Відділі Старокостянтинівського району Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області; невірна експлікація земельних угідь за формою 6-зем на кадастрову плані; відсутній акт приймання-передачі документації до місцевого фонду документації із землеустрою;
- невідповідність електронного документа установленим вимогам пункту 74 частини 2, частини 3 Постанови КМУ № 1051 від 17.10.2012 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру", даним документації із землеустрою;
- наявність зауважень щодо валідності електронного документу.
Не погоджуючись з таким рішенням позивач звернувся до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що спірне рішення № РВ-6800176612017 від 24.02.2017 прийняте відповідачем з порушенням статті 24 Закону № 3613-VI та пункту 111 Порядку № 1051 з підстав, не передбачених законодавством.
Також судами вказано на безпідставність доводів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про неналежність відповідача у справі, оскільки в даному випадку державний кадастровий реєстратор, приймаючи спірне рішення, діяв від імені Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, а тому підстави вважати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області неналежним відповідачем відсутні.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про державний земельний кадастр" № 3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною другою ст. 7 Закону № 3613 до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, зокрема, належать: ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державний кадастровий реєстратор є державним службовцем (ч. 2 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Згідно ч. 4 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний кадастровий реєстратор:
здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей;
перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства;
формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;
здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;
присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;
надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;
здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;
передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Відповідно до ч. 5 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний кадастровий реєстратор має посвідчення Державного кадастрового реєстратора та власну печатку.
Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій (ч. 6 ст. ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр").