1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



14 вересня 2020 року

Київ

справа №855/29/20

адміністративне провадження №А/9901/17/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.

суддів: Калашнікової О.В., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу адвоката Яковенко Інни Миколаївни - представника ОСОБА_1 на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2020 року (судді: Сорочко Є.О., Чаку Є.В., Федотов І.В.) у справі №855/29/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Обставини справи.

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 161 від 08 серпня 2020 року "Про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" в частині встановлення неможливості проведення відповідно до положень Виборчого кодексу України перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад в Луганській області та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року згідно з переліком, визначеним додатком 2 до Постанови № 161 від 08 серпня 2020 року.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2020 року позовну заяву передано за підсудністю до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Таке рішення суд апеляційної інстанції мотивував тим, що позов ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії поданий поза межами виборчого процесу, а тому відповідно до частини першої статті 22 КАС України ця справа відноситься до інстанційної юрисдикції місцевого адміністративного суду, тобто Окружного адміністративного суду міста Києва.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву.

21 серпня 2020 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла апеляційна скарга адвоката Яковенко Інни Миколаївни - представника ОСОБА_1 на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року у цій справі, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати вказане судове рішення і направити справу для розгляду Шостому апеляційному адміністративному суду, як суду першої інстанції.

В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що предметом поданого до Шостого апеляційного адміністративного суду міста Києва адміністративного позову є оскарження рішення Центральної виборчої комісії, що порушує конституційні права позивача та його інтереси у виборчому процесі з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, зокрема, право на здійснення влади безпосередньо через органи місцевого самоврядування, право на участь у місцевих виборах, право вільно обирати і бути обраним до органів місцевого самоврядування, право на вільне волевиявлення під час місцевих виборів.

Також апелянт вважає, що оскаржуване рішення прийняте ЦВК в межах виборчого процесу (ЦВК починаючи з 24 липня 2020 року приймає постанови, що безпосередньо стосується підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а Верховна Рада призначила ці місцеві вибори ще 15 липня 2020 року).

Апелянт вважає, що відповідно до статті 273 КАС України Шостий апеляційний адміністративний суд є належним судом для розгляду цього спору.

Від відповідача надійшов до суду відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому він просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Відзив мотивовано тим, що на час прийняття оскаржуваної постанови ЦВК - 8 серпня 2020 року, виборчий процес ще не розпочався, а поданий позивачем позов не стосується безпосередньо виборчого процесу та поданий поза його межами. Визначення підсудності спорів, які виникли поза межами виборчого процесу та їх розгляд має здійснюватися в загальному порядку. Тобто ця справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) Окружного адміністративного суду м.Києва.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Згідно з пунктом 8 частини першої статті 129 Конституції України, однією з основних засад судочинства є забезпечення права на апеляційний перегляд справи та, у визначених законом випадках, на касаційне оскарження судового рішення.

Пунктом 6 частини третьої статті 2 КАС України до основних засад (принципів) адміністративного судочинства віднесено, серед іншого, забезпечення права на апеляційний перегляд справи.

Частиною другою статті 23 КАС України встановлено, що у випадках, визначених цим Кодексом, Верховний Суд переглядає в апеляційному порядку як суд апеляційної інстанції судові рішення апеляційного адміністративного суду.

Таким чином, Верховний Суд здійснює апеляційний перегляд судових рішень апеляційних судів, ухвалених ними як судами першої інстанції.

Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Згідно з частиною першою статті 22 КАС України, місцеві адміністративні суди вирішують адміністративні справи як суди першої інстанції, крім випадків, визначених частинами другою-четвертою цієї статті.

Частиною другою статті 22 КАС України встановлено, що апеляційному адміністративному суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ, як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності Центральної виборчої комісії (окрім визначених частиною четвертою цієї статті), дій кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб.

Згідно із частиною третьою статті 273 КАС України, рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів є Виборчий кодекс України (далі - Виборчий кодекс), що набрав чинності з 01 січня 2020 року.

Відповідно до частини першої статті 20 Виборчого кодексу виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу визначено, що суб`єктами виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною другою статті 194 Виборчого кодексу, серед іншого, встановлено, що рішення про призначення чергових виборів депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів приймається Верховною Радою України.

Відповідно до частини першої статті 195 Виборчого кодексу чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Згідно із частиною п`ятою статті 195 Виборчого кодексу перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.


................
Перейти до повного тексту