ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2020 року
м. Київ
справа №260/62/19
адміністративне провадження №К/9901/25614/19
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 260/62/19
за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Худлівської сільської ради, треті особи: ОСОБА_2, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області, Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Курильця А.Р., суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Виконавчого комітету Худлівської сільської ради, треті особи ОСОБА_2, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області, Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель про визнання протиправним та скасування рішення.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 21 травня 2019 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення виконавчого комітету Худлівської сільської ради про "Надання дозволу на будівництво - відновлення берегоукріплення та мостового переходу через р. Безіменний, біля дворогосподарства АДРЕСА_1 на території Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області" від 18 травня 2018 року № 27.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року скасовано рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 21 травня 2019 року, провадження в справі закрито.
Як встановлено, ОСОБА_1, проживає в будинку АДРЕСА_2 . По межі його території проходить р. Безіменний, що підтверджується збірним кадастровим планом. Кадастровий номер ділянки позивача 2124887600:12:015:0021.
ОСОБА_2 проживає в будинку АДРЕСА_1 . Кадастровий номер ділянки третьої особи 2124887600:12:015:0014.
Рішенням виконавчого комітету Худлівської сільської ради "Про розгляд заяви ОСОБА_2 " від 18 травня 2018 року, № 27 надано дозвіл на проведення будівництва "Відновлення берегоукріплення та мостового переходу через р. Безіменний, біля дворогосподарства АДРЕСА_1 на території Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області".
У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування рішення суду апеляційної інстанції та направити справу для розгляду до суду апеляційної інстанції.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на порушення норм процесуального та неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу, просив залишити скаргу без задоволення у зв`язку з необґрунтованістю.
Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення без задоволення касаційної скарги.
Оцінюючи наведені сторонами аргументи, Суд виходить з того, що фактичною підставою звернення до суду стали протиправне, на думку позивача, рішення відповідача, яке порушує його право користування власністю.
З метою захисту своїх прав саме як власника позивач звернувся до адміністративного суду. Проте питання юрисдикції судами належним чином не з`ясовано.
Так, позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовує тим, що він проживає в будинку АДРЕСА_2 . По межі його території проходить р. Безіменний. Починаючи з травня місяця минулого року, гр. ОСОБА_2, не бажаючи їздити існуючою дорогою, почав будівництво в руслі р. Безіменний поряд з територією позивача. ОСОБА_2 самовільно звузив русло, позрізав берегоукріплення, змінив відкоси берега, чим створив загрозливу ситуацію для території будинку АДРЕСА_2 , оскільки при піднятті рівня води в дощові періоди, через звуження русла річки виникає загроза затоплення будинку та прилеглої території. Під час самовільного будівництва вже влаштовано опірну стінку з бутобетону та забетоновано опори для мостового переходу, який в цьому місці не передбачений.
Стаття 2 КАС України передбачає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У цій нормі чітко визначено, що право, свобода або інтерес особи підлягають захисту в адміністративному суді (в порядку адміністративного судочинства), якщо вони порушені суб`єктами владних повноважень. Захист від порушення прав з боку інших осіб (тобто не суб`єктів владних повноважень) не є завданням адміністративного судочинства. Відтак, для визначення юрисдикції судам, окрім характеру правовідносин, слід з`ясовувати в чому позивач вбачає порушення своїх прав та хто є суб`єктом стверджуваного порушення.