1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 вересня 2020 року

Київ

справа №815/3055/17

адміністративне провадження №К/9901/32319/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 815/3055/17

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 липня 2017 року, прийняту у складі судді Стеценко О.О. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Потапчука В.О., суддів Семенюка Г.В., Шеметенко Л.П.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в якому просив:

- визнати протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Ставківської сільської ради Подільського району Одеської області, оформлену листом №Є-3234/0-2368/6-17 від 28 березня 2017року;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Ставківської сільської ради, Подільського району, Одеської області, ОСОБА_1 .

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 14 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Як встановлено, 14 жовтня 2014 року відбулося засідання колегії Держземагентства України, оформлене протоколом №2, на якому на вирішення поставлено питання про обов`язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, за результатами розгляду якого, членами колегії вирішено: начальникам головних управлінь Держземагентства в областях, м. Києві за зверненнями юридичних та фізичних осіб щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які не перебувають у їхньому користуванні, що надходитимуть з 15 жовтня 2014 року, забезпечити обов`язкове направлення на розгляд місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою (п.2); під час розгляду клопотань про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності надсилати органам місцевого самоврядування (сільським, селищним, міським радам) за місцем розташування земельної ділянки запити про висловлення позиції щодо можливості надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, на підставі якої зазначені земельні ділянки можуть бути передані у власність або користування. До запиту додавати копії клопотань та графічних матеріалів до них (п.2.1). У разі надходження у десятиденний строк від органу місцевого самоврядування мотивованих заперечень стосовно надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які безпосередньо передбачені законом, зокрема, ч.7 ст.118, та ч.3 ст.123 Земельного кодексу України, відмовляти заявникові у задоволенні відповідного клопотання (п.2.3).

На розгляді колегії Держземагентства України, в тому числі вирішувалось питання про продаж прав на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на конкурентних засадах, за наслідками якого, членами колегії вирішено начальникам головних управлінь Держземагентства в областях, м.Києві взяти під особистий контроль забезпечення виконання доручення віце-прем`єр-міністра - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №37732/0/1-14 від 08 жовтня 2014 року (п.2.1). За результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернень фізичних та юридичних осіб, зокрема щодо надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства та ведення особистого селянського господарства скласти, затвердити та оприлюднити на офіційному сайті Держземагентства України перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги, включаючи несформовані земельні ділянки, що мають бути об`єктами землеустрою під час підготовки відповідних лотів до продажу (крім тих, на яких розташовано нерухоме майно, або тих, які на законних підставах знаходяться у користуванні заявників, або тих, щодо яких надано дозвіл на розроблення відповідної документації із землеустрою або станом на 15 жовтня 2014 року у відповідному головному управлінні вже зареєстровано клопотання про надання такого дозволу) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.2.2). за результатами аналізу поточних робіт із землеустрою та звернень фізичних і юридичних осіб на регулярній основі виявляти земельні ділянки, що користуються попитом та права на які можуть бути продані на земельних торгах, включати такі земельні ділянки до вищезазначених переліків шляхом видання наказів про внесення змін і доповнень до них та оприлюднювати оновлені переліки на офіційному сайті Держземагентства України (п.2.3).

15 жовтня 2014 року, відповідно до абзацу 2 пункту 13 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України №445 від 08 квітня 2011 року, Держземагентством України прийнято Наказ № 328 "Про введення в дію рішень колегії Держземагентства України від 14 жовтня 2014 року", згідно якого введено в дію рішення колегії Держземагентства України від 14 жовтня 2014 року (протокол засідання №2), серед яких: №2/1 "Про обов`язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності", №2/2 "Про продаж прав на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на конкурентних засадах".

08 червня 2016 року з метою збільшення надходжень до місцевих бюджетів, подолання корупції та підвищення ефективності розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення, Головою Держгеокадастру видано керівникам Головних управлінь Держгеокадастру в областях та м.Києві окреме доручення №296/3-16-0.17 щодо забезпечення неухильного виконання доручення віце-прем`єр-міністра - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №37732/0/1-14 від 08 жовтня 2014 року про затвердження на регулярній основі та оприлюднення на офіційному веб-сайті Держгеокадастру переліків земельних ділянок, що виставляються на земельні торги.

27 лютого 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управлення Держгеокадастру в Одеській області з клопотанням, яке зареєстровано за №Є-3234/0/5-17 від 28 лютого 2017 року, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Ставківської сільської ради Подільського району Одеської області (за межами населених пунктів).

22 березня 2017 року Управлінням Держгеокадастру в Подільському районі Одеської області на адресу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надіслано лист № 22-1504-0.1-1002/0/2-17, яким, на виконання доручення віце-прем`єр-міністра - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №37732/0/1-14 від 08 жовтня 2014 року, та п.2.2 Протоколу №2 засідання колегії Держземагентства України віл 14 жовтня 2014 року, введеного в дію на підставі наказу Держземагентства України №328 від 15 жовтня 2014 року, за результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернення фізичних та юридичних осіб, зокрема, щодо надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства та ведення товарного сільськогосподарського виробництва, було надано перелік земель сільськогосподарського призначення державної власності для формування земельних ділянок, як об`єктів цивільних прав, що не надані у власність чи у користування та підлягають продажу на земельних торгах, які розташовані на території Подільського району Одеської області (за межами населеного пункту). Було запропоновано включити земельну ділянку орієнтовною площею 19,15 га, яка розташована на території Ставківської сільської ради Подільського району Одеської області (за межами населеного пункту), до переліку земельних ділянок державної власності, право оренди на які виставляється на земельні торги окремими лотами.

Відповідно до положень Земельного кодексу України, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17 листопада 2016 року, доручення віце-прем`єр-міністра - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №37732/0/1-14 від 08 жовтня 2014 року, Наказу Держземагентства України №328 від 15.10.2014 року "Про введення в дію рішення колегії Держземагентства України від 14 жовтня 2014", з метою проведення земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, враховуючи листи Управління Держгеокадастру у одільському районі Одеської області, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області прийнято Наказ №144 від 24 березня 2017 року "Про доповнення переліку земельних ділянок", яким доповнено перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами згідно Додатку №1, затвердженого Наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області "Про затвердження переліку земельних ділянок" №77 від 18 вересня 2014 року, земельними ділянками, визначеними Додатком №1 цього наказу.

Згідно Додатку №1 до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області № 144 від 24 березня 2017 року до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, серед іншого, включено лот № 1437, який має наступні характеристики: місце розташування - Одеська область, Подільський район, Ставківська сільська рада (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки - 2122987400:01:001*, цільове призначення (функціональне використання) земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, орієнтовна площа земельної ділянки - 19,15 га, із них перелоги - 19,15 га.

За результатами розгляду клопотання ОСОБА_1, Головним управленням Держгеокадастру в Одеській області 28 березня 2017 року на адресу Позивача надіслано Лист № Є-3234/0-2368/6-17 "Про розгляд заяви", за підписом заступника начальника Головного управління, у якому зазначено, що відповідно до доручення віце-прем`єр-міністра України - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України №37732/0/1-14 від 08 жовтня 2014 року, та наказу Держземагентства України №328 від 15.10.2014 року "Про введення в дію рішень колегії Держземагентства України від 14 жовтня 2014 року" Головним управлінням Держземагентства в Одеській області наказом №77 від 18 вересня 2014 року, із змінами, внесеними наказом №144 від 24 березня 2017 року, затверджено перелік земельних ділянок право оренди на які виставляється на земельні торги окремими лотами, і до якого включено земельну ділянку, що вказана у заяві Позивача. Частиною 3 статті 136 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. У зв`язку з чим ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, та запропоновано придбати право на земельну ділянку на земельних торгах.

Не погоджуючись з вищевказаним позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відмовляючи у задоволені адміністративного позову суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою розглянуто у відповідності до ч. 7 ст. 118 ЗК України в місячний строк, а наказ №144 від 24 березня 2017 року прийнято з метою реалізації державної політики в сфері регулювання земельних відносин на підставі листа управління Держгеокадастру в Подільському районі Одеської області № 22-1504-0.1-1002/0/2-17 від 22 березня 2017 року, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про відсутність ознак протиправності відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування рішень суду першої та апеляційної інстанцій та прийняття нового рішення, яким позов задовольнити.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі по тексту - ЗК України) та Законом України "Про землеустрій".

Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Частиною шостою статті 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.


................
Перейти до повного тексту