ПОСТАНОВА
Іменем України
16 вересня 2020 року
м. Київ
справа №612/402/17, адміністративне провадження №К/9901/44920/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2017р. (судді - Старосуд М.І., Бегунц А.О., Шевцова Н.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Головного управління Національної поліції в Харківській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У липні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо відмови в проведенні йому перерахунку пенсії;
зобов`язати відповідача провести йому перерахунок та виплату пенсії відповідно до ст. 43, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" починаючи з 15.06.2016 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, які не були враховані раніше, а саме: доплати за роботу в нічний час, індексації, матеріальної допомоги та грошової вихідної допомоги при звільненні;
зобов`язати відповідача подати протягом десяти днів з дня набрання постановою законної сили, звіт про виконання судового рішення;
звернути до негайного виконання постанову щодо стягнення різниці в пенсії за минулий час з 15.06.2016 та стягнути з відповідача на його користь понесені судові витрати у розмірі 640 грн.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". В подальшому ним було подано заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про перерахунок пенсії так як при здійсненні розрахунку пенсії не було враховано доплату за роботу в нічний час, індексацію, матеріальну допомогу та грошову вихідну допомогу при звільненні. Проте у перерахунку пенсії йому було відмовлено.
Постановою Близнюківського районного суду Харківської області від 15.09.2017р. позов задоволено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суд від 01.11.2017р. апеляційну скаргу задоволено частково. Рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії від 15.06.2017 року та прийняти відповідне рішення.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанцій не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії, в межах та у спосіб визначений Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Відповідачем протиправно надано відповідь на заяву, чим порушено його право на перерахунок пенсії.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково виходячи з наступного.
В ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує з 28.09.2011р. пенсію за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
15.06.2017р. позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: за роботу в нічний час, індексації, матеріальної допомоги та грошової вихідної допомоги, згідно довідки, наданої ГУНП в Харківській області 08.06.2017р. № В-141/119-29/01-2017.
Листом від 23.06.2017р. вих. №12518/20 Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області відмовило в перерахунку пенсії. Позивача повідомлено, що додаткові грошові виплати, встановлені наказами силових міністерств (не законами України), в тому числі і Міністерством внутрішніх справ України, як матеріальна допомога, одноразова допомога при звільнені, компенсаційні виплати за роботу в нічний час, індексація до додаткових видів грошового забезпечення для обчислення пенсії встановлених виключно законами України, не відносяться. (а.с. 17)
Вважаючи протиправними дії відповідачів позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, виходив з того, що позивач має право на призначення та отримання пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в розмірі, який має бути обчислений з грошового забезпечення до якого включені: доплата за роботу в нічний час, індексація, матеріальна допомога та грошова вихідна допомога при звільненні, з яких утримано страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Суд дійшов висновку, що доплата за роботу в нічний час, матеріальна допомога та грошова вихідна допомога при звільненні, яку позивач отримував під час проходження служби, з якої нараховані і сплачені страхові внески, має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.
Крім того, суд дійшов висновку, що вимоги позивача щодо встановлення судом строку для подання суб`єктом владних повноважень - відповідачем до суду першої інстанції звіту про виконання судового рішення є законними, строк подачі звіту протягом десяти днів, з дня набрання постановою законної сили є розумним строком.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та приймаючи нове рішення про часткове задоволення позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області відповідне рішення по заяві позивача про перерахунок пенсії не приймало, а лише листом від 23.06.2017р. повідомило позивача про відмову в перерахунку пенсії.
Суд вважав передчасним висновок суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову, оскільки пенсійний орган не приймав рішення про відмову позивачу в перерахунку пенсії.
Суд апеляційної інстанції вийшов за межі позовних вимог та зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії від 15.06.2017 року та прийняти відповідне рішення.
З такими висновками суду апеляційної інстанцій колегія суддів не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, відповідно до статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон 2262-XII) перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Таким чином, Законом 2262-XII передбачено дві підстави для перерахунку пенсій:
1) перерахунок пенсій у зв?язку з прийняттям цього закону - стосується пенсій, які були призначені до введення цього Закону в дію.