1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



08 вересня 2020 року

м. Київ

Справа № 922/4351/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В., за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І., та представників: позивача: Водолазького О.М., відповідача: Дмитренко О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Харківміськгаз" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 21.05.2020 (судді Пуль О.А., Білоусова Я.О., Фоміна В.О.) та рішення Господарського суду Харківської області від 18.03.2020 (суддя Прохоров С.А.) у справі № 922/4351/19 за позовом Фізичної особи-підприємця Кудрявцевої Наталії Олександрівни до Акціонерного товариства "Харківміськгаз" про визнання недійсним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа підприємець Кудрявцева Наталія Олександрівна звернулась до господарського суду з позовом про визнання недійсним та скасування рішення Акціонерного товариства "Харківміськгаз" про задоволення акта про порушення та проведення нарахувань об`єму природного газу, який обґрунтовано відсутністю підстав для донарахування об`єму газу з огляду на відсутність з її боку порушення вимог чинного законодавства.

Суди попередніх інстанцій, вирішуючи даний спір, встановили, що між ФОП Кудрявцевою Н.О. (споживачем) та ТОВ "Харківгаз Збут" (оператором ГРМ) на підставі заяви-приєднання №094267NM3MAP016 до договору розподілу природного газу між та оператором ГРМ, а саме: AT "Харківміськгаз", укладено договір на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №114167MM3MGP016 від 01.01.2016

У додатку №4 до типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання №094267NM3MAP016 від 01.01.2016, зазначено назву об`єкта споживача - ФОП Кудрявцеву Н.О., адресу об`єкта - вул. Клочківська, 232, та наведено у таблиці перелік точок комерційного обліку об`єкта споживача (перелік комерційних вузлів обліку), зокрема, вказано лічильник САМГАЗ ВК - G10 №29051052.

У жовтні 2019 року споживач звернулась до АТ "Харківміськгаз" з метою проведення розпломбування та демонтування лічильника газу для подальшого направлення лічильника до АТ "Харківміськгаз" для проведення держповірки, оскільки кінцевий строк держповірки лічильника газу настає 22.11.2019.

24.10.2019 співробітниками АТ "Харківміськгаз" за адресою: вул. Клочківська, 232, проведено розпломбування та демонтування належного позивачу лічильника газу "САМГАЗ ВК-G-10" №29051052, про що складено акт контрольного огляду вузла обліку, в якому зазначено, що вузол обліку упаковано у поліетиленовий пакет та зазначено номер пломбування 00094605. Споживачем доставлено лічильник газу САМГАЗ ВК-G10 №29051052 разом з актом, складеним співробітниками АТ "Харківміськгаз", до АТ "Харківміськгаз" за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 172-А, та передано представнику АТ "Харківміськгаз".

Того ж дня співробітниками АТ "Харківміськгаз" складено акт про порушення №БД 2410/19 від 24.10.2019, в якому зафіксовано виявлене порушення споживачем Кодексу газорозподільних систем, а саме, несанкціоноване втручання у роботу лічильника газу "САМГАЗ ВК G-10" №29051052, що здійснено шляхом прихованих заходів. У пункті 7 вказаного акта зазначено, що до акта про порушення додається фото та відео фіксація. Даний акт підписаний операторами ГРМ. У графі "з актом про порушення ознайомлений споживач (його представник) зазначено; "споживач залишила експертизу, не дочекавшись отримання даного акта про порушення".

Згідно з актом про порушення №БД 2410/19 від 24.10.2019 співробітниками АТ "Харківміськгаз" складено протокол №566/19 від 24.10.2019 про направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу. У пункті 1 протоколу не вказано унікального номеру опломбування пломбою оператором ГРМВ лічильника, запакованого у поліетиленовий пакет. У пункті 6 протоколу зазначено, що споживач запрошується на проведення експертизи ЗВТ на 13.00 годину 24.10.2019, яка відбудеться за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 172-А. Разом з тим, у графі, що містить підпис споживача вказано: "споживач залишив експертизу, не дочекавшись отримання даного протоколу".

На підставі акта №3604БЕ експертизи ЗВТ та пломб від 24.10.2019 судами встановлено, що комісією ПАТ "Харківміськгаз" спільно з ДП "Укрметртестстандарт" проведено експертизу лічильника газу типу САМАГАЗ ВК G-10 №29051052, вказано, що пломба ціла, номер пакету №29051052. В акті, зокрема, зазначено, що при відкритті відлікового пристрою виявлені механічні пошкодження у місці встановлення вісі відлікових колес, механічні пошкодження відлікових колес. Відсутній фрагмент відлікового колеса найбільшого розряду внаслідок чого під дією магнітного поля відлікові колеса виводяться з зчеплення з передаточними і облік не ведеться. Механічні пошкодження корпусу відлікового пристрою зсередини. Вказаний акт підписаний членами комісії ПАТ "Харківміськгаз", у графі "споживач" зазначено: "споживач залишив експертизу, не дочекавшись висновку комісії".

Згідно з довідкою ДП "Укрметртестстандарт" від 24.10.2019 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-4/13559 ЦСБ 3604БЕ, а саме: лічильника газу мембранного ВК G-10 №029051052, виробник ТОВ "Самгаз", за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки не відповідає вимогам пункту 6.4 Р50-071-98 "Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки" через невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування, що застосовується виробником лічильника.

Супровідним листом АТ "Харківміськгаз" №61102.5.2-Сл-9680-1119 від 01.11.2019 направлено споживачу акт про порушення №БД2410/19 від 24.10.2019 та протокол №566/19 щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу, які остання отримала 12.11.2019 поштовим відправленням.

13.11.2019 та 20.11.2019 споживач зверталась до АТ "Харківміськгаз" із заявами про перенесення розгляду акта про порушення №БД 2410/19 від 24.10.2019 на інший термін у зв`язку з відсутністю уповноваженої особи.

Протоколами №1217 від 14.11.2019 та №1223 від 29.11.2019 засідання комісії переносилось. У протоколах, зокрема, зазначено, що 24.10.2019 відділ лабораторних вимірів направляє лічильник на експертизу з підозрою на несанкціоноване втручання у роботу лічильника газу МКМ-U G6 №280397, що здійснене шляхом прихованих заходів. Складено акт про порушення №БД2410/19 від 24.10.2019 та протокол направлення ЗВТ на експертизу. Протокол №566/19 від 24.10.2019.

12.12.2019 комісією з розгляду актів про порушення АТ "Харківміськгаз" прийняте рішення, оформлене протоколом №1249, про задоволення акта про порушення №БД 2410/19 від 24.10.2019 та проведення нарахування згідно з Кодексом ГРС.

У вказаному рішенні зазначено, що 24.10.2019 відділ лабораторних вимірів направляє лічильник на експертизу з підозрою на несанкціоноване втручання у роботу лічильника газу МКМ-U G6 №280397, що здійснене шляхом прихованих заходів.

Як виявлено судами, у вказаних документах міститься інший номер та серія лічильника - МКМ-U G6 №280397, який не належить споживачу, однак як стверджує оператор ГРМ це є технічною помилкою.

Відповідно до розрахунку необлікованих (донарахованих) об`ємів природного газу у період з 24.10.2018 по 24.10.2019 ФОП Кудрявцевій Н.О. проведено нарахування об`єму природного газу в розмірі 110 726,40 куб.м вартістю 913374,22 грн. Протокол, розрахунок та рахунок на оплату отримано позивачем поштовим відправленням 21.12.2019 з супровідним листом від АТ "Харківміськгаз" №61103.1-Сл-10687-1219 від 16.12.2019.

Судами обох інстанцій з`ясовано, що спірним у даній справі є питання щодо правомірності прийняття АТ "Харківміськгаз" вказаного рішення. Так, за доводами відповідача, наданими ним доказами підтверджується вчинення позивачем зазначеного в акті порушення, а саме, несанкціонованого втручання у роботу лічильника шляхом прихованих заходів, що стало підставою для складання відповідного акта про правопорушення та необхідності направлення цього приладу на експертизу. Натомість позивач заперечує проти наявності факта втручання у роботу відповідного лічильника.

Дослідивши надані обома сторонами докази на підтвердження та спростування відповідних вимог та заперечень, суди обох інстанцій дійшли висновків про обґрунтованість позову у даній справі з огляду на те, що відповідачем не надано належних доказів на підтвердження як факта втручання позивача у роботу лічильника, так і викривлення даних обліку природного газу, використаного позивачем протягом вказаного в спірному рішенні періоду.

З огляду на такі обставини, постановою Східного апеляційного господарського суду від 21.05.2020 залишено без змін рішення Господарського суду Харківської області від 18.03.2020 про задоволення позову у даній справі.

Не погоджуючись з судовими рішеннями у даній справі, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій посилається на те, що висновки судів є помилковими, прийняті без урахування висновку Верховного Суду у іншій справі про те, що висновок експертизи є достатнім та належним доказом викривлення даних обліку газу, та відповідно, наявності підстав для прийняття рішення про нарахування об`єму газу. Скаржник просить судові рішення у даній справі скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Позивач у відзиві на касаційну скаргу не погоджується з доводами відповідача, вважає, що підстави для задоволення скарги та скасування судових рішень у даній справі відсутні.

Переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на недоведеність скаржником порушення або неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права.

Так, обома судовими інстанціями правильно зазначено, що взаємовідносини операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів, об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, у тому числі, у порядок оформлення актів про правопорушення регулюються Кодексом газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2494 (надалі - Кодекс).

Пунктом 3 глави 7 розділу Х Кодексу до демонтажу ЗВТ на повірку або його повірки на місці встановлення Оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку в порядку, визначеному главою 9 цього розділу, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки ЗВТ в порядку, визначеному главами 10-11 цього розділу. У такому разі споживач зобов`язаний забезпечити представникам Оператора ГРМ (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до ЗВТ.

Згідно з абзацем 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належить, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу є втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (у тому числі, лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу XI Кодексу у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, "на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною у додатку 16 до цього Кодексу.

Пунктом 2 глави 5 розділу XI Кодексу встановлено, що акт про порушення після пред`явлення представником оператора ГРМ службового посвідчення складається у присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі, якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (у приміщенні) оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Пунктом 3 глави 5 розділу XI Кодексу визначено, що представник оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Пунктом 4 глави 5 розділу XI Кодексу встановлено, що у разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали: або більше одного представника оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою; або представник оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого відбулося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення цієї особи. У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення про це робиться відмітка в обох примірниках акта про порушення, один з яких надсилається споживачу (несанкціонованому споживачу) рекомендованим поштовим направленням (пункт 4 глави 5 розділу XI Кодексу).

Пунктом 6 глави 5 розділу XI Кодексу передбачено, що у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факта їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.


................
Перейти до повного тексту